Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken ladeavtale lønner seg etter de første 12 mnd ?

Startet av Kjell Salvigsen, torsdag 10. mars 2022, klokken 15:41

« forrige - neste »

Kjell Salvigsen

En del av oss har snart eid bilen i et år og man må ta stilling til hvilken avtale man skal velge videre etter de første 12 mnd med "kampanjepris" . Har laget et enkelt excel ark basert på ladeøkter à 60 kWh /ca 80 %. Lader man 8 ganger eller mer hos Ionity, vil Plus avtalen lønne seg. Lader man ca 50 kwh på en typisk økt, så lønner Plus seg ved 10 økter eller mer. Personlig mener jeg Go avtalen bør være kostnadsfri for alle som kjøper id- biler fra Vw. Mnd gebyr er en uting mener jeg. Plus avtalen med meget lav kwh pris gir litt mer mening å prise per mnd, den avtalen er jo fin for oss som lader jevnlig. Go avtalen er ikke særlig rimelig noen gang egentlig, blir stort sett dyrere eller like dyr som de andre aktørene. Tror mange vil velge Tesla lading dersom ikke VW gjør noe med Go avtalen.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

hakotorg

Fin oversikt, bra jobbet! Tenker nok jeg kommer til å droppe avtale og Ionity når min avtale går ut.

hELgenen

#2
Det er jo mange andre avtaler en kan inngå og det finnes et vell av rabattordninger. Fundert på om det finnes en god totaloversikt noen steder...noen som vet?

atrus


Ledam

Er det noe jeg ikke har fått med meg. Hva er det som gjelder de første 12 mnd?

Når jeg hentet bilen i høst fikk jeg en RFid brikke av selgeren. Han sa ikke hva den var til. Er det noen som vet?


hELgenen

Sitat fra: atrus på torsdag 10. mars 2022, klokken 21:40
Sitat fra: hELgenen på torsdag 10. mars 2022, klokken 19:53
Fundert på om det finnes en god totaloversikt noen steder...noen som vet?

Dette er jo et fint sted å starte https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/

Synes det er alt for dårlig oversikt der.
Vil ha med rabatt avtaler som utgangspunkt og så sortert etter beste pris pr kwh gitt ulike ladevolum pr år.
F.eks i trinn på 10 kwh der en regner inn tidkomponenten i prisen på ulike biler gitt en slags snitthastighet på lading for den enkelte bilmodell.

Mao en tabell.pr bilmodell der en kan slå opp på antatt ladebehov på hurtig og lyn lader og så se hva som lønner seg samt beskrive hvilken rabatt avtale/brikke,om noen,en kan få hos de ulike tilbyderene. I dag er det vanskelig å velge rett lader for ulike biler dessverre

JG

Sitat fra: Ledam på torsdag 10. mars 2022, klokken 23:17
Er det noe jeg ikke har fått med meg. Hva er det som gjelder de første 12 mnd?

Når jeg hentet bilen i høst fikk jeg en RFid brikke av selgeren. Han sa ikke hva den var til. Er det noen som vet?

https://www.volkswagen.no/no/tilkoblings-og-mobilitetstjeneste/tilkobling/we-charge.html

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Ledam på torsdag 10. mars 2022, klokken 23:17
Er det noe jeg ikke har fått med meg. Hva er det som gjelder de første 12 mnd?

Når jeg hentet bilen i høst fikk jeg en RFid brikke av selgeren. Han sa ikke hva den var til. Er det noen som vet?

Jeg vil anta at RFID brikken du fikk er en "Møller ladebrikke", en ladebrikke du kan registrere hos omtrent alle ladeopertører i Norge - for enklest mulig start og stopp av lading. Du skulle ha fått med en brosjyre sammen med brikken, det er dårlig dersom selger ikke leverte dette med eller forklarte noe mer rundt dette. Det jeg snakker om her i innlegget mitt, er VWs egen ladeavtale; We Charge. Den gir tilgang til omtrent 300.000 ladepunkt over hele Europa og gir i mange tilfeller meget god pris på Ionity lynlading. Ionity har over 400 stasjoner i Europa så langt, ca 21 i Norge. Det blir satset mye på dette nettverket frem mot 2025, både i Norge og ellers i Europa. Du kan lade via app eller ladekort du kan bestille. Du må registrere deg som kunde. Det første året får man enten gratis avtale på Go eller rabattert avtale på Plus.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Øyvind.h

Takk for nyttig oppsummering. Ble inspirert og gikk igjennom Ionity-sesjonene mine siste år med BMW/Hyundai avtalene. 80%/60kWh er nærmere det dobbelte av snittsesjonene mine. 
Det skyldes nok at påfyll-behovet underveis er begrenset, og vi lader så lenge pausen varer. Med snittbehov på ca 32kWh ser jeg at jeg kan ca doble antallet sesjoner i din tabell før det lønner
Så da lønner vel Go-avtalen seg så lenge jeg ikke lader mer enn 15 ganger på Ionity. Basert på 7 besøk hos Ionity må det bli Go, med gratis 12mnd periode fra april når BMWs 1,65 avtale utløper.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kjell Salvigsen

#9
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 11. mars 2022, klokken 09:34
Takk for nyttig oppsummering. Ble inspirert og gikk igjennom Ionity-sesjonene mine siste år med BMW/Hyundai avtalene. 80%/60kWh er nærmere det dobbelte av snittsesjonene mine. 
Det skyldes nok at påfyll-behovet underveis er begrenset, og vi lader så lenge pausen varer. Med snittbehov på ca 32kWh ser jeg at jeg kan ca doble antallet sesjoner i din tabell før det lønner
Så da lønner vel Go-avtalen seg så lenge jeg ikke lader mer enn 15 ganger på Ionity. Basert på 7 besøk hos Ionity må det bli Go, med gratis 12mnd periode fra april når BMWs 1,65 avtale utløper.

Ja, jeg tok kanskje vel mye i når jeg la opp til 80%/60 kwh ladeøkter og burde vel lagt meg noe lavere. (Men jeg skrev totalt antall Kwh ved siden av, så da kan man bruke det som utgangspunkt i stedet når man skal finne ut av dette, tilsvarende slik du har gjort). Jeg er en som tar få, men lengre (lade)pauser, men forstår selvsagt at mange har andre ladevaner enn meg :-)
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

igniztion

Prisene på Tesla svinger jo veldig. I skrivende stund koster det 4,35,- med avtale og 6,90,- uten i Lyngdal. Fordelen er jo selvsagt at man ikke må binde seg til ett år, så for de av oss som har 2-3 langturer i året er det nok en bedre deal.

For min del lader jeg så lite på hurtiglader at jeg valgte å ikke fortsette med noen avtale på We Charge.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Kjell Salvigsen

Sitat fra: hELgenen på torsdag 10. mars 2022, klokken 23:35
Sitat fra: atrus på torsdag 10. mars 2022, klokken 21:40
Sitat fra: hELgenen på torsdag 10. mars 2022, klokken 19:53
Fundert på om det finnes en god totaloversikt noen steder...noen som vet?

Dette er jo et fint sted å starte https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/

Synes det er alt for dårlig oversikt der.
Vil ha med rabatt avtaler som utgangspunkt og så sortert etter beste pris pr kwh gitt ulike ladevolum pr år.
F.eks i trinn på 10 kwh der en regner inn tidkomponenten i prisen på ulike biler gitt en slags snitthastighet på lading for den enkelte bilmodell.

Mao en tabell.pr bilmodell der en kan slå opp på antatt ladebehov på hurtig og lyn lader og så se hva som lønner seg samt beskrive hvilken rabatt avtale/brikke,om noen,en kan få hos de ulike tilbyderene. I dag er det vanskelig å velge rett lader for ulike biler dessverre

Ja, hadde vært perfekt med en god oversikt. Men det er vel utfordrende å lage en slik. Det er lett med de aktørene som kjører ren kWh pris, men utfordrende med de som opererer med både minutt + kWh pris med biler med ujevn ladekurve. (Det er lettere med feks Audi e-tron 55 som har stabil kurve helt opp til 80%) Man vil jo måtte ta hensyn til temperatur, om bil ankommer ladestasjon med 10 eller 30 % SoC, om man har kjørt motorvei før lading osv, dersom man skal få gode tall her. Man kan selvsagt finne frem til et omtrentlig snitt for de ulike bilene, men det vil være en del feilkilder. Personlig mener jeg en ren kwh pris er det aller enkleste, jeg tror mange sliter med å få god oversikt her. Både minuttpris kombinert med kwh og ikke minst månedsgebyrer gjør dette komplisert. En noe høyere kwh pris er bedre enn mnd.avgift+kwh pris mener jeg.

Av rabatter så er det vel NAF kredittkort som gir generell rabatt når man betaler med kredittkortet, Coop medlemsskap som gir rabatt hos Mer/Grønn kontakt og Obos som gir rabatt hos Cirkle K som jeg vet om. Fortum strømkunder for rabatt på lading hos Recharge/Fortum ladere.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Kjell Salvigsen

Sitat fra: igniztion på fredag 11. mars 2022, klokken 11:40
Prisene på Tesla svinger jo veldig. I skrivende stund koster det 4,35,- med avtale og 6,90,- uten i Lyngdal. Fordelen er jo selvsagt at man ikke må binde seg til ett år, så for de av oss som har 2-3 langturer i året er det nok en bedre deal.

For min del lader jeg så lite på hurtiglader at jeg valgte å ikke fortsette med noen avtale på We Charge.

Ja, derfor mener jeg egentlig at Go avtalen burde vært gratis for alle som kjøper id4 biler, slik at man kan lade hos Ionity for 4.40 per kwh. (En helt fair pris) Jeg tror også mange vil gjøre som deg, å ikke fortsette med We charge avtaler.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

igniztion

Skulle vært som i USA. Der får de 3 år gratis lading på Electrify America - som også er et nettverk opprettet av bl.a. VAG.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Kjell Salvigsen

Sitat fra: igniztion på fredag 11. mars 2022, klokken 15:00
Skulle vært som i USA. Der får de 3 år gratis lading på Electrify America - som også er et nettverk opprettet av bl.a. VAG.

Ja, den avtalen er jo utrolig god. Det var vel for å få flest mulig amerikanere til å gå bort fra fossilbil-vanene sine. Her i Norge trenger de ikke slike incentiver, her kjøper mange elbil uansett  :)
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA