Hvilken ladeavtale lønner seg etter de første 12 mnd ?

Startet av Kjell Salvigsen, torsdag 10. mars 2022, klokken 15:41

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 11. mars 2022, klokken 09:34
Takk for nyttig oppsummering. Ble inspirert og gikk igjennom Ionity-sesjonene mine siste år med BMW/Hyundai avtalene. 80%/60kWh er nærmere det dobbelte av snittsesjonene mine. 
Det skyldes nok at påfyll-behovet underveis er begrenset, og vi lader så lenge pausen varer. Med snittbehov på ca 32kWh ser jeg at jeg kan ca doble antallet sesjoner i din tabell før det lønner
Så da lønner vel Go-avtalen seg så lenge jeg ikke lader mer enn 15 ganger på Ionity. Basert på 7 besøk hos Ionity må det bli Go, med gratis 12mnd periode fra april når BMWs 1,65 avtale utløper.
Hadde du fremdeles hatt en Hyundai, kunne du nå gått for en "IONITY Lite"-avtale til 48,- per måned, som gir 4,35 kr/kWh hos Ionity, pluss et øktgebyr til 4,99 per ladesesjon på CMH Flex-abonnement som ikke har egen månedsavgift. Dog, ser ikke jeg får øktgebyr på Ionity ladesesjoner, nå som jeg har den vanlige Ionity-avtalen til 135,- per måned og 1,65 kr/kWh.

Med min Kona så lader jeg "fort" 50-53 kWh på en sesjon, så det koster meg nå (50 kWh) 82,50 for kWh-delen, med lite-abonnement blir det 217,50 for en ladesesjon. Ved en lading i måneden blir det da billigere med den dyreste avtalen (82,50 + 135,-=217,50) mot (217,50+48,-=265,50).

Med drop-in ville dette kostet meg 420,- for en ladesesjon, som fremdeles er dyrere enn 3 slike ladinger og ett månedsgebyr (382,50). og bare marginalt dyrere med 2 ladinger med lite-abonnement (483,-). Hos Circle K vil en lading komme på 299,- så fremdeles dyrere enn med lite + en lading.

For de som lader sjeldent, vil det fort regne seg inn å heller bruke andre enn Ionity med avtale, men Ionity med den dyreste månedsprisen fremstår som en absolutt god deal for de som lader endel, og befinner seg innenfor der Ionity sine ladestasjoner finnes.

Hadde jeg derimot befunnet meg i Nord-Norge eller andre områder der Ionity ikke passer bil og rekkevidde, og Tesla hadde åpnet alle SuC-stasjoner, så ville de blitt foretrukket ladepartner på ikke-Teslaer.

EDIT: 190,- per måned og 2,50 per kWh med Ionity Passport. Men ser de fjernet Passport Lite-abonnement for alle andre enn de som har dette i avtale med sitt merke.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA