Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ioniq 5 - førsteinntrykk

Startet av Elsykkelogelbil, onsdag 09. mars 2022, klokken 14:32

« forrige - neste »

Elbil er bedre enn sex

For meg er det irriterende at jeg leverer en feilfri bil til service, og får den tilbake med luftklaffer der nede i fronten som ikke virker skikkelig. Dvs de går litt opp før det høres ut som tannhjul som glipper og lager noen stygge.mekaniske lyder før den gir opp å åpne lukene. De hadde visst vasket bilen med høytrykksvasker før de satte den ut i 8 kuldegrader, og skylder på at lukene har frosset.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

Electric cars in Norway

#16
Sitat fra: Exit elbil på torsdag 07. desember 2023, klokken 22:16For meg er det irriterende at jeg leverer en feilfri bil til service, og får den tilbake med luftklaffer der nede i fronten som ikke virker skikkelig. Dvs de går litt opp før det høres ut som tannhjul som glipper og lager noen stygge.mekaniske lyder før den gir opp å åpne lukene. De hadde visst vasket bilen med høytrykksvasker før de satte den ut i 8 kuldegrader, og skylder på at lukene har frosset.

Det det med at det fryser, at tannhjul glipper... det er ikke bra på sikt. Høres ut som en mekanisk «tikkende liten bombe» på lang sikt. Dvs de kan gå i stykker.

Mitt tips: få det dokumentert i serviceloggen så du kan hente info der dersom de justeringene på klaffene går i stykker etter garantiutløp.

Elbil er bedre enn sex

Takk for tips.  :+1: Jeg lurer selv på hvor pålitelig disse luftklaffene er i lengden.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

Electric cars in Norway

Sitat fra: Exit elbil på fredag 08. desember 2023, klokken 20:24Takk for tips.  :+1: Jeg lurer selv på hvor pålitelig disse luftklaffene er i lengden.
Exit... :+1: ja følg det opp så er du sikker. For det har du jo ikke noe å tape på. 


Barfot


Sitat fra: Exit elbil på tirsdag 05. desember 2023, klokken 20:37Må le litt av avsnittet om/med midtskjermen: "må bøye oss frem for å operere den". Nommin-helle-dussen. Du får trøste deg med at hanskeromskuffen er enda lenger unna.

Du synes det er tullete du, men når vi kommer fra en bil, 2020 modell der alt dette nåes uten å bøye seg fram, er dette irriterende og virker "gammeldags"

Hanskerommet bruker ikke vi/sjåføren i fart, men det gjør vi med en god del andre funksjoner.

Men du om det, så får vi se om summen av plusser og minuser gjør at det blir Ionic5 eller noe annet.

Elbil er bedre enn sex

Nja... Jeg er en fyr med normal høyde (184) med normale proposjoner med ryggen godt plantet i seteryggen når jeg knoter på skjermen, og å måtte ha 2 - 3 cm mellom seterygg og skulderbladene er da vel ikke noe å klandre bilen for?
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

moonbuggy

Uansett om man når skjermen eller ikke, er det langt fra optimalt å knote på skjermen under kjøring. Det forsterkes også av tregheten i systemet. Man blikker skjermen, trykker, treghet, blikker igjen og fomler.
Langt fra bra. Jeg savner dreievelgeren fra BMW. Enkelt å vri over valgmulighetene på skjermen og velge, med armen i behagelig posisjon og nærmest i blinde.

Electric cars in Norway

#22
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 12. desember 2023, klokken 12:28Jeg savner dreievelgeren fra BMW. Enkelt å vri over valgmulighetene på skjermen og velge, med armen i behagelig posisjon og nærmest i blinde.
Den tiden er over. Elbil er nå å regne som en pc på hjul og krever ny sw hele tiden. Skjerm er fremtiden, fysiske dreievelgere er nok ut. Men dette er hva jeg tror....jeg har ofte feil

Det er velg 5 nivåer ift selvkjøring. Det blir mindre bruk for fysiske dreievelgere etterhvert som det blir bedre tekno.

Og fysiske dreievelgere er dyrere å prod enn flatskjerm

Elmo

Sitat fra: Elsykkelogelbil på torsdag 31. august 2023, klokken 09:28Hadde jeg skulle endre noe av det bilmessige måtte det vært å øke bakkeklareringa 5 cm . .

Hva er bakkeklaringen ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2024.20.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Chilton

Ionic 5 er oppgitt til 16 cm bakkeklaring.

Toyota Bz4X/Solterra er oppgitt til 21 cm.

Electric cars in Norway

SitatToyota Bz4X/Solterra er oppgitt til 21 cm
Hmmm mener den bz4x jeg kjørte hadde 18 men jeg husker sikkert feil

Elsykkelogelbil

Oppdatering på rundt 33 000 km

Bakkeklareringa er for lav, ja. Men nå ser jo alle elbiler stort sett ut som Ioniq 5.

Kjørte meg litt fast i en grøft på hytta. Snø selvfølgelig. Bilen ble stående halveis ut i veien så passerende biler måtte vente. Så de stod og så på meg uten å løfte en finger, mens jeg hentet en murstein fra hytta og noen ryer.

Satte bilen i SNOW og klarte og komme meg opp selv. Ikke ment som selvskryt, ville vært umulig uten en god 4x4 med motor på begge akslinger tror jeg? Uten at jeg er veldig bilkyndig.

Ellers er vi totalt sett fortsatt fornøyd. Fruen mindre so enn meg. Hun vil helst kjøre den 12 år gamle Nissan Leaf.

Hun synes Ioniq er for keitete på parkering og at den har for mange "nykker" som hun sier.

Feks så har vi utgangsdøren på baksiden av huset og bilen står foran. Brostein på kanskje 20 meter. Åpner jeg bilen med nøkkelen for å slippe den tullete "trykken" jeg ellers må ha som ofte ødelegger en negl eller er irriterende småvondt, så vil den alltid låse seg omtrent i det øyeblikket jeg kommer fram til bilen - hver gang.

Ellers har vi nå fått en feil på den dingsen som skal måle avstand til bilen foran.

Det rare er at jeg ikke ser noen fysiske årsaker til at dette skulle skje. Problemet er at den ikke vil bruke avstands-cruise kontroll, + et par sikkerhetsfunksjoner ikke vil fungere da.

Vi skal til Sverige i slutten av påska og da er det mye kjøring på motorvei som nå blir mer tungvint. Og jeg kommer til å ligge i 95, 105, 97, 107. Savner å plotte inn 100 og ferdig snakka.

Forventer at det går på garantien når den er 2 år gammel og vi ikke har noen skader på denne radaren eller kameraet eller hva det er. Ellers kjøper vi aldri nybil fra samme leverandør igjen, så enkelt er det.

Den automatiske parkeringsgreia har jeg fortsatt aldri hatt bruk for. De få gangene jeg har villet teste den har den underveis gjort så merkelige ting at jeg har stoppa den hver gang, kanskje 3 ganger.

Elsykkelogelbil

#27
Oppdatering på 38 000 km

Hadde vær første service tidlig i våres / sen-vinter. Ikke så lenge før service fikk vi en advarsel på skjermen om at bilen ikke klarte å måle avstand til bil foran, og derfor var smart cruise controll deaktivert.

Så vi ba dem sjekke dette samtidig med service. Selve servicen fant ingen avvik og feil utenom den vi meldte inn. De mente det var radaren foran på bilen, den hadde ingen ytre skader så de kalibrerte den og ba oss si fra om det dukka opp igjen.

Det dukka opp igjen 1 mnd etter service og vi var inne med bilen igjen og de bytta radaren. Har fungert siden.

MEN

I helga ble det noe feil med lading. Den vil ikke lade på hjemmelader. Testet med nødlader og ladekabelen til min mor, som også er type 2 - uten hell. Så måtte lade på hurtiglader til 300 kr søndag for å ha nok strøm til siste jobbuke før ferie.

Har så vært i kontakt med bilforhandler.

De virket kjente med problemet til Ioniq 5 og knytta det til noe med "ISSU" eller noe sånt. Vi skal ha time på fredag hvor den skal diagnostiseres.

Det som dog gjorde meg ganske så forbanna er at, hvis problemet er "ISSU-en", så har de uansett ikke deler til det og det er ventetid.

Javel, spør jeg. Hvem betaler for lading på hurtigladere i sommer? For i tillegg til ulempen med at vi ikke kan lade hjemme så skal vi ha Norgesferie (dvs vi kommer til å ta en del dagsturer og noen over et par dager) som starter om 2-3 dager.

Nei det dekker ikke Huyndai dessverre, for siden dere kan lade på hurtiglader og det er type 2 som ikke funker så er det ikke definert som driftsstans.

Jeg var tydelig på at vår kjøpsavtale var med forhandler og ikke Huyndai så hvis vi får betydelige merutgifter på en 2 år gammel bil som kostet nesten 600 000 kr, som fortsatt er under garanti og hvis feil mest sannsynlig ikke kommer fra ytre påvirkning kommer vi aldri til å kjøpe en nybil av dem igjen og oppfordret vedk til å ta en ny vurdering.

Tja vi får starte med timen fredag og se på problemet ble vi enige om.

Elsykkelogelbil

Det var ICCU og kunne ta lang tid. Sist tok det 2 mnd.

Er tilbudt lånebil etter at jeg motsatte meg å ta ekstrautgiftene forbundet med hurtiglading i hele sommer for en ganske ny bil under garanti.

Men denne lånebil mest sannsynlig Leaf har ikke et batteri som kan matche Ioniq 5, hvilket betyr at vi mest sannsynlig ikke kommer oss tur/retur hytta framover uten å hurtiglade - som vi da må ta kostnadene for.

Veldig i tvil om hva jeg skal gjøre. Noen tips?

Electric cars in Norway

Sitat fra: Elsykkelogelbil på fredag 05. juli 2024, klokken 13:56Det var ICCU og kunne ta lang tid. Sist tok det 2 mnd.

Er tilbudt lånebil etter at jeg motsatte meg å ta ekstrautgiftene forbundet med hurtiglading i hele sommer for en ganske ny bil under garanti.

Men denne lånebil mest sannsynlig Leaf har ikke et batteri som kan matche Ioniq 5, hvilket betyr at vi mest sannsynlig ikke kommer oss tur/retur hytta framover uten å hurtiglade - som vi da må ta kostnadene for.

Veldig i tvil om hva jeg skal gjøre. Noen tips?
Merkelig at lånebilen skal være dårligere enn den som er levert inn. Skal ikke være slik.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA