Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 - førsteinntrykk

Startet av Elsykkelogelbil, onsdag 09. mars 2022, klokken 14:32

« forrige - neste »

Elsykkelogelbil

Hei!

Jeg var heldig og klarte å få tak i en ny 2022 - Ioniq 5 AWD.

Førsteinntrykk:

- Kjøreegenskaper: gode støtdempere, bedre enn forrige bil. Kvikk og god. AWD-en virker å fungere bra. Det er den nest-beste bilen jeg har kjørt etter Volvo XC90.

- Førerassistanse: den rattfunksjonen som skal holde bilen midt i funka dårlig synes jeg. Plutselig svinger den meg mot motgående kjørefelt. I forhold til en Volvo XC90 som er siste bil jeg kjørte som hadde dette var det kjempenyttig på Volvoen, her ble det bare skrudd av. Smart Cruisecontrol funker bra. Head up display funker helt greit, men ikke med polariserte solbriller. Klønete at man ikke er hele venstre skjermen fordi rattet er i veien. Skjønner ikke helt hva de har tenkt her.

- Komfort: megagode seter, gode muligheter for å stille inn.

- Lyd fra Bose-anlegg: bra, men ikke fantastisk

- Plass: overraskende stor plass selv om forrige bil var større. Kjekt å kunne kjøre baksetene fram for å få større plass i bagasjerommet, men da får en jo ikke plass i samme høyde, går bratt ned , så det blir bak setene man får mer plass, ikke i bagasjerommet spør du meg. Men god benplass og bagasjeromplass når setene er i standard.

- Praktisk: kjekt med USB-uttak og mobillader.

-Infotainment: ikke spesielt bra, helt ok?

- Rekkevidde: fantastisk

- App: veldig bra

Elsykkelogelbil

#1
Oppdatert inntrykk etter nesten 700 km:

- Ryggekamera og denslags: ganske mye forvrenging i bildet. Vanskelig å bruke. Vesentlig bedre 360-bilde og ryggekamera på Volvo XC90 feks.
- Den rattgreia som holder bilen riktig er bare å slå av.
- Knappene er rart plassert, egentlig er det meste av interiøret ved dashbordet litt snodig organisert og upraktisk.
- Når du skal blinke får du opp et kamera som du knapt nok ser pga rattet. Virker helt teit.
- At man ikke kan vaske eller bruke vindusviskerne bak fremstår som et feilgrep.
- Her jeg er er det ingen 350 kw ladere, men flere 150 og 50 mener jeg. Så jeg vet ikke om jeg lader så fryktelig fort. Jeg satte den på en css 50 kw lader med 20 % batteri og da va den rundt 80 etter rundt 40 min og 100% etter rundt en time. Helt greit.
- Uvant at jeg må sette lydden på over 50 av 100 for å få noe lyd, men da øker den også markant. Rundt 60 lander jeg ofte, men er redd for å øke mer i frykt for å sprenge høyttalerne, til tross for at jeg egentlig kunne ønsket meg høyere lydnivå.

Men

Den er romslig, praktisk og bred
Den har bra rekkevidde
AWD-en er ganske god, jeg kom opp en isete bratt vei på hytta helt uten problemer
Den er god å kjøre

Elsykkelogelbil

Oppdatert etter 26000 km:

Det er en god bil å kjøre. Fungerer godt på vinterføre i snow-modus på vrient føre. Ganske bra rekkevidde. God å sitte i. Relativt romslig.

Men har en del quirks: irriterer meg den måten man åpner bilen på. Alle som skal sitte på må enten få 1 minutt gjennomgang i forhold til hvordan man åpner den, eller så må du åpne den for dem. For håndtaket kommer jo ikke ut.

Å låse den via å trykke funker dårlig. Har man flere ting man bærer på, noe som er dagligdags for meg v/ henting i bhg osv, så¨er den vrien og kranglete å få låst uten nøkkel.

INnstillingene i multimediaanlegget / bruker/ tlf fordufter randomly og må legge inn på nytt. Fine er når man har startet å kjøre og ikke kan legge itl mens man kjører. Da må man inn i en luke da fordi bilen har gjort nok en feil.

Svingradiusen er det dårligste jeg noensinne har opplevd på en bil. En del parkeringsplasser vi må bruke er vanskelige å komme inn og ut av pga dette. OG parkeringsfunksjonen (automatisk) er jo bare en gimmick, totalt ubrukelig i praksis.

Videre, det siste hjernen i bilen har begynt å klusse med nå er at hver gang jeg starter bilen er vindusspeilene helt feil, mulig jeg kan rette på det. Men jeg har ikke gjort noe endring for at det plutselig bli en greie.

Irriterer meg også den "confirm"-knappen du må trykke på når du starter bilen. Beste er når det tar 30 sek før det er lov å trykke på confirm. Livet mitt er for hektisk til dette. Jeg er alltid for sent til barnehage eller jobb og har tusen andre ting å huske på om ikke dette.

Selve hjernen i bilen er elendig, men det "bilfaglige" er bra. God å kjøre. Fin på langkjøring. God rekkevidde. Gode egenskaper på glatte og spesielt snø da.

Hadde jeg skulle endre noe av det bilmessige måtte det vært å øke bakkeklareringa 5 cm samt å gjøre bagasjerommet enda litt større, selv om det ikke er å anse som lite i dag. Jo og svingradiusen.

ToWalkOrDrive

Vil bare si takk for inntrykkene du skriver. Veldig nyttig for folk som vurderer å kjøpe Ionic 5.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: Elsykkelogelbil på torsdag 31. august 2023, klokken 09:28Oppdatert etter 26000 km:

Det er en god bil å kjøre. Fungerer godt på vinterføre i snow-modus på vrient føre. Ganske bra rekkevidde. God å sitte i. Relativt romslig.

Men har en del quirks: irriterer meg den måten man åpner bilen på. Alle som skal sitte på må enten få 1 minutt gjennomgang i forhold til hvordan man åpner den, eller så må du åpne den for dem. For håndtaket kommer jo ikke ut.

Å låse den via å trykke funker dårlig. Har man flere ting man bærer på, noe som er dagligdags for meg v/ henting i bhg osv, så¨er den vrien og kranglete å få låst uten nøkkel.

INnstillingene i multimediaanlegget / bruker/ tlf fordufter randomly og må legge inn på nytt. Fine er når man har startet å kjøre og ikke kan legge itl mens man kjører. Da må man inn i en luke da fordi bilen har gjort nok en feil.

Svingradiusen er det dårligste jeg noensinne har opplevd på en bil. En del parkeringsplasser vi må bruke er vanskelige å komme inn og ut av pga dette. OG parkeringsfunksjonen (automatisk) er jo bare en gimmick, totalt ubrukelig i praksis.

Videre, det siste hjernen i bilen har begynt å klusse med nå er at hver gang jeg starter bilen er vindusspeilene helt feil, mulig jeg kan rette på det. Men jeg har ikke gjort noe endring for at det plutselig bli en greie.

Irriterer meg også den "confirm"-knappen du må trykke på når du starter bilen. Beste er når det tar 30 sek før det er lov å trykke på confirm. Livet mitt er for hektisk til dette. Jeg er alltid for sent til barnehage eller jobb og har tusen andre ting å huske på om ikke dette.

Selve hjernen i bilen er elendig, men det "bilfaglige" er bra. God å kjøre. Fin på langkjøring. God rekkevidde. Gode egenskaper på glatte og spesielt snø da.

Hadde jeg skulle endre noe av det bilmessige måtte det vært å øke bakkeklareringa 5 cm samt å gjøre bagasjerommet enda litt større, selv om det ikke er å anse som lite i dag. Jo og svingradiusen.
Nå trenger du ikke trykke "confirm". Den meldingen forsvinner etter noen få sekunder når du begynner å kjøre. Og rygger du, overstyrer ryggekameraet og vises i skjermen, så kommer den på igjen når du går over i Drive.

Og, jeg mener du lett kan trykke på NAV og legge inn destinasjon/rute selv om du ikke klikket "confirm". Ihvertfall slik jeg mener det funker i min Kona, og tipper det er likt i I5.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Elsykkelogelbil

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 31. august 2023, klokken 09:40Vil bare si takk for inntrykkene du skriver. Veldig nyttig for folk som vurderer å kjøpe Ionic 5.

Koselig å høre 😀

Elsykkelogelbil

Sitat fra: RJK på torsdag 31. august 2023, klokken 14:47
Sitat fra: Elsykkelogelbil på torsdag 31. august 2023, klokken 09:28Oppdatert etter 26000 km:

Det er en god bil å kjøre. Fungerer godt på vinterføre i snow-modus på vrient føre. Ganske bra rekkevidde. God å sitte i. Relativt romslig.

Men har en del quirks: irriterer meg den måten man åpner bilen på. Alle som skal sitte på må enten få 1 minutt gjennomgang i forhold til hvordan man åpner den, eller så må du åpne den for dem. For håndtaket kommer jo ikke ut.

Å låse den via å trykke funker dårlig. Har man flere ting man bærer på, noe som er dagligdags for meg v/ henting i bhg osv, så¨er den vrien og kranglete å få låst uten nøkkel.

INnstillingene i multimediaanlegget / bruker/ tlf fordufter randomly og må legge inn på nytt. Fine er når man har startet å kjøre og ikke kan legge itl mens man kjører. Da må man inn i en luke da fordi bilen har gjort nok en feil.

Svingradiusen er det dårligste jeg noensinne har opplevd på en bil. En del parkeringsplasser vi må bruke er vanskelige å komme inn og ut av pga dette. OG parkeringsfunksjonen (automatisk) er jo bare en gimmick, totalt ubrukelig i praksis.

Videre, det siste hjernen i bilen har begynt å klusse med nå er at hver gang jeg starter bilen er vindusspeilene helt feil, mulig jeg kan rette på det. Men jeg har ikke gjort noe endring for at det plutselig bli en greie.

Irriterer meg også den "confirm"-knappen du må trykke på når du starter bilen. Beste er når det tar 30 sek før det er lov å trykke på confirm. Livet mitt er for hektisk til dette. Jeg er alltid for sent til barnehage eller jobb og har tusen andre ting å huske på om ikke dette.

Selve hjernen i bilen er elendig, men det "bilfaglige" er bra. God å kjøre. Fin på langkjøring. God rekkevidde. Gode egenskaper på glatte og spesielt snø da.

Hadde jeg skulle endre noe av det bilmessige måtte det vært å øke bakkeklareringa 5 cm samt å gjøre bagasjerommet enda litt større, selv om det ikke er å anse som lite i dag. Jo og svingradiusen.
Nå trenger du ikke trykke "confirm". Den meldingen forsvinner etter noen få sekunder når du begynner å kjøre. Og rygger du, overstyrer ryggekameraet og vises i skjermen, så kommer den på igjen når du går over i Drive.

Og, jeg mener du lett kan trykke på NAV og legge inn destinasjon/rute selv om du ikke klikket "confirm". Ihvertfall slik jeg mener det funker i min Kona, og tipper det er likt i I5.

Jeg har jo tenkt å høre på musikk fra tlf eller radio og det er enklest å ta fly jeg kjører 😉

RJK

Sitat fra: Elsykkelogelbil på torsdag 31. august 2023, klokken 19:05
Sitat fra: RJK på torsdag 31. august 2023, klokken 14:47
Sitat fra: Elsykkelogelbil på torsdag 31. august 2023, klokken 09:28Oppdatert etter 26000 km:

Det er en god bil å kjøre. Fungerer godt på vinterføre i snow-modus på vrient føre. Ganske bra rekkevidde. God å sitte i. Relativt romslig.

Men har en del quirks: irriterer meg den måten man åpner bilen på. Alle som skal sitte på må enten få 1 minutt gjennomgang i forhold til hvordan man åpner den, eller så må du åpne den for dem. For håndtaket kommer jo ikke ut.

Å låse den via å trykke funker dårlig. Har man flere ting man bærer på, noe som er dagligdags for meg v/ henting i bhg osv, så¨er den vrien og kranglete å få låst uten nøkkel.

INnstillingene i multimediaanlegget / bruker/ tlf fordufter randomly og må legge inn på nytt. Fine er når man har startet å kjøre og ikke kan legge itl mens man kjører. Da må man inn i en luke da fordi bilen har gjort nok en feil.

Svingradiusen er det dårligste jeg noensinne har opplevd på en bil. En del parkeringsplasser vi må bruke er vanskelige å komme inn og ut av pga dette. OG parkeringsfunksjonen (automatisk) er jo bare en gimmick, totalt ubrukelig i praksis.

Videre, det siste hjernen i bilen har begynt å klusse med nå er at hver gang jeg starter bilen er vindusspeilene helt feil, mulig jeg kan rette på det. Men jeg har ikke gjort noe endring for at det plutselig bli en greie.

Irriterer meg også den "confirm"-knappen du må trykke på når du starter bilen. Beste er når det tar 30 sek før det er lov å trykke på confirm. Livet mitt er for hektisk til dette. Jeg er alltid for sent til barnehage eller jobb og har tusen andre ting å huske på om ikke dette.

Selve hjernen i bilen er elendig, men det "bilfaglige" er bra. God å kjøre. Fin på langkjøring. God rekkevidde. Gode egenskaper på glatte og spesielt snø da.

Hadde jeg skulle endre noe av det bilmessige måtte det vært å øke bakkeklareringa 5 cm samt å gjøre bagasjerommet enda litt større, selv om det ikke er å anse som lite i dag. Jo og svingradiusen.
Nå trenger du ikke trykke "confirm". Den meldingen forsvinner etter noen få sekunder når du begynner å kjøre. Og rygger du, overstyrer ryggekameraet og vises i skjermen, så kommer den på igjen når du går over i Drive.

Og, jeg mener du lett kan trykke på NAV og legge inn destinasjon/rute selv om du ikke klikket "confirm". Ihvertfall slik jeg mener det funker i min Kona, og tipper det er likt i I5.

Jeg har jo tenkt å høre på musikk fra tlf eller radio og det er enklest å ta fly jeg kjører 😉
Musikk husker ihvertfall min bil fra forrige tur, så hørte jeg på radio, så kommer radio på med samme kanal som sist. Hørte jeg sist på musikk fra Spotify på tlf, så er det den som kommer på med en gang. Altså ingen behov for å bruke tid på å vente på at "confirm"-knappen skal bli aktiv.

Kobler jeg til tlf med kabel, og så klikker knappen jeg har dedikert til Aandroid Auto, så begynner den å spille musikk fra Spotify, samme låt som sist var på.

Den med fly skjønte jeg ikke relevansen til, eller spøken på. Men er helt uenig. Skal jeg ta fly, må jeg komme meg til Gardermoen først, som ofte er i feil retning i forhold til reisemålet. Så må  jeg finne et sted bilen skal stå, om jeg ikke tok toget opp til flyplassen.

Så er det flyplasskaoset, både før avgang og etter landing, så må man og gjennom masse knot når man er fremme på flyplassen for å komme helt frem til destinasjon, som ikke engang trenger å ligge i rett by. så da blir det enda mer styr. Dessuten, går det fly til dit jeg skal?

Nei, med mindre man må skal krysse kontinenter, eller skal til en øy det ikke går ferge til, så er bilen enklest. Tar kanskje litt lengre tid noen ganger, men heller ikke det er sagt. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Elsykkelogelbil

#8
Oppdatering rundt 30 000 km. Fortsatt elendig svingradius. Sliter med å lukeparkere i urbane strøk. Samt på kjøpesenter og lignende. Prøvde autoparkerings-funksjonen. Men den var først sykt treg, men så når den endelig innser at det er en parkeringsplass med fine hvite linjer, så rygger den i f ull fart mot en annen bil eller noe sånt og jeg stopper hele seansen og stoler ikke på det. Prøvd mange ganger og fruen ber meg drite i denne funksjonen.

Den funksjonen som gjør at du kan starte bilen og få den til å rygge ut så du kan åpne døra lettere har vært kjekk noen ganger, men i det siste har jeg ikke fått det til å starte bilen fra nøkkelen og få den til å rygge. Ofte er det masse vilkår og jeg er alltid i farta. Har ikke tid til å sette av 5 minutter.

Den er fortsatt god å kjøre. Fin på vinterføre. Snow-modus mener jeg tvinger begge motorene til å yte likt så det kan vel nesten sies å være permanent 4x4? Andre vinteren nå.

Ikke slettet profilen min like ofte via OTA.

Ellers er det inni bilen knytta til tech fortsatt tregt. Og den starter gjerne på radio og den hersens comfirm button selv om jeg hørte på bt da jeg skrudde av bilen dagen før. Så da må jeg vente før jeg kan skru over til BT igjen. Så det ender med at jeg må gjøre dette mens jeg kjører fordi jeg ikke gidder å sitte 20 sekunder å stirre på displayet.

Rekkevidden er fortsatt god.

Vet ikke om jeg nevnte dette i ett av de forrige innleggene, men bilen er ganske fornøyelig å bruke på biltur...

Feks på E18 på østlandet hvor det er 110 km/t er det bare å sette den i utvidet laneassist og styrehjelp så er den ganske fin å bruke .
Lane change (unnskyld uttrykket) suger dog og er veldig lite utviklet, men det er helt greit i 110kmt+.

Men setene er så gode og har så mange tilpasningsmuligheter at her kan du virkelig kose deg på veien. Jeg har hatt med min til sydlige Danmark, Sverige flere ganger og opp og ned østlandet og sørlandet samt oppover til fjellene.

Jeg har et blandet og komplisert forhold til bilisme og effekten det har på meg selv, samfunnet, kloden osv. Ikke minst elbil vs fossil og kollektiv, etc.

Men skam til side, logikk til side, jeg bruker bilen mye mer nå og liker å kjøre på bilturer med den mer enn jeg gjorde med min Skoda Oktavia Scout 2013. Har hatt elbil siden 2012 som bil nr 2 (Nissan Leaf), den ruller fortsatt og nærmer seg 100 000 km og er for sin tid og sin pris en 6-er på terningen bil, mens Ioniqen er en 4,5/6 eller kan strekke meg til 5/6 for pris og tiden den kom ut i ;)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Elsykkelogelbil på mandag 04. desember 2023, klokken 07:24......Prøvd mange ganger og fruen ber meg drite i denne funksjonen.


Godt skrevet om alle dine vurderinger :+1:

og godt å lese at ikke andre har det bedre enn meg når jeg fikler med funksjoner på bilene jeg kjører ;D

Elsykkelogelbil

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 04. desember 2023, klokken 07:31
Sitat fra: Elsykkelogelbil på mandag 04. desember 2023, klokken 07:24......Prøvd mange ganger og fruen ber meg drite i denne funksjonen.


Godt skrevet om alle dine vurderinger :+1:

og godt å lese at ikke andre har det bedre enn meg når jeg fikler med funksjoner på bilene jeg kjører ;D

Hah! Takker :)

Og... dette med bakrutene er fortsatt en tabbe fra Ioniq.

Nå er jeg langt fra en perfekt sjåfør. Sliter med både å tenke logisk i forhold til sikkerhet og risiko, ikke minst er jeg for sur i trafikken. Men jeg husker for 20 år siden da jeg tok "lappen" at man skulle sjekke bakspeilet ganske ofte.

Det er det bare, unnskyld uttrykket, å drite i når du kjører Ioniq 5 i Norge, for det bakspeilet kommer til å være dekket av salt og skit og alt annet ;)

Barfot

Har prøvd Ionic 5 nå, har den hjemme nå på prøve over natta.

Vårt førsteintrykk er : Utrolig irriterende lane assist og knotete å skru den av. Burde vært mulig å skru den av på rattet.
Skjermen i midten sitter langt vekk, må bøye oss fram for å operere den.
Fruen likte ikke dørhåndtakene, som krever "alle fingrene" får å først vippe ut håndtaket, så åpne døren. (når hun kommer med ørten ting i hendene og skal inn i bilen)

Veldig god å kjøre, overraskende god kontra BZ4X, rask, stille.

Kunne godt tenkt oss mer midtkonsoll, kontra et stort hull foran midtkonsollen.

power59

Selv om de to styresystemene "lane assist" og "styre assist" ikke er særlig intuitive for nye Ioniq 5 sjåfører er de egentlig veldig enkle og nyttige i bruk.

"Lane assist" aktiveres alltid når bilen startes men har ingen funksjon før bilen når 60 km/h. "Lane assist" tar tak i rattet og drar bilen inn fra veikant eller midtstripe og kan med fordel deaktiveres på smale svingete veier med dårlig merking. "Lane assist" deaktiveres enkelt ved å holde inn knappen med det lille rattet på rattet i 3-4 sekunder.

"Styre assist" er aldri aktivert når bilen starter og må aktiveres manuelt med et kort trykk på knappen med det lille rattet i rattet (samme knapp som ovenfor). "Styre assist" virker når den er aktivert i alle hastigheter og sørger for holde bilen omtrent i midten av kjørefeltet. Fungerer godt på brukbart merkede veier. Fungerer mindre bra ved stor hastighet på svingete vei.

Min erfaring er at Ioniq 5's "styre assist" i kombinasjon med adaptiv cruiscontrol gjør timers langkjøring etter motor- og hovedvei langt mindre slitsomt enn tilsvarende kjøring med "manuell" styring. 

Elbil er bedre enn sex

Sitat fra: Barfot på tirsdag 05. desember 2023, klokken 07:12Har prøvd Ionic 5 nå, har den hjemme nå på prøve over natta.

Vårt førsteintrykk er : Utrolig irriterende lane assist og knotete å skru den av. Burde vært mulig å skru den av på rattet.
Skjermen i midten sitter langt vekk, må bøye oss fram for å operere den.
Fruen likte ikke dørhåndtakene, som krever "alle fingrene" får å først vippe ut håndtaket, så åpne døren. (når hun kommer med ørten ting i hendene og skal inn i bilen)

Veldig god å kjøre, overraskende god kontra BZ4X, rask, stille.

Kunne godt tenkt oss mer midtkonsoll, kontra et stort hull foran midtkonsollen.

Det er ikke sant at det er knotete å skru av Lane Assist, og det er ikke sant at det ikke er mulig å skru den av med en knapp på rattet. Bare hold knappen PÅ RATTET inne 3 sekunder og vipps så er den skrudd av,gitt.
Hold hendene på rattet mens den er i bruk, og selvstyringen er smooth og uten rykk og napp.

Må le litt av avsnittet om/med midtskjermen: "må bøye oss frem for å operere den". Nommin-helle-dussen. Du får trøste deg med at hanskeromskuffen er enda lenger unna.

Å åpne dørene med én hånd og to fingre lærer man seg fort. Selger kan sikkert instruere dere.
Svigermora mi fant ut av det på 3,5 sek ved første forsøk, men det skal sies at hun er vant til å ikke gi opp ved hard motgang.

Kanskje en butler hadde vært tingen? En butler som vet hvordan en overkommer bagateller og mikroutfordringer?
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

moonbuggy

Det som irriterer meg mest, er touch panelet under midt-skjermen. Det er helt håpløst å betjene i fart. Hvor mye enkklere ville det ikke vært med f.eks. dreibar temperatur kontroll med merkbare knepp pr. halve grad og fysiske brytere for resten?
Med litt treghet i systemet og tørre fingre blir det bare rotete å bruke. Nei, skal man bruke brytere, sørg for noe som gir skikkelig feedback og er greie å bruke som de fysiske bryterne er....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA