Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dekk til Model X

Startet av Gusse, mandag 07. mars 2022, klokken 23:41

« forrige - neste »

Gusse

Starter en ny tråd på dette for å se om vi får litt oppdatert info, og mere eksakt det jeg spørr om.

1 Sommerdekk 20», hvilke dimensjoner anbefales med tanke på forbruk, komfort, støy...
2 Samme bak og frem, eller forskjellig? Argumenter.
3 De er jo ikke gratis disse dekka her. Hva kan anbefales som ikke koster skjorta, og hvorfor?
4 Vinterdekk piggfri 19», se punkt 1-3

sjokomelk

1. 255/45-20 foran og 275/45-20 bak
2. "Staggered" oppsett. Bilen er lagd med dette oppsettet, og det er en grunn til at Tesla har valgt det. Alltid best/tryggest å følge produsenten sin anvisning.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

THE

1. og 2. Jeg kjører på 20" i originaldimensjon (275x45R20 bak og 255x45R20 foran) på sommerdekk. Originalfelgene bak er veldig breie, så du kan ikke ha smalere dekk bak på dem.
3. Nå har jeg Conti Premium Contact 6 på sommerdekkene. Veldig fornøyd med kjørefølelse, men usikker på hvor slitesterke de er. Dekkene ser ut som nye etter ca 10000 km kjørt i fjor sommer. Før det hadde jeg Landsail UHP588 som holdt ca 35000 km før jeg byttet dem ut. Hadde nok litt feil hjulstilling som ga skjevslitasje, så dekkene kunne nok holdt en del tursen km til også om alt hade vært riktig. Landsail er rimelige, og etter min mening var de bedre å kjøre på enn de originale Michelin-dekkene som bilen ble levert med. Jeg har TMX100D, og da har Landsaildekkene feil hastighetskode. Hvis jeg hadde fått tak i Landsail UHP588 dekk med godkjent hastighetskode for 250 km/t, så hadde jeg nok kjøpt det ved sist dekkbytte også. Hvis du har TMX75D så er Landsail godkjent.
4. På vinterdekk har jeg uoriginale felger og 235x55R19 som er smalere enn originaldimensjon på 19" (265X50R19) Jeg er på det andre settet med vinterdekk, og har hatt Goodyear Ultragrip Ice SUV (piggfrie) på begge dekksettene. Første sett holdt 50000 km før jeg byttet etter tre vintre. Jeg hadde nok valgt samme dekkmodell og samme dimensjon om jeg skulle kjøpt nye vinterhjul nå også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Lynet

Jeg kjører på Conti Viking Contact 7 piggfrie dekk på tredje vinteren 235/55-19. Nydelige å kjøre på. Eneste føret de ikke er så glade i er hardpakket nysnø rundt 0 grader. Men da sliter vel egentlig de fleste piggfrie som er halvslitt...
Jeg kommer ikke til å sette på 275 igjen på bilen. Ganske enkelt fordi de slites betydelig mer på grunn av negativ camber. Dess bredere dekk dess mer slitasje får du på innsiden ved stor negativ camber.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

turfsurf

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 08. mars 2022, klokken 08:02
1. 255/45-20 foran og 275/45-20 bak
2. "Staggered" oppsett. Bilen er lagd med dette oppsettet, og det er en grunn til at Tesla har valgt det. Alltid best/tryggest å følge produsenten sin anvisning.
X ble faktisk levert med oppsett som du skriver, eller 265/40(?)-19 både foran og bak. Noe som jeg alltid synes har hvert snodig, siden det er forskjellig "stance". Med staggered oppsett blir det jo forskjellig rullediameter foran og bak.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rævedilter

Ulike rullediameter betyr jo lite da det jo ikkje er mekanisk 4WD.
Eg og kjører på 235-55R19 på sommerdekk, heilt topp. 10% meir rekkvidde (føles iallefall slik), lite støy, jevn slitasje, rimlige dekk. Blir 235-19 på vinter og neste gang, har standard R2 265-19 der i dag.

kzh

Standard 19'' vinterdekk er helt forferdelige å kjøre med, bilen vil bare rett frem. Etter et par turer i snøfonna byttet jeg fordekkene til Nokian R3 235 slik at jeg har 'staggered' oppsett, det ble en helt ny bil  :) så nå har jeg et ekstra 265 par til bakdekkene når de er utslitt.

Forstår at 20'' vinterhjul ikke har dette problemet.
Tesla Model X75D Des 2017 FSD 3.0
2012 Peugeot Ion
2008 BMW X3 2.0da - død/solgt

turfsurf

Sitat fra: kzh på onsdag 09. mars 2022, klokken 07:50
Forstår at 20'' vinterhjul ikke har dette problemet.
Nei, vi hadde 20" både på vinter og sommer, og det var staggered på begge settene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

s.sjoelli

Jeg kjøpte nye GOODYEAR Eagle F1 Asymmetric 3 i fjor og er godt fornøyd.
Staggered oppsett;
255/45/20 foran
275/45/20 bak

Betalte 13600 ferdig montert/avbalansert

Ifølge NAF test i fjor er Falken bra dekk også - Falken Azenzis FK510, men jeg fant ikke disse i dimensjonene over i fjor.

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på tirsdag 08. mars 2022, klokken 22:48
Jeg kjører på Conti Viking Contact 7 piggfrie dekk på tredje vinteren 235/55-19. Nydelige å kjøre på. Eneste føret de ikke er så glade i er hardpakket nysnø rundt 0 grader. Men da sliter vel egentlig de fleste piggfrie som er halvslitt...

Det er samme dekk og dimensjon som jeg har nå. Svært fornøyd med de. Kjører samme dimensjon og merke på sommerdekk også, Continental EcoContact6 i 235/55-19. De har A både på rullemotstand og våtgrep.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rævedilter

Sitat fra: kzh på onsdag 09. mars 2022, klokken 07:50
Standard 19'' vinterdekk er helt forferdelige å kjøre med, bilen vil bare rett frem. Etter et par turer i snøfonna byttet jeg fordekkene til Nokian R3 235 slik at jeg har 'staggered' oppsett, det ble en helt ny bil  :) så nå har jeg et ekstra 265 par til bakdekkene når de er utslitt.

Forstår at 20'' vinterhjul ikke har dette problemet.
Har kjørt 4 vintre med 19-265 R2 dekk framme uten å oppleve det du gjer, men så sakker eg ned før svingene da, da glatt føre er; akkurat det; glatt føre :-)
Nå vil nok 235 skjære seg litt meir ned i snø og slaps så det er vel som gjer at du meiner dei er betre.

kzh

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 09. mars 2022, klokken 13:41
Sitat fra: kzh på onsdag 09. mars 2022, klokken 07:50
Standard 19'' vinterdekk er helt forferdelige å kjøre med, bilen vil bare rett frem. Etter et par turer i snøfonna byttet jeg fordekkene til Nokian R3 235 slik at jeg har 'staggered' oppsett, det ble en helt ny bil  :) så nå har jeg et ekstra 265 par til bakdekkene når de er utslitt.

Forstår at 20'' vinterhjul ikke har dette problemet.
Har kjørt 4 vintre med 19-265 R2 dekk framme uten å oppleve det du gjer, men så sakker eg ned før svingene da, da glatt føre er; akkurat det; glatt føre :-)
Nå vil nok 235 skjære seg litt meir ned i snø og slaps så det er vel som gjer at du meiner dei er betre.

Merkelig, jeg opplevde dette mest ved svinging i lav fart hvor den slet med å holde festet. Men også generelt ustabil i høy fart på vinterføre, f.eks over Haukeli.
Tesla Model X75D Des 2017 FSD 3.0
2012 Peugeot Ion
2008 BMW X3 2.0da - død/solgt

Lynet

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. mars 2022, klokken 12:54
Sitat fra: Lynet på tirsdag 08. mars 2022, klokken 22:48
Jeg kjører på Conti Viking Contact 7 piggfrie dekk på tredje vinteren 235/55-19. Nydelige å kjøre på. Eneste føret de ikke er så glade i er hardpakket nysnø rundt 0 grader. Men da sliter vel egentlig de fleste piggfrie som er halvslitt...

Det er samme dekk og dimensjon som jeg har nå. Svært fornøyd med de. Kjører samme dimensjon og merke på sommerdekk også, Continental EcoContact6 i 235/55-19. De har A både på rullemotstand og våtgrep.

Continental EcoContact6 i 235/55-19 har hastighetskode V så vidt jeg kan se, X har topphastighet på 250 og krever W (står i vognkortet). I Norge er vel eneste problemet at du får en 2 på PKK, kjører du nedover Europa kan det bli strenge reaksjoner.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

geear

jkirkebo har X75, med toppfart 210, og kan derfor ha dekk helt ned til hastighetskode H. 100/LR må derimot ha W, som du påpeker.

Rapid

#14
Jeg byttet til Nexen N'fera RU5 sommerdekk i fjor. Originaldimensoner 20'' . Komfortable og stillegående dekk. Betalte 13000 ferdig på bilen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA