Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: Marzo på torsdag 17. desember 2020, klokken 14:04
Sitat fra: emurof på onsdag 16. desember 2020, klokken 17:36
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 10. desember 2020, klokken 09:04Hehe. Det er vel solgt over dobbelt så mange e-tron i 2020.

Når den vel kun selges i Europa og de har fabrikk i Europa så er jo ikke det så rart. Tesla hadde jo bare en fabrikk for hele verden med unntak av Kina, og da kom de "dobbelt" på etterskudd fordi de i motsetning til f.eks. Audi ikke kunne sette i gang leveringer med en gang produksjonen var i gang igjen.

Audi e-Tron bygges også bare ved en fabrikk og leveres utenfor Europa, så her roter du litt.  https://www.audiusa.com/us/web/en/models/e-tron/e-tron/2021/overview.html

Men Norge er absolutt favoritten når det gjelder salgstall for e-tron.

Salgstallene i USA er vel helt elendige. Poenget er at de faktisk har produksjon i Europa, i motsetning til Tesla.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: emurof på torsdag 17. desember 2020, klokken 17:37
Sitat fra: Rollep på torsdag 17. desember 2020, klokken 11:49
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 10. desember 2020, klokken 09:51
Imponerende av VAG-gruppen. Hittil i 2020 har de levert 24.330 rene elbiler i Norge, hvilket tilsvarer omtrent 1/3 av totalmarkedet på elektriske biler.
Ja det er imponerende :+1:

Lurer litt på hvor det ble av med folka her inne som vrøvlet om at dette bilkonsernet ville gå samme vei som Kodak ;D

Det kan fortsatt godt være de gjør det. Husk at de har mye gammelt skrap å drasse på. De kan ikke selge elbiler med tap til evig tid.

Er litt mindre vilje hos Toyota, i hvert fall hos lederen Toyoda. Høres nesten ut som den verste elbilmotstanderen:
https://electrek.co/2020/12/17/toyota-ceo-lack-of-vision-spreads-ev-misinformation-spells-the-end/
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Toyoda betrakter nok verden med japanske øyne. Hjemmemarkedet til Toyota/Nissan/Honda/Mazda er annerledes enn det europeiske. Nissan har sin Note med e-Power seriehybrid kun der og den selger. Mazda bruker tid og R&D på å klemme en rekkeviddeforlenger inn i elbilen MX-30. Toyota satser sterkt på hydrogenbiler mens de i det stille ligger langt framme med faststoffbatterier. Med norske øyne er det bare elektriske personbiler som gjelder.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på fredag 18. desember 2020, klokken 13:57
Toyoda betrakter nok verden med japanske øyne. Hjemmemarkedet til Toyota/Nissan/Honda/Mazda er annerledes enn det europeiske. Nissan har sin Note med e-Power seriehybrid kun der og den selger. Mazda bruker tid og R&D på å klemme en rekkeviddeforlenger inn i elbilen MX-30. Toyota satser sterkt på hydrogenbiler mens de i det stille ligger langt framme med faststoffbatterier. Med norske øyne er det bare elektriske personbiler som gjelder.
Toyota må passe seg så de ikke står igjen på perongen når elbilen går...så de bør ikke vente særlig lenge med faststoffbatteriene hvis de får det til.
Er tydelig at Japan er der Norge var i 2012, hvor elbil var Think og den type biler. Fortsatt synes japanerne at elbiler egner seg best som minibiler...men tipper de endrer mening snart. I dag har de færre elbiler i landet enn halvparten av det Norge har...
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Ser forresten at elbilsalget i Europa har vist en fin kurve... riktignok er det mye plug-in-hybrider, men rene elbiler utgjorde faktisk 4,9% i september (sikker mye kvartals-slutt-biler, men fortsatt...).
Tesla Model Y                         2021-

emurof

Sitat fra: vinterdekk på fredag 18. desember 2020, klokken 13:57Toyota satser sterkt på hydrogenbiler mens de i det stille ligger langt framme med faststoffbatterier.

Gjør de virkelig det? Eller bare skryter de? For vi har sett fint lite til faststoffbatteriene de har snakket om i mange år. Det er nesten som at de ikke prioriterer dem... Og med tanke på uttalelsene de kommer med nå så virker disse påståtte batteriene mer som et PR-fremstøt.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: emurof på fredag 18. desember 2020, klokken 19:55
Sitat fra: vinterdekk på fredag 18. desember 2020, klokken 13:57Toyota satser sterkt på hydrogenbiler mens de i det stille ligger langt framme med faststoffbatterier.

Gjør de virkelig det? Eller bare skryter de? For vi har sett fint lite til faststoffbatteriene de har snakket om i mange år. Det er nesten som at de ikke prioriterer dem... Og med tanke på uttalelsene de kommer med nå så virker disse påståtte batteriene mer som et PR-fremstøt.
Ja, litt som en unnskyldning til ikke å satse på elbiler akkurat nå...må vente til det snør oppover først.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Ser at Tesla kjører på for å nå sine 500.000 biler i 2020....ikke noe lørdagsfri denne helgen, nei, og Model 3 har nå tatt igjen Model S i Norge på totalt antall biler levert per modell.
Tesla Model Y                         2021-

pst

Tesla registrerer Model 3'ere i vill fart ;
kanskje greier de å slå 2020-salgstallene for ID.3 i Norge ?
Litt usikker på om det blir jule (billig- ) salg av Model 3 i år ?
Spennende... :o
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

jkirkebo

Sitat fra: pst på lørdag 19. desember 2020, klokken 23:00
Tesla registrerer Model 3'ere i vill fart ;
kanskje greier de å slå 2020-salgstallene for ID.3 i Norge ?
Litt usikker på om det blir jule (billig- ) salg av Model 3 i år ?
Spennende... :o

Holder de et noenlunde tempo ut måneden så slår Model 3 Leaf i hvert fall og ender på 3.plass. Om den slår ID.3 kommer mest an på hvilke salgstall VW kan varte opp med resten av måneden tror jeg...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Motorwatt

Tror nok den slår ID.3 (som bare har vært i salg i ca. 3 måneder)....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorgenM

9199 reg. i desember nå. +715 idag.
Er det mars 2019 som har rekorden enda? 11609. Den kan jo muligens bli slått, med mindre det normalt er roligere i romjula da. 7 ukedager igjen, inkludert 24.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: JorgenM på mandag 21. desember 2020, klokken 20:37
9199 reg. i desember nå. +715 idag.
Er det mars 2019 som har rekorden enda? 11609. Den kan jo muligens bli slått, med mindre det normalt er roligere i romjula da. 7 ukedager igjen, inkludert 24.

Det er i hvert fall mange Tesla Model 3 bestillere som venter bil i morgen...blir et par-tre hundre der og....
Tesla Model Y                         2021-

Cougar

968 biler registrert i dag, 10.326 registrert i desember.  Spørs om rekorden fra mars 2019 på 11.609 ryker i desember, det er fortsatt noen arbeidsdager igjen (for noen av oss  8) )

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2019 Ioniq El + mange andre biler

RJK

Hadde ikke troen på at TM3 skulle gå forbi ID.3, men de leverer så mange om dagen at selv godt salg på den, antageligvis ikke holder til å hindre Teslaen andreplassen.


80 biler registrert nå i natt, og de er nå på 6100, Nissan Leaf på 6298 blir nok passert i dag eller i morgen, mens ID.3 på 6881 er nå bare 781 færre enn TM3. Dette er det god sjanse for at blir slått selv om vi har noen få røde dager vi skal gjennom nå.


Tesla vil levere på selve julaften, men må vel stenge utleveringen i 12-1-tiden tipper jeg. Tipper de leverer ut på søndagen også, men kanskje ikke på lørdagen, om de ikke betaler helligdagstillegg for å pushe biler både fredagen og lørdagen også. Med Tesla skal man aldri si aldri.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA