Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

JorgenM

Nå sporer det av med en uinteressant tesla-diskusjon igjen :-1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

1000kwh

Sitat fra: JorgenM på torsdag 01. oktober 2020, klokken 11:56
Nå sporer det av med en uinteressant tesla-diskusjon igjen :-1:
Snakk for deg selv. Er jo helt innenfor det temaer som tråden handler om. I alle dager

Elmo

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 01. oktober 2020, klokken 11:10
At TM3 fremdeles ble Norges nest mest solgte bil i september viser tydelig at det fremdeles er god etterspørsel. Det samme gjør de svært høye bruktprisene.

Vel, TM3 er vel egentlig Norges nest mest solgte bil i september (og ikke nest mest).
Som du selv sier om TM3 i fjor, så er ID.3 utleveringene i september åpenbart helt spesiell ettersom de nå leverer til alle som har stått på venteliste lenge.

PS: dette innlegget er ikke Tesla avsporing, men elbilsalg i september
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

THE

Da er tallene for september kommet, og fasiten ble 61,5% elbilandel.
Så langt i 2020 er det 50,5% elbilandel av nybilregistreringer.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

turfsurf

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 01. oktober 2020, klokken 11:10
Når det er sagt, så blir jeg veldig overrasket hvis ikke id.4 blir Norges mest solgte bil neste år.

Enig, spesielt hvis de får ut fingeren med AWD. Men id.3 kommer nok til å selge godt også, så fort de får justert ned prisene litt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorgenM

Full statistikk:
https://ofv.no/bilsalget/bilsalget-i-september-2020

Bestselgeren ID.3 mangler kun 11 biler på å nå 2000 i september :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

jkirkebo

Sitat fra: THE på torsdag 01. oktober 2020, klokken 13:10
Da er tallene for september kommet, og fasiten ble 61,5% elbilandel.

Og tar vi med ladbare hybrider sine 20% blir det 81,5% ladbare biler til sammen. Dvs. at mer enn 4 av 5 nye biler i september hadde ladeport. Den nye loven om lading i borettslag kom til passe tid ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RJK

For egen del er det en gledelig nyhet at rene elbiler også spiser av hybrid-markedet.

Nå er det kommet endel biler som gjør at det begynner å bli få som ikke får dekket sitt behov via en elbil-variant.

Det mangler fremdeles litt på større biler med god plass og god rekkevidde, og konkurransedyktig vekt på kroken, til en fornuftig pris for de som ikke kan/vil legge 3/4 million eller mer på bil, men trenger noe til sub 500.

Heldigvis kommer det enda mere i nær fremtid, så har håp om at utvalget blir ganske mye bedre på de neste 2-3 årene.

Så får vi se hvor lenge VW kan pumpe ut biler i det tempoet de gjør nå. Mange som har ventet på ID-bilene, så de er nok litt der Tesla var i 2019, selv om Tesla valgte å sende ut det meste på kort tid, og så gjøre tilsvarende i stadig nye markeder, mens jeg mistenker VW er opptatt av å kunne levere over lengre periode for ikke å mette markedet for fort.

Og jeg tror Tesla delvis er der de var i 2018, men nå med TMY, samt forventning om at pris på TM3 blir valutajustert iløpet av måneden vi nå er inne i. PGA angreretten, tipper jeg det skjer nærmere den 20. til 31. i måneden, fremfor tidligere.

Spesielt med økt konkurranse, bør de komme med en mer korrekt pris for ikke å tape for mange salg til andre merker og modeller. Og dette til tross for at jeg forventer mange venter på sin nye Tesla i form av TMY, som fyller gapet for mange av de som ikke klarer seg med sedan.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marzo

Sitat fra: Elmo på torsdag 01. oktober 2020, klokken 12:04
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 01. oktober 2020, klokken 11:10
At TM3 fremdeles ble Norges nest mest solgte bil i september viser tydelig at det fremdeles er god etterspørsel. Det samme gjør de svært høye bruktprisene.

Vel, TM3 er vel egentlig Norges nest mest solgte bil i september (og ikke nest mest).
Som du selv sier om TM3 i fjor, så er ID.3 utleveringene i september åpenbart helt spesiell ettersom de nå leverer til alle som har stått på venteliste lenge.

PS: dette innlegget er ikke Tesla avsporing, men elbilsalg i september

TM3 er nest mest registrert. Vi vet ingenting om etterspørselen basert på dette tallet.
Det kan være bestillinger helt tilbake til før Covid som utleveres, eller kunder som bestilte bilen forrige uke.

I snitt er det registrert 355stk TM3 pr mnd i 2020.
5 plass sammenlagt.

Over ligger bla Kona med 450 og Leaf med 484 biler i snitt pr måned. E-Tron på topp med 883 biler pr mnd i snitt.

Magnus Hansen

Sitat

Kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland sier de har hatt problemer med å skaffe nok biler til Norge, og at det har ført til lavere registreringstall enn normalt hittil i år.

– Det er to grunner til det. For det første var Tesla-fabrikken i California stengt en periode denne våren som følge av pandemien. På grunn av hvordan fabrikken er organisert med kvartalsvise produksjonssykluser, og tiden det tar å transportere biler til Norge, fikk dette betydelige følger for leveringssituasjonen vår denne våren og sommeren, sier Roland.

Etter noen svake måneder er Tesla-leveransene igjen betydelige. Over 1.100 Model 3 ble levert ut i september.
Etter noen svake måneder er Tesla-leveransene igjen betydelige. Over 1.100 Model 3 ble levert ut i september.

Den andre årsaken er at Tesla vokser betydelig i andre europeiske markeder, og at de har fått tildelt en større andel av bilene som kom til Europa gjennom sommeren, forklarer han.

– På det meste har vi på enkelte typer bestillinger hatt omtrent et halvt års leveringstid i Norge i år. Vi er glade for at situasjonen nå er i ferd med å normalisere seg, og vi er tilbake til ordinær estimert leveringstid på én til to måneder ved fabrikkbestilling av Model S, Model X og Model 3.


Polestar

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 01. oktober 2020, klokken 11:10
Sitat fra: Polestar på torsdag 01. oktober 2020, klokken 10:35
Markedsandelen til Tesla for elbiler i Norge siste 12 måneder er på sitt laveste nivå siden 2013. Salget av TM3 i september er halvert siden i fjor i et stigende marked.

Med totalsalget sammenliknet med S og X mente jeg for alle år. Flere Model S enn Model 3 er utlevert i Norge. Neppe mange andre land hvor Model 3 har solgt dårligere enn Model S i perioden frem til Q3 2020.

Utover det er jeg enig, og TMY kommer sikkert til å dominere TM3.

Som det blir skrevet over så var salget til Model 3 i fjor åpenbart helt spesiell da de leverte ut til alle som hadde stått årevis på venteliste.  Så sammenligning med fjor er veldig misvisende. At den fremdeles ble Norges nest mest solgte bil i september viser tydelig at det fremdeles er god etterspørsel. Det samme gjør de svært høye bruktprisene.
Salget i september i fjor var åpenbart ikke til personer som har stått åreveis på venteliste. Den ventelista ble tømt lenge før den tid. Jeg sto selv på venteliste, men droppet TM3 siden den i første omgang ble levert uten hengerfeste. Jeg var på nippet til å kjøpe en TM3 fra inventory i juni 2019 til en svært fordelaktig pris. TM3 ble levert på dagen i slutten av Q2 i fjor.

Bilsalget økte med 39,4 % i september 2020 sammenliknet med fjoråret, og det er for alle personbiler. Elbilsalget økte enda mer. TM3 derimot fikk mer enn halvert salget.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

Magnus Hansen

Jeg sto årevis i ventetid på Model 3 og fikk utlevert bilen i september. Fordi jeg (som sikkert mange andre) ventet til hengerfeste ble tilgjengelig.

Counterpointer

Det som etterhvert blir interresant å se er fordelingen mellom amerikanske, tyske og kinesiske elbiler!

turfsurf

Det er vel litt flere betydelige aktører: amerikanske, tyske, franske, koreanske og kinesiske. Japanerne og italienerne ser ikke ut til å ha fått ut fingeren enda.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Synes ikke de koreanske og franske er så interessant i den litt geopolitiske maktkampen USA-Tyskland-Kina.

Japan ble en stormakt i bilindustrien etter WW2, men de mister stadig grepet og kjører sine sære løsninger med hydrogen og Chademo så der er vi enige om at de har lite å komme med på BEV fronten.

De interessante store aktørene for oss kommer/vil komme fra US/TY/KI

Akkurat nå er Kina kun representert med Xpeng, MG og kanskje til nød Polestar. Men de kommer kraftig.

US har Tesla, men Rivian lurer i bakgrunnen, med diverse små og litt større i kulissene.

I Tyskland er det VAG som dominerer men Merchedes er på vei, BMW får jo aldri ut fingeren etter den ypperlige i3.....

Er det noen som har Excel ferdigheter som kunne tatt prosenten på andel reg fra US/TY/KI, nå i år sett mot i fjor?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA