Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

flux

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 01. april 2019, klokken 16:05
Jippi! 58% markedsandel for elbilen i mars 2019 og totalt 5822 T3 i mars. Vi skal heller ikke glemme e-golf, Leaf, i3 og Audi som gjorde det bra. Totalt 10 732 elbiler (mulig det er noen hydrogenbiler inne i her) av et totalt salg av 18 375 personbiler.

Gå inn på første post i denne tråden, og se hva situasjonen var i 2012. I 2012 trodde jeg riktignok at vi skulle hatt mange flere elbiler å velge mellom, og at andelen elbiler skulle vært mye høyere i 2019, men vi får jo være fornøyd med at andelen elbiler trolig vil holde seg over 50% ut året.

I 2008 når OFV startet å rapportere andel elbiler av bilsalget ble det solgt 464 elbiler. I løpet av de neste 5 årene økte det til 3.950 solgte i 2012. Deretter fra 2013 har det vært en årlig vekst i andel av ladbare biler på ca. 10% pr år. Dersom økningen fortsetter noenlunde likt får vi ca. 60 - 65 % markedsandel i 2019 og 80 - 85% markedsandel innen utgangen av 2021. De siste 10% vil sikkert være like stridige som de første 10, så kanskje i 2026 har vi 90 - 95 % ladbare biler som andel av personbilsalget.  :D

Lars C. Krogenæs

#2071
Her er skjermdump fra elbil.no 25.02.2005, der jeg skrev at det da var 1193 elbiler i Norge, etter en økning i 2004 på hele 120 elbiler. I 2005 forventet jeg en økning på hele 350 elbiler. (Resulatet ble skuffende 159 for 2005, fordi Ford aldri greide å levere ut mange av de brukte Think City elbilene som kom tilbake fra USA). Med dette var vi uansett markert som "elbil-landet" på verdenskartet!
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge for mars:

MerkeModellMånedImportÅrTotalt
Tesla MotorsModel 35315-61266128
VolkswagenGolf98510%267435001
BmwI38255%191122039
NissanLeaf82426%245753289
AudiE-tron680-799806
JaguarI-pace4482%9202012
HyundaiKona37312%11291979
HyundaiIoniq35713%10857054
Tesla MotorsModel X3431%63811851
RenaultZoe3422%72010607
NissanE-nv2002713%5344166
KiaNiro1913%354388
Tesla MotorsModel S1703%27920088
KiaSoul13589%54716436
OpelAmpera-e685%1802315
VolkswagenUp!5914%2388998
Fiat500e44100%1581066
MitsubishiI-miev38-543917
RenaultKangoo Z.e.34-601570
PeugeotPartner196%951627
CitroenBerlingo Electric1110%51556
VolkswagenCrafter11-2541
CitroenC-zero9-332556
VdlCitea9-1212
PeugeotIon8-292862
SmartForfour Electric8-12106
SmartFortwo Electric825%22752
ChevroletBolt Ev7100%21205
MaxusEv804-1516
Mercedes-benzB 250 E3100%55198
FordFocus Electric1-9713
SolarisUrbino 12 Electric1-110
ToyotaRav4 Ev1100%2112

Totalt 11589

Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.

Av disse er laveste regnr i EL-serien EL 15897, høyeste EL 97510
Av disse er laveste regnr i EK-serien EK 32728, høyeste EK 98679
Av disse er laveste regnr i EV-serien EV 10100, høyeste EV 66155

Jeg satt opp et lite API, slik at dataene enkelt kan benyttes av andre hvis ønskelig:
https://qgx0kqq3qb.execute-api.eu-west-1.amazonaws.com/prod/elbiler/getRegNrPeriod?year=2019&month=3
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Maximus

Fantastisk. Hvordan skal vi beskrive dette. Den symbolske overgangen til en ny æra?

Velkommen til elbilalderen!

Tellus

Skal si de store teslaene har fått konkurranse. Jaguar I-Pace solgte alene mer enn summen av Model S og X i første kvartal. I tillegg kommer Audi e-tron for fullt.

Wibla

Sitat fra: Tellus på mandag 01. april 2019, klokken 20:15
Skal si de store teslaene har fått konkurranse. Jaguar I-Pace solgte alene mer enn summen av Model S og X i første kvartal. I tillegg kommer Audi e-tron for fullt.

Om noe har nok Tesla sabotert for seg selv her med endringene de gjorde med batteripakkene for S/X.
2018 Tesla Model S 75D

gigafactory

Ganske åpenbart at Tesla planlegger noe når de fjerner "bread and butter"-variantene. TMS og/eller TMX kommer nok i ny versjon i løpet av året, tror jeg. De lanserer ikke SuC V3 uten at flaggskipene kan utnytte disse heller. Det vil gi litt utslag på salgsstatistikken.

Burger

Usikker på hvor viktig S og X er for Tesla lengre. De har jo sagt i flere år at model 3 er det som er teller.

Virker som Audi og Model 3 er i samme situasjon, dvs de leverer så fort de kan, men når er ordrereserven spist opp? Har sett anslag på 10-20k reservasjoner på model 3. Det burde holde til 2-3 måneder til med denne leveransetakten. Audi har levert 608 denne måneden av 806 totalt, her er jeg ukjent med ordrereserven.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

olavxxx

"Alle" forventer refresh av S og X med CCS, superlader v3, batteriteknologi fra Model 3 osv.

jkirkebo

Sitat fra: Tellus på mandag 01. april 2019, klokken 20:15
Skal si de store teslaene har fått konkurranse. Jaguar I-Pace solgte alene mer enn summen av Model S og X i første kvartal. I tillegg kommer Audi e-tron for fullt.

Ja, etter at 75kWh-utgaven ble fjernet er det ikke rart salget har sunket drastisk. Den sto jo for ca. 3/4 av totalsalget.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

olavxxx

Sitat fra: jkirkebo på mandag 01. april 2019, klokken 21:52
Sitat fra: Tellus på mandag 01. april 2019, klokken 20:15
Skal si de store teslaene har fått konkurranse. Jaguar I-Pace solgte alene mer enn summen av Model S og X i første kvartal. I tillegg kommer Audi e-tron for fullt.

Ja, etter at 75kWh-utgaven ble fjernet er det ikke rart salget har sunket drastisk. Den sto jo for ca. 3/4 av totalsalget.
Skal sies at Tesla har selv valgt å gå ned i volum, de kuttet den modellen og i tillegg så la den ned produksjonslinjen og kvittet seg med folk som jobbet på den linjen. Så de hadde ikke folk som gikk på tomgang eller noe, men omstrukturerte selskapet.

Det er nok mest sannsynlig for å bruke arealet til å lage flere model 3 og i tillegg da etter hvert begynne med Model Y, så er vel neste lansering pickup. Men Model Y tror jeg også vil produseres i Kina, fabrikken er vel planlagt starte opp der ila 2019.

Tellus

Nå ble det vel fortsatt levert en god del 75 i Q1. Betyr det at MS og MX blir fullstendig overkjørt fremover ? Særnorsk fenomen eller en generell trend mon tro?

olavxxx

Sitat fra: Tellus på mandag 01. april 2019, klokken 22:04
Nå ble det vel fortsatt levert en god del 75 i Q1. Betyr det at MS og MX blir fullstendig overkjørt fremover ? Særnorsk fenomen eller en generell trend mon tro?
De er inventory biler.
Frem til der kommer en revisjon på S og X, vil det nok være ganske lunkent ja. Men det er ikke solgt så mange iPace og eTron, hvis man ser tilbake på S og X sine epoker når de var ny

I tillegg har Tesla 3, S og X. Så totalen for forrige måned var 6000 biler, Audi pusher ca 600?

Munroe var først kritisk til Model 3, men etter hvert snudde de delvis og anslo 30 prosent margin som visstnok var veldig høyt. Tesla lager jo motorer, batteripakke, autopilot, medieløsning +++. Så de har mye lavere pris på de dyreste komponenter og i tillegg sliter de ikke med tilgang til batterier.

Audi sier de får laget 150 biler av 300 i fabrikkens kapasitet, så det koster jo da mye for Audi når fabrikk går på halv kapasitet og de ikke får realisert ordrene.

Jeg tror uansett ikke markedet er mettet, greit nok at vi nå var oppe i 58 prosent elandel, men total bilpark er fremdeles mest fossil.

Det må også inn elbiler i andre klasser med god rekkevidde, Tesla kommer med pickup, men noen må lage en heftig varebil med rask lading osv. Det er nok fremdeles mange kunder å kapre og etter hvert blir det billige nok batterier til at fossil faktisk er dyrere å produsere (mange år til, men...)

THE

Sitat fra: olavxxx på mandag 01. april 2019, klokken 23:42

Jeg tror uansett ikke markedet er mettet, greit nok at vi nå var oppe i 58 prosent elandel, men total bilpark er fremdeles mest fossil.


I et normalår så vil 58% av bilsalget i Norge utgjøre ca. 85-90000 biler. Om det kun er Norge som etterspør elbiler, så vil det ikke ha så mye å si om 50% eller 100% av bilsalget i Norge er elektrisk siden det er så få kjøretøy uansett. På verdensbasis ble det solgt ca 1,4 millioner BEV i 2018. Veksten fra 2017 til 2018 var på 70%.

Med den samme veksten også i 2019 så vil det bli solgt ca 2,4 millioner batterielektriske biler i år, og ca 4 millioner neste år. Jeg tror det er god grunn til å si at markedet ikke er mettet.

https://insideevs.com/global-sales-in-december-full-year-2018-2-million-plug-in-cars-sold/
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Imagine

#2084
Sitat fra: MrBacardi på mandag 01. april 2019, klokken 20:04
Her er førstegangsregistreringer i Norge for mars:

MerkeModellMånedImportÅrTotalt
Tesla MotorsModel 35315-61266128
VolkswagenGolf98510%267435001
BmwI38255%191122039
NissanLeaf82426%245753289
AudiE-tron680-799806
JaguarI-pace4482%9202012
HyundaiKona37312%11291979
HyundaiIoniq35713%10857054
Tesla MotorsModel X3431%63811851
RenaultZoe3422%72010607
NissanE-nv2002713%5344166
KiaNiro1913%354388
Tesla MotorsModel S1703%27920088
KiaSoul13589%54716436
OpelAmpera-e685%1802315
VolkswagenUp!5914%2388998
Fiat500e44100%1581066
MitsubishiI-miev38-543917
RenaultKangoo Z.e.34-601570
PeugeotPartner196%951627
CitroenBerlingo Electric1110%51556
VolkswagenCrafter11-2541
CitroenC-zero9-332556
VdlCitea9-1212
PeugeotIon8-292862
SmartForfour Electric8-12106
SmartFortwo Electric825%22752
ChevroletBolt Ev7100%21205
MaxusEv804-1516
Mercedes-benzB 250 E3100%55198
FordFocus Electric1-9713
SolarisUrbino 12 Electric1-110
ToyotaRav4 Ev1100%2112

Totalt 11589

Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.

Av disse er laveste regnr i EL-serien EL 15897, høyeste EL 97510
Av disse er laveste regnr i EK-serien EK 32728, høyeste EK 98679
Av disse er laveste regnr i EV-serien EV 10100, høyeste EV 66155

Jeg satt opp et lite API, slik at dataene enkelt kan benyttes av andre hvis ønskelig:
https://qgx0kqq3qb.execute-api.eu-west-1.amazonaws.com/prod/elbiler/getRegNrPeriod?year=2019&month=3


Imponerende elbilmåned.
De som imponerer mest i tillegg til de ekstremt imponerende registreringstallene for Model 3 er vel I-Pace med hele 448 stk, som holdt unna på kvartalet vs E-tron som også gjorde det bra.
Må si BMW i3 overrasket positivt også, ikke ofte den er godt oppe på 800-tallet for måneden.
Golf selger «alltid bra». Og de eneste som bremser opp er vel Leaf (venter nytt batteri), Soul (som venter ny modell), Model S (på vei ut) og Model X, selv om også Model X gjorde det helt greit.

Renault Zoe selger forresten merkelig bra til å ikke ha hurtiglading. Og Hyundai gjør det greit med sin Kona og Ioniq.
Samlet sett ble det overraskende mange elbiler, men samtidig må jeg si det ble overraskende lav elbilandel på bare 58,4% (jeg tippet 64,5%). Det ble den nest beste salgsmåneden i Norges historie, bare mai 1986 ble det solgt flere biler totalt på en måned i Norge, visstnok.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA