Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

Vollis47

Det ser ut til at elbilsalget vil gå over 8000 stk denne måneden. Det må vel i tilfelle sies å være imponerende.

Ser at salget de 12 siste månedene, så har salget hvert ca dobbelt så høyt som tilsvarende måneder to år tidligere.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Counterpointer

Det er jo en voldsom «ketsjup» effekt akkurat nå med både Model 3 og E-tron som begge burde vært levert for lenge siden!

Blir interessant å se hvordan disse to holder tempoet utover sommeren. Og ikke minst hva totalen er på slutten av året.

turfsurf

Ja, ingen tvil om at etron kan bli den mest solgte (la oss kalle de) SUVen i år hvis Audi vil. Den har og mulighet for å passere Model X sitt beste år på ca 5k biler. Greier Model 3 å slå Leaf dog?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

Om SR kommer senere i år i stort volum, så tror jeg Model 3 kan utfordre boblas rekord på 16.000 eller hva det nå var.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

Det som og er verdt å merke seg er det stupet Model S og X har opplevd. Og rent anekdotisk så treffer jeg jevnlig på folk som heller venter på e-Niro og Kona enn å kjøpe en Model 3. Jeg tipper at Model 3 vil levers i bøtter og spann ut mars, ganske greitmed levering i april og så flate ut.

turfsurf

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 20. mars 2019, klokken 21:06
Om SR kommer senere i år i stort volum, så tror jeg Model 3 kan utfordre boblas rekord på 16.000 eller hva det nå var.
Jepp SR+ blir nok storselgeren. Men AWD er en bra upsell.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amoss

#2001
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 20. mars 2019, klokken 14:39
Da var Model 3 på 2390, så rekorden til Leaf på 2387 inklusive bruktimporten er slått.

De har jobbet sent i dag og tallet har steget jevnt og trutt ut over kvelden, og nå er det på over 2500 denne måneden. Så får vi se om de er ferdig med dagens registreringer?

Edit: Nei, det hadde de ikke. Øket fra 2504 da jeg postet dette til 2513 nå...
Model S 85D

Myrvang

Ny månedsrekord. Og fortsatt 8 dager igjen.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Motorwatt

3300 stk. Model 3 tilsvarer en verdi på ca 1.5 milliarder (snitt 450K)!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Rollep

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 21. mars 2019, klokken 22:24
3300 stk. Model 3 tilsvarer en verdi på ca 1.5 milliarder (snitt 450K)!
Og som også tilsvarer ca 371 millioner i uteblitt momsinntekt.

At momsfritaket skal opprettholdes i nesten 3 år til er det vel snart ingen tror på, unntatt muligens dem som også tror på julenissen :D

zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Rollep

Sitat fra: zbk på fredag 22. mars 2019, klokken 10:34
Det er mye større reduksjon i bilavgiftene pga reduserte ICE-avgifter enn elbilene ikke har betalt.

https://www.faktisk.no/faktasjekker/LAN/vi-har-ni-milliarder-kroner-mindre-i-inntekt-til-statsbudsjettet-fra-engangsavgiften
Jada, engangsavgiften har som seg hør og bør blitt noe redusert de siste årene. Dessuten blir jo svekkelsen av de inntektene ekstra stor takket være det eksploderende elbilsalget.

Men nå er det snart ingen som kjøper ICE biler lenger og da faller jo argumentet for momsfrihet bort. Ikke bare kommer det å bli moms på elbiler, det blir sikkert en eller annen form for engangsavgift også.

arnkl

Sitat fra: Rollep på fredag 22. mars 2019, klokken 10:55
Men nå er det snart ingen som kjøper ICE biler lenger og da faller jo argumentet for momsfrihet bort. Ikke bare kommer det å bli moms på elbiler, det blir sikkert en eller annen form for engangsavgift også.

I så tilfelle må avgiftene på eksosbilar opp minst like mykje, slik at ikkje folk igjen byrjar å kjøpe slike bilar.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Stikkkontakt

Sitat fra: zbk på fredag 22. mars 2019, klokken 10:34
Det er mye større reduksjon i bilavgiftene pga reduserte ICE-avgifter enn elbilene ikke har betalt.

https://www.faktisk.no/faktasjekker/LAN/vi-har-ni-milliarder-kroner-mindre-i-inntekt-til-statsbudsjettet-fra-engangsavgiften

Hele denne debatten blir håpløs.
Man kan ikke interpolere seg frem til hvilke biler "man ville kjøpt" om avgiftsregimet var et annet.
Det eneste vi vet er at det ville vært annerledes. Blant annet gjør reduksjon i engangsavgift at man kanskje kjøper en bil med mye høyere mva.(f.eks PHEV som generelt er relativt sett kostbar uten avgift)

georglu

Sitat fra: Rollep på fredag 22. mars 2019, klokken 10:28
At momsfritaket skal opprettholdes i nesten 3 år til er det vel snart ingen tror på, unntatt muligens dem som også tror på julenissen :D

I så fall må regjeringsplattformen endres og jeg tviler egentlig på at de fire partiene igjen har lyst å sette seg ned og forhandle igjen hvis de potensielt kan tape noen av de sakene de allerede har vunnet. Særlig har både V og KrF vel vunnet gehør for saker det egentlig ikke er flertall for på Stortinget, så de fint kunne tapt i en ny runde med forhandler.

Selvsagt er ingenting skrevet i sten og det kommer et nytt budsjett hvert år som bli revidert og som regel justert noe etter et halvt år, men akkurat momsfritaket og ingen registreringsavgift mener jeg står støtt i denne perioden (fordi det er nedfelt i avtalen om regjeringsplattformen). Andre fordeler (f.eks. tilgang til kollektivfeltet, gratis parkering, gratis lading, ingen bomavgift og gratis ferge) kan og vil bli faset ut i årene fremover.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA