Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

Mobileum

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 03. januar 2018, klokken 14:13
Sitat fra: Mobileum på onsdag 03. januar 2018, klokken 14:09
Sitat fra: doldis1 på onsdag 03. januar 2018, klokken 13:51
Joa, VW skal være veldig fornøyde med at folk flest er vanedyr. Det varer ikke evig da....Compliance-Golfen skal nok få kjørt seg seg når TM3 og Leaf2 kommer for fullt... ;D

Innen TM3 kommer i volum, vil vanedyrene få ny næring. Også kalt ID.

SitatHvis uttalelsen holder vann, vil det si at ID får en startpris på rundt 220.000 norske kroner. Med tanke på at bilen er forespeilet å få en rekkevidde rundt 400-600 kilometer, blir i tilfelle det en svært gunstig pris – også sett opp mot de andre konkurrentene i elbilmarkedet.
Hvis ID kommer til 220 så skal jeg spise hatten min, uansett rekkevidde.
Tviler på at den kommer før 2020 i det hele tatt faktisk.

La oss se hatten først!
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Counterpointer

Sitat fra: Mobileum på onsdag 03. januar 2018, klokken 14:16
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 03. januar 2018, klokken 14:13
Sitat fra: Mobileum på onsdag 03. januar 2018, klokken 14:09
Sitat fra: doldis1 på onsdag 03. januar 2018, klokken 13:51
Joa, VW skal være veldig fornøyde med at folk flest er vanedyr. Det varer ikke evig da....Compliance-Golfen skal nok få kjørt seg seg når TM3 og Leaf2 kommer for fullt... ;D

Innen TM3 kommer i volum, vil vanedyrene få ny næring. Også kalt ID.

SitatHvis uttalelsen holder vann, vil det si at ID får en startpris på rundt 220.000 norske kroner. Med tanke på at bilen er forespeilet å få en rekkevidde rundt 400-600 kilometer, blir i tilfelle det en svært gunstig pris – også sett opp mot de andre konkurrentene i elbilmarkedet.
Hvis ID kommer til 220 så skal jeg spise hatten min, uansett rekkevidde.
Tviler på at den kommer før 2020 i det hele tatt faktisk.

La oss se hatten først!
Tenk Onkel Skrue

geear

Sitat fra: Mobileum på onsdag 03. januar 2018, klokken 13:36
Korrigeres:

Sitat.....kun slått av Golf. Imponerende.
...og uten rentekampanje!  :D
Utvilsomt imponerende, men Møller markedsfører hardt de også, via jobb har jeg rabattavtaler hos to bilforhandlere, og det er Møller og Bavaria, altså VAG-biler og BMW/Mini. Tror det er 7% hos begge. Skulle fått det hos Tesla.  8)

Mobileum

#1383
Sitat fra: gr på onsdag 03. januar 2018, klokken 14:52
Sitat fra: Mobileum på onsdag 03. januar 2018, klokken 13:36
Korrigeres:

Sitat.....kun slått av Golf. Imponerende.
...og uten rentekampanje!  :D
Utvilsomt imponerende, men Møller markedsfører hardt de også, via jobb har jeg rabattavtaler hos to bilforhandlere, og det er Møller og Bavaria, altså VAG-biler og BMW/Mini. Tror det er 7% hos begge. Skulle fått det hos Tesla.  8)

7% av 1 mill. = 70.000.-. 3-4% rentereduksjon over 8 år med 0-kontant = ???  :)

3.5%=141.850.-
0,25%=10.104.-

Bra rabatt det (hvis jeg har regnet riktig).
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

geear

Sitat fra: doldis1 på onsdag 03. januar 2018, klokken 10:50
Jepp, media er full av Tesla,s fantastiske desembersalg. Nettavisen, Hegnar,Budstikka,Fredrikstad blad,Startsiden.no +++ men Broom klarer ikke å formidle at det Norske Teslasalget i desember sender sjokkbølger inn i bilbransjen?

Eller vil de ikke?
Sendte litt mer info til journalisten som har skrevet om nybilregistreringer for 2017 hos e24.no (VG), og fikk følgende svar:

"Hei!

Takk for innspel!

Eg har snakka meir med OFV, og det kjem ein oppfølgarsak om dette på E24 etter kvart.

Viss ein fordeler på drivlinje så kjem den første reine fossilbilen på 14. plass på lista over dei mest selde modellane. Du har rett, det er ganske oppsiktsvekkande."

doldis1

Sitat fra: gr på onsdag 03. januar 2018, klokken 15:15
Sitat fra: doldis1 på onsdag 03. januar 2018, klokken 10:50
Jepp, media er full av Tesla,s fantastiske desembersalg. Nettavisen, Hegnar,Budstikka,Fredrikstad blad,Startsiden.no +++ men Broom klarer ikke å formidle at det Norske Teslasalget i desember sender sjokkbølger inn i bilbransjen?

Eller vil de ikke?
Sendte litt mer info til journalisten som har skrevet om nybilregistreringer for 2017 hos e24.no (VG), og fikk følgende svar:

"Hei!

Takk for innspel!

Eg har snakka meir med OFV, og det kjem ein oppfølgarsak om dette på E24 etter kvart.

Viss ein fordeler på drivlinje så kjem den første reine fossilbilen på 14. plass på lista over dei mest selde modellane. Du har rett, det er ganske oppsiktsvekkande."


:+1: Godt initiativ ! Artikkelen er allerede ute på E24 !

Strøm Tycoon

Sitat fra: doldis1 på onsdag 03. januar 2018, klokken 13:51
Joa, VW skal være veldig fornøyde med at folk flest er vanedyr. Det varer ikke evig da....Compliance-Golfen skal nok få kjørt seg seg når TM3 og Leaf2 kommer for fullt... ;D

Leaf et al har et særdels sterkt fortrinn foran Tesla ... verksteder "rundt hjørnet".

geear

Se der ja, syns denne ga et mye mer nyansert bilde!

https://e24.no/bil/bil-og-trafikk/ingen-diesel-og-bensinbiler-paa-topp-ti-ganske-eksepsjonelt/24222427

Mest solgte biler etter fremdrift, 2017:

Volkswagen e-Golf, strøm
BMW i3, strøm
Toyota Rav 4, hybrid
Tesla Model X, strøm
Mitsubishi Outlander, plugin-hybrid
Toyota Yaris, hybrid
Tesla Model S, strøm
Nissan Leaf, strøm
Volkswagen Passat, plugin-hybrid
Toyota Auris, hybrid
Toyota C-HR, hybrid
Mercedes-Benz GLC, plugin-hybrid
Renault Zoe, strøm
Volvo V90, diesel
Volkswagen Golf, plugin-hybrid
Kilde: OFV

Ganske vilt, og bør være en tankevekker for de som sitter på fossilbiler!

Elmo

Sitat fra: JorgenM på onsdag 03. januar 2018, klokken 12:05
i3 ble norges nest mest solgte bil for hele 2017 (8.plass i 2016), kun slått av Golf. Imponerende :)

?? Hva med Leaf da  - er ikke den bil ??
646   VW eGolf         (7143)   [23472]
344   Nissan Leaf      (7112)   [35018]
539   Bmw I3             (5271)   [13741]
1429  Tesla Model X   (4753)   [ 6189]
1032  Tesla Model S   (3724)   [16007]
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.26.4
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Nasatech

Sitat fra: Elmo på onsdag 03. januar 2018, klokken 20:03
Sitat fra: JorgenM på onsdag 03. januar 2018, klokken 12:05
i3 ble norges nest mest solgte bil for hele 2017 (8.plass i 2016), kun slått av Golf. Imponerende :)

?? Hva med Leaf da  - er ikke den bil ??
646   VW eGolf         (7143)   [23472]
344   Nissan Leaf      (7112)   [35018]
539   Bmw I3             (5271)   [13741]
1429  Tesla Model X   (4753)   [ 6189]
1032  Tesla Model S   (3724)   [16007]

Nesten alle Leaf er «import» - Dvs. parallellimport og ikke via importør. De teller da ikke som nye biler men bruktimport :(

Mobileum

#1390
Sitat fra: Elmo på onsdag 03. januar 2018, klokken 20:03
Sitat fra: JorgenM på onsdag 03. januar 2018, klokken 12:05
i3 ble norges nest mest solgte bil for hele 2017 (8.plass i 2016), kun slått av Golf. Imponerende :)

?? Hva med Leaf da  - er ikke den bil ??
646   VW eGolf         (7143)   [23472]
344   Nissan Leaf      (7112)   [35018]
539   Bmw I3             (5271)   [13741]
1429  Tesla Model X   (4753)   [ 6189]
1032  Tesla Model S   (3724)   [16007]
Gjaldt vel tyske biler.

SitatStoreslem av tyskerne.
i3 ble norges nest mest solgte bil for hele 2017 (8.plass i 2016), kun slått av Golf. Imponerende
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Elmo

#1391
Sitat fra: Mobileum på onsdag 03. januar 2018, klokken 20:07
Gjaldt vel tyske biler.
Tror ikke det egentlig. Tror heller han som (for) mange andre stoler på OFV's missvisende tall ;)
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.26.4
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Imagine

#1392

Amoss

Sitat fra: Elmo på onsdag 03. januar 2018, klokken 20:21
Tror ikke det egentlig. Tror heller han som (for) mange andre stoler på OFV's missvisende tall ;)

Tallene fra OFV er ikke missvisende, men de oppgies etter en helt klar definert kriterie: Biler som registreres for første gang i Norge - uavhengig om det er via offisiell importør eller på annet vis.

Tallene vi får her i fra både Tesla statistikk siden og ukes-/måneds-listene til MrBacardi er derimot basert på førstegangsregistrerte i Norge - uavhengig om de har vært registret i noe annet land tidligere. Disse skiller derfor ikke på om det er gamle bruktbiler eller helt nye biler som så vidt har fått ett utenlandsk skilt før de blir sendt hit - ofte med tilnærmet 0 på odometeret.

Begge tall er riktige og ikke på noe vis missvisende, men de er generert basert på forskjellige grunnlag. Og strengt talt synes jeg at definisjonen til OFV er den mest riktige, selv om det riktig nok blir litt skjevt når noen velger å importere nye biler som så vidt har rukket å bli registrert i ett annet land. Reelle brukimporterte biler har egentlig ikke noe å gjøre i statistikken for NYE biler. Men med det sagt er også tall for hvor mange biler som er nye for Norge interessant.
Model S 85D

geear

Nå er det slik at definisjonen på NY bil er at den registreres for første gang, og det i Norge. Hvor skal ellers grensa gå? En dag gammel? Ti dager? En måned?

Av alle de 7112 Leafene kan det vel like godt være 2000 stk 2015-modeller fra USA som dagsgamle fra Tyskland?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA