Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: kodalse på onsdag 05. august 2015, klokken 08:02
Som en liten digresjon her er tallene måned for måned fra USA:

Interessant at i3 selger 3x så mye som eGolf i USA mens her hjemme er det stikk motsatt...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 05. august 2015, klokken 13:34Interessant at i3 selger 3x så mye som eGolf i USA mens her hjemme er det stikk motsatt...
I USA får man rekkeviddeforlenger. Det skiller den litt ut i forhold til de andre elbilene. Bortsett fra Volt, så klart.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Fanafjord


[/quote]

Interessant at i3 selger 3x så mye som eGolf i USA mens her hjemme er det stikk motsatt...
[/quote]

Her har elbil blitt "Hvermanskost". Så e-Golf er populær som vanlig familiebil og kjøpes av de fleste pga økonomi og andre "fornunftige" grunner som plass til hunden og så videre.

I USA er elbilmarkedet åpenbart noe forskjellig fra Norge. Elbiler der er biler som skiller seg ut som eksoter. Og antagelig kjøper man elbil der for at man skal se at man er "annerledes". Da blir e-Golf som ser ut som en vanlig Golf for traust mens BMW i3 ser ut som en annerledes bil og treffer markedet der antagelig mye bedre.

Amoss

Sitat fra: Falsum på onsdag 05. august 2015, klokken 12:10
Interessant med tallene fra USA. Men vet du noe om hvor stor andel dette utgjør av det totale bilsalget? Jeg mistenker at det er svært lave andeler vi snakker om her.

0,4% i følge denne linken:
http://www.wsj.com/articles/tesla-executive-presses-auto-makers-on-electrification-1438715632
SitatThe 15 fully electric vehicles on sale last year registered 0.4% of overall auto purchases in the U.S., according to the Alliance of Automobile Manufacturers, an industry lobbying group in Washington that represents nearly a dozen auto makers including GM, Ford Motor Co. and Toyota.

Hybrids, plug-in hybrids, electric vehicles and clean-diesel vehicles represented about 5.6% of sales in 2014, according to the Alliance.
Model S 85D

MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge så langt nå i august (pr. 8. august):

180   Volkswagen   Golf
117   Nissan   Nissan Leaf
65   Kia   Soul
57   Bmw   I3
46   Tesla Motors   Model S
43   Mercedes-benz   Electric Drive
38   Volkswagen   Up!
13   Peugeot   Ion
8   Nissan   Nissan E-nv200
7   Mitsubishi   Mitsubishi I-miev
5   Citroen   C-zero
4   Renault   Zoe
3   Smart   Electric Drive
2   Peugeot   Partner
1   Toyota   Rav4 Ev

Totalt 589

(Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet)

Av disse er laveste regnr EL 40302, høyeste EL 74253
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge så langt nå i august (pr. 15. august):

399   Volkswagen   Golf
249   Nissan   Nissan Leaf
147   Kia   Soul
138   Bmw   I3
106   Mercedes-benz   Electric Drive
101   Tesla Motors   Model S
66   Volkswagen   Up!
26   Peugeot   Ion
20   Citroen   C-zero
15   Mitsubishi   Mitsubishi I-miev
13   Nissan   Nissan E-nv200
11   Renault   Zoe
3   Peugeot   Partner
3   Smart   Electric Drive
3   Renault   Kangoo Z.e.
1   Ford-cng-technik   Focus Electric
1   Citroen   Berl-la El
1   Toyota   Rav4 Ev

Totalt 1303

(Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet)

Av disse er laveste regnr EL 18854, høyeste EL 74847
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Gliderman

Egentlig ganske imponerende hvor godt trillinger og Leaf selger, selv etter flere år uten endringer.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Gliderman på lørdag 15. august 2015, klokken 10:22
Egentlig ganske imponerende hvor godt trillinger og Leaf selger, selv etter flere år uten endringer.

Både trillingene og Leaf er priset lavt og selger nok en del på pris. For mange (meg selv inkludert) har det i tillegg verdi å velge en velprøvd modell. Leafen viser alder i design både innvendig og utvendig, men er faktisk en ganske praktisk og behagelig bil. Trillingene dekker behovet for en billig og pålitelig bil for kortere distanser. eUp blir fort dyr dersom man har et enkelt behov.

Noen av oss er jo i utgangspunktet litt skeptiske til VW og Renault. De japanske bilene har gjerne bedre kvalitet på delene, men det er min subjektive oppfatning. F.eks. har vår Honda Jazz bensinbil kjørt 130.000 km uten å bytte eksosanlegg. En VW hadde neppe hatt samme kvalitet på stålet i eksosanlegget.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

emil

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 15. august 2015, klokken 11:29
Sitat fra: Gliderman på lørdag 15. august 2015, klokken 10:22
Egentlig ganske imponerende hvor godt trillinger og Leaf selger, selv etter flere år uten endringer.

Både trillingene og Leaf er priset lavt og selger nok en del på pris. For mange (meg selv inkludert) har det i tillegg verdi å velge en velprøvd modell. Leafen viser alder i design både innvendig og utvendig, men er faktisk en ganske praktisk og behagelig bil. Trillingene dekker behovet for en billig og pålitelig bil for kortere distanser. eUp blir fort dyr dersom man har et enkelt behov.

Noen av oss er jo i utgangspunktet litt skeptiske til VW og Renault. De japanske bilene har gjerne bedre kvalitet på delene, men det er min subjektive oppfatning. F.eks. har vår Honda Jazz bensinbil kjørt 130.000 km uten å bytte eksosanlegg. En VW hadde neppe hatt samme kvalitet på stålet i eksosanlegget.

Biler med minimalt med feil, god holbarhet og levering omtrent på dagen tror jeg er avgjørende for salgstallene til Leaf og Trilling. Samme også med pris og at det som kjører Leaf er så fornøyd med bilen at de gladelig sprer informasjon om den.

Jeg har bare eid Japanske biler, og kommer sansynligvis til å fortsette med det også. Min forrige bil, en CR-V holdt i 16 år og over 360.000km uten bytte av noe særlig annet enn vanlige slitedeler. Eksosanlegget var også mer eller mindre originalt bortsett fra et lite skjøtestykke rett foran bakre eksospotte. Den fikk lov til å ende sitt liv som delebil for noen venner med omtrent like gammel og velkjørt bil.

Har planer om å beholde Leafen noen år til, og tipper at min neste bil blir en et år gammel USA import av neste generasjons Leaf, gitt at elbilfordelene fortsatt mye som i dag både der og her. Ellers kan det det være at jeg beholder bilen enda noen år, eventuellt med et batteribytte.

turfsurf

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 15. august 2015, klokken 11:29
Sitat fra: Gliderman på lørdag 15. august 2015, klokken 10:22
Egentlig ganske imponerende hvor godt trillinger og Leaf selger, selv etter flere år uten endringer.

Både trillingene og Leaf er priset lavt og selger nok en del på pris. For mange (meg selv inkludert) har det i tillegg verdi å velge en velprøvd modell. Leafen viser alder i design både innvendig og utvendig, men er faktisk en ganske praktisk og behagelig bil. Trillingene dekker behovet for en billig og pålitelig bil for kortere distanser. eUp blir fort dyr dersom man har et enkelt behov.


Trillingsalget er jo ikke akkurat veldig bra, tatt i betraktning prisdifferansen opp til Up. Mere imponert over i3, som heller ikke gir så mye mere praktisk verdi, men er over dobbelt så dyr. På i3 er det nok kampanjeprisen som begynner å gjøre seg gjeldende.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

timingbeltkiller

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 15. august 2015, klokken 11:29
Noen av oss er jo i utgangspunktet litt skeptiske til VW og Renault. De japanske bilene har gjerne bedre kvalitet på delene, men det er min subjektive oppfatning.
JA, i høy grad en subjektiv oppfatning.
Japsebiler ligger på topp i AutoIndex og de fleste lignende forbrukerundersøkelser.
Men det gjelder ikke alle japsebilene.
Nissan scorer både dårlig og dårligere enn VW
Honda bedre enn VW på noen kriterier og dårligere på andre.

Renault har lenge hatt et dårlig rykte,
men har forbedret seg betraktelig de siste årene.
Eksempelvis ligger merket på 4. plass fra toppen i siste AutoIndex sin bedømming av verkstedkvaliteten.
Og rusteksperten vibilagare.se gir nyere modeller "full pott i rostskyddstestet."
Det er det ytterst få biler som oppnår.

VIKTIG:
En eller noen få eieres erfaring er ikke statistisk signifikant.
Til det kreves helt andre antall biler.
Dette fordi enhver kan ha flaks med en bil med dårlig rykte
og omvendt uflaks med en bil med godt rykte.

Kommer du opp i tusener og helst titusener av en bil,
blir dataene så nær objektive som mulig.

Sitat
F.eks. har vår Honda Jazz bensinbil kjørt 130.000 km uten å bytte eksosanlegg. En VW hadde neppe hatt samme kvalitet på stålet i eksosanlegget.
Mulig du har rett.
Men jeg kjørte likefullt 7 år og 180K km med en Passat stv uten rep og uten bytte av eksosanlegget.
Før det kjørte jeg en campinginnredet VW transporter 11 år og 230K km med kun en liten rep av eksosanlegget.

MEN! jfr ovenfor om den manglende statistiske verdi av en enkelt eiers erfaring.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 15. august 2015, klokken 13:11
Renault har lenge hatt et dårlig rykte,
men har forbedret seg betraktelig de siste årene.

Et hovedpoeng er jo at merkeomdømme ikke nødvendigvis er basert på fakta, men likevel har betydning.
Renault har i elbilkretser tradisjonelt hatt rykte for sære og ikke spesielt gode løsninger. Man kan sikkert si at dette ikke er relevant for Zoe, men nettopp utfordringene med lading på IT-nett og dårlig ladeeffektivitet skyldes valg av tekniske løsninger som kanskje er i overkant kreative.

For øvrig er tydeligvis konkurransen hard for elbilene og det veksler fra måned til måned hvem som selger best. Kampanjer og prising slår nok inn. Leveranseevnen er også viktig. Soul hadde åpenbart solgt mye mer om Kia greide å levere.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge så langt nå i august (pr. 23. august):

551   Volkswagen   Golf
397   Nissan   Nissan Leaf
210   Kia   Soul
202   Bmw   I3
165   Tesla Motors   Model S
142   Mercedes-benz   Electric Drive
103   Volkswagen   Up!
36   Peugeot   Ion
35   Citroen   C-zero
26   Mitsubishi   Mitsubishi I-miev
21   Nissan   Nissan E-nv200
15   Renault   Zoe
5   Peugeot   Partner
4   Smart   Electric Drive
3   Ford-cng-technik   Focus Electric
3   Renault   Kangoo Z.e.
1   Citroen   Berl-la El
1   Toyota   Rav4 Ev

Totalt 1920

(Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet)

Av disse er laveste regnr EL 18854, høyeste EL 75487
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Fanafjord

Rart at Renault Zoe selger så dårlig. Har de leveranseproblemer?

Ellers interessant at Trillingene selger fortsatt greit og nesten likt med VW e-up!.

kaiat


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA