Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#2745
SitatVirker som Model Y er den eneste modellen som gjør et greit kvartal

Ja TMY gjør en kule over maaaaange land om dagen...

Så nylig Ford sjelen på Monro live sa nå rett ut at de ikke var like gode som Tesla på mye når det gjelder effektiv bil produksjon. Og at de erkjente det og ville lære av måten Elon gjør det på :+1: Slikt står det respekt av hos Ford. Kred fra meg.
Det som er fint er når de elbilmerkene som gjør det bra drar med seg de som må bli bedre... slik at alle blir bedre...som gir oss billigere elbiler.... Herlig.

Tenk når Elon annonserer den lille som var tildekket under sort pledd på siste Tesla samling... den blir billig og vil utfordre markedet ytterligere...

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 12. mars 2023, klokken 08:51
Tenk når Elon annonserer den lille som var tildekket under sort pledd på siste Tesla samling... den blir billig og vil utfordre markedet ytterligere...
Tenker at det tar vi NÅR (og OM den kommer) det kan fort ta fem år om det er en vanlig bil og tiår om det er «robottaxi».

Det tidligste det er fornuftig å begynne å snakke om en planlagt Tesla er når den er i vanlig volumsalg i USA. Selv da tar det jo minst ett år før den kommer til Norge gjerne mer!

Egil S

Det er nok mange som sliter om dagen ja, både firma og private som bestilte på spekulasjon eller som fikk bil før jul og skal selge den gamle.
Jeg klarer heldigvis å sitte med begge mine biler, bare synd den gamle knapt blir brukt.

At VAG og andre har registreringer nå skyldes nok i hovedsak biler som er bestilt fra 2021 og fram til høsten i 2022.
Jeg fikk min Enyaq RS før jul, men svært mange som bestilte i fjor sommer var ikke like heldige.
På Enyaq gruppene er det folk som bestilte Enyaq 80X i september 2021 som ennå venter på bilen sin.

De andre kan sikkert lære av Tesla, men de kommer neppe oss forbrukere til gode, mange er nok uenige her, men Tesla har visse kvailtetsutfordringer andre merker ikke har, de er gode til å spare, f.eks på lakk, en Tesla har ca 50-60% av lakktykkelsen andre merker har, bare der sparer de enorme beløp.
Hver gang jeg ligger bak en Tesla S lurer jeg på hvor mange lysdioder som ikke virker i bremselyset, helt til de bremser, tror jeg kan telle på èn hånd de gangene alle har fungert.
Er også mange modell 3 med en frontlykt som peker opp "i himmelen" ser jeg.

De andre merkene er nok langt fra feilfri de heller, synd hvis kvaliteten skal falle enda mer for å få ned prisene.

Jeg betaler gladelig 100.000kr mer for en bil som har høyere kvalitet enn en som mest sannsynlig er klar for skrothaugen før den er 10 år.
Kan ikke se at miljøgevinsten er der når bilene varer så kort.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

arthur

Det ble registrert 24 flere biler (0,4%) i februar 2023 sammenlignet med februar 2022 i følge Opplysningsrådet for veitrafikken.

Tar de feil?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

Sitat fra: Egil S på søndag 12. mars 2023, klokken 11:51
Det er nok mange som sliter om dagen ja, både firma og private som bestilte på spekulasjon eller som fikk bil før jul og skal selge den gamle.
Jeg klarer heldigvis å sitte med begge mine biler, bare synd den gamle knapt blir brukt.

At VAG og andre har registreringer nå skyldes nok i hovedsak biler som er bestilt fra 2021 og fram til høsten i 2022.
Jeg fikk min Enyaq RS før jul, men svært mange som bestilte i fjor sommer var ikke like heldige.
På Enyaq gruppene er det folk som bestilte Enyaq 80X i september 2021 som ennå venter på bilen sin.

De andre kan sikkert lære av Tesla, men de kommer neppe oss forbrukere til gode, mange er nok uenige her, men Tesla har visse kvailtetsutfordringer andre merker ikke har, de er gode til å spare, f.eks på lakk, en Tesla har ca 50-60% av lakktykkelsen andre merker har, bare der sparer de enorme beløp.
Hver gang jeg ligger bak en Tesla S lurer jeg på hvor mange lysdioder som ikke virker i bremselyset, helt til de bremser, tror jeg kan telle på èn hånd de gangene alle har fungert.
Er også mange modell 3 med en frontlykt som peker opp "i himmelen" ser jeg.

De andre merkene er nok langt fra feilfri de heller, synd hvis kvaliteten skal falle enda mer for å få ned prisene.

Jeg betaler gladelig 100.000kr mer for en bil som har høyere kvalitet enn en som mest sannsynlig er klar for skrothaugen før den er 10 år.
Kan ikke se at miljøgevinsten er der når bilene varer så kort.
Alt dette du nevner med kvalitet er historie på 3 og Y i dag, dette var problemer fra Fremont-fabrikken. Snittet er MYE bedre fra Kina og Tyskland. Heldigvis har snart alle 3-erne med feiljusterte lykter vært på EU-kontroll, for det gjaldt så godt som alle i starten. Model S-ene med manglende dioder i bremselyset er 7-10 år gamle biler, du kan ikke ha sett mange biler totalt om du kan telle de fungerende på en hånd. Jeg ser iallfall flere som virker enn ikke.

Har du noe underlag for å hevde at lakktykkelsen er 50-60% av "andre merker"? Kjenner en av landets råeste detailere, og inntrykket mitt fra han er at det er ganske likt over hele linja for tiden. Han kritiserer defintivt lakken til Tesla, men han er skuffa over nye MB og Porsche og alt mulig annet også. Finner feil på alt.

Egil S

Sitat fra: geear på søndag 12. mars 2023, klokken 13:33
Har du noe underlag for å hevde at lakktykkelsen er 50-60% av "andre merker"? Kjenner en av landets råeste detailere, og inntrykket mitt fra han er at det er ganske likt over hele linja for tiden. Han kritiserer defintivt lakken til Tesla, men han er skuffa over nye MB og Porsche og alt mulig annet også. Finner feil på alt.

Ja, jeg hadde min Enyaq inne hos Stavangers beste detailere, som også er blant de beste i landet. Han har bl.a avtale med Tesla Stavanger for de som vil ha litt over gjennomsnittet klargjøring.
Har også holdt på litt med dette selv i 10-12 år på hobbybasis, så jeg er ikke fremmed for våtsliping og 3-stegs poleringer.

Jeg var innom å snakket med han når jeg skulle ha keramisk coating på Skodaen, vi diskuterte lakken på den mot f.eks BMW i4 og andre, Skodaen var helt på høyde med BMW/Audi/Mercedes på lakk, så pekte han på en modell Y å ristet på hodet.
En normal bil har en lakktykkelse på horisontale flater rundt 110 micron +/-10.
På vertikale flater er 95 +/-5 micron vanlig.
I gamle dager var 130-150 ganske normalt, er den opplakkert er 300+ vanlig og en enkel måte å se om noe på bilen har vært lakkert.

Tesla har 60 micron på sine biler.
Jeg ble vist en svart Tesla X Plaid som hadde så tynn baselakk på enkelte hjørner at man så gjennom til grunningen, dette ses som brune felter i lakken på en svart bil, denne skulle helfolieres så på den bilen var det ikke noe problem.

Klart det er mye penger å spare over f.eks 100.000 biler ved å bruke mindre lakk.

En kollega av meg fikk en Modell S Plaid i desember, her var det så mye kosmetiske feil, glipper på dører og deksler at han returnerte bilen, først da ryddet Tesla opp, men han måtte fylle ut å sende inn 14 dagers angreskjema før noe skjedde. Han følte 2016 modell S'en han hadde var bedre skrudd sammen en den nye Plaid'en.

Naboen fikk en modell Y i november i fjor, på denne er det helt annen form på fram og bakdørene der de møtes, er en helt annen bue på dem, framdøren stikker et par millimeter ut i forhold til bakdøren, har sett det samme på alle modell Y jeg har fått tatt i litt nærmere øyesyn.

Har vel ennå tilgode å se en enste Tesla med like panel glipper på.
Nå hender det jo at andre merker også har en skjev dør o.l. Min Enyaq RS hadde litt skjev bakluke, ser alle RS har det faktisk, men resten var 100%.

Jeg har ikke noe i mot Tesla, men jeg kommer sannsynligvis aldri til å kjøpe en, dette er bare observasjoner jeg, som over gjennomsnittet bilinteressert, har lagt merke til.
Håper virkelig de får forbedret kvaliteten og at andre merke ikke reduserer sin kvalitet for å komme ned i pris.

Ble en kraftig avsporing dette, som burde vært i en annen tråd, så kanskje vi burde holde oss til tema :)
God Søndag !
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på søndag 12. mars 2023, klokken 13:06
Det ble registrert 24 flere biler (0,4%) i februar 2023 sammenlignet med februar 2022 i følge Opplysningsrådet for veitrafikken.

Tar de feil?

Februar pleier å være en ganske laber bil-salgsmåte, siden Tesla stort sett leverer ut bilene siste måned i kvartalet. Det som og spiller inn akkurat i dette kvartalet var det enorme tallet med utleveringer i desember 2022. Men på den annen side, som nevnt av andre, er det nok mange som har bestilt for lenge siden, så bare må akseptere å ta i mot bilen i Q1, som kan påvirke salget negativt utover. Og nå når renten blit forespeilet enda en høyere bane så blir det nok ikke lett å være bilselger.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Sitat fra: Egil S på søndag 12. mars 2023, klokken 14:46
Sitat fra: geear på søndag 12. mars 2023, klokken 13:33
Har du noe underlag for å hevde at lakktykkelsen er 50-60% av "andre merker"? Kjenner en av landets råeste detailere, og inntrykket mitt fra han er at det er ganske likt over hele linja for tiden. Han kritiserer defintivt lakken til Tesla, men han er skuffa over nye MB og Porsche og alt mulig annet også. Finner feil på alt.

Ja, jeg hadde min Enyaq inne hos Stavangers beste detailere, som også er blant de beste i landet. Han har bl.a avtale med Tesla Stavanger for de som vil ha litt over gjennomsnittet klargjøring.
Har også holdt på litt med dette selv i 10-12 år på hobbybasis, så jeg er ikke fremmed for våtsliping og 3-stegs poleringer.

Jeg var innom å snakket med han når jeg skulle ha keramisk coating på Skodaen, vi diskuterte lakken på den mot f.eks BMW i4 og andre, Skodaen var helt på høyde med BMW/Audi/Mercedes på lakk, så pekte han på en modell Y å ristet på hodet.
En normal bil har en lakktykkelse på horisontale flater rundt 110 micron +/-10.
På vertikale flater er 95 +/-5 micron vanlig.
I gamle dager var 130-150 ganske normalt, er den opplakkert er 300+ vanlig og en enkel måte å se om noe på bilen har vært lakkert.

Tesla har 60 micron på sine biler.
Jeg ble vist en svart Tesla X Plaid som hadde så tynn baselakk på enkelte hjørner at man så gjennom til grunningen, dette ses som brune felter i lakken på en svart bil, denne skulle helfolieres så på den bilen var det ikke noe problem.

Klart det er mye penger å spare over f.eks 100.000 biler ved å bruke mindre lakk.

En kollega av meg fikk en Modell S Plaid i desember, her var det så mye kosmetiske feil, glipper på dører og deksler at han returnerte bilen, først da ryddet Tesla opp, men han måtte fylle ut å sende inn 14 dagers angreskjema før noe skjedde. Han følte 2016 modell S'en han hadde var bedre skrudd sammen en den nye Plaid'en.

Naboen fikk en modell Y i november i fjor, på denne er det helt annen form på fram og bakdørene der de møtes, er en helt annen bue på dem, framdøren stikker et par millimeter ut i forhold til bakdøren, har sett det samme på alle modell Y jeg har fått tatt i litt nærmere øyesyn.

Har vel ennå tilgode å se en enste Tesla med like panel glipper på.
Nå hender det jo at andre merker også har en skjev dør o.l. Min Enyaq RS hadde litt skjev bakluke, ser alle RS har det faktisk, men resten var 100%.

Jeg har ikke noe i mot Tesla, men jeg kommer sannsynligvis aldri til å kjøpe en, dette er bare observasjoner jeg, som over gjennomsnittet bilinteressert, har lagt merke til.
Håper virkelig de får forbedret kvaliteten og at andre merke ikke reduserer sin kvalitet for å komme ned i pris.

Ble en kraftig avsporing dette, som burde vært i en annen tråd, så kanskje vi burde holde oss til tema :)
God Søndag !
S og X er bygget i Fremont, og det er enorm kvalitetsforskjell på de og nye Y/3. Veldig overrasket hvis du drar de over samme kam, for det er som sagt enorme forskjeller. Panelpasningene på Kina-biler er helt på høyde med resten av bransjen, eller kanskje til og med over snittet, mens USA er langt bak på alle modeller. X og S plaid i utstilling hos Tesla er tragiske.

Men, snittet på en Tesla er ikke 60 mikrometer. Og at en detailer har avtale med Tesla for de som vil ha noe ekstra høres ut som en røverhistorie, eventuelt noe som har kommet på plass særdeles nylig, for de tilbyr ingen form for ekstra klargjøring. De har egne detailere og eneste eksterne jeg vet de har brukt er DrWax på Kvål, i utleveringsrushet av Model 3 i februar/mars 2019. At for eksempel Ruyters har hatt veldig mange Teslaer er fordi eierne selv tar bilene dit.

Electric cars in Norway

Tipper mars elbilsalget vil vise videre nedgang.

Nå er det mange med dyre billån som sliter....inkasso dessverre for noen.

Finansavisen i dag om dette:

https://www.finansavisen.no/finans/2023/03/14/7993299/na-gar-norske-billan-til-inkasso

turfsurf

Sitat fra: Egil S på søndag 12. mars 2023, klokken 11:51
Hver gang jeg ligger bak en Tesla S lurer jeg på hvor mange lysdioder som ikke virker i bremselyset, helt til de bremser, tror jeg kan telle på èn hånd de gangene alle har fungert.
Useriøst utsagn. Tull som dette diskrediterer bare postingen din. Hvis du åpner øynene dine så vil du se at stort sett alle merker med led lys har tilfeller av dette. Bl.a mange Audier, som jo var tidlig ute med LED baklys. Klar man vil se flest tilfeller på de bilene det er flest av og som etter hvert begynner å bli gamle.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

SitatBl.a mange Audier, som jo var tidlig ute med LED baklys. Klar man vil se flest tilfeller på de bilene det er flest av og som etter hvert begynner å bli gamle.

Artig at du nevner akkuratt det med gamle Audier for Håkon Sæter i finansavisens sin bilpoddcast mil etter lim som jeg mener helt klart er god på bil generelt - han hadde en lengre greie på at de gamle Audiene de var helt i særklasse når det gjaldt LED baklys som var borte..han tenkte og talte på defefkte LED hver gang han lå bak en Audi......så jeg tenker at den påstanden ovenfor og kan stå seg hvis man tar ut Tesla og setter inn Audi i de setningene som er skrevet  :D

daktari

Sitat fra: Egil S på søndag 12. mars 2023, klokken 14:46
Sitat fra: geear på søndag 12. mars 2023, klokken 13:33
Har du noe underlag for å hevde at lakktykkelsen er 50-60% av "andre merker"? Kjenner en av landets råeste detailere, og inntrykket mitt fra han er at det er ganske likt over hele linja for tiden. Han kritiserer defintivt lakken til Tesla, men han er skuffa over nye MB og Porsche og alt mulig annet også. Finner feil på alt.

Ja, jeg hadde min Enyaq inne hos Stavangers beste detailere, som også er blant de beste i landet. Han har bl.a avtale med Tesla Stavanger for de som vil ha litt over gjennomsnittet klargjøring.
Har også holdt på litt med dette selv i 10-12 år på hobbybasis, så jeg er ikke fremmed for våtsliping og 3-stegs poleringer.

Jeg var innom å snakket med han når jeg skulle ha keramisk coating på Skodaen, vi diskuterte lakken på den mot f.eks BMW i4 og andre, Skodaen var helt på høyde med BMW/Audi/Mercedes på lakk, så pekte han på en modell Y å ristet på hodet.
En normal bil har en lakktykkelse på horisontale flater rundt 110 micron +/-10.
På vertikale flater er 95 +/-5 micron vanlig.
I gamle dager var 130-150 ganske normalt, er den opplakkert er 300+ vanlig og en enkel måte å se om noe på bilen har vært lakkert.

Tesla har 60 micron på sine biler.
Jeg ble vist en svart Tesla X Plaid som hadde så tynn baselakk på enkelte hjørner at man så gjennom til grunningen, dette ses som brune felter i lakken på en svart bil, denne skulle helfolieres så på den bilen var det ikke noe problem.

Klart det er mye penger å spare over f.eks 100.000 biler ved å bruke mindre lakk.

En kollega av meg fikk en Modell S Plaid i desember, her var det så mye kosmetiske feil, glipper på dører og deksler at han returnerte bilen, først da ryddet Tesla opp, men han måtte fylle ut å sende inn 14 dagers angreskjema før noe skjedde. Han følte 2016 modell S'en han hadde var bedre skrudd sammen en den nye Plaid'en.

Naboen fikk en modell Y i november i fjor, på denne er det helt annen form på fram og bakdørene der de møtes, er en helt annen bue på dem, framdøren stikker et par millimeter ut i forhold til bakdøren, har sett det samme på alle modell Y jeg har fått tatt i litt nærmere øyesyn.

Har vel ennå tilgode å se en enste Tesla med like panel glipper på.
Nå hender det jo at andre merker også har en skjev dør o.l. Min Enyaq RS hadde litt skjev bakluke, ser alle RS har det faktisk, men resten var 100%.

Jeg har ikke noe i mot Tesla, men jeg kommer sannsynligvis aldri til å kjøpe en, dette er bare observasjoner jeg, som over gjennomsnittet bilinteressert, har lagt merke til.
Håper virkelig de får forbedret kvaliteten og at andre merke ikke reduserer sin kvalitet for å komme ned i pris.

Ble en kraftig avsporing dette, som burde vært i en annen tråd, så kanskje vi burde holde oss til tema :)
God Søndag !
30-50% reduksjon av lakk kanskje? Blir summer av det. Og sparer mye vekt også, jmfr siste trenden i formel 1.
T&T e-mobility ved Ove Kröger har spesialisert seg på verkstedgjennomgang av Teslaer, brukte og nye. På tysk, men kan auto-tekstes. https://youtube.com/@TTTesla
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 16. mars 2023, klokken 06:51
SitatBl.a mange Audier, som jo var tidlig ute med LED baklys. Klar man vil se flest tilfeller på de bilene det er flest av og som etter hvert begynner å bli gamle.

Artig at du nevner akkuratt det med gamle Audier for Håkon Sæter i finansavisens sin bilpoddcast mil etter lim som jeg mener helt klart er god på bil generelt - han hadde en lengre greie på at de gamle Audiene de var helt i særklasse når det gjaldt LED baklys som var borte..han tenkte og talte på defefkte LED hver gang han lå bak en Audi......så jeg tenker at den påstanden ovenfor og kan stå seg hvis man tar ut Tesla og setter inn Audi i de setningene som er skrevet  :D
Man ser defekte dioder på bremselys på alle merker. Merce, BMW også . Men de har gjerne vært litt eldre. Uansett bruker alle vel underleverandører som Hella, Bosch etc for lysinnsatsene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Denne grafen er ganske sinnsyk....viser at det så langt i 2023 er registrert 5220 nye Tesla Model Y....mens neste på listen er Toyota BZ4X med 1137....er selvfølgelig noen midlertidige effekter som spiller inn som at det er første kvartal Model Y har redusert pris, og at svært mange biler ble levert i desember 2022 av alle merker.....men fortsatt ganske drøyt...
https://www.elbilstatistikk.no/
Tesla Model Y                         2021-

THE

Jeg ser at Tesla registrerte til sammen 499 biler i løpet av lørdag og søndag denne helga! Toyota bz4x som er nr 2 på registreringsoversikten i mars har totalt 484 registreringer så langt i mars.

Lurer på hvor mange biler Tesla har som skal leveres ut denne måneden siden de må ha folk på jobb for registrere, og sikkert klargjøre, biler på lørdager og søndager?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA