Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: THE på onsdag 01. februar 2023, klokken 12:32
I følge elbilstatistikk.no ble det førstegangsregistrert 1706 elbiler i januar. Lurer på hva som var forrige måned med så lave elbilregistreringstall?

Blir jo litt kunstige tall siden mange av bilene som var til klargjøring langt ut i januar var registrert i desember.
Tesla Model Y                         2021-

Motorwatt

SitatBlir jo litt kunstige tall siden mange av bilene som var til klargjøring langt ut i januar var registrert i desember.

Hva er det som er kunstig med å bruke registreringsdato? Det er den datoen bilen er registrert på ny eier. Når man henter bilen har ingen betydning statistisk sett.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 01. februar 2023, klokken 14:00
SitatBlir jo litt kunstige tall siden mange av bilene som var til klargjøring langt ut i januar var registrert i desember.

Hva er det som er kunstig med å bruke registreringsdato? Det er den datoen bilen er registrert på ny eier. Når man henter bilen har ingen betydning statistisk sett.

Jeg synes det er kunstig å sammenligne registreringsdataen fra januar (1706 biler), og sammenligne dette med andre måneder, når mange av bilene som kom på veien i januar ble registrert i desember for å unngå vektavgift. Derfor ble det registrert over 30.000 biler i desember, som igjen var kunstig høyt, ettersom mange av disse bilene ble levert i januar.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 01. februar 2023, klokken 14:00
SitatBlir jo litt kunstige tall siden mange av bilene som var til klargjøring langt ut i januar var registrert i desember.

Hva er det som er kunstig med å bruke registreringsdato? Det er den datoen bilen er registrert på ny eier. Når man henter bilen har ingen betydning statistisk sett.
Det nærmeste blir vel å se på salgstallene måneden etter at VW satte rekord med bobla, og senere når VW holdt på å gjøre det samme med Golf. Også de salgstallene var sterkt påvirket av innføring/kraftig økning i skatte og avgiftsnivå på biler. Hvordan var salget da, første måned etter at avgiftene kom, og det hadde blitt levert ut rekordhøyt antall biler måneden før?

Det som blir helt feil, er å bare se på januarsalget de siste 5 årene. Da har man tross alt ikke denne effekten av avgiftene, fordi man er vant til nivået.

Man kan forresten se det og på enkelte bilmodeller eller avgiftsklasser, hvordan salget har gått med disse etter større avgiftsendringer, men det blir på en måte skjevt, fordi det øker salget av andre biler, når bilmodeller som ensidig rammes, går på en tilnærmet permanent smell.

Tenker f.eks. på da campingreglene ble endret, og da ombygging som gjorde at det ikke lengre ble lønnsomt å kjøpe campingversjoner av bl.a. annet Chrysler Grand Cherokee, sammenlignet med en ren 5 eller 7-seter.

Samme når de strammet inn på reglene slik at pickups ble mindre populært fordi bakseter plutselig ble svindyrt tilskudd. Dermed var det tilnærmet bare de som brukte disse med grønne skilter, noen med klar tanke om å bygge de om til 5-setere så snart pristillegget ble spiselig, eller endog "gratis" (bakseter ble som regel levert med bilene, men som løsøre og ikke montert i bilene) straks bilen ble 10 år (dog 10 år på norske skilt).

Nå er jo dette og forandret, er blitt veldig mye vanskeligere å få godkjent ombygging fordi varebiler og personbilutgaver av varebiler fikk forskjellig godkjenning, og at bruksfradraget ble tatt over 20 år istedet for bare 10 år som før. Det har og ført til at det ikke i like stor grad er lønnsomt å hente bruksbil fra utlandet før bilen ble 20 år, og dermed langt mindre aktuelt å hente for de fleste.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Motorwatt

#2719
De 3 fasene ved bilkjøp er vel:

1. Kontraktunderskriving
2. Registreringsdato
3. Leveringsdato

Bare pkt. 2 er offentlig tilgjengelig, og er den eneste som kan benyttes i en statistikk. Og som RJK skriver, så er det som oftest januar som blir spesiell med tanke på nyinnførte avgifter. Men det har også gjennom tidene vært flere andre måneder som har gjort utslag på bilsalget med nye importregler, avgifter, etc.

Og ikke minst finnes det et bilmerke som liker best å levere biler i slutten av kvartaler....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 01. februar 2023, klokken 14:46
De 3 fasene ved bilkjøp er vel:

1. Kontraktunderskriving
2. Registreringsdato
3. Leveringsdato

Bare pkt. 2 er offentlig tilgjengelig, og er den eneste som kan benyttes i en statistikk. Og som RJK skriver, så er det som oftest januar som blir spesiell med tanke på nyinnførte avgifter. Men det har også gjennom tidene vært flere andre måneder som har gjort utslag på bilsalget med nye importregler, avgifter, etc.

Det som særlig gjør det kunstig akkurat denne desember / januar er at punkt 2 og 3 avviker sterkt pga et unntak myndighetene gjorde og tillot fordi havnefolkene i Drammen gjorde en varslet drittdårlig jobb. Derfor kunne en blant annet se sykt mange Volvoer bli registrert langt utover kvelden på søndager før årsskiftet, mens man vanligvis vil ha registrering samme omtrent samme dag som utlevering, i tillegg til at det vanligvis vil jevne seg ut måned for måned.
Tesla Model Y                         2021-

elektrolux

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 01. februar 2023, klokken 14:18
Derfor ble det registrert over 30.000 biler i desember, som igjen var kunstig høyt, ettersom mange av disse bilene ble levert i januar.

Skulle ikke elbilene være mva frie helt til det ble registrert 50 000 elbiler / måned   :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RJK

Sitat fra: elektrolux på onsdag 01. februar 2023, klokken 15:01
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 01. februar 2023, klokken 14:18
Derfor ble det registrert over 30.000 biler i desember, som igjen var kunstig høyt, ettersom mange av disse bilene ble levert i januar.

Skulle ikke elbilene være mva frie helt til det ble registrert 50 000 elbiler / måned   :D
Var vel egentlig 50 K totalt, så egentlig burde vi holdt kjeft. Men så har jo incentivet vært forbausende effektivt, men og temmelig nødvendig for å hjelpe elbilsalget.

Jeg klager ikke på at man har begynt å innføre avgifter. Jeg klager på vektavgiften som ikke var meldt, da jeg forventer at myndighetene opptrer klare og ryddige, og i aller høyeste grad er forutsigbare og gir info i god tid i forveien.

Jeg klager og på at innslagspunktet som var lovet, 600 K, hurtig ble satt ned 100 K, også dette kom relativt uventet på både oss kunder og bransjen.

Og jeg klager på at de endret grensen for bompengeandel fra 50 % til 70 %, og også dette kom uventet på alle. Dessuten alle disse endringene som var til for å gjøre elbiler mer gunstige mot icealternativene for biler ment for grønne skilter og firmabilbruk.

Skal man få tilnærmet 100 % elbil andel innen (utgangen av) 2025, så er det flere grep her som ikke burde kommet. Faktisk er dagens regjering på god vei i å bremse utviklingen, og i tillegg reversere den for næringslivet og de som bruker bilen i jobbsammenheng.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rævedilter

Alle visste jo at desse reduksjonane i elbilfordeler kom, det var kun mindre justeringer i forhold til det var indikert.
Dei siste 20% i elbilsalget vert for dyrt om me skal forsetta å subsidiere i den grad me har gjort så langt.
Biler til nærmare millionen treng ikkje fleire hundre tusen i subsidier, det blir dyre C02 kvoter det.
Nå er me vel der at ein elbil er rimlegare enn ein fossilbil å kjøpe ny og ha, og da vil dette gå av seg sjølv,
også for firma.
Om det er nokre nisjer som ikkje kan bruke elbil (3,5 tonn henger over fjellet 1000 km uten stopp..) så får det våge seg.

Motorwatt

#2724
Norge subsiderer ikke, og har heller aldri subsidiert elbiler.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RJK

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 01. februar 2023, klokken 19:30
Alle visste jo at desse reduksjonane i elbilfordeler kom, det var kun mindre justeringer i forhold til det var indikert.
Dei siste 20% i elbilsalget vert for dyrt om me skal forsetta å subsidiere i den grad me har gjort så langt.
Biler til nærmare millionen treng ikkje fleire hundre tusen i subsidier, det blir dyre C02 kvoter det.
Nå er me vel der at ein elbil er rimlegare enn ein fossilbil å kjøpe ny og ha, og da vil dette gå av seg sjølv,
også for firma.
Om det er nokre nisjer som ikkje kan bruke elbil (3,5 tonn henger over fjellet 1000 km uten stopp..) så får det våge seg.
Er uenig i at 100 K reduksjon i innslagspunktet som var satt til 600 K i lovnadene ved valget, og innføringen av vektavgift som straffet elbiler hardere enn icebiler i samme kategorier, er å regne som små justeringer, men det er ihvertfall mitt syn på det.

Greit at det ville gitt 25 K mer i mva for millionbilene, men de ville uansett fått et greit påslag på 100 K for de 400 K over den lovde grensen. Nå ble det 125 K + vektavgift istedet.

Må riktignok si jeg aldri har støttet "missunnelsesavgift" på biler. Synes mva i utgangspunktet hadde holdt fint, som med de fleste andre varer. Så kan man selvsagt forsvare en tilleggsavgift basert på større utslipp, men det ligger jo allerede i drivstoffkostnadene. Faktisk forbruk er jo ensbetydende med økt beskatning av forbruk, siden forbruk og forurensning henger sammen.

Jeg er jo klar over at bilavgifter i stor grad er fiskal-avgifter, men likevel.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo


Rævedilter

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 01. februar 2023, klokken 19:34
Norge subsiderer ikke, og har heller aldri subsidiert elbiler.
Kverulering. Reduserte skatter og avgifter er indirekte subsidier.

hELgenen

Sitat fra: Rævedilter på torsdag 02. februar 2023, klokken 07:03
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 01. februar 2023, klokken 19:34
Norge subsiderer ikke, og har heller aldri subsidiert elbiler.
Kverulering. Reduserte skatter og avgifter er indirekte subsidier.

Nei det er det ikke. Subsidier betyr at man gir noe. Å redusere skatter og avgifter kan aldri defineres som subsidier. Mulig vi er blitt så vant til skatter her at det er normalen slik at vi roter til språket også

Motorwatt

Sitat fra: Rævedilter på torsdag 02. februar 2023, klokken 07:03
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 01. februar 2023, klokken 19:34
Norge subsiderer ikke, og har heller aldri subsidiert elbiler.
Kverulering. Reduserte skatter og avgifter er indirekte subsidier.

Insentiver, og ikke subsidier. Stor forskjell på det, og absolutt ikke kverulering 🙂.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA