Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. desember 2021, klokken 09:09
Ja, men heldigvis er det størst elbil-andel der elbil gjør mest nytte med tanke på eksos fra bensin/diesel-biler. Men, ja, det er utrolig mange ikke-elbiler på veiene ennå, og ikke så veldig mye å gjøre med det, enn kanskje å øke vrak-panten til 10.000. En bør i hvert fall ikke skattlegge eierne mer da det er de som har minst som eier de eldste bilene. Statistikken under er fra 30.06.2021, så det har jo rullet ut ca 60.000 elbiler etter det.
Oslo-tallene lyger litt, da veldig mange leasing-kontorer holder til i Oslo, men shipper bilene til andre steder i landet.
Men gledelig å se at Hordaland var oppe i 21,58% (og Bergen sikkert en del høyere), da Bergen blir fæl om vinteren med tanke på eksos.
Høye bompenger = høy elbilandel så langt...
https://elbil.no/om-elbil/elbilstatistikk/elbilbestand/
Angående det jeg uthevet, om at leasingbiler for andre deler av landet, havner på tallene for Oslo. Er dette bare noen av bilene, eller alle? Eller kommer det an på om leasingselskapet registrerer bilene ved sin eller kundes nærmeste Vegvesen/Biltilsyn-lokasjon?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på onsdag 22. desember 2021, klokken 12:28
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. desember 2021, klokken 09:09
Ja, men heldigvis er det størst elbil-andel der elbil gjør mest nytte med tanke på eksos fra bensin/diesel-biler. Men, ja, det er utrolig mange ikke-elbiler på veiene ennå, og ikke så veldig mye å gjøre med det, enn kanskje å øke vrak-panten til 10.000. En bør i hvert fall ikke skattlegge eierne mer da det er de som har minst som eier de eldste bilene. Statistikken under er fra 30.06.2021, så det har jo rullet ut ca 60.000 elbiler etter det.
Oslo-tallene lyger litt, da veldig mange leasing-kontorer holder til i Oslo, men shipper bilene til andre steder i landet.
Men gledelig å se at Hordaland var oppe i 21,58% (og Bergen sikkert en del høyere), da Bergen blir fæl om vinteren med tanke på eksos.
Høye bompenger = høy elbilandel så langt...
https://elbil.no/om-elbil/elbilstatistikk/elbilbestand/
Angående det jeg uthevet, om at leasingbiler for andre deler av landet, havner på tallene for Oslo. Er dette bare noen av bilene, eller alle? Eller kommer det an på om leasingselskapet registrerer bilene ved sin eller kundes nærmeste Vegvesen/Biltilsyn-lokasjon?

I utgangspunktet havner bilen på det fylket hvor leasingselskapet som eier bilen har hovedkontor. SSB har ved enkelte statistikker prøvd å korrigere for dette, men vet ikke om fylkesinndelt elbilstatistikkbestand hvor dette er justert.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Takk for svar. Da lærte jeg litt i dag og, jeg som trodde det var hvor de ble registrert som var avgjørende.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: trykkertor på onsdag 22. desember 2021, klokken 11:25
Med de strømprisene vi opplever og skal oppleve videre, tror jeg det vil ha en effekt på "tvilerne" som snart skal skifte bil og ikke vet hva de vil kjøpe. Typisk de som vet lite om elbil, vil raskt kunne velge fossilt igjen med stor hovedtyngde i strømprisene.
Dette er jo allerede under press med svekkede intensiver og allerede noen avgifter som er innført.

Lurer på om ikke det blir et betydelig tilbakeslag i forhold til elektrifisering av bilparken nå fremover.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 22. desember 2021, klokken 18:19
Lurer på om ikke det blir et betydelig tilbakeslag i forhold til elektrifisering av bilparken nå fremover.
Helt klart. Ihvertfall hvis strømprisene fortsetter i dette leiet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

I forgårs passerte Model 3, på godt under tre år, både X og S samlet i antall, over ni år (35k+ nå). Tydelig at sedanen ikke har truffet så ille som mange spådde. 3 har passert i3 også på totalt antall solgte nå.

Og sannsynligvis vil Y passere X i antall solgte allerede neste år, kanskje på under et år med leveranser.

filtvet

Sitat fra: turfsurf på onsdag 22. desember 2021, klokken 20:08
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 22. desember 2021, klokken 18:19
Lurer på om ikke det blir et betydelig tilbakeslag i forhold til elektrifisering av bilparken nå fremover.
Helt klart. Ihvertfall hvis strømprisene fortsetter i dette leiet.

Tok en langtur med Tesla 3 i går. Kun lading på SC (og ja - det var kø) så brukte vi omtrent samme i strøm som den gamle diesel-bilen.

Bilen bruker mye strøm når det er kaldt. Skal det lønne seg må en lade utenom sc.

Counterpointer

Sitat fra: filtvet på torsdag 23. desember 2021, klokken 10:35
Sitat fra: turfsurf på onsdag 22. desember 2021, klokken 20:08
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 22. desember 2021, klokken 18:19
Lurer på om ikke det blir et betydelig tilbakeslag i forhold til elektrifisering av bilparken nå fremover.
Helt klart. Ihvertfall hvis strømprisene fortsetter i dette leiet.

Tok en langtur med Tesla 3 i går. Kun lading på SC (og ja - det var kø) så brukte vi omtrent samme i strøm som den gamle diesel-bilen.

Bilen bruker mye strøm når det er kaldt. Skal det lønne seg må en lade utenom sc.
Og nå er det jo rett som det er dyrere å lade hjemme enn det er på SuC

Foreløpig så tenker nok flertallet at strømprisen er bare midlertidig høy og det får begrenset effekt. Holder prisen seg høy utover våren kommer det en kraftigere reaksjon imho

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 23. desember 2021, klokken 10:48
Og nå er det jo rett som det er dyrere å lade hjemme enn det er på SuC
For ikke å snakke om Ionity for de med avtaler. De ligger jo stort sett under 2kr/kWh. Ser for meg stor kø på Ionity laderne gjennom vinteren.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Carboy

Vi må regne med økt leveringstid på id-biler, Q4 etron, BMW i4 og iX og sikkert flere som rammes pga ledningsnett som produseres i Ukraina.

https://finansavisen.no/motor/2022/03/02/7829223/bilprodusentene-rammes-av-ukraina-konflinkten

Dette kan påvirke salgstallene fremover.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

THE

På tide med en gladnyhet, og ikke bare høye strømpriser, krig og elendighet synes jeg.

Elbilandel på 86% av nybilregistreringene i mars. Først på 12 plass i modelloversikten kommer en bil med forbrenningsmotor (Rav4). https://ofv.no/registreringsstatistikk
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Carl Anton Stenling

Og 96 % elbilandel blant private som kjøper nybil. Nå er det nesten bare firmabilene og leasing som henger igjen!
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Counterpointer

Sitat fra: THE på fredag 01. april 2022, klokken 15:27
På tide med en gladnyhet, og ikke bare høye strømpriser, krig og elendighet synes jeg.

Elbilandel på 86% av nybilregistreringene i mars. Først på 12 plass i modelloversikten kommer en bil med forbrenningsmotor (Rav4). https://ofv.no/registreringsstatistikk
Hører jo sammen med nyheten om drivstoffprisen som lukter på 30 kr. Om det er en gladnyhet avhenger vel av at du ikke er avhengig av fossilbil. De som er det beholder vel den de har i dag.

Counterpointer

Dette med firmabiler.

Jeg skjønner at en velger fossil enn så lenge. Vi har flere Golfer på jobb og det er bare såvidt folk klarer å fylle tanken.

For litt rimeligere biler kan en ikke velge langrekkevidde elbilene og da blir lading og rekkevidde for krevende i en firmasetting.
Ble faktisk også imponert av siste utgave av Golf 8 (tsi bensin). Den er både lekker innvendig og god å kjøre, og nesten 900 km rekkevidde på en liten bensintank gjør den veldig godt egnet til bruken.

Rimelige elbiler trenger enda mer rekkevidde og enda litt lavere pris tror jeg.

Burger

Sitat fra: Counterpointer på fredag 01. april 2022, klokken 19:50
Jeg skjønner at en velger fossil enn så lenge. Vi har flere Golfer på jobb og det er bare såvidt folk klarer å fylle tanken.
Klarer de ikke å fylle tanken fordi de er inkompetente, ikke gidder eller for mye stress med firmakort, hvilke stasjoner man kan fylle på etc?

Jeg antar at man må klare å fylle drivstoff når man har førerkort og heller på at det er mye pes å stikke innom (riktig) bensinstasjon. Da må det jo være enklere å bare koble til laderen etter man har parkert for dagen.

De elektrikerne i nabolaget her har fått elbil av arbeidsgiver + ladestasjon montert hjemme, så noen klarer jo å omstille seg samt ha økonomer som kan å regne.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA