Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Hvis en skal ta en tur tilbake i Memory Lane så er det morsomt å se første innlegg i 2012. Hele 3,6% markedsandel på elbiler.... og over 2400 elbiler registrert så langt det året (i september)  :)
Tesla Model Y                         2021-

elektro

Interessant at Porsche Taycan og BMW iX kun har levert hhv. 30 og 29 biler så langt i inneværende år. Det kan kanskje tyde på at avgiftene virker litt _for_ godt? Jeg har ikke sjekket salget av tilsvarende fossilbiler, men..

At Tesla og VW/Audi/Skoda pøser ut biler er hyggelig, men står vi i fare for å miste de mest forurensende bilene her?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Egil S

Jeg tror nok ikke vi har sett effekten av avgiftene enda.
Mange jobbet nok på spreng for å få levert biler før nyttår, tror Norge "snek i køen" mange steder siste kvartal i fjor.

Det gjør nok at vi nok ikke ser effekten på en stund enda. er nok ikke så mange som går å vente på bil nå, de fleste bilene som er registrert nå er nok bestillinger fra i fjor sommer.

Det hadde vært mer interessant med statistikk på hvor mange kontrakter som er inngått siden f.eks November i fjor. Jeg tror få elbiler i klassen 600-1 million er kjøpt siden januar.
De som skulle ha de dyreste bilene bryr seg sikkert ikke så mye om avgiftene, og for de som kjøper biler under 600.000kr har den ikke så stor effekt.
Men de som tenkte kjøpe bil til ca 700.000 ser nå at samme bil er 100.000kr dyrere, da sitter nok kjøpet litt lengre inne for mange.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

Sitat fra: Egil S på torsdag 06. april 2023, klokken 21:06Det hadde vært mer interessant med statistikk på hvor mange kontrakter som er inngått siden f.eks November i fjor. Jeg tror få elbiler i klassen 600-1 million er kjøpt siden januar.
De som skulle ha de dyreste bilene bryr seg sikkert ikke så mye om avgiftene, og for de som kjøper biler under 600.000kr har den ikke så stor effekt.
Men de som tenkte kjøpe bil til ca 700.000 ser nå at samme bil er 100.000kr dyrere, da sitter nok kjøpet litt lengre inne for mange.
Enig i din vurdering.

Nå sitter selgerne mest på kontorstolen og regner i Excel - i tomme salgslokaler uten kunder i butikken - på nye leasing pakker....de kommer nå snart via tv reklamene..2023 er et år for leasing, ikke kjøp av ny bil. 

vinterdekk

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 06. april 2023, klokken 21:18
Sitat fra: Egil S på torsdag 06. april 2023, klokken 21:06Det hadde vært mer interessant med statistikk på hvor mange kontrakter som er inngått siden f.eks November i fjor. Jeg tror få elbiler i klassen 600-1 million er kjøpt siden januar.
Enig i din vurdering.

Nå sitter selgerne mest på kontorstolen og regner i Excel - i tomme salgslokaler uten kunder i butikken - på nye leasing pakker....de kommer nå snart via tv reklamene..2023 er et år for leasing, ikke kjøp av ny bil.

Nå er i tillegg bankene pålagt strengere utlånsregler, og det trer i kraft 1 juli. https://www.motor.no/aktuelt/na-skal-billan-reguleres/245054

Isolert sett er det nok til det bedre med oppdaterte utlånsregler, men i sum er det veldig mye som vil spille inn på 2023 salget.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Egil S

Det skjer mye i landet og verden om dagen.
De forskjellige leddene ser sikkert forskjellig på situasjonen.
Produsentene har mest sannsynlig et stort etterslep etter covid, de har sannsynligvis ennå leveranseproblemer på visse deler. Jeg tror derfor de ikke stresser så mye med nysalg og reduksjon av priser, de har litt å gå på, og fossilmarkedet er enda ganske sterkt i andre land.

Tror ikke det skjer noe før ordrereservene er skrumpet inn og fabrikkene må begynne å vurdere permitteringer/si opp folk.

Det Tesla gjorde i Januar ser jeg på som en måte å fylle ordrebøkene på, rett og slett sikre driften i 12-16 måneder fremover, de har jo ikke fossile biler slik som de fleste andre produsentene.

I Norge er situasjonen også endret.
Prisene på alt har økt, strømmen har vært langt over normalen i 1,5år nå, elbil er ikke like gunstig mot fossil som den har vært. Rentene har økt, matvareprisene har økt, kronen har svekket seg mot andre valutaer som gjør at alle import varer blir dyrere, ferien blir dyrere i år også osv.

I tillegg er det overskudd av brukte biler i markedet 1/3 av bilene på Finn er elbiler.
2023 kommer til å bli et elendig år for nybilsalg, mange merker kommer til å slite, blir ikke overrasket om vi ser oppsigelser i løpet av året, kanskje vil importørene legge ned avdelinger, kanskje samkjøre merkene sine under "ett tak".
Siden det er fabrikkene som styrer prisene så tviler jeg at vi ser noe særlig gode nybilkampanjer på denne siden sommeren.
Jeg tror vi kan regne med å se et kraftig prishopp på deler og verkstedstjenester i år, noe sted må jo de norske forhandlerne tjene penger.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

Sitat fra: vinterdekk på fredag 07. april 2023, klokken 11:25Nå er i tillegg bankene pålagt strengere utlånsregler, og det trer i kraft 1 juli. https://www.motor.no/aktuelt/na-skal-billan-reguleres/245054

Vinterdekk :+1:  Takk for den lenken. Det der var jeg ikke klar over. Ja nå strupes det inn på billån tenker jeg.... bra det...

Electric cars in Norway

Sitat fra: Egil S på fredag 07. april 2023, klokken 12:58I Norge er situasjonen også endret.
Prisene på alt har økt, strømmen har vært langt over normalen i 1,5år nå, elbil er ikke like gunstig mot fossil som den har vært. Rentene har økt, matvareprisene har økt, kronen har svekket seg mot andre valutaer som gjør at alle import varer blir dyrere, ferien blir dyrere i år også osv.

Egil :+1: ja det er godt oppsummert. 
Med ett ord blir dette = "dyrtid".

Rollep

Markedet for nybil er det dårligste på mange tiår.

Norske bilselgere erkjenner at nybilsalget er i krise og på bruktmarkedet filleristes de dyre elbilene.

https://www.finansavisen.no/motor/2023/04/28/8003490/nybilsalget-gar-treg-og-bruktbilprisene-faller

turfsurf

Sitat fra: Rollep på søndag 30. april 2023, klokken 13:31Markedet for nybil er det dårligste på mange tiår.

Norske bilselgere erkjenner at nybilsalget er i krise og på bruktmarkedet filleristes de dyre elbilene.

https://www.finansavisen.no/motor/2023/04/28/8003490/nybilsalget-gar-treg-og-bruktbilprisene-faller
Hørte podcasten, reflekterer bra det jeg har sett på finn.no. Men det er vel ikke så krise, sammenlignet med det som var normalen på fossilbiler for noen få år tilbake. Selv hadde jeg 320k i tap på en Touareg på 18mnd. E-tron som de snakkes mye om her som ett bra kjøp har vel gått ned med 200-250k på to år.

Synes egentlig bruktbilpriser er kunstig høye på elbiler enda, f.eks TM3&Y, ID.4 & Co. Så det er nok mere en normalisering vi ser.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

:+1: Enig

«Synes egentlig bruktbilpriser er kunstig høye på elbiler enda, f.eks TM3&Y, ID.4 & Co. Så det er nok mere en normalisering vi ser.»

ToWalkOrDrive

Ser at Model Y som ny enda er hva folk vil ha. 159 biler bare i dag.... Kanskje folk synes en brukt Model Y er verdt nesten det samme som hva det koster med en ny...siden ny-prisen er kunstig lav i forhold til en del konkurrenter....ser at Model Y ble salgsvinner også på en 1. måned i et kvartal....kanskje mai/juni blir knallsterkt.
Tesla Model Y                         2021-

1317142119

Sitat fra: Rollep på søndag 30. april 2023, klokken 13:31Markedet for nybil er det dårligste på mange tiår.

Hørt mye om krise i nybilsalget i det siste, men så veldig krise kan det ikke være.

Det ble solgt flere elbiler enn noen gang før i mars, samt at februar og april er på nivå som tidligere år i følge registreringsstatistikken.

https://infogram.com/registreringstatistikk-nye-elbiler-1h7j4dywwqev4nr

Er mulig krisen gjelder biler med traktormotor, men det bryr vel ikke vi oss noe om?

Electric cars in Norway

SitatSer at Model Y som ny enda er hva folk vil ha. 159 biler bare i dag.... Kanskje folk synes en br.....
Enig, TMY er blitt den nye brød og melk bilen, eller hyllevare som vi sier i IT bransjen  ;D

Men fasken....så god bil den TMY er.... Jeg blir like gla hver gang jeg ratter den....

hELgenen

Sonderer markedet og det er fortsatt lite gode tilbud på nybilmarkedet. Virker som Tesla tar 90%

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA