Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 01. februar 2023, klokken 23:57
Sitat fra: THE på onsdag 01. februar 2023, klokken 12:32
I følge elbilstatistikk.no ble det førstegangsregistrert 1706 elbiler i januar. Lurer på hva som var forrige måned med så lave elbilregistreringstall?


https://www.tu.no/artikler/det-har-ikke-blitt-registrert-faerre-nye-biler-siden-1962/525685/?fbclid=IwAR17R9aeAUFB-vOYgMzLTq7OaiZWpIimkkbj6omMZfJMiytJzWdNTxOczMg

Ja, det viser nettopp mitt poeng....når de aller fleste bilene som ble levert ut i januar ble hasteregistrert i desember for å spare avgifter...da blir det kunstig lave tall i januar  :)
Tesla Model Y                         2021-

Rævedilter

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 02. februar 2023, klokken 09:00
Sitat fra: Rævedilter på torsdag 02. februar 2023, klokken 07:03
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 01. februar 2023, klokken 19:34
Norge subsiderer ikke, og har heller aldri subsidiert elbiler.
Kverulering. Reduserte skatter og avgifter er indirekte subsidier.

Insentiver, og ikke subsidier. Stor forskjell på det, og absolutt ikke kverulering 🙂.
Enda meir kverulering.
Alle skatter og avgifter er (blant anna) intensiver til å styre massene til å ta rette valg.
Nå bruker tom. SSB begrepet indirekte subsidier om avgiftslette.

https://en.wikipedia.org/wiki/Subsidy

Balaklava

Sitat fra: Rævedilter på torsdag 02. februar 2023, klokken 07:03
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 01. februar 2023, klokken 19:34
Norge subsiderer ikke, og har heller aldri subsidiert elbiler.
Kverulering. Reduserte skatter og avgifter er indirekte subsidier.

Nei, det er bevisst feilbruk av begrep fra anti- elbil grupperinger for å svartmale elbil. Å presse sin bevisst forvridde og bevisst feilaktige definisjon på andre er å kverulere.

Skatter og avgifter har ulike satser. Du kan ikke si at alle avgifter som er lavere enn den høyeste er indirekte subsidiering, det er ikke det, det er bare en lavere avgiftsats. Eller at alle som skatter mindre enn den som skatter mest er subsidiert. Dvs, du kan si det, og det er like dumt som å si at elbiler er "indirekte subsidiert". Bruk de riktige begrepene så blir det både ryddig og forståelig i stedet for å bevisst vri på begrep for å lade de negativt.

Flere produkt og tjenester har redusert momssats og avgifter. Feks når du går til tannlegen eller fysio, eller kjøper en parfyme, eller en avis. Er det det samme som å subsidiere tannleger, fysioterapeuter, avisutsalg og parfymerier? Nei, det er ikke det. Og det er ikke penger tapt som en kan bruke på noe annet, det er kun lavere avgifter og lavere moms.

Monopolpenger høre hjemme i Monopol, det er en lek. Penger en aldri har tjent kan ikke brukes til noe annet fordi de ikke finnes.

Mateusz

#2733
Enig med Sutalaus, godt skrevet 👍 Avgiftslettelse er ikkje en støtte eller subsidie. Forskjellige ting.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Rævedilter

Sitat fra: Sutalaus på torsdag 02. februar 2023, klokken 09:49...........
Eg har ikkje skreve at alle skatter og avgifter er subsidier, les kva eg skriv.
Stikkordet er sammelignbare produkter med ulikt avgiftsnivå, i dette tilfellet elbiler.
Trur ikkje det er nokon andre enn elbilfanataster som synes diffrensiert avgiftsnivå på ellers sammenlingsbare produkter er noko anna enn subsidiering.

SitatSubsidies come in various forms including: direct (cash grants, interest-free loans) and indirect (tax breaks, insurance, low-interest loans, accelerated depreciation, rent rebates)
https://en.wikipedia.org/wiki/Subsidy

Sitat fra: Sutalaus på torsdag 02. februar 2023, klokken 09:49
å bevisst vri på begrep for å lade de negativt.
At me skal skal omtale subsidier som noko anna for ikkje såre nokon er slikt ein heldt på i barnehagen. Her er det elbilforkjemparar som ikkje vil ha et negativt stempel på seg som subsidiemottakar (eg har to elbiler, har ingen problem med at dette er subsidiering), men om dere vil kalle det for avgiftsletter, avgiftsfordeler eller skattefordeler er opp til deko, disse har samme betydning, eg kaller det subsidier.

hELgenen

#2735
Sitat fra: Rævedilter på torsdag 02. februar 2023, klokken 10:59
Sitat fra: Sutalaus på torsdag 02. februar 2023, klokken 09:49...........
Eg har ikkje skreve at alle skatter og avgifter er subsidier, les kva eg skriv.
Stikkordet er sammelignbare produkter med ulikt avgiftsnivå, i dette tilfellet elbiler.
Trur ikkje det er nokon andre enn elbilfanataster som synes diffrensiert avgiftsnivå på ellers sammenlingsbare produkter er noko anna enn subsidiering.

SitatSubsidies come in various forms including: direct (cash grants, interest-free loans) and indirect (tax breaks, insurance, low-interest loans, accelerated depreciation, rent rebates)
https://en.wikipedia.org/wiki/Subsidy

Sitat fra: Sutalaus på torsdag 02. februar 2023, klokken 09:49
å bevisst vri på begrep for å lade de negativt.
At me skal skal omtale subsidier som noko anna for ikkje såre nokon er slikt ein heldt på i barnehagen. Her er det elbilforkjemparar som ikkje vil ha et negativt stempel på seg som subsidiemottakar (eg har to elbiler, har ingen problem med at dette er subsidiering), men om dere vil kalle det for avgiftsletter, avgiftsfordeler eller skattefordeler er opp til deko, disse har samme betydning, eg kaller det subsidier.

Elbiler har fått avgiftsfritak..ikke subsidier. Subsidier er en støtte. Å redusere en avgift er ikke støtte.
Å dra frem engelske definsjoner bare bekrefter at man ikke behersker norsk.

Ellers forstår nok alle hva man snakker om..

eisa01

Hva kaller man da de engelske begrepene "direct subsidies" og "indirect subsidies" på norsk da?

Counterpointer

Sitat fra: eisa01 på torsdag 02. februar 2023, klokken 17:52
Hva kaller man da de engelske begrepene "direct subsidies" og "indirect subsidies" på norsk da?
Alternative facts og fake news

Øystein16

Sitat fra: Rævedilter på torsdag 02. februar 2023, klokken 07:03
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 01. februar 2023, klokken 19:34
Norge subsiderer ikke, og har heller aldri subsidiert elbiler.
Kverulering. Reduserte skatter og avgifter er indirekte subsidier.
Ja, MVA-fritaket er rekna som subsidiering for elbilindustrien. Som eksempel vil importverdi tilsvarande 400 milliarder kroner medføre subsidiar tilsvarande 100 milliarder. Det er næringslivet som fører regnskap for MVA.

ToWalkOrDrive

Da ser det ut til å gå sånn som på de fleste kvartalsavslutningsmånedene: Tesla Model Y blir levert ut i hopetall. Over 200 biler utleveres hver dag. Hvor mange blir det før måneden er omme? Begynner renten å ta knekken på resten av bilmarkedet?
Tesla Model Y                         2021-

Egil S

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 10. mars 2023, klokken 17:04
Da ser det ut til å gå sånn som på de fleste kvartalsavslutningsmånedene: Tesla Model Y blir levert ut i hopetall. Over 200 biler utleveres hver dag. Hvor mange blir det før måneden er omme? Begynner renten å ta knekken på resten av bilmarkedet?

Det er i iallfall svært mye biler i bruktmarkedet og svært vanskelig å få solgt nesten nye og halvgame biler.
Med 22.279 elbiler i markedet og 71.218 biler på finn så kan det se ut som det er kjøpers marked akkurat nå.
Jeg har en 2+ år gammel elbil til salgs siden desember, har nå satt ned prisen med 45.000kr siden jeg la den ut og det er null respons.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

#2741
Ja det er kjøpes marked nå. Jeg har vært inn i flere bilbutikker i løpet av de siste ukene og det er rimelig tomt i lokalene for kunder og selgerne sitter bak plassene sine og har litt å gjøre. Noe kan jo være på grunn av klokkeslett når jeg har vært der, men generelt sett så er det færre kunder i bilbutikkene nå om dagen. Det er trist bare trist.

Dette var også et tema på en av de siste pod sendingene til mil etter mil gutta i Finansavisen. De sa at bil selgere hadde det tøft nå i forhold til i fjor hvor kundene kom masende inn i lokalene for å etter spørre bilene de hadde bestilt som de gjerne ville ha ut før nyttårsaften på grunn av av momsen.

Slik er det ikke nå om dagen. Nå er det mer stille.

Egil S

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 11. mars 2023, klokken 08:30
Slik er det ikke nå om dagen. Nå er det mer stille.

Ja jeg snakket med min Skoda selger her for et par uker siden, etter nyttår var det blitt helt dødt, de solgte knapt en eneste bil i Stavanger i januar.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

Sitat fra: Egil S på lørdag 11. mars 2023, klokken 20:03
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 11. mars 2023, klokken 08:30
Slik er det ikke nå om dagen. Nå er det mer stille.

Ja jeg snakket med min Skoda selger her for et par uker siden, etter nyttår var det blitt helt dødt, de solgte knapt en eneste bil i Stavanger i januar.

Ja, det er helt dødt. Av en aller annen grunn er jeg ofte inneom Mercedes forhandlere og før jul hadde de knapt tid til å si har mens nå fra siste halvdel av januar og frem til nå så har de kjeeeeeempegod tid til meg. Det er jo veldig hygglig for min del da :D Ble tilbudt langt over hundre i rabatt på en flott elbil her om dagen....dagskupp sa han..he he jeg vet det ikke er dagskupp...kjenner bransjen for for godt til å vite det...de hadde nok lagt på en ganske så god avanse på den bilen...

Enda verre er det med de mindre bilforhandlerene...der er det virkelig trengt no...som i sirup.... og de ha ofte heller ikke verkstedtjenester å hente inntekter på og det er jo det eneste sikre inntektene om dagen nå som bilsalget stoppet opp...da bruker folket mer tid og pleie på den bilene de annrede har og nybilgarantier skal jo også overholdes....

Ja det er triste tider... jeg føler med alle som sliter nå, uansett hvilket marked de er i.

ToWalkOrDrive

Virker som Model Y er den eneste modellen som gjør et greit kvartal. De ser ut til å ende på 5-7000 biler i 1. kvartal, med sin vanlige kvartalsinnspurt (to uker igjen av Q1), som er 3-4 ganger mer enn nærmeste konkurrents modell. En kan selvfølgelig si at VW-konsernet har flere modeller å fordele salget på, men forskjellen til Model Y har vel ikke vært så stor før.

Dersom forhandlerne til konkurrentene allerede nå gir 100.000 i rabatt, mens listeprisen er like høy som 2. januar så blir gjerne mange skremt så de ikke engang besøker forhandleren. Men er gjerne vanskelig for dem å gjøre endringer raskt siden det er så mange ledd med Importør og Forhandler i tillegg til Produsent.

F.eks. virker det rart at en skal måtte betale godt over 600.000 for en Skoda Enyaq med 4wd når en får Model Y for 505.000.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA