Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee ladboks og ioniq 5 + Nissan leaf 2012

Startet av Elsykkelogelbil, søndag 06. mars 2022, klokken 15:22

« forrige - neste »

Elsykkelogelbil

#15
Hei folkens!

Jeg vet at jeg har vært uansvarlig, muligens lovbryter og ikke direkte et geni ved å lade min Nissan Leaf på stikkontakten på min terasse i 9 år.

Men!

Da jeg bestilte hjemmelader Easee Home nå bestilte jeg også elektriker via Tibber og nå er det 3 uker siden og de har ikke engang giddet/hatt tid til å kontakte oss for å avtale time, kun for å få bilder av elektrisk anlegg osv.

Og det begynner å bli dyrt, for ikke å si upraktisk å finne hurtiglader for å holde vår nye Ioniq 5 i drift.

Kan jeg bruke denne langt fra optimale stikkontakten på verandaen på Ioniqen vår i et par uker? Jeg snakker ikke daglig lading, men feks lade den til 100% og så lade den igjen om 5 dager om vi ikke får opp hjemmeladeren snart.

Vi har et ganske nytt elektrisk anlegg

Tesla88

Hvorfor purrer du ikke? Kontakt et annet firma hvis du fortsatt ikke får svar.

Elsykkelogelbil

Purret på Tibber i dag, de ringte selskapet og fikk til svar fra "saksbehandler" at de regnet med å finne tid for meg i løpet av noen dager".

Men skal se om jeg ikke finner en elektriker selv kanskje

geear

Har du ladet der i ni år allerede, så er vel sjansen svært liten for at noe skal skje akkurat nå. Ioniqen trekker sikkert til og med mindre strøm enn Leafen. Hadde ikke engang tenkt tanken om å hurtiglade kontra å bruke en eksisterende stikkontakt i en kortere periode.

Elsykkelogelbil

Takk for svar!

Da gjør jeg det. Bare fikk veldig noia nå for å bruke stikkontakt. Men jeg får følge ekstremt godt med og gjøre det kun et par ganger til jeg får lader.

Har kontaktet en elektriker til nå og venter på svar, forhåpentligvis kan vi snart få opp en forsvarlig, dedikert og ordentlig lader.

Fjeldern

Sitat fra: snakkesalig på onsdag 30. mars 2022, klokken 10:56
Sitat fra: geear på søndag 06. mars 2022, klokken 15:30
Du må ha en type 2 til type 1 kabel (eller overgang) for å lade Leafen din på Easee.
Er det lovlig å bruke overgang, f.eks om man ønsker å lade Leaf på en TWC?

Ingen forskrifter jeg vet om som gjør dette ulovlig, så sant begge produktene er laget for samme amper. Det vil vel si at det er greit så lenge produsenten går god for det.

RJK

Sitat fra: snakkesalig på onsdag 30. mars 2022, klokken 10:56
Sitat fra: geear på søndag 06. mars 2022, klokken 15:30
Du må ha en type 2 til type 1 kabel (eller overgang) for å lade Leafen din på Easee.
Er det lovlig å bruke overgang, f.eks om man ønsker å lade Leaf på en TWC?
Ulovlig med overgang ved fast lading, med unntak av ladere som har adaptere spesielt utviklet for å brukes med akkurat den evse'en du har. F.eks. slik som Besen-laderen.

Til "nødlading", f.eks. om du er på besøk hos noen som har feil ladekontakt for din EVSE, så er det lovlig. Reglene som forteller om hva som er lov, tar i realiteten bare for seg hva som er lovlig og ulovlig ved fast installasjon, der man skal lade jevnlig.

https://www.elbilgrossisten.no/pages/nek400-2018

Eksempel på lader med adaptere som er ment spesifikt å brukes sammen, og derfor er lovlig:

https://gronnemil.no/produkt/besen-flexcharge-pro-ladekabel-mode-2-type-2-16-5kw-24a-3-fas-6m/?gclid=Cj0KCQjw_4-SBhCgARIsAAlegrUwI_tF-ZL2TxLjHANRCcQXYcYQhusEvD7BdUIjcGIZae2xa8FTwSMaAr5IEALw_wcB

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA