Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee ladboks og ioniq 5 + Nissan leaf 2012

Startet av Elsykkelogelbil, søndag 06. mars 2022, klokken 15:22

« forrige - neste »

Elsykkelogelbil

Hei!

Beklager på forhånd et dumt spørsmål, jeg burde vel egentlig klare å lese meg til dette.

Vi har en ny ioniq 5 og en 2012 Nissan leaf

Så skjønner jeg at vi nå må ha hjemmelader.

Kikker litt på Easee... Vil den kunne lade ioniq 5 på bilens raskeste (for hjemmelading vel og merke), men også lade vår nissan leaf?

Hva må jeg evt ha?

Hittil har vi ladet leafen i en egen stikkontakt som vi har på verandaen og det har funket greit i 10 år

geear

Ulovlig bruk av det elektriske anlegget har en tendens til å fungere greit helt til det ikke lenger gjør det.  ;D :P

Easee kan lade inntil 22 kW, som er raskeste AC-lading som er hensiktsmessig å installere hjemme, og raskere enn de fleste elbiler kan ta i mot.

Du må ha en type 2 til type 1 kabel (eller overgang) for å lade Leafen din på Easee.

Fjeldern

#2
Problemet er at hvis det oppstår en DC jordfeil fra bilen, så vile sikringene dine kunne gå i metning og ikke slå ut. Det vil altså kunne medføre overbelastning og at kabler brenner opp og dermed at huset brenner ned, fordi elanlegget rett og slett ikke funker. Hvor mange skjer dette hos? Vet ikke, men det er ihvertfall grunnen til at en Leaf heller aldri skal lades på ei vanlig kontakt, så sant det ikke er en jordfeilbryter Type B foran, og at sikringen er på maks 10A.

Begge bilene kan bli ladet med Easee. Geear har sikkert rett i at det trengs en overgang, men ellers bryr ikke Easee laderen seg.
En løsning som kan være aktuelt for dere er jo bare 2 stk Easee Home ladere.
Easee har innebygd Type B, så man slipper å ha det i sikringsskapet, og så kan man da montere to stk ladere ved siden av hverandre.
Disse kan sikres med maks 40A foransittende vern (ved 40A blir det 10mm2 kabel. 32A sikring kan klare seg med 6mm2, annpå forlegning og type kabel).
Disse laderne kan da programmeres mot hverandre sånn at det ikke blir større belastning på begge til sammen enn det sikringen foran er stilt inn på.
Bilene lader med opp til 32A og 40 (eller 32) til sammen. Når ene bilen er ferdig med å lade så øker effekten på den andre laderen.

Det eneste andre alternativet er egentlig to kurser ut. Det er en del dyrere og ikke nødvendig med en gammel Leaf. Ekstra arbeid og kabling er minimal ved å sette opp to ladere hvis dem kan være vedsiden av hverandre.
Eventuelt så kan begge bilene lades fra samme Easee, men da ikke samtidig.

Edit: Det virker som om ingen av de som selger elbiler informerer om at det ULOVLIG å bruke vanlig stikk til noe annet enn nødlading? Altså at man ikke har lov til å bruke dette hjemme uten et Type B vern.
Er det noen her som har fått beskjed da dem kjøpte bilen at du MÅ installere en hjemmeladere eller få inn et Type B vern, ellers vil ladingen din være ulovlig?

Elsykkelogelbil

Takk for svar begge to. Tar det til etterretning at nåværende lading ikke er innafor.

Hva med dette 1 fase og 3 fase? Er det noe jeg må hensynta ved å kjøpe easee lader?

Ellers tror jeg Tibber selger ladelabel type 2-3 fase og type 1-1fas.

Om jeg kjøper en av hver kan jeg da lade begge bilene?

Ikke noe must at de må lade samtidig 😄

Fjeldern

Sitat fra: Elsykkelogelbil på søndag 06. mars 2022, klokken 18:13
Takk for svar begge to. Tar det til etterretning at nåværende lading ikke er innafor.

Hva med dette 1 fase og 3 fase? Er det noe jeg må hensynta ved å kjøpe easee lader?

Ellers tror jeg Tibber selger ladelabel type 2-3 fase og type 1-1fas.

Om jeg kjøper en av hver kan jeg da lade begge bilene?

Ikke noe must at de må lade samtidig 😄

Easee "velger" selv hva bilen din lader på. Om det er 1-fase 230 V eller om det er 3-fase 400V eller 3-fase 230V.
Merk at det bare er Tesla som kan lades på "ordentlig" 3-fase 230V. Noen andre biler kan kobles på en måte som ligner, men da kobles laderen slik at det bare en det merket, eller den spesielle modellen, som kan lades på laderen.
Om du har 230V eller 400V kan derimot ha litt å si på prisen fra elektrikeren. Det er en leder mer (4 stk + jord) på 400V systemet. Til gjengjeld så kan du lade med hele 22kW, som er ganske brukbart.
Forskjellen i effekt på 1-fase 230V mot 3-fase 400V er hele tre gangen.
3-fase 230V er 1,73 ganger så effektiv som 1-fase 230V.

Har du en 25A hovedsikring (400V) ville jeg valgt å gå opp til 40A hovedsikring. Har du 40A (230V) så er det ikke sikkert du trenger å øke hovedsikringen til 63A. Derimot kan det være greit å sette inn en Easee Equalizer eller Tibber Pulse hvis man velger å ikke øke.

Uansett; skal ikke være noe i veien å bruke Easee på begge bilene.

Elsykkelogelbil

takk for nok et godt svar!

Høres ut som jeg da kan kjøpe en slik easee Home og bare ta med to forskjellige ladekabler.

Tror jeg har 63a hovedsikring, måtte ned og se i det skapet.


Fjeldern

Sitat fra: Elsykkelogelbil på søndag 06. mars 2022, klokken 18:28
takk for nok et godt svar!

Høres ut som jeg da kan kjøpe en slik easee Home og bare ta med to forskjellige ladekabler.

Tror jeg har 63a hovedsikring, måtte ned og se i det skapet.



Virker til at du har 63A sikring ja, og hvis sikringen ikke er mer bred enn 3 moduler som må bildet, så har du 230V i huset.
Ioniq 5 vil da kunne lade på maks 7,2kW.
Nå blir vel den nye nett-tariffen innført 1 juli, om jeg ikke tar feil, og da kan det å være under 10kW være en fordel. Eller ihvertfall billigere. Tror jeg kommer til å begrense ladinga til å unngå å bruke over 10kW på sommeren og 15kW på vinteren. Vi får se. Utgjør en 200-1000 kroner i året, annpå hvordan det blir.

Elsykkelogelbil

Tusen takk for hjelpa! Da bestilte jeg easee Home og 2 forskjellige ladekabler😄👍

Det er sikkert 230v ja, men det står 400v under de andre kursene til badet osv . Men samme det, 7kw er sikkert greit nok

geear

Ser ut som Hager NA 663 SCP 63 A kan være 4-moduls.

Det er stor forskjell på kapasiteten på 63 A 3-fas 230 og 400 volt, og betyr noe for ladehastighet om bilen støtter 3-fas 230 eller om den i så fall kun lader 1-fas, så kan være greit å få avklart det. Skal stå på sikringsskapet eller i kursfortegnelse.

Hvis du ikke har overspenningsvern så må du også få på plass det.

Elsykkelogelbil

#9
Takk for gode innspill!



Trekkoppbil

#11
Du har to muligheter:

  • En felles EVSE for både en type 1 bil og for en type 2 bil
  • Separate EVSEr for type 1 og type 2
Plugger og kontakter er dyre komponenter  når det bygges EVSEr.
Jeg trur nok det kan bli billigst å ha to separate EVSEr  med hhv type 1 og type 2-plugg.
Skal du ha bare en EVSE, så kan du kjøpe en med type2-uttak, og 2 kabler som har 2 plugger hver. Det kan bli en dyr løsning med 3 enheter som har tilsammen 4 plugger og ei kontakt.

Skal man kjøpe ny EVSE, kan man se etter en som har innebygget type b-vern, i tilfellet du skulle komme bort i noen som vil kreve det.
Grønne mil ha har enfase evse til 2000kr: https://gronnemil.no/produkt/prof-ladekabel-mode-2-type-1-til-cee-3kw-5m-dcrcm/
Men jeg ville nok heller se meg om etter en ikke-kinesisk variant.
Her er en 3-fase EVSE som koster litt mer: https://www.evmotion.eu/portable-charger/portable-charger-with-rcd-type-2--mennekes--max--11kw/

Til 3-fase-lading trenger du rød veggkontakt på 16 eller 32A eller at sikringsskapet har rødt 400V-skilt, og en bil og en EVSE som støtter det eller en ekstern lader med Chademo/CCS.
Til 1-faselading synes jeg det er bedre å bruke blå enfasekontakter, for å ha kontroll med at man ikke lader flere biler på samme fase.
Ved 3-faselading synes jeg det er greit å lade kun 1 bil på sikringskursen, mens ved en enfaselading synes jeg det er greit å lade opptil 3 biler på samme 3-fasekurs ved hjemmebruk, mens andre mener det er umoralskt å lade mer enn en bil på en kurs. Mixer man en 3-faselading med andre biler, trenger man å begrense ladestrømmen, eller lade til ulike tider eller på ulike kurser.
Sitat fra: Fjeldern på søndag 06. mars 2022, klokken 17:06
Problemet er at hvis det oppstår en DC jordfeil fra bilen, så vile sikringene dine kunne gå i metning og ikke slå ut.
Nå kjenner jeg ikke til om det noen gang i verdenshistorien har hendt at DC-vern har slått ut under lading av serieprodusert personbil. Det hadde vært morro å utløse en dusør til den som kan påvise uventa jordfeil med DC under lading, for å se om det finnes eksempler.
En forklaring jeg fikk en gang, var at jordfeilvern for AC vil kunne detekte likeretta jordfeil, dersom du lader med enfase, men ved 3 fase, kan den likeretta spenningen være så glatt, at eventuell jordfeil ikke detekteres av et AC-vern, så ved 3-faselading har det vært  visse krav om dc-vern i utlandet. Men på grunn at en dårlig oversettelse til norsk, blei det krav om DC-vern også ved enfaselading i visse sammenhenger.

Det er mange andre risikoer som jeg heller vil rettte oppmerksomheten min mot, når jeg kjører bil. Bl.a kan brudd i en ledning føre til bremseskvikt.

Ingeniøren

#12
Sitat fra: Fjeldern på søndag 06. mars 2022, klokken 17:06
Problemet er at hvis det oppstår en DC jordfeil fra bilen, så vile sikringene dine kunne gå i metning og ikke slå ut. Det vil altså kunne medføre overbelastning og at kabler brenner opp og dermed at huset brenner ned, fordi elanlegget rett og slett ikke funker. Hvor mange skjer dette hos? Vet ikke, men det er ihvertfall grunnen til at en Leaf heller aldri skal lades på ei vanlig kontakt, så sant det ikke er en jordfeilbryter Type B foran, og at sikringen er på maks 10A.

Begge bilene kan bli ladet med Easee. Geear har sikkert rett i at det trengs en overgang, men ellers bryr ikke Easee laderen seg.
En løsning som kan være aktuelt for dere er jo bare 2 stk Easee Home ladere.
Easee har innebygd Type B, så man slipper å ha det i sikringsskapet, og så kan man da montere to stk ladere ved siden av hverandre.
Disse kan sikres med maks 40A foransittende vern (ved 40A blir det 10mm2 kabel. 32A sikring kan klare seg med 6mm2, annpå forlegning og type kabel).
Disse laderne kan da programmeres mot hverandre sånn at det ikke blir større belastning på begge til sammen enn det sikringen foran er stilt inn på.
Bilene lader med opp til 32A og 40 (eller 32) til sammen. Når ene bilen er ferdig med å lade så øker effekten på den andre laderen.

Det eneste andre alternativet er egentlig to kurser ut. Det er en del dyrere og ikke nødvendig med en gammel Leaf. Ekstra arbeid og kabling er minimal ved å sette opp to ladere hvis dem kan være vedsiden av hverandre.
Eventuelt så kan begge bilene lades fra samme Easee, men da ikke samtidig.

Edit: Det virker som om ingen av de som selger elbiler informerer om at det ULOVLIG å bruke vanlig stikk til noe annet enn nødlading? Altså at man ikke har lov til å bruke dette hjemme uten et Type B vern.
Er det noen her som har fått beskjed da dem kjøpte bilen at du MÅ installere en hjemmeladere eller få inn et Type B vern, ellers vil ladingen din være ulovlig?

Nå synes jeg du maler fanden på veggen uten å ha belegg for det ! Meg bekjent har aldri dette skjedd og kommer neppe til å skje heller....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Fjeldern

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 08. mars 2022, klokken 18:41

Nå synes jeg du maler fanden på veggen uten å ha belegg for det ! Meg bekjent har aldri dette skjedd og kommer neppe til å skje heller....

Det er grunnlaget for regelverket og det er uansett i mot loven å lade fast uten jordfeilvern type B eller overvåking i lader som kutter ladingen.

Om dette noen gang har skjedd utenfor testmiljøer vet jeg ikke. Det er uansett flere feil som må skje samtidig for at det skal være et problem. Først må sikringen gå i metning pga DC strøm. Så etter det har skjedd, må det trekkes mer strøm enn det sikringen og kablingen er beregnet for. Så hvor ofte det skjer? Aner ikke. Det kan også tenkes at dem fleste "nødladere" også har innebygd overvåkning og utkobling, men kravet i NEK400 settes til fastmontert utstyr.

Jeg har vært borti at DC vernet i laderen har slått ut. Det nektet å slå inn igjen, så om det var feil under lading eller produktfeil som var årsaken vet jeg ikke.

DC vil ikke kunne være "glattere" ved trefas, siden det egentlig ikke er noe å glatte ut.
I Norge så har vi også IT nett, noe som betyr at vi har 230V mellom alle faser og jord. Hvis det er en grunn til at det ikke er problem i utlandet så vil det nok heller ha sammenheng med at dem har en null-leder. Så det kan hende at det da ikke er like store problemer. Når det kommer til jordfeilbrytere, sikring i null-leder i 400V anlegg, med mer, så har Norge mye strengere regler enn andre. Det finnes anlegg i utlandet som har blitt brent ned pga at nulllederen, av en eller annen grunn, har fått belastning. Absolutt alle man snakker med i andre land synes det er helt idiotisk at vi har sikring på nulllederen. Regelverket for at vi har sikring på begge fasene henger i fra at vi har IT, og ikke TN som dem, på de fleste anlegg. Derimot er det mindre fare for teoretisk tenkte feil på våre anlegg pga. dette. Hvor mange branner reddes i året pga. det? Under 1 vil jeg tippe.
Krav til jordfeilbrytere på absolutt alt er også særnorsk. Jordfeil er mye sjeldnere et problem på TN nett.

Når det kommer til maks 10A, så er det fordi ei vanlig kontakt ikke er godkjent for mer kontiuerlig belastning.
Det er en grunn til at varmtvannsberedere må være under 1500 watt for å få lov til å være koblet i støpsel og ikke via bryter lengre. Den type last som elbilladere gjør på kontakta har startet tusenvis av branner. Spesielt da varmtvannsberedere.
Har også vært borti det samme på elbillader. Personen ladet vel med rundt 13A til vanlig og bemerka at kontakta hadde noen svarte merker på seg. Når man åpnet kontakta så man at det bare var flaks at det ikke hadde tatt fyr.
Så det å lade med høy belastning på kontakt over tid, er absolutt ikke å anbefale. Mest trolig vil NEK400 ved neste revisjon, eller den etter, fjerne at det lov med noe annet enn dedikerte elbilladere.
Det vil da ikke ha tilbakevirkende kraft på anlegg som allerede har fått installert dedikerte Type B kurser.

Nå sier jeg altså ikke at det vil ta fyr med en gang, eller hos dem fleste. Litt som hos meg, hvor jeg har en 2000 watts varmtvannsbereder som jeg nylig bytta til bryter på (eller rele egentlig, men går for det samme).
Ikke noen tegn til varmegang.
Har derimot sett veldig, veldig mange støpsler som har smeltet og hvor det har tatt fyr. Seneste for to uker sida. I fjor bytta jeg også hos foreldra mine for der var det på nippet til å ta fyr.


Elsykkelogelbil

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 08. mars 2022, klokken 17:03
Du har to muligheter:

  • En felles EVSE for både en type 1 bil og for en type 2 bil
  • Separate EVSEr for type 1 og type 2


Takk for innspill, men som jeg skrev i innlegg over så har jeg kjøpt 1 Easee Home lader og 2 typer ladekabler. Gidder ikke å ha to ladere når vi bare har en Nissan Leaf ved siden av, så vil det kanskje endre seg om vi bytter ut denne med tid :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA