Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY tåler ikke vann som er dypere enn 20 cm

Startet av TheNicelander, torsdag 03. mars 2022, klokken 12:55

« forrige - neste »

TheNicelander

Biler er blitt skadet i Island av å kjøre gjennom vann på veien. Tesla hevder at bilen er kjørt gjennom vann som er dypere enn 20 cm, og at skaden dermed ikke er dekket av garantien.

Link for de som er så sivilisert å kunne lese slikt:
https://www.visir.is/g/20222230062d/tesla-firrar-sig-a-byrgd-situr-uppi-med-milljona-krona-tjon-eftir-ad-hafa-ekid-i-poll

Stjerneglis

#1
20 cm er samme som 4 cm over laveste punkt på karosseriet. Noen trodde at de kjøpte en amfibie-/terrengbil...
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

jlan

På island er dette regnet som en sølepytt:
Tesla firrar sig á­byrgð: Situr uppi með milljóna króna tjón eftir að hafa ekið í poll
Google translate:
Tesla fraskriver seg ansvar: Sitter et milliontap på ISK etter å ha kjørt i en sølepytt

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

hELgenen

Nyeste Toyota klarer visstnok 50 cm uten å være noe annet enn en kjedelig elektrisk familie SUV


https://youtu.be/PhBaEFjPleM

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på torsdag 03. mars 2022, klokken 13:42
Nyeste Toyota klarer visstnok 50 cm uten å være noe annet enn en kjedelig elektrisk familie SUV
Kult av Toyota, 50cm er ganske ekstremt. Elbiler burde dog være lette å få til dette med, de trenger ikke luft til motoren eller noe annet.

De fleste sier nok maks vanndybde opp til nedre kant på karosseriet. F.eks fra VW: "The water level must be no higher than the lower edge of the vehicle body".

Det finnes dog videoer av Teslaer som ploger seg gjennom store mengder med vann. Husker en tidlig S som til og med fløt gjennom en tunnel med bakhjulene som skovelhjul.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

keepitsimple

Nå har vi jo null info mer enn det som står i avisen, men dette blir for dumt. Det er jo veldig ofte sølepytter dypere enn 20 cm.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

turfsurf

Sitat fra: keepitsimple på torsdag 03. mars 2022, klokken 16:00
Nå har vi jo null info mer enn det som står i avisen, men dette blir for dumt. Det er jo veldig ofte sølepytter dypere enn 20 cm.
Kan ikke huske å ha støtt på 20cm med overvann noe sted. Kanskje en og annen pytt, men det er ikke mange.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Kjipt at det skal tåle så lite før batteriet tar skade da. Du kan jo stå i en garasje som blir oversvømt f.eks. Bare å passe på forsikringen her.
'21 3LR

hELgenen

Blir jo stadig mer vanlig disse kraftige regnskyllene som gir lokale overvann problemer i byene...så hvem vet om ikke det faktisk er smart å ta høyde for mer enn kun 20 cm.

Ser stadig underganger og slikt bli oversvømmet av vann hver sommer,og tro det eller ei...det er alltid noen som prøver å krysse gjennom..Og blir hele bilparken elektrisk snart...hmm...da kan jo dette medføre veldig høye forsikringer på sikt...

geear

Kan aldri huske å ha kjørt gjennom 20 cm vann. Styrer da unna det verste. Dessuten mangler denne historien mye informasjon, som for eksempel hastighet.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på torsdag 03. mars 2022, klokken 22:50
Blir jo stadig mer vanlig disse kraftige regnskyllene som gir lokale overvann problemer i byene...så hvem vet om ikke det faktisk er smart å ta høyde for mer enn kun 20 cm.

Jo, det er jeg enig i. Men derifra til at det er vanlig  å kjøre gjennom 20cm vann (i Norge) er annen sak.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Hvor godt beskyttet er batteri og elektronikk under bilen? Ikke sett at noen har oppgitt egen beskyttelse klasse slik det er vanlig med mye annet utstyr.

Tåler f.eks elbiler å bli underspylt hyppig? Har lest om f.eks hybrider der fukt har kommet til og ødelagt batteripakker,eller rettere sagt skapt jordfeil. Gjelder spesifikt Outlander PHEV.  Toyota har jo veldig mye erfaring med hybrider og gjorde et poeng ut av at deres nye elbil tåler mye vann. Hvorfor gjorde de dette?  Får jo inntrykk av at det kan ligge en svakhet hos andre produsenter her. Og så kommer denne historien om model Y. 

Har ikke hørt at fukt utgjør en mulig utfordring over tid foruten på enkelte hybrider,men kan det tenkes at det faktisk er store forskjeller mellom bilene her? 

Husker Tesla gjorde endringer på model S sin beskyttelse plate under bilen i sin tid for å tåle bedre slag,stein og annet som kunne skade bilen under. Er fuktinntregning en mulig ny svakhet over tid en ikke har tenkt nok på? Og er det store forskjeller mellom ulike biler her?

sjokomelk

<ironi>
Cellene ligger helt åpne og ut i lufta uten noen som helst form for innpakning. Det er ingen batterikasse som pakker de inne. Hverken hos Tesla eller noen andre elbiler.
Alle vet jo at ingen bilprodusenter noe sted i verden noen sinne har tenkt på at bilene vil bli kjørt utendørs, og alt de lager, tester og utvikler blir kun gjort i rom på 20 kvadratmeter som holder 25 grader, 0% luftfuktiget og er i totalt vakuum. Skulle man finne på å bruke en bil utendørs vil de alle eksplodere i en ildkule så fort det kommer 1mg med vann på karosseriet.
</ironi>
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Klykken

Sikkert høy hastighet som er utløsende faktor her. Inntaket i frontfangeren har fungert som skovl og dyttet enorme mengder vann inn og ødelagt innover i bilen. Min gjetning.

Kjørte ellers vår BMW i3 gjennom 30-40cm dypt vann for noen år siden da elven nedenfor oss gikk over sine bredder. Men i lav hastighet. Bilen fungerer fortsatt den.. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Hallgrim86

Sitat fra: Klykken på fredag 04. mars 2022, klokken 09:44
Sikkert høy hastighet som er utløsende faktor her. Inntaket i frontfangeren har fungert som skovl og dyttet enorme mengder vann inn og ødelagt innover i bilen. Min gjetning.

Kjørte ellers vår BMW i3 gjennom 30-40cm dypt vann for noen år siden da elven nedenfor oss gikk over sine bredder. Men i lav hastighet. Bilen fungerer fortsatt den.. :)

BMW i3 er godkjent for 25cm. Å være godkjent for 20cm er egentlig ikke noe problem, men det er jo leit at kundene konstant havner i disse situasjonene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA