Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Billigbil nummer to -ca.150k-

Startet av Pallen, onsdag 02. mars 2022, klokken 12:25

« forrige - neste »

Pallen

Kikker etter en billig elbil til nærkjøring.... står egentlig mellom Leaf 40kwh eller Soul 30kwh, så det blir en 2018 modell. Leafen er jo noen 10talls tusen dyrere, så om d blir Leafen har nok den gått lengre. Ekstrautstyr er ikke så veldig viktig på denne bilen... Hva er for- og bakdelene til disse bilene? Spesielt mhp brukererfaringene dere har?
Leafen går jo lengre, har større bagasjerom.
Hvordan er plassen i baksetet mellom disse to bilene, tenker spesielt på bredden i baksete? Hvordan er d m service priser mellom disse? Kjente problemer med noen av de? Kjøreegenskaper, app for forvarming osv..?

Klykken

Ikke vurdert BMW i3?

Jeg har hatt min siden 2014, og har kun byttet bremseklosser fremme etter 60.000km. Sluttet å ha den på service etter 2018, og gikk gjennom eu-kontroll nå siste uke uten trøbbel. Kun gjort nødvendig vedlikehold selv etter 2018, som er minimalt. Byttet låsepinne i laderen som viste seg å være griselett.

Har altså brukt 6500kr i slitedeler siden 2014. Og to sett dekk..

Passerer i disse dager 110.000km. Rekkevidden er så og si uforandret fra ny. Billigste bilen jeg har eid noensinne - uten tvil! :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Pallen

Sitat fra: Klykken på onsdag 02. mars 2022, klokken 14:24
Ikke vurdert BMW i3?

Jeg har hatt min siden 2014, og har kun byttet bremseklosser fremme etter 60.000km. Sluttet å ha den på service etter 2018, og gikk gjennom eu-kontroll nå siste uke uten trøbbel. Kun gjort nødvendig vedlikehold selv etter 2018, som er minimalt. Byttet låsepinne i laderen som viste seg å være griselett.

Har altså brukt 6500kr i slitedeler siden 2014. Og to sett dekk..

Passerer i disse dager 110.000km. Rekkevidden er så og si uforandret fra ny. Billigste bilen jeg har eid noensinne - uten tvil! :)

Egentlig ikke siden vi er 5 i familen. Synes derfor det hadde vært greit at alle fikk plass i bilen de gangene d trengs på småturere (så man slipper å kjøre dieselbilen). VET d blir trangt i en soul/leaf, men m 3 barn mellom 34 og 13, så går d på korte turer ;)

Trekkoppbil

#3
Når det gjelder setebredde, så er vel kunsten å prøvekjøre en bilene.

Egentlig trur jeg batterier uten kjølevæske kan fungere greit til småkjøring, men da gjelder det at man ikke gjør dumme ting som å parkere i soltsteiken med fullada batteri eller hurtiglade ett batteri som er for kaldt eller som blir for varmt.
Jeg har inntrykk av at 30- og 40kwt's batteriene til Leaf kan tape seg fort, under ugunstige forhold, så det gjelder å behnalde dem forsiktig.
På de eldste Leafene kunne man velge mellom å lade til 4V eller 4,1V. Mens 40kwt's batteriet kan man lade til 4,2V. Da tipper jeg det gjelder å ikke la bilen stå fullada om sommeren, og hvis man skal fullade om vinteren, så gjelder det å lade sakte på slutten.

Edison

Kia har vel 7 års garanti, så det kan jo vera ein fordel med den. Du kan jo sjekke ut Hyundai Ioniq og. Den er på størrelse med Leafen, men litt mindre bagasjeplass pga at den skrår meir bak. Eg vurderte desse mot kvarandre og endte med Ioniq. Litt kort serviceintervall på 15 kkm/1 år. Prisen på service er ca 3000 hos merkeverksted. Ingen app, men du kan kan stille inn forvarming. Godt batter og veldig lavt forbruk gir rekkevidde omtrent som Leaf 40. Rask hurtigladig gjer at bilen fungerer fint på langtur.

syklisten

Vi kjøpte en 2016 Soul i høst (27kWh), men har aldri prøvd en Leaf så kan ikke sammenligne noe her bare komme med noen betraktninger.

Vi kjøpte en 27kWh pga. budsjett, men ser nå at denne bilen brukes mer enn den nr.2 bensinbilen som den erstattet. Skulle ønske vi hadde tatt oss råd til 30kWh versjonen.
Rekkevidden ved 100% nå i vinter har vært ca. 100km. Det er uansett mer enn nok, da vi starter hver morgen med oppladet bil (vanligvis til 80%) som holder den dagen.

Pluss for ok plass i kupé (vi måtte også ha en 5-seter), minus for lite bagasjerom (vår gamle Honda Jazz, en ganske mye mindre bil, hadde bedre bagasjeplass). Vi har ingen barnestoler eller sånt lengre, men tre 14-åringer sitter greit i baksetet selv om det ikke er optimalt for personen i midten. Ser litt trangt ut, men vi har bare kjørt med 5 pers på korte turer rundt om i byen uansett.

Ellers ting jeg digger med bilen
- Blir veldig rask varm (har varmepumpe)
- Lader veldig kjapt fra hjemmelader (6kWh ombordlader fra 32A kurs på Easee lader)
- Fin infotainment i forhold til det vi har vært vant med, kjekt med Apple Carplay
- Beste antispinn jeg har prøvd på en forhjulsdrevet bil
- Fint med varme i baksetene også (er vant med det fra familiebilen, men har ikke hatt det på nr.2 bilen tidligere)

Har kjørt 5kkm siden november, bare prøvd hurtiglading to ganger. Begge gangene fikk vi ca. 40kWh, som må være mer enn godkjent når det er kaldt i været.

Ingen app på vår, tror ikke 2018 har det heller. Forvarming kan stilles fra bilen så lenge den er tilkoblet ladekabelen. Vi har ikke hatt vår på service ennå, så kan ikke uttale meg om kostnadsnivået.

HouseGlover

I denne prisklassen er en norsk Hyundai IONIQ 28kwh med teknikk-utstyr klart best etter min mening. Den har også ladeluken samme sted som Tesla, nå som Tesla etter hvert vil åpne alle sine ladestasjoner er denne bilen en nobrainer. Du skal kunne bruke den til både lokal- og langkjøring. Lader opptil 68 kW sommer som vinter og er mer energieffektiv enn Tesla Model 3. den har dessuten ekstremt mye utstyr inklusivt varmepumpe som er et must for norske forhold.


elektrolars

Her er det nok mye snakk om prioriteringer og smak og behag. Å påstå at en modell er "klart best" for en person trenger ikke nødvendigvis bety at den er "klart best" for alle andre.

Jeg endte selv opp med en Leaf 2018 pga plass og "totalpakke", vi hadde da en nyfødt og en seksåring og trengte plass til barnevogn og mye annet utstyr når vi skulle på tur. Prøvekjørte IONIQ'en, men tror den utgikk da den var for liten, tilsvarende med Kia Soul som så vidt jeg husker ikke hadde så mye bagasjeplass.

Har blitt veldig glad i alt utstyret som fulgte med (Carplay, adaptiv cruise, app, kollisjonsvarsling med aut. nedbremsing, osv) og rekkevidden er tilstrekkelig for vårt bruk. Etter å ha lest litt på forumet her så har jeg etterhvert også blitt glad for at den bare virker, noe som ikke virker å være helt standard på alle modeller. Skal for øvrig bytte den ut nå, men det er mest fordi jeg ikke har noe annet å bruke pengene på...

HouseGlover

Ja, du har helt rett, Leaf er mer romslig enn Hyundai IONIQ, men...

Leaf har ikke aktivt kjølesystem og vil slite med den såkalte «rapidgate». Den er derfor uegnet for langkjøring etter min mening. I tillegg ville jeg vært redd for degradering. Den lader også vesentlig saktere på hurtiglader sammenlignet med Hyundai IONIQ 28kwh.

Videre så bruker den det utdaterte ChAdeMO-standarden og vil dermed aldri kunne dra nytte f.eks. av Tesla-ladere o.l.

IONIQ har alt av utstyr du har nevnt med unntak av appen, i tillegg har den ventilerte seter, blindsonesensorer osv.

Smak og behag, ja, men objektivt er IONIQ en overlegen bil teknisk sett.

elektrolars

Jeg har aldri opplevd noe til den såkalte "rapidgate" (dvs. at bilen reduserer ladehastighet for å skåne batteriet da Leaf ikke har aktiv batterikjøling), men det lengste jeg har kjørt er vel rundt 300 km før jeg har tatt en grei pause. Jeg har for øvrig ikke installert den oppdateringen som forhandler tilbyr som gjør at bilen beholder ladehastigheten lenger selv om batteriet blir varmt pga hurtiglading.

Degradering har jeg ikke merket noe til, kapasiteten på min er like god i dag som da den var ny for fire år (og ca 54k km) siden. Jeg har riktignok passet godt på batteriet, men ut fra hva jeg kan lese så er det andre som ikke har brydd seg om å skåne batteriet som også fortsatt har god rekkevidde. Det gjelder riktignok 2018-versjonen, for de eldre modellene med mindre batteri så er det kanskje litt andre erfaringer.

Jeg er enig i at Chademo-standarden har tapt for CSS, men jeg vil tro at ladestasjonene fortsatt kommer til å tilby dette i mange år. En ting jeg tror mange glemmer er at kostnaden med å etablere en lader med både CSS og Chademo er liten sammenlignet med alternativet som er å utestenge en to-sifret andel av kundene fra sitt tilbud.

For øvrig har min Leaf blindsonevarsel, men vet ikke om det er tilleggsutstyr eller standard. Det var faktisk denne videoen fra EuroNCAP som viser sikkerhetssytemene i praksis som overbeviste samboer om bilen:
https://youtu.be/CVeSCjgACiA?t=123

HCO

Hva med å velge noe annet enn naboen, og gå for en Ford Focus Electric? Veldig mye bil for pengene dersom 180km/120km rekkevidde er tilstrekkelig. Focus er kjent for gode kjøreegenskaper, og el-versjonen er ikke noe unntak.

Se gjerne i Focus-delforumet, der jeg skriver mer om hvordan bilen er å kjøre og å eie.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA