Låst ute av bilen 😡

Startet av muggost, man 28. feb 2022, kl. 14:12

« forrige - neste »

muggost

Obs obs, VW ID4 GTX kan låse deg ute av bilen!

Hadde nøklene i ryggsekk for ikke å miste dem på skitur. Slengte sekken i bagasjerommet på bilen, lukket bakluka for å få skiene på taket og vips så gikk døra i lås. Både mobil og nøkler inne i bilen, jeg og barna på utsiden. Føkkings VW altså....

Måtte til slutt få kona til å komme kjørende med reserve nøkkel. Flaks det var andre folk der så jeg fikk ringt henne. 😡🤬🤯

unik42

Veldig surt så klart, men forblir ikke bilen åpen når du låser den opp og åpner en dør?
Kan ikke ta igjen at bilen min noensinne har låst seg igjen etter jeg har åpnet en av dørene.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

biggern

Nøkkel føleren sitter jo i koppholderen foran. Så den må være muligens innenfor 1mtr der for å bli registrert.
Så mest sannsynlig kan den ikke komm. med den når den ligger i bagasjen.
Mao tror den at den er utenfor bilen.

Trond.m

Sitat fra: muggost på man 28. feb 2022, kl. 14:12
Obs obs, VW ID4 GTX kan låse deg ute av bilen!

Hadde nøklene i ryggsekk for ikke å miste dem på skitur. Slengte sekken i bagasjerommet på bilen, lukket bakluka for å få skiene på taket og vips så gikk døra i lås. Både mobil og nøkler inne i bilen, jeg og barna på utsiden. Føkkings VW altså....

Måtte til slutt få kona til å komme kjørende med reserve nøkkel. Flaks det var andre folk der så jeg fikk ringt henne. 😡🤬🤯
En klassiker det der. Jeg opplevde de samme med en BMW 225. Etter den hendelsen låser jeg alltid opp bildørene først. Det er jo veldig naturlig å legge nøkkelen i topplomma på sekken når man er på tur. I motsetning til VW kan man heldigvis bruke appen til å låse opp igjen bilen, og det reddet jeg meg med. Skal gjøre en test med min GTX for å se om dette skjer for meg også.

Siste: Gjorde en test nå. Bakdøren låste seg ikke når nøkkelsen lå i topplommen på en sekk jeg la inn i bilen. Men dersom sekken ligger nederst og du fyller bagasjerommet fullt er det mulig at den ikke registrerer at det er nøkkel i bilen. Så konklusjonen er at dette normalt ikke skal være noe problem, men lurt å ha det i bakhodet.

hELgenen

Må få fikset dette med app - låse/åpne må være mulig med app.
Skal nevne dette ønsket hver gang jeg besøker en VW forhandler eller tar kontakt med noen i VW.
Dette må de få ordnet!

Trond.m

Sitat fra: hELgenen på man 28. feb 2022, kl. 16:43
Skal nevne dette ønsket hver gang jeg besøker en VW forhandler eller tar kontakt med noen i VW.
Dette må de få ordnet!
Tror nok ikke det hjelper å snakke med forhandlerne 😉  Å skrive til Møller tror jeg heller ikke endre noe. Det mest effektive er å la være å kjøpe VW, men det er jo en aksjon som rammer oss selv 😥

hELgenen

Jeg er optimist og tror de hører på oss om mange nok sier sin mening

muggost

Har ikke hatt tid til å teste om det fungerer/ikke fungerer under forskjellige forhold, men det er hvertfall viktig at VW kunder er klar over problemet. Har sendt en e-post til Møller som skulle ta det videre med «produktavdelingen» men tviler på at det kommer til å skje noe som helst.

Øyvind.h

Takk for tipset. Har sett det samme på mange forskjellige merker, så det virker ganske utbredt. Men har aldri opplevd det selv på noen bil, og det er en grei påminnelse om å ikke slenge nøkkelen i bagasjerommet. Har hendt at jeg gjør det om jeg tar av jakka og legger der før langtur, men da har det variert litt fra bil til bil om den aksepterer nøkkel så langt unna.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

igniztion

har gjort akkurat det samme selv. Heldigvis var kona bare 10 min unna med andre nøkkelen
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

daktari

Det er jo en slags bug dette. Bilen er jo ekstrem på å nekte å låse dørene hvis nøkkelen ligger et sted mellom/under setene.
Da blir det jo dust at den aksepterer låsing når nøkkel ligger litt lenger bak bare.

Jeg har forøvrig lest om folk som låser både kone, unger og bikkjer inne med samme metode på de fleste merker, så viktig å være obs ja.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Jambo

Årsaken til at dette går an er todelt:

Grunnen til at bagasjerommet låser seg når du kun har åpnet det på en låst bil, og så lukker det, er at "open all doors" og "keyless open when approaching" ikke er skrudd på. Når disse to er skrudd på, låser bilen opp alle dører, og de forblir opplåste om du åpner en av dem. Men er kanskje ikke alle som vil det?

Den andre grunnen, som gjør at nøkkelen kan være inni bagasjerommet og bilen fremdeles kan låse seg, er at bilen faktisk (dette står i manualen) tillater at totalt 1 nøkkel låses inne i bagasjerommet. Regner derfor med at det er sensor der som ikke tillater 2 nøkler, men jeg har ikke lyst til å prøve! Det kan jo tenkes praktisk i situasjoner der man f.eks. har med seg en reservenøkkel på ferie eller lignende, og ikke ønsker å ta den med seg ut av bilen hele tiden. Utenom det, kan det nok føre til slike problemer som man ser her i tråden. Det beste tipset er å aldri legge fra seg nøkkelen (eller klesplagg/sekk som inneholder nøkkelen) i bagasjerommet.

Krokstein

Dette må de få ordnet!
Er det faktisk ikke mulig å låse opp bilen med mobil?? De bilene jeg har nå (i påvente av det kanskje dukker opp en id.4 etterhvert) er jo snart 10 år gamle og har alltid hatt denne muligheten. Har ikke tenkt på at det var noe som mangler på en helt ny bil.
ID.4 GTX

hELgenen

Sitat fra: Krokstein på tir 01. mar 2022, kl. 10:00
Dette må de få ordnet!
Er det faktisk ikke mulig å låse opp bilen med mobil?? De bilene jeg har nå (i påvente av det kanskje dukker opp en id.4 etterhvert) er jo snart 10 år gamle og har alltid hatt denne muligheten. Har ikke tenkt på at det var noe som mangler på en helt ny bil.

Det er faktisk slik dessverre - har heller ikke hatt en bil siste 5-6 år som ikke har hatt denne funksjonen.
Regner det som naturlig at dette kommer med neste oppdatering av app

Robert Nilsen

Ja , det kommer nok snart. slik som alt annet de sier skal komme snart innen opddateringer. :police:

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA