Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rwd eller gå over til AWD?

Startet av rmsando, onsdag 16. februar 2022, klokken 12:14

« forrige - neste »

rmsando

Fikk min Kia Ev6 Rwd i januar. Fornøyd med bilen, men angrer litt på at jeg ikke kjøpte med Awd. Mulig det er litt vanesak, men har opplevd litt sleng på rumpa x flere på skikkelig dårlig føre. Og dårlig føre har det vært her på kysten siden jul.. Kjører rolig ved dårlig forhold, da jeg hater å kjøre på blankis/slaps. Ikke vant ned Rwd fra før.

Er det verdt det å bytte til AWD? Er også 1 års ventetid på ny bil, så lurer også på hvor mye verditap jeg må kunne regne med på den jeg allerede har?

cra

På generelt grunnlag: AWD hjelper hovedsaklig på framkommeligheten. Det har lite/ingenting å si for hvor godt du holder deg på vegen eller stopper.

Kjenner ikke Kia spesifikt, men det kan selvsagt tenkes at AWD kan bedre opplevelsen.

Jeg gikk fra RWD til AWD Tesla Model S, men det var ikke nevneverdig sleng på RWD det jeg kan huske. For hardt pådrag på glatt føre gir antydning til skjening også med AWD, mulig RWD ga mer følelsen av "sleng".

AWD er veldig kjekt å ha av og til, selv om jeg strengt tatt slett ikke trenger det med mitt kjøremønster. Ålreit å kunne rygge rolig opp den bratte bakken til huset også når det er sleipt og vått. Uten AWD har jeg alltid måtte ta rennafart, uansett bil.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Vaduz

4WD vil hjelpe enormt på den følelsen av sleng du opplever, de aller fleste biler er da forhjulsdominante, og særlig ved glatt føre vil bilen dra deg igjennom mer enn den dytter, og du blir dermed understyrt og bilen vil i større grad ønske å gå rett frem. Eneste vanlige unntaket var vel model Y/3 som slang litt selv ved 4WD men det er visst endret med OTA nå (personlig synes jeg jo det er dumt:p).
I tillegg er bilen langt bedre på fremkommelighet selvfølgelig med 4WD.

e-h


arthur

AWD = bedre fremkommelighet og mer utsatt for ulykker i følge svensk undersøkelse.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

DagfinnN

Har TM3 SR+ som altså er RWD.
Kjørte oss fast på søndag på vei til skiløype. Mye snø og brøytetraktor hadde brøytet litt for langt utfor asvaltkanten (ikke utfor veien). Med AWD hadde vi kommet oss løs. Heldigvis kom det en AWD og berget oss. Der og da satte kona SR+ på transferlista. Ja - prøvde slip start. En av mine favoritt skiløyper har veldig bratt bakke opp til start. Der har jeg ikke vært en gang i år med vår SR+.
Men når vi får vår TMY, kommer kanskje SR+ inn i varmen igjen? Har hatt AWD i snart 20 år. Nå har vi bare en bil og det er en plage å ikke ha AWD på minst en bil.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

rmsando

Prøvde snow mode her når jeg kjørte over fjellet. Fungerte egentlig greit, følte jeg hadde litt mer kontroll på den da. Leser at man får litt mer følighet på føre med rwd, og at awd plutselig kan overraske litt hvis man ikke er obs på føre. Sånn sett er det jo greit. Men jeg har aldri hatt awd, så har egentlig ikke peiling. Har ikke behov for å komme meg opp bratte bakker på vinterstid da jeg verken har hytte eller bor i en bakke. Men vil gjerne ha best mulig feste på veien. Forhandler sa at kia rwd kom godt ut i test på vinterføre i forhold til AWD, så kanskje det bare er meg som må lære bilen å kjenne. Finne en plass å teste den litt på.

Electric cars in Norway

#7
He he smaken er som baken
– den er delt :D

Vi er nok veldig forskjellige her inne når det gjelder hva vi liker og ikke liker / misliker ift RWD eller AWD.

Jeg liker begge deler. Men føler meg mer sikker over fjellet vinterstid på et såpeglatt føre i en AWD. Men har jeg bruk for AWD hele tiden i Oslo? Nei! Men når båten skal tas opp fra vannet på båthengern... ja.. jeg så forøvrig en RWD som fulgte med båthengern i vannet ved Holmen for noen år siden. Stygt å se på.... men vi fikk reddet bilen før den ble saltbøsse..   :D  og jeg er sikker på at en AWD ville klart den situasjonen...uten problemer...

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 22. februar 2022, klokken 22:45
jeg så forøvrig en RWD som fulgte med båthengern i vannet ved Holmen for noen år siden. Stygt å se på.... men vi fikk reddet bilen før den ble saltbøsse..   :D  og jeg er sikker på at en AWD ville klart den situasjonen...uten problemer...

Hvis det er Holmen i Asker du sikter til så kjenner jeg den rampen, har benyttet den flere ganger og da med forskjellige biler; forhjulsdrevet, bakhjulsdrevet, automatgir, manuelt gir, men aldri awd og aldri opplevd det som noe problem selv om rampen ikke er den aller beste og ofte en del løs grus der. Det kan ofte være "interessant" åse hvordan folk håndtering utsetting/opptak av båt på henger da mange sliter med det og gjør de merkeligste ting, ofte i kombinasjon med manglendre trening i rygging med henger.

Ingen tvil om at det noen klare fordeler med awd, men kanskje ikke alle som egentlig trenger det? Og ja, statistikken er klar mht at det er biler med awd som er overrepresentert ved utkjøringer, trolig grunnet lett overmot siden mange tror at awd løser alle problemer.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Trekkoppbil

Når man vokser opp med snø og vinter, så er det mange aktiviteter som gjør at man trener opp kroppsmotorikk som er viktig når man skal bevege seg om vinteren. Det kan være aking, skirenn, vintersykling mm.

Å kjøre med bakhjulstrekk kan være en nødvendig aktivitet for at kroppen skal lære opp refleksene til å håndtere vinterføre.

Jeg vil anbefale unge sjåfører å kjøre bakhjulstrekk noen vintre, i tillegg til vintersykling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA