Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Billig ny elbil 2022

Startet av Lars_4012, onsdag 23. februar 2022, klokken 11:31

« forrige - neste »

Lars_4012

Det virker som om bilforhandlerne slutter å selge alle de billige elbil-modellene.

VAG har sluttet med e-up / citigo / mii
PSA har forlengst sluttet med sine trillinger.

Hvis man ønsker en ny elbil i dag som skal fungere som en andrebil (dvs at størrelse ikke er viktig, men alltids kjekt med litt rekkevidde slik at man slipper å lade hver dag) hvilke alternativer har man da?

Daniel_0007

Sitat fra: Lars_4012 på onsdag 23. februar 2022, klokken 11:31
Det virker som om bilforhandlerne slutter å selge alle de billige elbil-modellene.

VAG har sluttet med e-up / citigo / mii
PSA har forlengst sluttet med sine trillinger.

Hvis man ønsker en ny elbil i dag som skal fungere som en andrebil (dvs at størrelse ikke er viktig, men alltids kjekt med litt rekkevidde slik at man slipper å lade hver dag) hvilke alternativer har man da?

e-up produksjonen har blitt startet opp igjen men samtidig skrudd opp prisen.
Man får jo en ribbet leaf 40 for 220k nå som trolig er den billigste elbilen man kan kjøpe ny i Norge.
Eller så har mazda kampanje på mx30 til 229k med vinterhjul inkludert og frem til 31 mars men spørs om rekkevidden er god nok

Model 3 2019 LR Rwd

goggo

Sitat fra: Lars_4012 på onsdag 23. februar 2022, klokken 11:31

Ja dessverre har du helt rett; forhandlerne er livredde for at gjerrigknarker som meg skal kjøpe rimelige biler i stedet for store og dyre SUVer.

Jeg hadde håpet på kineserne, men foreløpig er det dårlig stilt med småbiler til Europa derfra også.
Vi får kanskje se BYD Dolphin og Ora (Punk) Cat i Norge etter hvert, men da blir det vel i så fall bare topp versjonene med største batteri og alt mulig ekstrautstyr antar jeg.

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Lars_4012

Generelt skeptisk til kinesiske elbiler, men det er mulig man ikke kommer utenom hvis man vil ha en billig elbil.

Mazda MX30 likte jeg ikke, Nissan Leaf er OK, men ikke den mest moderne elbilen (og en må droppe det meste av ekstrautstyr for å holde prisen nede).

Boge

Jeg er også på utkikk etter en rimelig nr. 2 bil (nybil). Dacia Spring ser ikke ut til å komme. Men venter i spenning på Fiat Panda, Renault 5, Tesla "Model 2", pluss de kineserne nevnt over.

Men det spørs nå hva prisen blir på de.
Hvit M3 LR AWD 2019 mod.
Rød Peugeot e208 GT-Line 2020 mod.

Tjafsaren

Har et håp om at Xpeng P5 kommer og får riktig pris

Bjarne

Fiat 500 starter på 223 900 kr veiledende ifølge prislisten, men da med 180 km rekkevidde. Og så har vi jo fortsatt Renault Twizy fra kr 112 900, i følge renault.no.

Tesla88

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA