Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NRK med ny negativ el-bil nyhet

Startet av trondhla, fredag 18. februar 2022, klokken 16:27

« forrige - neste »

trondhla

Her er NRK på nytt ute med å finne på et anti el-bil argument: Mikroplast. Underforstått her er en avgiftsmulighet for rette vedkommende.
https://www.nrk.no/rogaland/bildekka-dine-slit-av-nesten-to-kilo-mikroplast-i-aret-_-elbilar-er-verstingane-1.15825371

El.bil er noe tyngre enn en tilsvarende bensin- eller dieselbil ja, men de er ikke de tyngste bilene i trafikken. Her er noen eksempel: Varebiler, lette og tunge lastebiler. SUV med eller uten tilhenger. Campingturister. Og riktignok veier jeg ikke dekkene etter hver sesong, men at all gummi skal være borte etter tre sesonger...?

Øyvind.h

Har de regnet på forskjellen i bremsestøv-forurensing i samme slengen? Og eksos? Bare for å gi et balansert bilde av forskjeller i lokal forurensning mellom fossil og el? Eller er det utelukkende dekk og differansen i vekt mellom el og fossil som er beregnet?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jejl

Har aldri hatt noen biler som sliter så lite dekk som mine nåværende 2 elbiler. Tesla modell S 2013 mod med originale vinterdekk, og begynte på det 3. settet sommerdekk ved ca 130 000 km. Nå kjørt snart 150 000 km.
Og en Kangoo kjørt 46 000 km med originale vinterdekk og sommerdekk med ca 6 mm mønster etter 7,5 års bruk.

1317142119

Hvor tungt er egentlig et dekk, hvis det over 4-5 år skal miste 2 kg masse i året? Det er tross alt ikke slik at dekket er borte fra felgen når det er utslitt. Det er snakk om at ca 4-5 mm med gummi som slites bort før det normalt sett blir brukt til noe annet (forutsetning: nytt dekk ca 7-8 mm og skiftes ut når det er 3-4 mm igjen).

Veier 4-5 mm med gummi tilsvarende omkretsen på et normalt bildekk x 4 dekk hele 8-10 kg?

geear

Leser det nå som at det er per bil jeg da.. ikke per dekk.

02jan

Er det mulig å mer miljø rettede materiale i for det som dekker rullefeltet i dekk ?
Er det mulig å tenke seg noe filter for overvannskanaler/kummer rundt de mest trafikkerte for oppsamling av forurensede partikler ?  Før man bestemmer seg for å forby privat mobilitet.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Trekkoppbil

1,9kg  høres litt mye ut.
Hvis en bil har 8 dekk, og de kjører 8 sesonger, så skulle det bety at hvert dekk slipper ut 1,9kg mikroplast.
Og når det er 40% natur- og 60% syntetisk gummi i dekka, så betyr det at man sliter 3,2 kg av hvert dekk for å få 1,9kg mikroplast.
Men man behøver nok ikke fundere så mye på hvor nøye man regner ut vekta.

Enkelte mener man får i seg 5 gram mikroplast i uka, og 250gram i året.

Det viktige å ta hensyn til, er at dekkslitasjen øker eksponensielt med farten i svingene, og den øker mye med akselerasjon.
Jeg lurer på hvor mye dekkslitasje man kan spare hvis man har 4-hjulstrekk?


elektrolux

Vil anta at regenerering medfører litt ekstra slitasje av dekk.

Enda en grunn til å pålegge produsentene å ha Seilefunksjon som default modus. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

1317142119

Sitat fra: elektrolux på mandag 21. februar 2022, klokken 10:20
Vil anta at regenerering medfører litt ekstra slitasje av dekk.

Enda en grunn til å pålegge produsentene å ha Seilefunksjon som default modus. ;)
Er da bare å lære seg å kjøre, så klarer man helt fint å la vær å bruke opp dekkene på regenerering. Man seiler tross alt like enkelt med en enpedalsbil og en gammeldags elbil uten enpedal.

Å kunne skru av regenerering er bare en fordel når det er vått ute, for da kan man bruke bremsene litt mer aktivt og holde lunken i dem til man parkerer.

jlan

NRK bør kanskje sjekke hvordan bensin og diesel kommer fram til bensinstasjonene, og hvilke utslipp det medfører.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på mandag 21. februar 2022, klokken 10:20
Vil anta at regenerering medfører litt ekstra slitasje av dekk.

Hvorfor skal regenerering føre til ekstra slitasje av dekk vs mekanisk brems. Det du snakker om handler om kjørestil, og har ikke noe med regenerering å gjøre. Ikke noe som hindrer meg i å kjøre med full gass inn mot ett kryss for så å bråbremse med en fossilbil. Fossilbiler vil da i tillegg generere mye bremsestøv.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Ser at en av forfatterne av rapporten snakker om mikroplastutslipp i forbindelse med piggdekkslitasje. Dette viser jo at disse folkene jammen ikke har peiling på hva de snakker om.

Piggdekk river opp asfalt og annen dritt som ligger i veibanen, ikke først og fremst dekka på bilen. Ergo løsner det i beste fall på belegget som allerede er der, og allerede har havnet i veibanen.

Dette slites uansett opp av tungtrafikken, men uansett er dette dobbeltelling dersom de samtidig beregner ut fra slitasje på dekk som byttes/leveres inn når man kjøper nye dekk.

Jeg vil gjerne se tallgrunnlaget som ligger bak, for denne rapporten virker som klar for slaktebenken. Håper jeg tar feil, men jeg frykter at dette er en undersøkelse full av feil og feil antagelser.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#12
Sitat fra: RJK på tirsdag 22. februar 2022, klokken 22:02

Jeg vil gjerne se tallgrunnlaget som ligger bak, for denne rapporten virker som klar for slaktebenken. Håper jeg tar feil, men jeg frykter at dette er en undersøkelse full av feil og feil antagelser.

RJK  :+1: enig med deg. Feil antagelser! Men tallgrunnlaget er nok i orden. Men det er resten..... det blir for dumt å skylde på elbilene. Det er jo de petrolheads som forurenser totalt sett mest! Vi må jo ha dekk på bilen enten det er er TM3 eller Ford pickup med 6.2 liter.

Hva med kunstgressbanene? Ja det er mye å gripe tak i.... men ikke ta elbilen da!

Dette er jo forøvrig en gammel sak og når jeg så den på tv nrk dagsnytt her om dagen så tenkte jeg på denne TU saken vi diskuterte her inne da.

Lenke og bilde til TU saken:

https://www.tu.no/artikler/miljoproblemet-elbileierne-ikke-snakker-om/510191


turfsurf

Sitat fra: RJK på tirsdag 22. februar 2022, klokken 22:02
Ser at en av forfatterne av rapporten snakker om mikroplastutslipp i forbindelse med piggdekkslitasje. Dette viser jo at disse folkene jammen ikke har peiling på hva de snakker om.

Piggdekk river opp asfalt og annen dritt som ligger i veibanen, ikke først og fremst dekka på bilen. Ergo løsner det i beste fall på belegget som allerede er der, og allerede har havnet i veibanen.

Her har du vel piggene litt vel mye ute selv? De skriver at piggdekk river opp asfalten, som gjør at asfalten blir grovere / røffere. Det igjen gjør at dekkslitasje blir større.

Nå vet jeg ikke hvor godt dokumentert akkurat det er, men det virker som en antagelse med substans i det minste.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

keepitsimple

Sitat fra: 02jan på fredag 18. februar 2022, klokken 20:44
Er det mulig å mer miljø rettede materiale i for det som dekker rullefeltet i dekk ?
Er det mulig å tenke seg noe filter for overvannskanaler/kummer rundt de mest trafikkerte for oppsamling av forurensede partikler ?  Før man bestemmer seg for å forby privat mobilitet.
Bra innlegg. Selvfølgelig er det masse mikroplast fra dekk. Isteden for å fokusere på hvor mye dekkslitasje det er for ulike biler (sikkert veldig likt), burde man se på hvordan man begrenser det for hele bilparken.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA