Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3LR vs SR+: Ufornuftig å gå for ytelse?

Startet av manny, torsdag 17. februar 2022, klokken 21:56

« forrige - neste »

manny

Har kjørt en 120hk varebil i tre år nå, og savner en "ordentlig bil". Har prøvekjørt en TM3 LR tidligere og syntes det var en kjempegøy bil å kjøre, noe som er grunnen til at jeg nå egentlig hadde bestemt meg for å legge 370k-ish (maks 400k) i en 19-20mod TM3 LR. Til den prisen finner man litt forskjellig på Finn, gått typisk 50-60k km med forskjellig utstyr og tilbehør.

Etter hvert som jeg begynte å lese meg opp ser jeg at facelift TM3 har en rekke utbedringer, og at en sprell ny SR+ går for samme prisen. Dette løfter jo debatten om den nye typen batterier osv, men rekkevidden er og blir lengre i LR uansett. Jeg kjører en del over fjellet mellom øst og vest uansett sesong, og ser for meg at AWD er bedre på vinteren og opp til hytten.

Slik vurderer jeg det i pros/cons:

19-20 TM3 LR (P?)
+ Lengst rekkevidde
+ Sportslig ytelse, gøyere å kjøre
+ Firehjulstrekk for vinterføre og hyttevei
+ Kan kjøpes nå
+ Rimeligst
+ Kan finne biler med FSD og ekstra hjulsett inkludert
+ Premium lyd, varme i alle seter
- Brukt 50-60k km
- Kun 2-3 år rest garanti
- Dårligere kvalitet enn nyere (?)
- Mer støy og dårligere lys
- Potensielt høyere verditap

22 TM3 SR+
+ Flett ny bil
+ 5 år garanti
+ Flere oppgraderinger (matrix lys, doble vinduer)
+ Bedre kvalitet på kinaproduserte biler (?)
+ Nyere hardware som antageligvis vil bli oppdatert lengre
+ Nytt batteri kan lades bekymringsfritt til 100%
+ Kan fås med rattvarme
- 0-100 på 6,1 er hverdagslig, mangler "sportyness"
- Ny batteriteknologi underpresterer i kalde, norske vintre
- Lang ventetid (levering i høst i beste fall)
- Dyrere sluttsum med to hjulsett
- Tradisjonelt sett høyere verditap på nybil

Det skal nevnes at enkelte oppgraderinger som el-bakluke og kosmetikk er uviktig for meg.

Jeg klarer ikke å komme unna følelsen av at sistnevnte er et mest fornuftig kjøp, samtidig som en del av Teslas apell for meg er høy ytelse, som jeg rett og slett ikke får i den. Det er nesten som jeg like gjerne kan spare 100k og kjøpe Kia Soul i stedet når jeg først er i 6+ sekunder på 0-100. For veldig mange sjåfører er det nok en no-brainer å velge den nyeste med lengst garanti, men som en over snittet bilinteressert klarer jeg ikke å se forbi at den mangler "Tesla power"-preget.

Er det noe som har stått ved samme veiskille og tatt et vel overveid valg? Andre tanker og aspekter som jeg bør veie inn i beslutningen? Takk!

Daniel_0007

Nå koster jo en soul like mye som en model 3 sr+ :D
Så vet ikke hvor du får at du sparer 100k med mindre du går for 39kwh versjonen.
Sr+ er nok mer enn kjapp nok
Model 3 2019 LR Rwd

Radial

Mine umiddelbare tanker er at TM3 "rwd" med 60kWh batteri til 379 (+tesla sine gebyrer....) er vanvittig mye bil for pengene. Med WLTP på 500++km med 18" har den tilstrekkelig rekkevidde til det meste, selv på iskaldt batteri og 50% kapasitet... Men du må spare litt på brusen når du lader, for det tar litt lenger tid.

Men nyeste lysene, god byggkvalitet (fra Kina), VP teknologi (dog litt hickups med den i vinter), bedre lydisolering, bedre seter, mulig man får ny HW også. 3-fase IT lading hjemme..
Sleng på ett hengerfeste så har man en knallgod allrounder.

Så det hele bunner ut i behovet for 0-100, og awd.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

manny

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 17. februar 2022, klokken 22:10
Nå koster jo en soul like mye som en model 3 sr+ :D
Så vet ikke hvor du får at du sparer 100k med mindre du går for 39kwh versjonen.
Sr+ er nok mer enn kjapp nok

Tja, får lett tak i en ny Soul til rundt 300 hvis man smir litt på finn. Tror nesten jeg må prøvekjøre en SR+ og kjenne litt på ytelsen selv, 325hk bør jo holde fra A til B i de fleste tilfeller :D

Sitat fra: Radial på torsdag 17. februar 2022, klokken 22:14
Mine umiddelbare tanker er at TM3 "rwd" med 60kWh batteri til 379 (+tesla sine gebyrer....) er vanvittig mye bil for pengene. Med WLTP på 500++km med 18" har den tilstrekkelig rekkevidde til det meste, selv på iskaldt batteri og 50% kapasitet... Men du må spare litt på brusen når du lader, for det tar litt lenger tid.

Men nyeste lysene, god byggkvalitet (fra Kina), VP teknologi (dog litt hickups med den i vinter), bedre lydisolering, bedre seter, mulig man får ny HW også. 3-fase IT lading hjemme..
Sleng på ett hengerfeste så har man en knallgod allrounder.

Så det hele bunner ut i behovet for 0-100, og awd.
Stemmer, det med ladehastighet hadde jeg glemt å ta inn i regnestykket. På en annen side har vel SR+ forvarming av batteri (noe ikke LR har meg bekjent) så akkurat der balanseres det kanskje ut. Ser nå at tidlig 21 SR+ har 448km rekkevidde, mens sen-21 SR+ har 498km. Klarer jeg å finne en slik en så er rekkevidden innafor i alle fall, mens å nærme seg 300km på strenge vinterforhold blir litt i grenseland for mitt bruk.

Jeg vet ikke om du eller noen andre her har noen innspill på ytelsesforskjellene på en LR og en 21 SR+, og hvor god firehjulstrekkeren er på glatten (eller motsatt: hvor dårlig SR+ er på glatten)?

filtvet

For oss så var det utrolig mye penger å bruke på en LR, men angrer ikke. Rekkevidden på vanlig 3 er bra nok om det er over 0 grader, men når det begynner å bli virkelig kaldt, -10 til -18 faller rekkevidden  mye og da er det greit å ha litt ekstra.

manny

Sitat fra: filtvet på fredag 18. februar 2022, klokken 05:58
For oss så var det utrolig mye penger å bruke på en LR, men angrer ikke. Rekkevidden på vanlig 3 er bra nok om det er over 0 grader, men når det begynner å bli virkelig kaldt, -10 til -18 faller rekkevidden  mye og da er det greit å ha litt ekstra.
Jeg er litt enig der altså. Dere endte opp med å kjøpe en ny LR, om jeg tolker riktig?

Radial

Sitat fra: manny på torsdag 17. februar 2022, klokken 23:03
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 17. februar 2022, klokken 22:10
Nå koster jo en soul like mye som en model 3 sr+ :D
Så vet ikke hvor du får at du sparer 100k med mindre du går for 39kwh versjonen.
Sr+ er nok mer enn kjapp nok

Tja, får lett tak i en ny Soul til rundt 300 hvis man smir litt på finn. Tror nesten jeg må prøvekjøre en SR+ og kjenne litt på ytelsen selv, 325hk bør jo holde fra A til B i de fleste tilfeller :D

Sitat fra: Radial på torsdag 17. februar 2022, klokken 22:14
Mine umiddelbare tanker er at TM3 "rwd" med 60kWh batteri til 379 (+tesla sine gebyrer....) er vanvittig mye bil for pengene. Med WLTP på 500++km med 18" har den tilstrekkelig rekkevidde til det meste, selv på iskaldt batteri og 50% kapasitet... Men du må spare litt på brusen når du lader, for det tar litt lenger tid.

Men nyeste lysene, god byggkvalitet (fra Kina), VP teknologi (dog litt hickups med den i vinter), bedre lydisolering, bedre seter, mulig man får ny HW også. 3-fase IT lading hjemme..
Sleng på ett hengerfeste så har man en knallgod allrounder.

Så det hele bunner ut i behovet for 0-100, og awd.
Stemmer, det med ladehastighet hadde jeg glemt å ta inn i regnestykket. På en annen side har vel SR+ forvarming av batteri (noe ikke LR har meg bekjent) så akkurat der balanseres det kanskje ut. Ser nå at tidlig 21 SR+ har 448km rekkevidde, mens sen-21 SR+ har 498km. Klarer jeg å finne en slik en så er rekkevidden innafor i alle fall, mens å nærme seg 300km på strenge vinterforhold blir litt i grenseland for mitt bruk.

Jeg vet ikke om du eller noen andre her har noen innspill på ytelsesforskjellene på en LR og en 21 SR+, og hvor god firehjulstrekkeren er på glatten (eller motsatt: hvor dårlig SR+ er på glatten)?

Både LR og SR forvarmer både under lading, kjøring og ved oppvarming av Kupè før avreise, uansett årstall. Vær dog obs på at batteri-teknologien i SR er forandret en del gjennom tiden nå.
De første var av samme typen celler som LR, bare med færre celler (lettere) og drøye 50kWh. Så ble kjemien endret til noe med mindre tetthet (billigere), vekta gikk litt opp og kapasiteten opp mot 55kWh.

Nå (2022?) har SR/RWD byttet til den aller rimeligste celle-teknologien LPF (lithium iron phosphate).
Vekta har gått opp enda mer, men også noe bedre kapasitet
Disse kan (og bør) lades til 100% hver dag - samt tåler visstnok mange tusen flere "cycles" enn NMC cellene Tesla ellers bruker/brukte.


Husk at Tesla 3/Y sitt awd system fremdeles er RWD helt til du har slipp, da kobles fram-motoren inn. Dette gjelder også under "motorbrems"/regenererering, slik at en AWD 3'er vil logre litt (halvt sek maks) med rumpa i glatt nedoverbakke inntil fram-motoren er aktiv.
Ikke testet RWD 3'er før, men antar denne vil måtte gi opp regenererering mye tidligere (mangler feste) og overføre oppbremsing på glatta til mekaniske bremser/føreren.
Fremkommeligheten ellers er nok grei, men ingen fjellgeit..
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

manny

#7
Sitat fra: Radial på fredag 18. februar 2022, klokken 09:41
Både LR og SR forvarmer både under lading, kjøring og ved oppvarming av Kupè før avreise, uansett årstall.
Takk, det var jeg ikke klar over, men det er greit å vite. Fattern er dreven elbilist (som for øvrig nesten vurderer å gjøre meg arveløs for å kjøpe Tesla) og er veldig opptatt av hvor viktig feature forvarming er når det er ordentlig kaldt.

Sitat fra: Radial på fredag 18. februar 2022, klokken 09:41
Vær dog obs på at batteri-teknologien i SR er forandret en del gjennom tiden nå. De første var av samme typen celler som LR, bare med færre celler (lettere) og drøye 50kWh. Så ble kjemien endret til noe med mindre tetthet (billigere), vekta gikk litt opp og kapasiteten opp mot 55kWh.

Nå (2022?) har SR/RWD byttet til den aller rimeligste celle-teknologien LPF (lithium iron phosphate).
Vekta har gått opp enda mer, men også noe bedre kapasitet
Disse kan (og bør) lades til 100% hver dag - samt tåler visstnok mange tusen flere "cycles" enn NMC cellene Tesla ellers bruker/brukte.

Husk at Tesla 3/Y sitt awd system fremdeles er RWD helt til du har slipp, da kobles fram-motoren inn. Dette gjelder også under "motorbrems"/regenererering, slik at en AWD 3'er vil logre litt (halvt sek maks) med rumpa i glatt nedoverbakke inntil fram-motoren er aktiv.
Ikke testet RWD 3'er før, men antar denne vil måtte gi opp regenererering mye tidligere (mangler feste) og overføre oppbremsing på glatta til mekaniske bremser/føreren.
Fremkommeligheten ellers er nok grei, men ingen fjellgeit..

Har forsøkt å lese meg opp på dette, og fått med meg LPF-byttet med pros/cons rundt dette. Ser også at Tesla skriver på bestillingssiden at "for den beste kjøreopplevelsen på lange turer under kalde kjøreforhold, anbefaler vi å velge en Model 3 Long Range eller Performance." Jeg antar at dette er knyttet opp til forskjellen på LPF vs NMC-celler i kalde forhold, og forstår det sånn at rekkevidden lider enda mer med LPF. I tillegg så ser jeg at det finnes et begrenset antall SR+ "unicorns" som har performance-motor med knapt bedre ytelse og tilnærmet samme rekkevidde - men de ligger fortsatt bak LR i ytelse, og prises litt høyt av eierene som er klar over dette.

Ang AWD så er egentlig min eneste bekymring veien opp til hytten, der har vi en ganske så bratt og tidvis dritglatt bakke. På en annen side så har jeg kommet opp med forhjulsdrevet varebil på piggfritt de aller fleste gangene, og en RWD kan ikke være så fryktelig mye verre så lenge man har litt rennefart. Jeg har også dratt forbi fryktelig mye firehjulstrekkere og SUVer over Hardangervidda i den, så mulig RWD er godt nok.

Sånn jeg vurderer det nå virker det nesten mest logisk å gå enten for en brukt Performance (for å få AWD og ytelse) eller en ny SR+ og droppe brukt LR. Til tross for at Performance var 50k dyrere ny så prises den mer eller mindre likt med en LR av samme årgang/km. At LR ikke har tapt seg mer i pris syntes jeg er rart, og det fremstår som et dårligere kjøp enn en ny SR+ eller en brukt Performance i mine øyne. På Performance får man helt rå ytelse, som kanskje har et større appell til en spesifikk målgruppe når den skal selges om noen år, og jeg ser ikke for meg at den taper seg mer i pris enn en brukt LR. En ny 2022 Performance er jo også dramatisk dyrere enn SR+ og LR.

Samtidig ser jeg at 2021 og oppover SR+ selges over en lav sko på finn, mens salget går mye tregere på brukte LR. Mulig dette er en indikator på hvordan det er å bli kvitt en brukt LR om 1-2-3 år...

Radial

Performance er en god del dyrere å forsikre, ofte grisekjørt (Trackmode, hint hint), litt dårligere rekkevidde mot LR, har store felger og lavere komfort (senket), i tillegg total mangel på hengerfeste (ikke typegodkjent med HF)

Så du bør egentlig være veldig interessert i fordelene til Performance, for å gå den veien.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

filtvet

Sitat fra: manny på fredag 18. februar 2022, klokken 09:05
Sitat fra: filtvet på fredag 18. februar 2022, klokken 05:58
For oss så var det utrolig mye penger å bruke på en LR, men angrer ikke. Rekkevidden på vanlig 3 er bra nok om det er over 0 grader, men når det begynner å bli virkelig kaldt, -10 til -18 faller rekkevidden  mye og da er det greit å ha litt ekstra.
Jeg er litt enig der altså. Dere endte opp med å kjøpe en ny LR, om jeg tolker riktig?

Stemmer, og når vi på de kaldeste dagene kjører 230 km starter vi på ca 90% batteri og ender på ca 20%

ok67

Sitat fra: Radial på fredag 18. februar 2022, klokken 09:41
Husk at Tesla 3/Y sitt awd system fremdeles er RWD helt til du har slipp, da kobles fram-motoren inn. Dette gjelder også under "motorbrems"/regenererering, slik at en AWD 3'er vil logre litt (halvt sek maks) med rumpa i glatt nedoverbakke inntil fram-motoren er aktiv.

Etter dei siste oppdateringane å vil den gå over i 4wd-modus og holde seg der i ca 5 min (blir det påstått) så snart den detekterer slipp. Enkelte likar den nye "funksjonen" andre ikkje, men den lograr ikkje med rompa meir, den er meir understyrt.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

paalsen

Sitat fra: Radial på fredag 18. februar 2022, klokken 10:58
Performance er en god del dyrere å forsikre, ofte grisekjørt (Trackmode, hint hint), litt dårligere rekkevidde mot LR, har store felger og lavere komfort (senket), i tillegg total mangel på hengerfeste (ikke typegodkjent med HF)

Så du bør egentlig være veldig interessert i fordelene til Performance, for å gå den veien.
MÅ ikke grisekjøre selv om man har P.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Radial

Sitat fra: paalsen på fredag 18. februar 2022, klokken 13:04
Sitat fra: Radial på fredag 18. februar 2022, klokken 10:58
Performance er en god del dyrere å forsikre, ofte grisekjørt (Trackmode, hint hint), litt dårligere rekkevidde mot LR, har store felger og lavere komfort (senket), i tillegg total mangel på hengerfeste (ikke typegodkjent med HF)

Så du bør egentlig være veldig interessert i fordelene til Performance, for å gå den veien.
MÅ ikke grisekjøre selv om man har P.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Er det noen annen grunn til å kjøpe Performance enn grisekjøring? Dvs, ikke nødvendigvis på veien men på bane.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

paalsen

Så du tenker at jo mer hk du har jo mere gris kjører du? Tenker du slik uansett bilmerke?


Sent from my iPhone using Tapatalk

filtvet

Nå får du kjøpt performance upgrade til LR for ca 18.000,- Da drar du forbi de fleste andre sportsbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA