Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3LR vs SR+: Ufornuftig å gå for ytelse?

Startet av manny, torsdag 17. februar 2022, klokken 21:56

« forrige - neste »

Radial

Sitat fra: paalsen på fredag 18. februar 2022, klokken 14:36
Så du tenker at jo mer hk du har jo mere gris kjører du? Tenker du slik uansett bilmerke?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ser ingen grunn til å velge Performance over LR annet enn banekjøring nei.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

manny

Sitat fra: Radial på fredag 18. februar 2022, klokken 14:10
Sitat fra: paalsen på fredag 18. februar 2022, klokken 13:04
MÅ ikke grisekjøre selv om man har P.
Er det noen annen grunn til å kjøpe Performance enn grisekjøring? Dvs, ikke nødvendigvis på veien men på bane.
Sitat fra: paalsen på fredag 18. februar 2022, klokken 14:36
Så du tenker at jo mer hk du har jo mere gris kjører du? Tenker du slik uansett bilmerke?
Vær så snill, hvis denne tråden sporer av i en endeløs, følelsesstyrt debatt rundt et tema som er fullstendig urelatert til hovedtema stenger jeg den. Dette ikke er nyttig for noen.

Sitat fra: Radial på fredag 18. februar 2022, klokken 10:58
Performance er en god del dyrere å forsikre, ofte grisekjørt (Trackmode, hint hint), litt dårligere rekkevidde mot LR, har store felger og lavere komfort (senket), i tillegg total mangel på hengerfeste (ikke typegodkjent med HF)

Så du bør egentlig være veldig interessert i fordelene til Performance, for å gå den veien.
Får samme forsikringspris på en TM3P og TM3LR, selv om jeg hadde trodd P skulle være dyrere. Mener jeg har sett P med krok, men det er kanskje base performance?

Sitat fra: filtvet på fredag 18. februar 2022, klokken 15:04
Nå får du kjøpt performance upgrade til LR for ca 18.000,- Da drar du forbi de fleste andre sportsbiler.
Takk for det, har lurt på prisen. Så vidt jeg ser er det ikke mulig å få noen som helst performance boost til SR+? For øvrig ser det lettere ut å kjøpe en Performance priset tilsvarende LR enn å finne en LR som er 18k rimeligere enn en Performance.

Det er vel rimelig å anta at verdifallet vil bli større på en 19 mod LR til 380k enn en 21/22 mod RWD til 400k? LR har jo tapt seg marginalt på tre år... foreløpig.

geear

Sitat fra: Radial på fredag 18. februar 2022, klokken 14:10
Sitat fra: paalsen på fredag 18. februar 2022, klokken 13:04
Sitat fra: Radial på fredag 18. februar 2022, klokken 10:58
Performance er en god del dyrere å forsikre, ofte grisekjørt (Trackmode, hint hint), litt dårligere rekkevidde mot LR, har store felger og lavere komfort (senket), i tillegg total mangel på hengerfeste (ikke typegodkjent med HF)

Så du bør egentlig være veldig interessert i fordelene til Performance, for å gå den veien.
MÅ ikke grisekjøre selv om man har P.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Er det noen annen grunn til å kjøpe Performance enn grisekjøring? Dvs, ikke nødvendigvis på veien men på bane.
Ja, kjørefølelse, utseende (både senk, spoiler, hjul og bremser). Standard Model 3 og Y ser ut som de står på stylter. Og noen syns det er stas å ha det raskeste/beste/dyreste selv om det ikke nødvendigvis utnyttes til maks. Det er ørsmå forskjeller på hvor lenge man kan holde inne gasspedalen på en performance og en ikke performance i Norge før man er i lappen-områder. Er også helt sikker på at det kun er en brøkdel av norske Model 3 performance som noen gang har vært på en bane. Foreldrene mine har hatt performance i tre år, og den har ikke engang vært hurtigladet, en eneste gang. En kollega har en av de første P85ene fra tidlig 2014, den har heller aldri vært på langtur og aldri hurtigladet.

Radial

Sitat fra: geear på lørdag 19. februar 2022, klokken 08:11
Sitat fra: Radial på fredag 18. februar 2022, klokken 14:10
Sitat fra: paalsen på fredag 18. februar 2022, klokken 13:04
Sitat fra: Radial på fredag 18. februar 2022, klokken 10:58
Performance er en god del dyrere å forsikre, ofte grisekjørt (Trackmode, hint hint), litt dårligere rekkevidde mot LR, har store felger og lavere komfort (senket), i tillegg total mangel på hengerfeste (ikke typegodkjent med HF)

Så du bør egentlig være veldig interessert i fordelene til Performance, for å gå den veien.
MÅ ikke grisekjøre selv om man har P.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Er det noen annen grunn til å kjøpe Performance enn grisekjøring? Dvs, ikke nødvendigvis på veien men på bane.
Ja, kjørefølelse, utseende (både senk, spoiler, hjul og bremser). Standard Model 3 og Y ser ut som de står på stylter. Og noen syns det er stas å ha det raskeste/beste/dyreste selv om det ikke nødvendigvis utnyttes til maks. Det er ørsmå forskjeller på hvor lenge man kan holde inne gasspedalen på en performance og en ikke performance i Norge før man er i lappen-områder. Er også helt sikker på at det kun er en brøkdel av norske Model 3 performance som noen gang har vært på en bane. Foreldrene mine har hatt performance i tre år, og den har ikke engang vært hurtigladet, en eneste gang. En kollega har en av de første P85ene fra tidlig 2014, den har heller aldri vært på langtur og aldri hurtigladet.

👍
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

paalsen


turfsurf

Sitat fra: Radial på fredag 18. februar 2022, klokken 09:41
Vær dog obs på at batteri-teknologien i SR er forandret en del gjennom tiden nå.
De første var av samme typen celler som LR, bare med færre celler (lettere) og drøye 50kWh. Så ble kjemien endret til noe med mindre tetthet (billigere), vekta gikk litt opp og kapasiteten opp mot 55kWh.

Nå (2022?) har SR/RWD byttet til den aller rimeligste celle-teknologien LPF (lithium iron phosphate).
Vekta har gått opp enda mer, men også noe bedre kapasitet
Disse kan (og bør) lades til 100% hver dag - samt tåler visstnok mange tusen flere "cycles" enn NMC cellene Tesla ellers bruker/brukte.
Her blander du litt. SR/RWD fikk LFP (ikke LPF, F står for Ferro) batterier med 2021 modellen når den gikk opp til 55kWh og økte med 100kg og levert fra Kina.

Ellers riktig, 2022 har LFP batteri som 2021, bare med økt kapasitet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vaduz

Jeg tenker at dette handler om pris. Dersom du synes en Long range er for dyr ny, så er den på en måte litt for dyr brukt også. Du må huske at verditap egentlig er ganske lineært hele veien. Jo dyrere bilen var, jo mer tap per år. Så er det selvfølgelig bruksområder som kan trumfe det, men når du kjøper en bil med 50k på telleren, så er egentlig 1/3 av bilen «brukt opp» (ja jeg vet det finnes mange unntak, men strengt tatt alt av slitedeler begynner å ryke da og bilen blir uforholdsmessig dyr å reparerer sammenholdt med restverdien).

Jeg ville definitivt prøvekjørt en standard range, det kommer til å oppleves som en ekstrem forbedring fra din gamle bil, og du kommer til å bli kjempefornøyd (tror jeg da:) og om du vil, så har du da dønn pålitelig bil i ti år, til rundt 50-60k i året totalt sett, helt ekstremt bra til bil å være.

wa11in

Sitat fra: manny på torsdag 17. februar 2022, klokken 21:56
Er det noe som har stått ved samme veiskille og tatt et vel overveid valg? Andre tanker og aspekter som jeg bør veie inn i beslutningen? Takk!

Ja, jeg hadde eksakt samme dilemma på bordet for halvannen måned siden faktisk! https://elbilforum.no/index.php?topic=59169.msg1027126#msg1027126

Jeg endte opp med å bestille fabrikkny RWD. 5 år med nybilgaranti ble helt enkelt for fristende, og til hverdagsbruk så er forskjellen i rekkevidde lite merkbar vil jeg tro.

Et par andre ting som gjorde valget mitt enklere var at en ny bil føles hakket mer "future-proof". USB-C, trådløs lading, samt ny prosessor gjør at bilen vil føles mindre "gammeldags" om 5 års tid.

Radial

Bonus med LFP er jo at du har 100% rekkevidde hver dag(skal lades til 100).
Med NMC etc bør daglig bruk ikke lades over 90%,helst 80-85% maks...så i praksis mindre rekkevidde enn WLTP sier, i det daglige.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

manny

Sitat fra: Vaduz på lørdag 19. februar 2022, klokken 13:25
Jeg tenker at dette handler om pris. Dersom du synes en Long range er for dyr ny, så er den på en måte litt for dyr brukt også. Du må huske at verditap egentlig er ganske lineært hele veien. Jo dyrere bilen var, jo mer tap per år. Så er det selvfølgelig bruksområder som kan trumfe det, men når du kjøper en bil med 50k på telleren, så er egentlig 1/3 av bilen «brukt opp» (ja jeg vet det finnes mange unntak, men strengt tatt alt av slitedeler begynner å ryke da og bilen blir uforholdsmessig dyr å reparerer sammenholdt med restverdien).
Jeg er helt enig i utgangspunktet ditt her, men "problemet" mitt er at verditapet på 19mod LR som ligger ute på ingen måte har fulgt det tradisjonelle verditapet man regner på bil. Vanligvis har en 3 år gammel bil tapt seg hele 40% mot nypris, som tilsier at en Model 3 til 450k i utgangspunktet skulle vært godt under 300k. Det gjør de ikke, de ligger hele 100k over hva det tradisjonelle verditapet er. Nå vet jeg ikke hva en ny LR kostet i 2019, men jeg mener å huske de lå rundt 430k, så da har de ikke tapt seg mer enn marge 14-15% på tre år, som er helt eksepsjonelt. Tar man høyde for dette kan det jo tenkes at mye av dette tapet blir dekket inn ila 1-2 år, og at verdien synker lynraskt når det nærmer seg garantiutløp. Rent økonomisk hadde jeg fint kunne kjøpt en ny LR hvis jeg ønsket det, men jeg bruker ikke bil i det daglige så jeg sliter med å forsvare det ovenfor andre ting man kan bruke penger på.

Sitat fra: wa11in på søndag 20. februar 2022, klokken 12:38
Ja, jeg hadde eksakt samme dilemma på bordet for halvannen måned siden faktisk! https://elbilforum.no/index.php?topic=59169.msg1027126#msg1027126

Jeg endte opp med å bestille fabrikkny RWD. 5 år med nybilgaranti ble helt enkelt for fristende, og til hverdagsbruk så er forskjellen i rekkevidde lite merkbar vil jeg tro.

Et par andre ting som gjorde valget mitt enklere var at en ny bil føles hakket mer "future-proof". USB-C, trådløs lading, samt ny prosessor gjør at bilen vil føles mindre "gammeldags" om 5 års tid.
Vittig! Å lese din tråd var jo som å lese mine egne tanker. Fikk du prøvekjørt noen av de før du tok beslutningen? Ettersom du valgte å bestille ny vil jeg anta at du enda ikke vet om det var riktig beslutning eller ikke, du får vel den levert mot sommeren kanskje? Angående hardware, er det ikke HW3 som står i nye, samme som i sent 19-modeller?

Sitat fra: Radial på søndag 20. februar 2022, klokken 13:20
Bonus med LFP er jo at du har 100% rekkevidde hver dag(skal lades til 100).
Med NMC etc bør daglig bruk ikke lades over 90%,helst 80-85% maks...så i praksis mindre rekkevidde enn WLTP sier, i det daglige.
Godt poeng, en ny RWD vil nok ligge tett opp mot en 19mod LR hvis man tar med batteritap i tillegg til maks 80% lading. Da er det egentlig awd+ytelse vs garanti+nybil som blir de avgjørende faktorene.

Jeg sliter med å finne ut av hva jeg skal gå for. Ytelse, firehjulstrekk, 250kw lading og premium lyd er alle ting som jeg setter virkelig pris på og sliter med å legge fra meg. I tillegg er det flere brukte som har FSD. Det kommer jo ut nye model 3 i denne prisklassen (både RWD og 19 LR) nesten daglig på finn, og det ligger mange ute. Ikke umulig at jeg går for den første jeg får et godt tilbud på, siden fornøyd blir jeg nok uansett.

wa11in

#25
Sitat fra: manny på søndag 20. februar 2022, klokken 22:47
Sitat fra: wa11in på søndag 20. februar 2022, klokken 12:38
Ja, jeg hadde eksakt samme dilemma på bordet for halvannen måned siden faktisk! https://elbilforum.no/index.php?topic=59169.msg1027126#msg1027126

Jeg endte opp med å bestille fabrikkny RWD. 5 år med nybilgaranti ble helt enkelt for fristende, og til hverdagsbruk så er forskjellen i rekkevidde lite merkbar vil jeg tro.

Et par andre ting som gjorde valget mitt enklere var at en ny bil føles hakket mer "future-proof". USB-C, trådløs lading, samt ny prosessor gjør at bilen vil føles mindre "gammeldags" om 5 års tid.
Vittig! Å lese din tråd var jo som å lese mine egne tanker. Fikk du prøvekjørt noen av de før du tok beslutningen? Ettersom du valgte å bestille ny vil jeg anta at du enda ikke vet om det var riktig beslutning eller ikke, du får vel den levert mot sommeren kanskje? Angående hardware, er det ikke HW3 som står i nye, samme som i sent 19-modeller?

Alle 2022 M3er som leveres til Norge er bekreftet med den nye Ryzen prosessoren, som skal være en del smoothere enn den gamle fra Intel. Antakelig ikke noe vi kommer til å merke voldsom forskjell på nå med en gang, men på sikt så vil sikkert Intel-prosessoren være en flaskehals for hva de "eldre" bilene kan få av oppdateringer o.l. vil jeg tro :)

Og nei, helt riktig- har ikke fått bilen enda, men føler meg likevel trygg på at jeg gjorde et godt valg for min egen del. Det var 4WD som var det vanskeligste å gi slipp på, RWDen er mer en sprek nok for hverdagsbruk for min del. De gangene jeg trenger å kjenne litt racerbilfølelse så kan jeg alltids prøvekjøre diverse artige biler :)

Jeg får bilen nå i første halvdel av Mars :)

Ansjosfilet

Hva med det å sitte på utstilling i en gullfiskbolle? Det gjør man jo i en M3. Er det noe en kommer over?
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

jkirkebo

Sitat fra: Ansjosfilet på mandag 21. februar 2022, klokken 12:21
Hva med det å sitte på utstilling i en gullfiskbolle? Det gjør man jo i en M3. Er det noe en kommer over?

Har jeg aldri tenkt over når jeg innimellom kjører konas Model 3. Det jeg legger merke til er det svært gode utsynet fremover, og det setter jeg stor pris på. Savner det aspektet i min Model X.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Radial

Sitat fra: Ansjosfilet på mandag 21. februar 2022, klokken 12:21
Hva med det å sitte på utstilling i en gullfiskbolle? Det gjør man jo i en M3. Er det noe en kommer over?

Hvis man tar hvitt interiør, så blir du veldig synlig.
Svart interiør er ikke så ille. Men er enig, man er litt på utstilling i 3. Y er mye bedre der.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

manny

Prøvekjørte en 22 RWD i går hos Tesla-forhandler. Kjørte oppover E6 ut fra Oslo for å teste motorvei, så langs Mjøsa opp FV33 for å teste glatte, trange sideveier (med litt aktiv kjøring på en krevende vei) opp til Gjøvik, før jeg tok RV4 hjem igjen for litt langkjøring på landevei. Utforsket også et par bratte, glatte veier i Gjøvik, i tillegg til en kort SC-økt ved Minnesund. Alt i alt er jeg positivt overrasket, skal prøve å oppsummere noen av tankene her.

Ytelse
Antispinn jobber virkelig bra på RWDen, og selv om det var bratt og glatt holdt den stø kurs selv om den spant i blant. Man merker definitivt bakhjulstrekken ved pådrag, men det er i alle fall bedre enn forhjulstrekk. Frasparket i hastigheter over 30 km/t er veldig bra, men den mangler det skikkelige "kicket" som jeg kjenner fra S og LR tidligere. Likevel er det mer enn nok for å dra forbi det aller meste man møter på, selv på glatte veier. Det eneste åpenbare minuset jeg finner her er ingen som helst mulighet for å skru av antispinn, og du dermed aldri kan "leke deg" på glatten.

Lydanlegg
Mer enn bra nok for meg, trenger ikke noe mer enn dette. Telefonsamtaler var også bra med god lyd i motsatt ende.

Lading
Hjemme fikk jeg som forventet 11kW på 3-fas 16A, men på SC fikk jeg kun 50-60kW... Jeg hadde riktignok kun forvarmet batteriet i 5 minutter, og det var -5c, så mulig det var værforholdene som har skylden her. 60kW er for dårlig mener jeg, men her er det nok jeg som ikke er klar over begrensninger og/eller har lagt til rette for raskere lading. Det var også veldig dårlig merking av nummer på ladestolpen, noe som førte til en del forvirring. Hvorfor i alle dager er den kun på den ene siden, helt nederst?

Støy
Opplevdes stille og svært behagelig, ingenting å utsette her. Har riktignok ikke en klar sammenligning med en LR å legge til grunn her, men jeg tenkte aldri over støyen, heller ikke i tuneller.

Autopilot
Autopilot er helt fantastisk, men på motorveikjøringen var det fryktelig irriterende å måtte deaktivere/reaktivere for hvert filskift. Kjører man mye motorvei er EAP en nødvendighet i mine øyne, med mindre man er tilfreds med å ligge i høyrefeltet 5-10-15 km/t under grensen, eller all luggingen som blir med stadig reaktivering. Jeg skulle gjerne også kunne dempet all plongingen, det blir særs mye med så mye de/reaktivering. Praktisk med blindsonekamera i display når man skrur på blinklys.

Lys
Gode lys, men veldig treg autoblending. Ble blinket på flere ganger av møtende bilister, og den bruker for lang tid å skru på langlys igjen. Ettersom dette er LED-projektor savnes sårt matrix-blending som man finner hos Audi/Volvo/Porsche, hadde dette kommet ville det vært nok til å gjøre bilen til en no-brainer for meg.

Rekkevidde
Helt grei, fra Gjøvik og hjem til Oslo over Lygna var det 150km og jeg hadde 200km igjen på batteriet. Med helt vanlig bruk av klima og hastighet rett over grensen (med et par forbikjøringer) ankom jeg Oslo med 30km igjen. Merket naturligvis at kjørestilen veide inn en del, jeg kunne nok kjørt enda mer konservativt og spart ytterligere på rekkevidden.

Kvalitet
Jevnt over godt, gode seter og god finish. Ingen skrangling eller ulyder, annet enn ladekabler som lå og slang i bunnrommet i bagasjen. Elsket alcantara-ladeplaten! TPMS-systemet fungerte ikke i bilen jeg lånte, men jeg mistenker dette er gjort med vilje da det begrenset topphastighet til 140 km/t automatisk. Videre var det også dugg i baklykten, til tross for at den er gått skarve 2000km.

Display
Jeg liker ikke å kjøre i mørket med masse lys rett i ansiktet, og var litt bekymret for displayet. Så snart dark mode og auto brightness ble skrudd på (dette var av, av en eller annen grunn) ble det helt akseptabelt. Ved 0% brightness var det også levelig i bekmørket.

Oppsummert
Alt i alt ble jeg overbevist av RWD-utgaven, mer enn jeg hadde forventet. Personlig er jeg villig til å ofre ytelsen og firehjulstrekken mot først og fremst lengre garanti, men også quality of life-oppgraderinger (lys, støyisolering, tech). Jeg syntes riktignok det er vesentlig å få 491km utgaven for at rekkevidden skal være lang nok, men også med tanke på gjensalgsverdi om et par år. Så nå starter prosessen med å selge min bil, og få tak i en "riktig" RWD :) Takk for mange gode innspill her inne!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA