Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model X med yoke-ratt i Norge nå

Startet av MrBacardi, tirsdag 15. februar 2022, klokken 20:18

« forrige - neste »

oStoreBil

Sitat fra: np på tirsdag 01. mars 2022, klokken 17:54
Bestiller du nå, får du den til neste år, såvidt jeg har skjønt. Har både nye front og baklykter, fortsatt samme batteri (men med ny kjemi) og produsert i California. Kommer aldri X produksjon til Europa.

Ny kjemi til batteri, jeg prøvde å søke, men bl eikke helt klok på det. Noen som har noen formening hva det vil si med ny kjemi? Bedre? Dårligere? Raskere lading? Bedre levetid på batteriet? Noe annet?

np

Ikke så mye info rundt ny kjemi, er såvidt nevnt her: https://electrek.co/2021/01/28/tesla-new-model-s-x-refresh-12-new-features-yet-to-be-announced/

Men vi vet jo at batteriene blir noen få prosent bedre per år i snitt, så ikke unaturlig at det kommer et lite hopp nå. Altså en bedring. Raskere lading, ja, men hovedsaklig grunnet en optimalisert kjøling og reorganisering av batteripakken. Også forbedring i motorer og elektronikk for mer effektiv drift.

Når det gjelder min skråsikkerhet rundt «aldri» X produksjon i Europa, så leser jeg da tross alt Aftenposten, ergo lider jeg ikke av skråsikkerhet. :) Økning i volum for Tesla blir først og fremst Model Y, Model 3, Cybertruck og den kommende «Model 2». Det er vel lenge siden Model X produksjonen (bortsett fra nå i overgangen til ny versjon som har tatt MYE lenger tid enn Elon regnet med) har vært særlig produksjonsbegrenset, men etterspørselsbegrenset. Noen blir turned off grunnet dørenen (de som ikke har levd med dem...), samt at noen mener den ser ut som en hval. Dette kombinert med stadig flere alternative «normale» og stadig kulere elektriske SUV'er dukker opp, prisen på X'en, samt at Elon selv har uttalt at S og X nærmest er en hobby for Tesla, gjør at sannsynligheten for X produksjon i Europe er lik null.  8)
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA