Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mangel på informasjon fra MAXUS norge?

Startet av Ecstasy of gold, tirsdag 15. februar 2022, klokken 10:43

« forrige - neste »

Ecstasy of gold

Har forhåndsbestilt Euniq 6 i desember 2021 og forventet levering i mars 2022. Jeg savner fortløpende informasjon fra Maxus norge om bilen generelt.
Det står fortsatt "*Rekkevidde påvirkes av mange variabler som kjøremønster, temperatur, lufttrykk i hjul og mer. Oppgitt rekkevidde er basert på WLTP både kombinert og urban syklus. Spesifikasjonene blir oppdatert når endelig typegodkjenning foreligger" på Maxus.no
Eposter sendt til info@rsa.no besvares ikke.
Jeg ønsker generell informasjon. Svaret jeg får fra forhandler er at "det er usikkert", "ingenting er bestemt" når det gjelder leveringstidspunkt, felger på bil(farge) samt felgpakke vinter.
Hvis typegodkjennelse foreligger burde det vel være mulig å svare på boltmønster og diameter på nav?

Noen som opplever det samme, eller har generell informasjon å dele?

edyrli

#1
Begynner komme litt info igjennom andre kanaler. Tipper nå etter lanseringen så vil det dukke opp flere tester fortløpende.
https://www.tv2.no/broom/14616276/

Får muligens litt av informasjonen du trenger ved å søke opp demobilen fra broom artikkelen:
https://regnr.info/ED56688
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Electric cars in Norway

Var innom RSA Drammen i dag og den var ikke der. Snakket ikke med selger. Tok meg bare litt kaffe fra Loungen rett til høyre for inngangen mens jeg så på de andre bilene der :D

Tjafsaren

Ser støtt og stadig en stk av Euniq 6 hver gsng jeg besøker en kompis.  Litt rar form på den, men stilig uansett er den

Electric cars in Norway

#4
Synes Broom-Vegard gir en god beskrivelse jeg... fint balansert og for og i mot... Dyktig kar Vegard.


Kopi fra Broom nyheten lenket til ovenfor:

"– Her kan vi trygt fastslå at Maxus byr på mye bil for pengene. Jeg sliter med å komme på noen andre biler i klassen som gir så mye plass til så gunstig pris. Samtidig merkes det tydelig på enkelte ting at Maxus har spart. Så slik sett kan du også si at du får det du betaler for, sier Vegard"

Og videre skriver han dette:

"Maxus Euniq6 heter bilen. Og bare for å ta det med én gang: Her snakker vi aggressiv prising. Euniq6 starter nemlig på 379.900 kroner. For de pengene får du en SUV på 4,73 meter og med hele 754 liter bagasjerom. Det siste er det ingen av konkurrentene som kan matche."

Og dette:

"– Hva med det mange lurer på med elbiler: Rekkevidden?

– Her er Euniq6 ganske langt fra å være best i klassen. Det offisielle rekkeviddetallet for blandet kjøring er på 345 kilometer. Batteripakken er på 70 kWt, netto. Og Maxus forteller at den kan lades fra 20 til 80 prosent på 35 minutter, da forutsatt ideelle forhold. Dessverre kommer den ikke med 4x4, det hadde naturligvis mange norske kjøpere kunnet ønske seg, mener Vegard."

RJK

#5
Dessverre ser det ut som den flopper på noen svært vitale detaljer, om det er tall fra den demobilen som blir gjeldende:

Maks nyttelast: 325 kg
Maksvekt tilhenger med bremser 400 kg
Maksvekt tilhenger uten bremser 400 kg
Maksvekt tilhengerkobling 40 kgMaks takvekt: 50 kg

For en bil med så stort bagasjerom, så er dette for ille. Tesla har fått mye tyn for dette allerede, denne burde få minst like mye tyn for det samme.

Taklast på 50 kg er snaut, men bedre enn ingenting. 400 kg på tilhenger og bare 40 kg på kula, er også veldig svakt. En familie på tur får knapt med seg sykler til far og mor fordi sykkelstativet tar og spiser godt av den vekta. Elsykler? Niks, da er det bare far sin sykkel og sykkelstativet. Så er vekta stort sett spist opp.

Greit nå er kanskje ikke ytelser mest viktig på en slik bil, men igjen viser de noe snaue tall, og det er så synd fordi jeg er overbevist om at rekkevidden lider sterkt pga dette, spesielt i bakker med full bil, med så svak motor. Det må jo bety at den jobber ekstra hardt i slike situasjoner, der man ellers skulle sust oppover bakkene til alpinanlegget. Og alle lastbegrensninger kan nok spores tilbake til dette, og noen andre besparelser.

Men nei, du får ikke med deg familien og alpinutstyret. Ikke pga plassen, men pga nyttelasten, om ikke alle er veldig lette. Med 60 kg på mor og 50 på de tre andre, så skal man altså klare å få med seg ski, staver, sko og noe annet, innenfor bare 40 kg. Dette spises av takboks og takstativ alene. For du får neppe inn slalomutstyret med 5 i bilen.

Synd, for dette er en bil med så mange plusser på masse av det trengs for å kunne blitt en skikkelig Norgesbil. Eller skal jeg si folkebil, for alle de som ikke kan slenge 6-800 K i en bil. Pen og romslig bil med godt med plass, til en relativt lav pris.

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA