Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Wenche på mandag 28. januar 2013, klokken 23:47
Kursene er 15 min forsinket, men du kan se de i sanntid på cnbc.com, gratis :)
Netfonds har abonnement på USA sanntid (45,- per mnd) så slipper man å trade i blinde :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Epleskreller

Sitat fra: Wenche på mandag 28. januar 2013, klokken 23:47men du kan se de i sanntid på cnbc.com, gratis :)

Takk for den!

Da jeg ikke planlegger å trade denne aksjen, men være langsiktig ønsker jeg ikke abonnement på sanntidskurser.

Godt å være ombord!
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

kjølholdt

Siden jeg startet denne tråden har aksjen steget 10 dollar, kanskje litt sent å kjøpe nå. På den annen side er jo ikke Holberg fondene en vinner de siste 3 årene. Flytte penga til tesla aksjer kanskje?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

foxy

#288
Sitat fra: kjølholdt på tirsdag 29. januar 2013, klokken 19:34
Siden jeg startet denne tråden har aksjen steget 10 dollar, kanskje litt sent å kjøpe nå. På den annen side er jo ikke Holberg fondene en vinner de siste 3 årene. Flytte penga til tesla aksjer kanskje?

Ja! flytt alle pengene i TSLA - som sagt 40 dolls før 11.2.!

Da blir det en gratis techpakke eller mer! ;)

ps: det burde være obligatorisk for alle reservasjonsholdere å kjøpe aksjer i tsla også! ;)
I-miev 2011
Asker

Øyvind.h

Sitat fra: kjølholdt på tirsdag 29. januar 2013, klokken 19:34
Siden jeg startet denne tråden har aksjen steget 10 dollar, kanskje litt sent å kjøpe nå. På den annen side er jo ikke Holberg fondene en vinner de siste 3 årene. Flytte penga til tesla aksjer kanskje?
Tja, det kommer jo an på hvor langt perspektiv du har på investeringen. Jeg gikk inn i september, og har  ca 35% avkastning på den langsiktige posten. Snitt på den langsiktige posten ligger såvidt under $28. Hyggelig avkastning, men morsomst er det at reservasjonstakten har økt jevnt og trutt!

Når jeg gikk inn fikk Tesla inn rundt 30 reservasjoner per dag. Dette tallet har steget jevnt, og de lå jevnt på 80-90 per dag før toppen i desember som har gitt et fall tilbake nå i januar.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kjølholdt

Hva er den daglige reservasjonstakten nå? Og hvor mange biler selger de i Europa hvis vi ser bort i fra Norge ?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Øyvind.h

Sitat fra: kjølholdt på tirsdag 29. januar 2013, klokken 20:10
Hva er den daglige reservasjonstakten nå? Og hvor mange biler selger de i Europa hvis vi ser bort i fra Norge ?
Aner ikke hvor mange biler som selges kun i Norge, så det er vanskelig å fastslå. Men ettersom vi har ca 1000 reservasjonsholdere nå tipper jeg vi har rundt 35% av markedet i Europa.
Reservasjonstakten ligger mellom 50-60 biler per dag. Falt kraftig tilbake pga enorm pågang før prisøkningen (over 200 per dag siste uken før nyttår).

Når bilen blir synlig i trafikkbildet og folk får se at den er virkelig, vil nok den europeiske reservasjonstakten følge samme utvikling som den amerikanske.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Havebigfun

Jeg føler det er litt haussing på denne tråden nå. Å kjøpe bilen og aksjer er gearing- det kan man godt gjøre men det skal være veloverveid.
Å låne penger til å kjøpe bilen (+ aksjer) er ytterlige gearing. 
Mtp aksjer bør man vurdere å selge når den siste drosjesjafør er blitt positivt.
Jeg reagerer spes på Foxy (dette er ikke ment som et personlig angrep ;)) som er så negativ til bilen men så positiv til TSL.
Jeg personlig er egentlig også positivt men jeg har fulgt med aksjemarkedet i over 20 år og har sett stigning som en selvforsterkende sak som plutselig endrer rettning og det blir trangt i døren.
Hvem husker Opticom eller REC- sistnevnte har jeg svidd av 180 k på- man kunne ikke vite at Kineserne dumpet så massivt i markedet i lang tid. Eksemplene er uten sammenligning forøvrig.

Jeg mener ikke nødvendigvis at TSL er dyrt men at de av dere som har mye lån og lyst til å kjøpe en bil de strengt tatt ikke har råd til bør tenke gjennom hvor mye gearing dere tåler- Selv om kona har tidkrevende hobbyer kan det fort bli dårlig stemning når det blir grøt hver dag  :o

Epleskreller

Ikke rart det blir lett haussing på et forum med Tesla-kjøpere og folk som vurderer Tesla. De fleste her har troen på selskapet (hvis ikke bestiller man vel ikke bil?) og dersom man i tillegg har litt penger til overs som man kan satse på aksjer er ikke det galt. Poenget er at er man stor nok til å kjøpe en Tesla, bør man også forstå at det er en viss risiko ved å kjøpe aksjer. TSLA er slik jeg ser det en aksje med stor risko, det kan gå galt og det kan gå riktig så bra.

Jeg har selv også vært med i både OPC og REC, og mange andre som ikke finnes lenger. Nå har jeg slutta med daytrading for jeg gikk lei og dette blir en av mine første som jeg virkelig ønsker å være long i. Jeg har stor tro på Teslas fremtid og derfor setter jeg noen sparepenger der.. Jeg mener det er eneste rette for småsparere, sett pengene i noe du har troa på. Ikke kjedelige aksjefond der meglerne stikker av med mye av gevinsten. Men, for all del, ikke sats mer enn du har råd til å tape!
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

laumb

REC er gjengangerne her ja. Har selv lagt penger i både REC og Blom uten sy jeg teller pengesekker.

Som Eple over her, så blir det noen bittesmå kroner i en long. Veldig små. Kjekt å kunne si at man "var med på starten og har fått en massiv fortjeneste på pengene jeg la inn" om ti år - selv om det kanskje var kun et par tusenlapper.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Havebigfun

Mtp holdningene til epleskreller har jeg ikke noe å tilføye- jeg mener også man skal gå for noe man tror på- derfor mistet jeg en del penger på REC- Poenget mitt var at man skal ha et realistisk forhold til investeringer og ikke et forhold preget av kjærlighet (som man ser mye av i dette forumet ;)).
Om man ikke vil mate meglere med sine penger kan man velge indexfond som har svært lave forvaltningskostnader med vesentlig lavere risiko- men også tilsvarende lavere gevinstmuligheter.
Ikke bruk mer penger enn dere har råd til å tape (incl bilen)- da er det fritt frem for kryddring av hverdagen med aksjer- lykke til.

JohanH

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 29. januar 2013, klokken 22:22
Om man ikke vil mate meglere med sine penger kan man velge indexfond som har svært lave forvaltningskostnader med vesentlig lavere risiko- men også tilsvarende lavere gevinstmuligheter.

Jeg er enig i alt som blir sagt om å ikke investere penger du ikke kan tape, og at man bør investere langsiktig i noe man tror på selv. Vil bare poengtere at seriøs forskning og gjentatte undersøkelser over tid stort sett alltid kommer til samme konklusjon: Indexfonder er bedre enn "Actively managed" fonder over tid, hovedsakelig fordi selv gode forvaltere over tid ikke gjør det bedre enn markedet i snitt og de økte forvaltningskostnadene spiser opp ev. gevinster, igjen over tid. Noen lenker til seriøse oversikter kring dette:

http://www.forbes.com/sites/rickferri/2012/08/20/index-fund-portfolios-reign-superior/
http://business.time.com/2012/02/24/index-funds-win-again-this-time-by-a-landslide/
http://money.usnews.com/money/personal-finance/mutual-funds/articles/2012/10/12/study-active-funds-consistently-fail-to-beat-benchmarks
http://www.forbes.com/sites/rickferri/2012/10/11/indexes-beat-active-funds-again-in-sp-study/

Aktivt forvaltede fonder er god buiseness for forvaltene, som blir styrtrike i oppgangstider og også tar ut sine avgifter i nedgangstider = Win-win for dem. Hele fenomenet bygger vel på samme type psykologi som at noen betaler 1000 kr for en T-shirt som det står D&G på, som for så vidt er av god kvalitet men du kan få en av tilsvarende like god kvalitet til 150 kr.

Min mening er at enten kjøper du indexfonder eller så kjøper du en enkelt aktie som du satt deg inn i og faktisk har tro på. Ikke tro at meglerfirmane er så veldig opptatt av at du skal tjene penger, de er opptatt av å selve tjene penger...

foxy

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 29. januar 2013, klokken 21:00

Jeg reagerer spes på Foxy (dette er ikke ment som et personlig angrep ;)) som er så negativ til bilen men så positiv til TSL.


;D .. det er bare midlertidig...

æææ, positiv til TSLA altså  ;D ;D
I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 29. januar 2013, klokken 21:28
Jeg har selv også vært med i både OPC og REC, og mange andre som ikke finnes lenger. Nå har jeg slutta med daytrading for jeg gikk lei og dette blir en av mine første som jeg virkelig ønsker å være long i. Jeg har stor tro på Teslas fremtid og derfor setter jeg noen sparepenger der.. Jeg mener det er eneste rette for småsparere, sett pengene i noe du har troa på. Ikke kjedelige aksjefond der meglerne stikker av med mye av gevinsten. Men, for all del, ikke sats mer enn du har råd til å tape!

Lei? - du mener vel tapene ble for store  ;)

Forresten er det ikke megler men forvalter som er flått på fondene.
I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: JohanH på onsdag 30. januar 2013, klokken 19:47
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 29. januar 2013, klokken 22:22
Om man ikke vil mate meglere med sine penger kan man velge indexfond som har svært lave forvaltningskostnader med vesentlig lavere risiko- men også tilsvarende lavere gevinstmuligheter.

Jeg er enig i alt som blir sagt om å ikke investere penger du ikke kan tape, og at man bør investere langsiktig i noe man tror på selv. Vil bare poengtere at seriøs forskning og gjentatte undersøkelser over tid stort sett alltid kommer til samme konklusjon: Indexfonder er bedre enn "Actively managed" fonder over tid, hovedsakelig fordi selv gode forvaltere over tid ikke gjør det bedre enn markedet i snitt og de økte forvaltningskostnadene spiser opp ev. gevinster, igjen over tid. Noen lenker til seriøse oversikter kring dette:

http://www.forbes.com/sites/rickferri/2012/08/20/index-fund-portfolios-reign-superior/
http://business.time.com/2012/02/24/index-funds-win-again-this-time-by-a-landslide/
http://money.usnews.com/money/personal-finance/mutual-funds/articles/2012/10/12/study-active-funds-consistently-fail-to-beat-benchmarks
http://www.forbes.com/sites/rickferri/2012/10/11/indexes-beat-active-funds-again-in-sp-study/

Aktivt forvaltede fonder er god buiseness for forvaltene, som blir styrtrike i oppgangstider og også tar ut sine avgifter i nedgangstider = Win-win for dem. Hele fenomenet bygger vel på samme type psykologi som at noen betaler 1000 kr for en T-shirt som det står D&G på, som for så vidt er av god kvalitet men du kan få en av tilsvarende like god kvalitet til 150 kr.

Min mening er at enten kjøper du indexfonder eller så kjøper du en enkelt aktie som du satt deg inn i og faktisk har tro på. Ikke tro at meglerfirmane er så veldig opptatt av at du skal tjene penger, de er opptatt av å selve tjene penger...

mindre long-only fond med flinke forvaltere er ok. Men jo flinkere de blir jo større blir fondet og jo større de blir jo mer lik blir avkastning på indeksnivå. (best case)

De aller fleste (dessverre!) er jo eller blir eksponert nok  via long-only fond mot aksjemarkedet pga pensjonssystemet.

Sett sparemidlene da i eiendom, rentepapirer osv. og gjerne en del % i enkeltaksjer, men ikke i aksjefond!!

I-miev 2011
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA