Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

JorEl

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 14. oktober 2018, klokken 16:33
Sitat fra: Huskestue på søndag 14. oktober 2018, klokken 13:49
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 14. oktober 2018, klokken 11:16


Fin figur. For at verdien av å sette penger i arbeid i Tesla skal gå i null (hvis en ser bort fra diskonteringseffekten) så må areal over og under streken blir like store. Ett selskap må introdusere verdiskapning som er større enn null for at det skal være liv laget folkens og hvis det ikke blir mange lange grønne streker i årene fremover så blir det: Plopp!

Tror denne gikk litt over hodet ditt. Kontrollspørsmål: Hvordan  tror du stolpene hadde sett ut hvis Tesla ikke hadde investert i model 3, men bestemte seg for å kun konsentrere seg om X og S?
Når jeg så dette søylediagrammet, så var det første som slo meg at "the masterplan" er i ferd med å bli effektuert. Fantastisk :+1: Bruk fantasien 8)

Så en gladnyhet for de som heier på Tesla. Tesla har sin egen batterifabrikk og den er STOR. Derfor denne linken som snakker om battery-shortage(ikke tesla-shorting, men loooong ;)

https://youtu.be/Cx5kidGYVIg
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Espen Hugaas Andersen

#5791
Sitat fra: Huskestue på søndag 14. oktober 2018, klokken 21:37Verdiskapning i ett selskap er ikke det samme som økning av pris på selskapets aksjer i sekundærmarkedet. De henger noen ganger sammen men i noen tilfeller i mindre grad som Tesla i mine øyne som er drevet opp av Elons stadige luftige løfter og tweets.
Det er investorene som har betalt for morroa, så det er investorene som bør være fornøyd med hva pengene har gått til.

Om man har deltatt i IPO/emisjonene eller kjøpt aksjer på børs gjør ingen forskjell. Aksjene kan ha byttet hender flere ganger siden IPO/emisjonene ble gjennomført, og selv om det da ikke skulle finnes noen originale investorer som var med på IPO/emisjonenene så betyr det ikke at Tesla ikke lengre skulle ha noen forpliktelser for å sikre best mulig verdiskapning for investert kapital. Forpliktelsen følger aksjene.

Hvor fornøyd investorene er vil påvirkes sterkt av aksjekursen. Men det er forsåvidt sant at aksjekursen ikke er alfa og omega. Aksjekursen kan være lav, og fortsatt kan investorene være fornøyd, ettersom de ser at selskapet har kommet seg i en gunstig posisjon og forventer å tjene penger i fremtiden.
Sitat fra: Huskestue på søndag 14. oktober 2018, klokken 21:37Nå er det vel bare noen uker igjen til han får munnkurv ref SEC settlement så da blir det enda viktigere å levere faktisk verdiskaping ved å drive Tesla.
Jeg forventer lite endring i forhold til hva Musk gjør på twitter. Han vil måtte få godkjenning fra Tesla for tweets som omhandler markedsdrivende informasjon om Tesla, men det er alt.

Sitat fra: Huskestue på søndag 14. oktober 2018, klokken 21:37Hvis det bare blir nesten svart så tror jeg det kan bli tungt i markedet, men med TSLA aksjen så vet man jo aldri hvilken vei det går.
Forventningene til analytikere er veldig lav. Det er sånn 99% sikkert at forventningene til analytikerne vil slås, selv om Tesla ikke skulle hatt overskudd i Q3. Det betyr som regel kursoppgang, men du har rett i at Tesla ofte er vanskelig å forutse bevegelsene til.

Forventningene til markedet er ca $5,67 mrd i omsetning og forventningene til Estimize er $5,99 mrd i omsetning. Mest sannsynlig vil Tesla havne over $7 mrd i omsetning.

Forventingene til markedet er resultat på -$0,53 per aksje og forventingene til Estimize er -$0,39. Det er altså tap på henholdsvis $94 millioner og $68 millioner. Dette bør være lett å slå. Tror fortsatt overskudd er det mest sannsynlige utfallet, men vi får se.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

Sitat fra: DagfinnN på søndag 14. oktober 2018, klokken 18:22
Sitat fra: arthur på søndag 14. oktober 2018, klokken 17:32
Sitat fra: Ellemelle på søndag 14. oktober 2018, klokken 14:24
Dette er ikke sparring mot folk med kritiske røster, men ren trolling fra barn og andre som er misunnelige fordi de verken har råd til Teslabiler eller Teslaaksjer.
Ikke aldri så bittelittegranne arrogant innlegg? Nei. jeg ser ingen grunn til å "utlevere" min private økonomi, men et kjøp av en Tesla hadde ikke medført behov belåning på hverken hus eller hytter eller være avhengig av "subsidierte" lån fra Tesla.8)
Interessant at du føler deg truffet av et innlegg som snakker om Troll uten at du er nevnt. Ikke helt mistet bakkekontakten likevel da.

Nå har jeg vel blitt beskyldt for å være et troll i såpass mange innlegg fra "dere" at selv du har fått med deg det? Nei, ligger ingen innrømmelse av noe slag i mitt innlegg, kun en bekreftelse på at jeg leser innleggene "deres" og noterer meg hva som hevdes av usakligheter og personangrep.
I det hele tatt er det en merkelig og arrogant gjeng her som tar Tesla i forsvar på enhver måte og nåde den som "tillater" seg å komme med noen form for motforestilling eller linke til oppslag som viser en del fakta som ikke alltid behager "dere".
Hvis du gadd å lese hva jeg faktisk også skriver så har jeg intet imot Tesla generelt på noe sett eller vis og vil faktisk nok en gang berømme Tesla/Elon for den jobben han har gjort for elbiler generelt og også at jeg håper Tesla både overlever og gjør det bra noe som vil gavne samfunnet/samfunnene generelt.

Hva aksjen i selskapet angår så har jeg ved diverse anledning påpekt den heistrafikken som verdien bedriver og også påpekt at askjen må være en svært interessant aksje å trade aktivt. At folk her velger å belåne kjøp av aksjen synes jeg derimot er en svært så dårlig ide. Har man ikke penger til å "leke" i aksjemarkedet så har man trolig heller ikke noen penger å tape.
Og så kan "dere" snart slutte å dra dette idiotiske "misunnelseskortet" som bare forsimpler og forsurer en ellers til tider fornuftig tråd/diskusjon og som mest av alt tyder på at man ikke har så mye å fare med!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

emurof

#5793
Sitat fra: Huskestue på søndag 14. oktober 2018, klokken 15:34Veksten i Tesla har så langt ikke vært finansiert av løpende produksjon for den har gått med underskudd...

Veksten er finansiert av trykking av aksjer og å ta opp ny gjeld og per 31.12.17 var dette totalt 18,8 milliarder dollar siden oppstart av selskapet (150 milliarder NOK) som er blitt hentet inn. I samme periode så at en også hatt en negativ kontantstrøm av driften som figuren over viser.på ca 8,7 milliarder dollar (70 milliarder kroner).

Det er bare å lese regnskapene til TSLA det er åpen tilgjengelig informasjon!

Dvs for at Tesla skal gi akastning som selskap på alle kronene som er brukt så må stolpene bli lange og grønne og det i mange år.

Men kjære deg, det er da ingen som har påstått at Tesla har gått med overskudd. Tvert imot er det vel påpekt nærmest i det uendelige at underskuddet er villet, og et resultat av store investeringer i blant annet produksjonskapasitet.

Dette skrev jeg da vitterlig i mitt forrige innlegg også. Leste du det ikke?

Sitat fra: Huskestue på søndag 14. oktober 2018, klokken 19:02Den grunnleggende utfordringen er at det koster nesten like mye å bygge en billig som dyr bil og derfor er det så uendelig mye vanskeligere å produsere mange billige biler med overskudd!

Hva koster det å lage en Model S eller X?

Hva koster det å lage en Model 3?

Hva er marginene på de tre bilene?

Hva vil sannsynligvis selge best - en dyr eller en billig bil?

Det "vanskelige" er å nå et salgsvolum som gjør at man får gode marginer. Det er ikke noe å si på etterspørselen, så alt avhenger av hva Tesla får til. Og nå har de fått til en god produksjonstakt, og den vil bare øke videre. Jeg skjønner derfor ikke helt poenget med kommentaren din. Det er nettopp Model 3 som vil gi store inntekter for selskapet og lede det til overskudd. De har sannsynligvis allerede klart det. Da er det pussig å begynne å snakke om hvor vanskelig det er å produsere mange billige biler med overskudd.

Hvorfor snakke om noe som allerede har skjedd, som om det ikke har det?

emurof

Sitat fra: arthur på mandag 15. oktober 2018, klokken 07:33I det hele tatt er det en merkelig og arrogant gjeng her som tar Tesla i forsvar på enhver måte og nåde den som "tillater" seg å komme med noen form for motforestilling eller linke til oppslag som viser en del fakta som ikke alltid behager "dere".

Det er en viss forskjell på reelle motforestillinger, og å konstant prøve å vri enhver liten ting til å være fryktelig negativt for Tesla. Når man kommer til en del av et forum som er satt av til å diskutere Tesla og kun klarer å komme med negative innlegg (og da gjerne basert på FUD) så sier det seg selv at mange reagerer.

Det du kaller fakta er stort sett spekulasjoner eller rett og slett ren FUD. Og selv om FUDen er basert på fakta så er kjennetegnet at fakta vris på slik at man i størst mulig grad får det til å bli negativt for Tesla.

For eksempel: Når Tesla produserer så mye biler at de får kapasitetsproblemer ved utlevering så er det kapasitetsproblemene som blåses opp noe hinsides, og det skal gjøres til noe som er nærmest katastrofe for Tesla. Man hopper glatt over alle hindrene Tesla har forsert så langt med stor suksess, og enhver positiv historie må gjøres FUD ut av.

SitatOg så kan "dere" snart slutte å dra dette idiotiske "misunnelseskortet" som bare forsimpler og forsurer en ellers til tider fornuftig tråd/diskusjon og som mest av alt tyder på at man ikke har så mye å fare med!

Nåja, jeg kan tenke meg visse andre ting som bare forsimpler og forsurer og som tyder på at man ikke har så mye å fare med...

JorEl

God morgen kjære med-debatanter :) Jeg er litt skuffet om at ingen snakker om mitt innlegg :'( :P :o

Det var i utgangspunktet en Kona-video men dreide over på batteri-underskuddet i verden.
Jeg forstår det sånn at når Tesla har laget Powerpacks, og satt sammen kjempestore strømnett-batterier som i Australia, så har man handlet av Samsung. De fleste andre elbilprodusentene ser ut til å kjøpe batterier fra LG. Både Samsung og LG er sør-koreansk. I videoen vises det til at sør-koreanske myndigheter har satt i gang et program for å lage strømnett-batterier lignende Teslas powerpacks, og batterier er vanskelige å oppdrive på denne siden av året. I tillegg rykter om at noen koreanere kjøper opp batterier for og selge til Kina.
Jeg liker at Tesla handler og tømmer verden for batterier, når de lager sine Powerpacks, samtidig som de har sin egen Gigafabrikk til bilene sine :) Ser Elon lenger inn i fremtiden enn de andre produsentene?
Er dette nok et genitrekk 8)
Tesla samarbeider med Panasonic, som vel er Japansk. Er det ikke en plass i Japan der man har disse skjeldne mineralene, cobolt etc, som kanskje Panasonic lettere kan få tak i ?
Om Tesla også rammes av batteri-produksjons-problemer, så kan de i hvert fall dreie salget over på Performance TM3, og selge kun disse før de andre "billige" TM3ene.

Noen som har oversikt over batteriproduksjonen akkurat nå på Gigafactory, Panasonic skulle vel sette i gang noen ekstra produksjonslinjer?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Sveinung1954

https://www.dn.no/teknologi/bil/motor/eu/vil-skape-europeisk-konkurrent-til-teslas-gigantfabrikk/2-1-442751

EU frykter at den europeiske bilindustrien og dens 13 millioner ansatte skal bli akterutseilt i kampen om masseproduksjon av elbiler på grunn av avhengighet av batterier fra Asia.

EU planlegger derfor å åpne for statsstøtte til elektrisk batteriforskning og å tilby milliarder av euro i delfinansiering til selskaper som er villige til å bygge gigantiske batterifabrikker i Europa, melder Financial Times mandag.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

koffeld

Ja - batteriproduksjon synes jeg har vært åpenbart i flere år at har vært en kjempeflaskehals for å kunne virkelig elektrifisere bilflåten.  Alle - med unntak av Tesla - har likevel valgt å outsource batterier, noe som jo gir leverandøreren utrolig mye makt.  Jeg skjønner ærlig talt ikke helt logikken med at også Nissan kvitter seg med batterifabrikkene sine. 

Selv med egen batterifabrikk har jo Tesla store utfordringer med å håndtere kapasitetsbehovet - det er vel planen at batterier til S og X også skal lages på GF, men disse kommer fortsatt på båt fra Asia.  Og Tesla Energy har jo også en voldsomt lang backlog.

Også Tesla burde jo bare skalert opp produksjonen sin enda mer?  Er det råvarer eller capexbehovet som stopper de?
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

Amoss

Sitat fra: JorEl på mandag 15. oktober 2018, klokken 10:59
Ser Elon lenger inn i fremtiden enn de andre produsentene?

Nei, men Tesla var - så vidt jeg vet - den første bilprodusenten som fikk sin bilproduksjon redusert pga. begrenset produksjonskapasitet hos leverandørens (Panasonic) battericelle fabrikker. Konklusjonen man kunne trekke fra dette var åpenbar, og ble raskt trukket av Elon. Dette skjedde i full åpenhet og de andre bilprodusentene kunne lett hatt trukket lærdom av dette og truffet tilsvarende tiltak selv.  Så om svaret på spørsmålet kanskje kunne vært "Ja", så er det ikke for at Elon ser langt inn i fremtiden, men at de andre velger å ikke se inn i fremtiden i det hele tatt - eller at de satser på at fremtiden ikke blir slik de ser at den blir :p

At de har handlet celler til Tesla Energi fra andre produsenter har jeg oppfattet som at de har hatt behov for alle cellene Panasonic har vært i stand til å levere til bilene, og har derfor måttet se seg om andre steder for å dekke bestillingene på TE produkter.


Sitat fra: JorEl på mandag 15. oktober 2018, klokken 10:59
Tesla samarbeider med Panasonic, som vel er Japansk. Er det ikke en plass i Japan der man har disse skjeldne mineralene, cobolt etc, som kanskje Panasonic lettere kan få tak i ?

Nå kommer ikke disse i fra Japan heller... :p  Godt mulig det hadde vært plass i Japan, men om Tesla først skulle lage en fabrikk for produksjon av celler til egne biler så er det helt naturlig at de ønsker å holde den nær der de trenger cellene. De søker aktivt å få så lokal som mulig materialtilgang slik at cellene med rette kan hevdes å være så "kortreiste" som mulig. De skal f.eks. ha avtaler med litium-leverandører i Nevada om jeg ikke husker feil?


Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: koffeld på mandag 15. oktober 2018, klokken 11:38Også Tesla burde jo bare skalert opp produksjonen sin enda mer?  Er det råvarer eller capexbehovet som stopper de?
Råvarer virker ikke som en utfordring. Mitt inntrykk er at Tesla's battericelle-utfordringer går hovedsaklig på utilstrekkelig med produksjonsutstyr, og for få ansatte.

Det handler nok mest om at ting tar tid. Gigafactory er allerede verdens største batterifabrikk. Det er et bra grunnlag å bygge videre på. Panasonic lager nok produksjonsutstyr så raskt de klarer, og både Panasonic og Tesla ansetter nok folk så raskt de klarer.

Dette er en prosess som kan forventes å fortsette i flere år. Jeg vil anta Gigafactory ikke klarer å øke fra 20 GWh/år til 150 GWh/år før kanskje 2023. Da vil batteriproduksjonen kunne gå til f.eks disse formålene:

- Tesla Model 3/Y: 55 GWh/år
- Tesla Model S/X: 10 GWh/år
- Tesla Semi: 50 GWh/år
- Tesla Roadster: 2 GWh/år
- Tesla Pickup: 20 GWh/år
- Tesla Energy: 13 GWh/år
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorEl

Flott link :+1: Ser ut som EU gjør en god jobb her. Lurer på om Norske interesser kunne fått tak i de EUmidlene? Hører jo om andre prosjekter av og til som har fått EUmidler, pga EØSavtalen går jeg ut i fra.
Lurer på når solidstate batterier kan bli konkurransedykrige? Håper Tesla kan være fremst også her.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

daktari

Robotisert produksjon av batterier med ren norsk kraft et sted på vestlandet må da være kjekt som erstatning for oljen. Eller bruker man kanskje ikke så mye kraft i batteriproduksjon?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Amoss

Sitat fra: daktari på mandag 15. oktober 2018, klokken 14:20
Robotisert produksjon av batterier med ren norsk kraft et sted på vestlandet må da være kjekt som erstatning for oljen. Eller bruker man kanskje ikke så mye kraft i batteriproduksjon?

Mener det brukes mye kraft til batteriproduksjonen. Se bare debattene om solcellepanelene++ på GF-I...

Joda, du er ikke den første som tenker i disse banene. Elon så svært ubekvem ut da en norsk minister hintet om noe slikt på åpen TV for en tid tilbake :p 

Akkurat her tror jeg nok at forskjellen mellom EU- og EØS-medlemskap kan skape noen problemer (men sikker er jeg ikke). At batteriene evnt. må fraktes langt - potensielt på båt? - frem til forbrukeren (bilprodusenten) er en annen ulempe.

For Tesla sin del har de alt sagt at de ønsker å samle batteri- og bil-produksjon under samme tak for fremtidige produksjons-lokalisasjoner, og ser ikke helt for meg at de legger hele GF-IV til Norge - selv ikke med rikelig tilgang på fornybar kraft...
Model S 85D

JorEl

Før hadde man jo solide smelteverk i Norge. Spesielt aluminium var vi jo gode på, der hovedingrediensen er strøm. Billig strøm gjorde disse meget konkurransedyktige. Men så fant jo noen "luringer" staten+NVE++ at man heller kunne selge stømmen til utlandet pga god pris. Dette fører selvfølgelig til at vi forbrukere må betale mer, og at gode gamle samfunn som Sauda og Odda får kjempeproblemer når hjørnesteinsbedriftene ikke lenger kan få billig kraft. Så man kan trygt si at her har Norge solgt ut arbeidsplasser.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

arthur

Sitat fra: emurof på mandag 15. oktober 2018, klokken 08:15
Sitat fra: arthur på mandag 15. oktober 2018, klokken 07:33I det hele tatt er det en merkelig og arrogant gjeng her som tar Tesla i forsvar på enhver måte og nåde den som "tillater" seg å komme med noen form for motforestilling eller linke til oppslag som viser en del fakta som ikke alltid behager "dere".

Det er en viss forskjell på reelle motforestillinger, og å konstant prøve å vri enhver liten ting til å være fryktelig negativt for Tesla. Når man kommer til en del av et forum som er satt av til å diskutere Tesla og kun klarer å komme med negative innlegg (og da gjerne basert på FUD) så sier det seg selv at mange reagerer.

Det du kaller fakta er stort sett spekulasjoner eller rett og slett ren FUD. Og selv om FUDen er basert på fakta så er kjennetegnet at fakta vris på slik at man i størst mulig grad får det til å bli negativt for Tesla.

For eksempel: Når Tesla produserer så mye biler at de får kapasitetsproblemer ved utlevering så er det kapasitetsproblemene som blåses opp noe hinsides, og det skal gjøres til noe som er nærmest katastrofe for Tesla. Man hopper glatt over alle hindrene Tesla har forsert så langt med stor suksess, og enhver positiv historie må gjøres FUD ut av.

Nok et knippe med løse subjektive påstander som ikke har noe med hva jeg har skrevet å gjøre. Enkelte her prøver åpenbart å konkurrere med selveste Donald hva angår å bruke "knep" som ellers kan omtales som "urent trav", dessverre!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA