Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Løve

Sitat fra: GOS på lørdag 13. oktober 2018, klokken 17:02

Milepælen med 100.000 model 3 produsert må jo være verdt litt tankespinn rundt omkring hos rovddyr og andre.

https://electrek.co/2018/10/13/tesla-model-3-100000-milestone/
Hva hjelper volum når volumet er langt bak ønsket og en enda ikke tjener penger? Til syvende og sist så må en slutte å blø penger og en må hente mer penger inn på salg av produkter enn hva en forbruker.

turfsurf

Så lenge man vokser så trenger man ikke sorte tall, som nevnt over. Man nå ha nok inntekter til å betale løpende gjeld. Sorte tall er kun viktig hvis man ikke fortløpende øker inntekten.

Tesla har fremdeles ett stort rom for å vokse, de selger tross alt bare tre bilmodeller enda, og bestselgeren kun i USA.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Porsgrunn på søndag 14. oktober 2018, klokken 01:17
Dersom poenget er at et firma må tjene penger til slutt så er det som å slå inn åpne dører, ingen er uenig i det. Veldig få vil antakelig være uenig i at Tesla snart bør tjene penger heller.

Hadde de hatt sorte tall som høyeste prioritet allerede for 14år siden hadde det ikke vært mye Tesla å snakke om idag. Du greier ikke å vokse raskt nok i den kapitalintensive perioden mellom lite nisje firma og stort konsern uten å reise kapital og investere så mye at talene ikke passer de som vil ha rask avkastning og mest sannsynlig ikke overlever.

Mange av de som sitter virkelig long vil nok foretrekke at Tesla gjør noe lignende av hva Bezos gjorde i Amazon. Fortsatt prioritere vekst gjennom å investere mesteparten av overskuddet. Du kan vanskelig hevde at han ikke har bevist det kan være en veldig lønnsom strategi for de som faktisk sitter long og ikke bare ønsker mest mulig ut av noen kvartaler.

Om vi skal tenke ekte Long her tror jeg Tesla sin aller største trusel er om veksten stopper for tidlig, slik at de ikke blir mer enn en nesten stor produsent slik som i dag. Hvor store de må og bør bli er jeg mer usikker på, men det er nok minst opp mot en million biler per år iløpet av de neste kanskje fire fem årene.

Godt skrevet. Mtp at de får sorte tall allerede på dagens volumer er de over kneika, men jeg skulle gjerne sett at de fortsetter den ekstreme veksten videre med nye fabrikker for nye hopp i volum.
Etterspørselen etter produktene og potensialet i større modellpalett basert på delte plattformer er enorm.
Kanskje det er dette kos-med-misnøye gjengen frykter? At Tesla skal fortsette den vanvittige veksten? Noe må det være når alt konsekvent er negativt og de bedriver shifting logics/moving target. Har sett det samme siden jeg diskutere Tesla med John Petersen i Axion tilbake i 2012. Transparent og tragisk.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Huskestue

Det virker som longs her tror at veksten som gir røde tall? Veksten er finansert av gjeld og emisjoner ikke inntekter som pløyes tilbake fra driften av selskapet. Tesla har så langt (bortsett fra ett kvartal) tap på drift og disse tapene må betales også av gjeld og emisjoner.

Dette er ikke noe som er en bærekraftig situasjon å være i for ett selskap.

Og hele snakket om privatisering fordi aksje markedet er så kortsiktig! Aksjemarkedet har hatt tro på og finansiert vekst og tap i TSLA i 14 år! Det er få private investorer som ville hatt tålmodighet og dype nok lommer til å være med på det.

Dvs skal Tesla overleve og være bærekraftig så må de ha svarte tall, og kunne finansiere sin egen vekst! Selv Elon tror jeg skjønner det. Han har i alle fall sagt:

"We need to become a profitable company. That is a good criticism that has been leveled to Tesla, inaccurate one, it is high time we became profitable. And the truth is, like you're not a real company until you are, frankly."

Magnus Hansen


Espen Hugaas Andersen

Det er veksten som forårsaker tapene. Allerede for et år siden var Tesla som selskap stort nok til å utvikle/designe, produsere, levere og vedlikeholde 300k-500k nye biler per år. Når man da bare produserer 100k biler per år så blir det da en mismatch mellom selskapets størrelse og selskapets inntekter.

Det forårsaker at man brenner penger, og de eneste mulige løsningene er å redusere utgiftene eller å øke inntektene. Dette vises godt i grafen til Magnus. Ettersom Tesla har oppnådd en milepæl økes ambisjonsnivået enda høyere, selskapet vokser og drar på seg masse utgifter, og dette løser seg ikke igjen før inntektene når igjen utgftene. Dette har skjedd flere ganger.

Men Model 3 skal ha vært siste gang ting gjøres på denne måten. Tanken for fremtiden er at Tesla skal vokse i en mer avpasset takt, og ta ting mer gradvis. Da kan selskapet selvfinansiere veksten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

Sitat fra: turfsurf på søndag 14. oktober 2018, klokken 07:41
Så lenge man vokser så trenger man ikke sorte tall, som nevnt over. Man nå ha nok inntekter til å betale løpende gjeld. Sorte tall er kun viktig hvis man ikke fortløpende øker inntekten.

Tesla har fremdeles ett stort rom for å vokse, de selger tross alt bare tre bilmodeller enda, og bestselgeren kun i USA.

Tesla har ikke nok penger til å betjene løpende gjeld. Tesla må refinansiere all gjelden sin. Når det skjer så vil betingelsene bli dårligere og rentekostnadene høyere.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på søndag 14. oktober 2018, klokken 11:33Tesla har ikke nok penger til å betjene løpende gjeld. Tesla må refinansiere all gjelden sin. Når det skjer så vil betingelsene bli dårligere og rentekostnadene høyere.
Det er uvanlig for selskaper å ha nok penger til å betjene løpende gjeld. Heller ikke privatpersoner. Om man ser på kontoen min så klarer jeg ikke å betale alle lånene mine de neste 12 månendene med pengene som står på konto...

Tesla har enten oppnådd overskudd i Q3, eller kommet veldig nært. Selv om de ikke har oppnådd overskudd, men kommet innenfor f.eks $50 mill av å gjøre det, så vil de generere nok penger til å betjene gjelden og bruke flere hundre millioner på capex per kvartal. De er altså allerede der at de er til stor grad selvfinansierende.

Så fremt Tesla fortsetter å øke produksjonen, noe jeg absolutt forventer, så vil Tesla få ett overskudd på flere hundre millioner dollar per kvartal, trolig allerede fra og med Q1 2019. Om Tesla har et overskudd på under 1 mrd i 2019 så blir jeg overrasket.

Med overskudd er det naturlig at Moodys oppgraderer utsiktene til Tesla. Og i siste halvdel av 2019 kan man forvente at Tesla blir inkludert i S&P, noe som gjør at indeksfond vil måtte kjøpe seg inn i Tesla. Overskudd vil altså gjøre ting bedre for Tesla, både når det gjelder økonomi/rente, og når det gjelder aksjekurs.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

Nå sliter jo Tesla veldig med å få opp produksjonen. Og de har vel en begrensning i lakeringshallen som de må bygge seg ut av. Så hvilke volum må de opp i for å oppnå fantasien om en milliard i overskudd?

GOS

Blir en fryd den dagen rovdyret innser at slaget et tapt og slutter å poste her.

Håper maks ett kvartal til er nok for å innse at slaget er tapt.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

DagfinnN

Det slutter aldri. Kos med misnøye gjengen finner på noen annet. Når TM3 produseres med 10k. biler i uka og Tesla totalt rundt 700.000 biler i året , kommer nok negativt fokus på andre ting.
F.eks at Tesla Semi ikke klarer å produsere nok til å fylle etterspørselen, at giga factory i kina ennå ikke er ferdig osv...
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på søndag 14. oktober 2018, klokken 12:21Nå sliter jo Tesla veldig med å få opp produksjonen.
De har slitt med å få opp produksjonen like raskt som ønsket, men nå er produksjonen på et helt greit nivå, og den øker fortsatt. Sammenlinger man med opprampingen av produksjonen på andre nye bilmodeller fra de store produsentene så har Tesla gjort en ganske bra jobb. De har tredoblet omsetningen på 2 år.

Sitat fra: Løve på søndag 14. oktober 2018, klokken 12:21Og de har vel en begrensning i lakeringshallen som de må bygge seg ut av.
Kapasiteten skal ikke være en stor utfordring. http://www.eisenmann.com/en/media/press/press-releases/2015/2015_03_31_Tesla_Motors.html

Mitt inntrykk er at utfordringene på lakkeringssiden handler mest om å få ting til å fungere skikkelig. Det kan kreve mer utstyr i visse steg av prosessen, men det handler neppe om større endringer.
Sitat fra: Løve på søndag 14. oktober 2018, klokken 12:21Så hvilke volum må de opp i for å oppnå fantasien om en milliard i overskudd?
Det er ingen fantasi. Jeg forventer at Tesla vil produsere ca 400k Model 3 i 2019, og 100k Model S/X.

I Q3 ser det ut til at Tesla har ca 56k salg av Model 3, til $60k ASP og 15% bruttomargin. Det betyr altså at de får inn ca $500 mill på Model 3 produksjonen i Q3, og da klarer de å ca gå i null.

I Q1 2019 kan det hende salget er f.eks 90k Model 3, til $55k ASP og 20% bruttomargin. Da får de inn ca 1 mrd på Model 3 produksjonen. Med nok penger inn til å dekke sine omkostninger på ca $500 mill fra Model 3 produksjonen, så betyr det altså at de vil ha nærmere $500 mill i overskudd.

En ting som kan forventes å spise av dette overskuddet er at sannsynligvis vil opex måtte økes for å klare å levere/selge/vedlikeholde 90k Model 3 per kvartal. Det er mulig de må øke opex med f.eks $200 mill (altså f.eks ansette ~10.000 flere folk), og da vil overskuddet bare være $300 mill.

Men uansett vil overskuddet være betydelig, og Q1 2019 er etter all sannsynlighet det dårligste kvartalet Tesla vil ha i 2019.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Huskestue

#5772
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 14. oktober 2018, klokken 11:16


Fin figur. For at verdien av å sette penger i arbeid i Tesla skal gå i null (hvis en ser bort fra diskonteringseffekten) så må areal over og under streken blir like store. Ett selskap må introdusere verdiskapning som er større enn null for at det skal være liv laget folkens og hvis det ikke blir mange lange grønne streker i årene fremover så blir det: Plopp!

Øyvind.h

Sitat fra: DagfinnN på søndag 14. oktober 2018, klokken 13:12
Det slutter aldri. Kos med misnøye gjengen finner på noen annet. Når TM3 produseres med 10k. biler i uka og Tesla totalt rundt 700.000 biler i året , kommer nok negativt fokus på andre ting.
F.eks at Tesla Semi ikke klarer å produsere nok til å fylle etterspørselen, at giga factory i kina ennå ikke er ferdig osv...
Det er en del som nekter å se hva Tesla bygger opp. Kverna har vært lik siden 2012 i hvert fall  :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ellemelle

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 14. oktober 2018, klokken 13:55
Det er en del som nekter å se hva Tesla bygger opp. Kverna har vært lik siden 2012 i hvert fall  :D
Ja hadde Tesla vært et norsk selskap, ville det vært det største hvis man ser på antall ansatte, og det nest største hvis man ser på omsetning.

Disse barna/Hyundai-eierne som troller denne tråden får det til å fremstå som om Tesla er et lite filleselskap som prøver å bli til noe. De ER allerede noe svært, men har et potensiale til å bli gigantisk.

Jeg anbefaler dere å bruke ignorelisten. Dette er ikke sparring mot folk med kritiske røster, men ren trolling fra barn og andre som er misunnelige fordi de verken har råd til Teslabiler eller Teslaaksjer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA