Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Tuxedo

Sitat fra: Ellemelle på fredag 05. oktober 2018, klokken 10:23
Pengene som SEC krever inn i forliket skal gå til shortere.
Hvor har du det fra?

Ellemelle

Sitat fra: knut.aulie på fredag 05. oktober 2018, klokken 10:30
Sitat fra: Ellemelle på fredag 05. oktober 2018, klokken 10:23
Dette forumet er fylt av lettkrenkelige.
Bare av undring lurer jeg på hvilken karakteristikk du har på deg selv?
Blir du krenket av at andre blir kalt lettkrenkelige? Jeg bare undrer.

Ellemelle

Sitat fra: Tuxedo på fredag 05. oktober 2018, klokken 10:34
Sitat fra: Ellemelle på fredag 05. oktober 2018, klokken 10:23
Pengene som SEC krever inn i forliket skal gå til shortere.
Hvor har du det fra?
"The $40 million in penalties will be distributed to harmed investors under a court-approved process."

Jeg tolker dette som shorterne, som ihvertfall i startfasen var de som fikk svi.

Espen Hugaas Andersen

#5463
Sitat fra: Ellemelle på fredag 05. oktober 2018, klokken 10:45"The $40 million in penalties will be distributed to harmed investors under a court-approved process."

Jeg tolker dette som shorterne, som ihvertfall i startfasen var de som fikk svi.
Det inkluderer nok shorts, men det er nok også longs.

Nå er det fortsatt ikke kjent akkurat hvordan pengene skal fordeles, men det inkluderer nok minimum de som kjøpte aksjer i området 355-387 etter tweetene til Musk. Når man lukker en short-posisjon må man kjøpe aksjer, så da er det naturlig at de shortene som lukket en posisjon over 355 kan få ut penger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: Ellemelle på fredag 05. oktober 2018, klokken 10:43
Sitat fra: knut.aulie på fredag 05. oktober 2018, klokken 10:30
Sitat fra: Ellemelle på fredag 05. oktober 2018, klokken 10:23
Dette forumet er fylt av lettkrenkelige.
Bare av undring lurer jeg på hvilken karakteristikk du har på deg selv?
Blir du krenket av at andre blir kalt lettkrenkelige? Jeg bare undrer.
Nei

Lurte på det jeg spurte om.

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

SurSnasen

Sitat fra: Ellemelle på fredag 05. oktober 2018, klokken 10:23
Røre til igjen? Han drar en spøk på SEC navnet som faktisk er 100% korrekt. Pengene som SEC krever inn i forliket skal gå til shortere.  De er dermed bokstavelig talt Shortsellers enrichment commission.

Men at det er faktisk Musk selv som i dette tilfellet har, ved sine uheldige utsagn, eventuelt beriket shorterne, er det ingen som bryr seg om? Det er ikke SEC som twitret en meget kursdrivende tweet. Det er ikke SEC som fant opp "funding secured" på 420 USD. Det var Musk selv. Og ingen andre. Det er Musk som har rotet det til. At han ikke makter å innse at han sendte seg selv og Tesla ned i møkkakjelleren med den totalt unødvendige twitringen, som virket å være et barnslig angrep på shortere, får stå for hans egen regning.

Sveinung1954

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

emurof

#5468
Sitat fra: hELgenen på fredag 05. oktober 2018, klokken 10:14Ikke noe dobbelmoral her i alle fall. Rører ikke alkohol ei heller annen dop. Men skal ikke drive moralisme av den grunn. Folk får gjøre hva de vil for min del,men jeg ser jo at mannen er under press. Og en mann under press sammen med noe som får han til å slappe av og en lett tilgjengelig twitter konto kan jo være uheldig for selskapet han representerer. I alle fall mener jeg det.  Trodde faktisk SEC sin reaksjon var heldig for Tesla,men så klarer musk å røre det til igjen

Dobbeltmoralen jeg tenkte på var at de faktisk også satt og drakk sprit, et mye farligere og mer avhengighetsskapende rusmiddel enn cannabis. Men dette reagerer visst ingen på, samtidig som de blåser opp cannabis-sneipen noe ekstremt.

Cobos

Men det var SEC som kom med et søksmål de trodde så mye på at de 1 time etterpå gikk med på et forlik. Det var SEC som snakket om shortere som aksjonærer som de DEFINITIVT ikke er, de eier INGEN aksjer. Hvordan SEC på noen som helst måte kan ønske å beskytte shortere er for meg helt hinsides, de har selv valgt å ta et avansert spekulativt veddemål på at en aksje faller og er ikke eiere av den aksjen. At det da går i dass for de er helt på deres kappe. Sånn sett er EM sin beskrivelse av SEC helt på sin plass.

At EM da samtidig framstår som ikke helt stabil er en annen sak og gjør at aksjonærer som meg kanskje ikke er superfan av akkurat det.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

emurof

Sitat fra: StianSalG på fredag 05. oktober 2018, klokken 11:53Men at det er faktisk Musk selv som i dette tilfellet har, ved sine uheldige utsagn, eventuelt beriket shorterne, er det ingen som bryr seg om? Det er ikke SEC som twitret en meget kursdrivende tweet. Det er ikke SEC som fant opp "funding secured" på 420 USD. Det var Musk selv. Og ingen andre. Det er Musk som har rotet det til. At han ikke makter å innse at han sendte seg selv og Tesla ned i møkkakjelleren med den totalt unødvendige twitringen, som virket å være et barnslig angrep på shortere, får stå for hans egen regning.

Det er SEC som absolutt måtte holde aksjonærene som gisler (for å tvinge frem forlik) ved å gå inn i en unødvendig sak basert på denne tweeten. Tweeten var en ikke-sak. Ikke bare snakket han sant, men han skrev faktisk også at det bare var under vurdering.

SEC kunne latt være å løpe shorternes ærend, men de følte vel presset fordi det etablerte (inkludert analytikere, presse og næringsliv) hater Musk og Tesla så voldsomt. I tillegg finnes det flere uheldige koblinger mellom ledende personer i SEC og fossilindustrien. Men jeg har ikke tid eller ork til å undersøke det så nøye. Jeg hadde håpet at noen der ute på nettet hadde hatt muligheten til å gå SEC i sømmene her, men tydeligvis ikke.

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

moonbuggy

Denne tråden er faktisk morsom :)
Språklig akrobatikk av høy klasse for å rettferdiggjøre selvmål på selvmål.
M.h.t. SEC og forlik.
Enten inngår man et forlik eller lar være. Å ta opp kampen i ettertid med idiotiske utspill, er bare selvdestruktivt, intet annet. Hva venter EM å oppnå med et slikt barnslig spark mot SEC?

Ellemelle

Sitat fra: moonbuggy på fredag 05. oktober 2018, klokken 13:22
Hva venter EM å oppnå med et slikt barnslig spark mot SEC?
Man kan snu om på det. Hva har han å tape? Forliket er allerede avgjort, så hvis SEC blir krenket av å bli spøkt med, så spiller det egentlig ingen rolle.

Det hersker jo ingen tvil om at Musk ikke liker shortere. Det er ikke selve shortingen som er problemet, men all FUD'en de sprer for å senke verdien på selskapet. 

Hvis det Musk nevner i de andre tweetene er riktig, at store fond leier ut aksjene til shortere for å kunne skumme fløten selv, så er jo det virkelig noe som burde vært straffbart og ulovlig.

emurof

Skal man se litt fremover da?

Production Hell er tilbakelagt.

Delivery Hell er pågående.

Er Service Hell neste?

Da har de solgt bilen alt, men det blir dyrt hvis det blir som i Norge der de må låne ut alle lånebilene sine og så leie biler av Avis og andre for å dekke opp alle som er på service.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA