Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

I hvert fall per i dag gjør Tesla det litt annerledes med Model 3 enn med S/X.

I stedet for å ta konfigurasjoner fra ventelisten, opprette VIN på disse og så produsere disse i tur og orden, så tar de å produserer bilene først, og etter de er produsert finner de en matchende konfigurasjon i ventelisten, og tildeler den allerede produserte bilen. Dette gir Tesla mindre komplikasjoner i produksjonen, og dette er en strategi som fungerer fint, ettersom Model 3 har betydelig færre mulige konfigurasjoner enn S/X, og en venteliste som strekker seg nesten helt til mars. Rent formelt kan man da si at alle bilene er innom "inventory", før de blir levert, uten at det har noen praktisk betydning.

Når ventelisten begynner å bli kortere, og konfigurasjonsmulighetene øker med SR, standard interiør, EU spec, mm, så vil nok Tesla måtte gå over til samme produksjonsprosess som på S/X. Da kan de ikke produsere 100 identiske biler og forvente at de har nok kunder med riktig konfigurasjon i ventelisten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Huskestue

Sitat fra: gr på søndag 09. september 2018, klokken 13:01
Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 10:49
Push for å få levert ut model 3 som en har på lager(!):

https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/9e5x92/first_tesla_deliver_event_if_its_kind_estimated/

Godt eller dårlig tegn helt sikkert avhengige av øynene som ser... Men at alle biler er solgt før de er produsert kan vi vel være enige om at ikke lenger stemmer også for model 3. Kanskje alle bortsett fra Espen som nok har en god forklaring på dette også?
Blir vel definisjonsspørsmål dette, var det ikke kun reservasjonsholdere som ble invitert via mail, da? Altså de som allerede stod i kø kunne i stedet for å vente tre måneder bare gå og få seg en bil samme dag.

Hvis en kunde hentet en annen bil 3 mnd før hva skjer da med den han/hun hadde bestilt?

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Huskestue

#4878
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 09. september 2018, klokken 13:14
I hvert fall per i dag gjør Tesla det litt annerledes med Model 3 enn med S/X.

I stedet for å ta konfigurasjoner fra ventelisten, opprette VIN på disse og så produsere disse i tur og orden, så tar de å produserer bilene først, og etter de er produsert finner de en matchende konfigurasjon i ventelisten, og tildeler den allerede produserte bilen. Dette gir Tesla mindre komplikasjoner i produksjonen, og dette er en strategi som fungerer fint, ettersom Model 3 har betydelig færre mulige konfigurasjoner enn S/X, og en venteliste som strekker seg nesten helt til mars. Rent formelt kan man da si at alle bilene er innom "inventory", før de blir levert, uten at det har noen praktisk betydning.

Når ventelisten begynner å bli kortere, og konfigurasjonsmulighetene øker med SR, standard interiør, EU spec, mm, så vil nok Tesla måtte gå over til samme produksjonsprosess som på S/X. Da kan de ikke produsere 100 identiske biler og forvente at de har nok kunder med riktig konfigurasjon i ventelisten.

Poenget her var vel at bilene som står for henting ikke matchet de som ble invitert sin konfigurasjon.... Folk ble prøvd å bli fristet til en annen konfigurasjon med betal og få med deg bilen i dag som gullerot!

1000kwh

Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 13:14
Sitat fra: gr på søndag 09. september 2018, klokken 13:01
Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 10:49
Push for å få levert ut model 3 som en har på lager(!):

https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/9e5x92/first_tesla_deliver_event_if_its_kind_estimated/

Godt eller dårlig tegn helt sikkert avhengige av øynene som ser... Men at alle biler er solgt før de er produsert kan vi vel være enige om at ikke lenger stemmer også for model 3. Kanskje alle bortsett fra Espen som nok har en god forklaring på dette også?
Blir vel definisjonsspørsmål dette, var det ikke kun reservasjonsholdere som ble invitert via mail, da? Altså de som allerede stod i kø kunne i stedet for å vente tre måneder bare gå og få seg en bil samme dag.

Hvis en kunde hentet en annen bil 3 mnd før hva skjer da med den han/hun hadde bestilt?
Den er jo ikke produsert, så hva tenker du skulle skje? Noen hopper lengre frem i køen.

Huskestue

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 09. september 2018, klokken 13:18
https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&js=y&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Ffinance.sina.com.cn%2Froll%2F2018-09-09%2Fdoc-ihivtsyk4860306.shtml&edit-text=

Tesla har overført ca $680 mill til Kina for Gigafactory 3. Kan tyde på at det nærmer seg byggestart. :)

Hva får deg til å tro at de har overført noe som helst? Denne fabikken skulle vel låne finansieres, dvs at de har tatt opp et nytt lån på $680 millioner....

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 13:18Poenget her var vel at bilene som står for henting ikke matchet de som ble invitert sin konfigurasjon.... Folk ble prøvd å bli fristet til en annen konfigurasjon med betal og få med deg bilen i dag som gullerot!
Ah, fikk ikke med meg det. Kan være at tiden begynner å løpe i fra Tesla i Q3 i forhold til å sende biler til østkysten, så de velger heller å levere bilene på vestkysten. Kjekt å ha så god etterspørsel at man bare kan dytte biler ut av fabrikken og det blir revet bort.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Huskestue

Sitat fra: 1000kwh på søndag 09. september 2018, klokken 13:20
Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 13:14
Sitat fra: gr på søndag 09. september 2018, klokken 13:01
Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 10:49
Push for å få levert ut model 3 som en har på lager(!):

https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/9e5x92/first_tesla_deliver_event_if_its_kind_estimated/

Godt eller dårlig tegn helt sikkert avhengige av øynene som ser... Men at alle biler er solgt før de er produsert kan vi vel være enige om at ikke lenger stemmer også for model 3. Kanskje alle bortsett fra Espen som nok har en god forklaring på dette også?
Blir vel definisjonsspørsmål dette, var det ikke kun reservasjonsholdere som ble invitert via mail, da? Altså de som allerede stod i kø kunne i stedet for å vente tre måneder bare gå og få seg en bil samme dag.

Hvis en kunde hentet en annen bil 3 mnd før hva skjer da med den han/hun hadde bestilt?
Den er jo ikke produsert, så hva tenker du skulle skje? Noen hopper lengre frem i køen.

Mitt poeng er at de har problemer i verdikjeden sin med å produsere biler med de spesifikasjonene som kundene har bestilt. Grunnen til dette er uklar men det er ikke usannsynlig at det er på grunn av leverandører som ikke vil levere flere deler før de får betalt utestående regninger. Så i stedet for å stoppe produksjonen så produserer de det de har deler til og må pushe biler med andre spesifikasjoner på kunder for å ikke få ett kjempe lager problem som igjen gir quiz med å betale leverandører.

Noe som også kalles den onde sirkel....

Huskestue

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 09. september 2018, klokken 13:26
Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 13:18Poenget her var vel at bilene som står for henting ikke matchet de som ble invitert sin konfigurasjon.... Folk ble prøvd å bli fristet til en annen konfigurasjon med betal og få med deg bilen i dag som gullerot!
Ah, fikk ikke med meg det. Kan være at tiden begynner å løpe i fra Tesla i Q3 i forhold til å sende biler til østkysten, så de velger heller å levere bilene på vestkysten. Kjekt å ha så god etterspørsel at man bare kan dytte biler ut av fabrikken og det blir revet bort.

Ikke sikkert at de som har ventet i ett år syes det er like kjekt.... Tenker meg oppstandelsn her hvis det noen gang blir leveanser i Europa at folk kan bare komme i butikken å hente biler før de som har stått i årevis i kø med innbetalt depositum...

Men at det er lurt å gjøre hvis man har større regninger som forfaller en det en har på bok til å betale dem det kan jeg være enig i.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 09. september 2018, klokken 13:14
Når ventelisten begynner å bli kortere, og konfigurasjonsmulighetene øker med SR, standard interiør, EU spec, mm, så vil nok Tesla måtte gå over til samme produksjonsprosess som på S/X. Da kan de ikke produsere 100 identiske biler og forvente at de har nok kunder med riktig konfigurasjon i ventelisten.

Nja og tja, er ikke så sikker på det... Tror nok fortsatt de vil produsere opp noen serier med en del av de mest populære konfigurasjonene (og evnt. de med størst inntjening) og forvente å bli kvitt dem rimelig kjapt. Så kan heller de med litt mer spesielle ønsker måtte vente litt lengre på levering. Og ja, tror absolutt de vil bruke den strategien i Europa. "Du kan få akkurat den bilen du ønsker - bare med PUP - i løpet av en uke. Uten PUP må du vente 2 måneder."
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 13:23Hva får deg til å tro at de har overført noe som helst? Denne fabikken skulle vel låne finansieres, dvs at de har tatt opp et nytt lån på $680 millioner....
De må stille sikkerhet før de kan låne. Det er ikke bare å opprette en nytt selskap og låne opp 5,7 mrd kroner uten at bankene spør om sikkerhet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorEl

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 09. september 2018, klokken 13:26
Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 13:18Poenget her var vel at bilene som står for henting ikke matchet de som ble invitert sin konfigurasjon.... Folk ble prøvd å bli fristet til en annen konfigurasjon med betal og få med deg bilen i dag som gullerot!
Ah, fikk ikke med meg det. Kan være at tiden begynner å løpe i fra Tesla i Q3 i forhold til å sende biler til østkysten, så de velger heller å levere bilene på vestkysten. Kjekt å ha så god etterspørsel at man bare kan dytte biler ut av fabrikken og det blir revet bort.
Tesla trenger penger. Derfor synes jeg det er et sjakktrekk, et godt trekk vel og merke, at man tenker alternativt for å løse floken. Levere den korteste veien må jo være det lureste?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amoss på søndag 09. september 2018, klokken 13:47Nja og tja, er ikke så sikker på det... Tror nok fortsatt de vil produsere opp noen serier med en del av de mest populære konfigurasjonene (og evnt. de med størst inntjening) og forvente å bli kvitt dem rimelig kjapt. Så kan heller de med litt mer spesielle ønsker måtte vente litt lengre på levering. Og ja, tror absolutt de vil bruke den strategien i Europa. "Du kan få akkurat den bilen du ønsker - bare med PUP - i løpet av en uke. Uten PUP må du vente 2 måneder."
Ganske mulig. Tesla gjør forsåvidt noe lignende på Model S/X innimellom.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: JorEl på søndag 09. september 2018, klokken 13:53Tesla trenger penger. Derfor synes jeg det er et sjakktrekk, et godt trekk vel og merke, at man tenker alternativt for å løse floken. Levere den korteste veien må jo være det lureste?
Tesla trenger ikke penger. Det de trenger er å ha overskudd i Q3. Da må de levere minst 50k Model 3. Helst 55k eller mer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorEl

Sitat fra: Amoss på søndag 09. september 2018, klokken 13:47
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 09. september 2018, klokken 13:14
Når ventelisten begynner å bli kortere, og konfigurasjonsmulighetene øker med SR, standard interiør, EU spec, mm, så vil nok Tesla måtte gå over til samme produksjonsprosess som på S/X. Da kan de ikke produsere 100 identiske biler og forvente at de har nok kunder med riktig konfigurasjon i ventelisten.

Nja og tja, er ikke så sikker på det... Tror nok fortsatt de vil produsere opp noen serier med en del av de mest populære konfigurasjonene (og evnt. de med størst inntjening) og forvente å bli kvitt dem rimelig kjapt. Så kan heller de med litt mer spesielle ønsker måtte vente litt lengre på levering. Og ja, tror absolutt de vil bruke den strategien i Europa. "Du kan få akkurat den bilen du ønsker - bare med PUP - i løpet av en uke. Uten PUP må du vente 2 måneder."
Denne strategien måtte jeg på når jeg handlet min E-golf mai-2016. Jeg ville ha med varmepumpe, men fikk beskjed om at jeg måtte vente 6mnd. Ente med at jeg tok ut bilen på et par uker i stedet.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA