Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Løve

Sitat fra: turfsurf på søndag 02. september 2018, klokken 18:44
Sitat fra: Løve på søndag 02. september 2018, klokken 18:22
De som har kjøpt siste måneden ligger an til betydelige tap.
Som huskestue presiserer over, det er hverken tap eller gevinst før det er realisert.
Som jeg skrev, ligger an til.

Sveinung1954

Skjønner ikke dette maset om å like/ikke like Tesla. Det er ikke det vi denne tråden handler om; den handler om Tesla aksjen. Det går utmerket an å like Tesla, forgude Musk, men likevel være av den oppfatning at aksjen er overpriset. Jeg er enig i at Musk er en fantastisk person. Muligens den viktigste som lever på planeten i dag. Likevel mener jeg aksjen er grovt overpriset, og er trygg på at den over tid skal betydelig ned. Den eneste grunnen til at den er så høyt priset som den er, er at markedet har priset inn troen på at Musk kan utføre mirakler. Når denne troen blir svekket (etter noen brainfarter av noen Tweeter), ser en at kursen går ned. Den dagen det går opp for markedet at Musk kun er et menneske av kjøtt og blod han også, blir det brutalt på børsen.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Espen Hugaas Andersen

#4667
Sitat fra: Huskestue på søndag 02. september 2018, klokken 19:25Jeg har fortsåelsen at det var 30-45 dager som er vanlig men uansett så må probelemene med å få levert biler snart beggynne å smerte. Det popper jo opp lager litt rundt omkring i US mulig at dette er biler som venter på rework men uansett så går dagene da fort og leverandørgjeld forfaller uten at en får inn penger. Som du sier 3 milliarder i leverandørgjeld og 2 milliarder på bok går ikke i hop (Nå forfaller selvsagt ikke alt samtidig men likevel)  og gi en gjeldssquese som kan ende i en "terminal spin".
Det leveres jo mange biler. Utifra offisielle databaser som NMVTIS vet vi at det ble levert i snitt rundt 3000 biler per uke i juli. Har de fått til 4000 per uke i august og 4500 per uke i september, så er det ca 49.000 Model 3. Eller ca like mange som det produseres. (Kan også se her for estimater: https://insideevs.com/monthly-plug-in-sales-scorecard/ )

Det er ikke noe tvil om at det har vært litt utfordringer med logistikken. Men den går seg til. Tesla jobber nå også med å opprette en ny organisasjon for å styre leveranser bedre.

Sitat fra: Huskestue på søndag 02. september 2018, klokken 19:25Når det gjelde å vanne ut eksisterende aksjonærer ved å trykke flere aksjer så er det selvsagt en muliget. Det som er rart er at dette ikke er gjort for flere måneder siden. Jo nærmere en er stupet så vanskeligere blir det å få til på en fornuftig måte. Hvis det hadde vært mulig så kan jeg ikke sjønne hvorfor det ikke ble gjort i våres.

Espen hva er din forklaring på at det ikke er gjort for lenge siden?
Min forklaring er at Tesla ser at de ikke har spesielt behov for pengene. Mer penger er så klart kjekt, men de så at Tesla ville begynne å gå med profitt og positiv kontantstrøm fra og med det kvartalet vi allerede er inne i, og kom frem til at utvanningen ikke var verdt det. (Dette er nok også grunnen til at det å ta Tesla av børs kom opp nå - det er først nå at Musk ser at Tesla ikke trenger kapitalmarkedene lengre for å finansiere veksten.)

Men så klart, det er mulig de vil konkludere annerledes om Tesla er på 420+. Da for å finansiere Gigafactory 3 og 4, Model Y og Semi. Men det er mulig de bare vil bruke pengene fra Model 3, og gjøre ting litt smartere og bruke litt lengre tid. Mitt inntrykk er at dette er en av lærdommene fra Model 3. Å gå rett for "Alien dreadnaught" var ikke en stor suksess da det førte til forsinkelser og unødvendig høy capex. Mye kan gjøres med et telt og litt innsats.
Sitat fra: Huskestue på søndag 02. september 2018, klokken 19:25Og nei å bruke penger som eventuelt Space X har på bok er nok ikke mulig Espen, det er ønsketenkning.
Musk gjorde det med Solar City, så nei, det er ikke ønsketenkning.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorEl

Sitat fra: Geirr på søndag 02. september 2018, klokken 19:35
Skjønner ikke dette maset om å like/ikke like Tesla. Det er ikke det vi denne tråden handler om; den handler om Tesla aksjen. Det går utmerket an å like Tesla, forgude Musk, men likevel være av den oppfatning at aksjen er overpriset. Jeg er enig i at Musk er en fantastisk person. Muligens den viktigste som lever på planeten i dag. Likevel mener jeg aksjen er grovt overpriset, og er trygg på at den over tid skal betydelig ned. Den eneste grunnen til at den er så høyt priset som den er, er at markedet har priset inn troen på at Musk kan utføre mirakler. Når denne troen blir svekket (etter noen brainfarter av noen Tweeter), ser en at kursen går ned. Den dagen det går opp for markedet at Musk kun er et menneske av kjøtt og blod han også, blir det brutalt på børsen.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win. -Mr Musk ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Huskestue

#4669
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 02. september 2018, klokken 20:04
Sitat fra: Huskestue på søndag 02. september 2018, klokken 19:25Og nei å bruke penger som eventuelt Space X har på bok er nok ikke mulig Espen, det er ønsketenkning.
Musk gjorde det med Solar City, så nei, det er ikke ønsketenkning.

Elon Musk fusjonerte ikke Tesla med Solar city men aksjonærene i Tesla aksepterte å bytte Solar City aksjer med Tesla aksjer (noe som var veldig lønnsomt for Musk og broren som satt med aksjer i ett selskap som var på vei til å gå konkurs). Hvor vellykket har denne transaksjonen vært så langt for de andre aksjonærene i Tesla? Hvordan går det med synergiene mellom de to selskapene? Når kommer solcelle taksteinene på markedet? Hvor mange Solar City ansatte er litt sagt opp? Første lån som forfaller for Tesla i november er forøvrig solar city lån. 

Space X er ett privat selskap med ett sett eiere Tesla er ett børsnotert selskap med helt andre eiere. Hvordan tenker du at en transaksjon skal foregå Espen? Tror du eierne i Space X ønsker å låne ut penger på bok til eierne i Tesla? Har Space X nok penger på bok til å kjøpe Tesla av børs (nei det ble ikke noe av det)? Skal Elon Musk selge seg ned i Space X og sette inn pengene han får for det inn på konto i Tesla?

Dette må du forklare Espen for dette skjønner jeg ikke hvordan skal foregå!

JorEl

Mange spørsmål til Espen. Du får vente til litt ut i uken.. ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Huskestue

Sitat fra: JorEl på søndag 02. september 2018, klokken 22:25
Mange spørsmål til Espen. Du får vente til litt ut i uken.. ;)

Du eller andre må gjerne forsøke deg på ett svar du/dere også men da med ett resonnement som er noe annet en det går fint at Space X betaler Teslas regninger fordi Elon er en gud :-D

What-a-watt

@Huskestue
Spørsmål til Espen om hvorvidt han har husket gjeld, renter osv. er ganske håpløse. Tror han faktisk har atskillig bedre oversikt enn deg som må søke hjelp hos SA for å finne motargumenter. Dette er ikke et forum for private diskusjoner, så slutt med å henvende deg til han i hvert innlegg du kommer med. Skal du ha privatundervisning, så bruk PM (hvis han i det hele tatt tilbyr noe slikt).

Ellemelle

Kudos til Espen som har bekjempet troll og shorterwannabes siden første side i denne tråden.

Håper han fikk lastet opp masse aksjer da kursen lå på 28 dollar på førstesiden, som lønn for strevet :-)

Espen Hugaas Andersen

#4674
Sitat fra: Huskestue på søndag 02. september 2018, klokken 22:13Elon Musk fusjonerte ikke Tesla med Solar city men aksjonærene i Tesla aksepterte å bytte Solar City aksjer med Tesla aksjer (noe som var veldig lønnsomt for Musk og broren som satt med aksjer i ett selskap som var på vei til å gå konkurs). Hvor vellykket har denne transaksjonen vært så langt for de andre aksjonærene i Tesla? Hvordan går det med synergiene mellom de to selskapene? Når kommer solcelle taksteinene på markedet? Hvor mange Solar City ansatte er litt sagt opp? Første lån som forfaller for Tesla i november er forøvrig solar city lån.
Nå snakket jeg om SolarCity og SpaceX, ikke SolarCity og Tesla, men når det gjelder SolarCity og Tesla så tar ting tid. Produksjonen av solcelletaket rampes opp i disse dager ved Gigafactory 2, og på litt sikt vil det nok ganske sannsynlig omsettes for noen millarder per år. Synergien mellom solcelletaket og Powerwall blir nok ganske bra.

Og gjelden fra SolarCity kom hovedsaklig knyttet til solcelleinstallasjoner. Solcelleinstallasjonene tjener penger. Hovedårsaken til at SolarCity var i en økonomisk vanskelig situasjon var at det var en tillitskrise. Fordi de ikke fikk god rente på lånte penger var det ikke økonomi i prosjektene de hadde, og fordi det ikke var økonomi i prosjektene så fikk de dårlig rente. Dette løste seg ved at Tesla tok over gjelden - rentene falt og prosjektene kunne friskmeldes.

Og en ting til, det er fullstendig unødvendig å forsøke å tegne et bilde av at Musk gjorde noe uredelig i oppkjøpet av SolarCity. Det ble vedtatt av aksjonærene med en overveldende majoritet, og verken Elon Musk eller JB Staubel (som satt i styret hos SolarCity) deltok i avstemningen, fordi de var inhabil. Og uavhengige økonomer vurderte prisen på selskapet og kom frem til det de mente var en rettferdig pris for begge parter.

Sitat fra: Huskestue på søndag 02. september 2018, klokken 22:13Space X er ett privat selskap med ett sett eiere Tesla er ett børsnotert selskap med helt andre eiere. Hvordan tenker du at en transaksjon skal foregå Espen? Tror du eierne i Space X ønsker å låne ut penger på bok til eierne i Tesla? Har Space X nok penger på bok til å kjøpe Tesla av børs (nei det ble ikke noe av det)? Skal Elon Musk selge seg ned i Space X og sette inn pengene han får for det inn på konto i Tesla?

Dette må du forklare Espen for dette skjønner jeg ikke hvordan skal foregå!
F.eks slik: http://fortune.com/2015/08/07/this-is-why-elon-musks-spacex-has-been-buying-up-solarcitys-bonds/

Tesla lager obligasjoner som SpaceX (og eventuelt andre) kjøper. SpaceX er et selskap som har lov til å tjene penger akkurat som de vil, og om ledelsen ønsker å investere i noe som vil gi bra avkastning, så kan de gjøre det. Og ja, Musk må nok si seg inhabil, men det betyr ikke at det ikke vil ende opp med å skje allikevel. Det er mange smarte personer i eierstrukturen av SpaceX, som har evnen til å finne løsninger som alle tjener på.

Musk kunne også låne opp penger på sin andel i SpaceX, for så å bruke disse pengene i en emisjon hos Tesla. F.eks 500 mill er en liten sum som Musk kan hoste opp på noen dager. (Men da vil andre også få mulighet til å delta i emisjonen, så det er fullt mulig den ville blitt overtegnet, og Musk ville fått en mindre andel.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Huskestue

#4675
Sitat fra: Whatwatt på søndag 02. september 2018, klokken 23:05
@Huskestue
Spørsmål til Espen om hvorvidt han har husket gjeld, renter osv. er ganske håpløse. Tror han faktisk har atskillig bedre oversikt enn deg som må søke hjelp hos SA for å finne motargumenter. Dette er ikke et forum for private diskusjoner, så slutt med å henvende deg til han i hvert innlegg du kommer med. Skal du ha privatundervisning, så bruk PM (hvis han i det hele tatt tilbyr noe slikt).

Henvender meg til som faktisk bidrar i diskusjonen og Espen gjør faktisk det derfor henvender jeg meg til han.

Du not so much.

Og jeg ber ikke om noe kurs fra Espen eller noen andre men at en argumenterer for sitt ståsted som er ett annet enn mitt. Så langt har ikke argumentene som har kommet frem endret mitt syn på at Tesla aksjer er en ekstremt risikabel investering. Alt for risikabel for meg. Og jeg er av den oppfattelsen at CP11 er en reell mulighet hvis ikke Tesla snart fyller kassen med cash. 

Huskestue

Sitat fra: Ellemelle på søndag 02. september 2018, klokken 23:13
Håper han fikk lastet opp masse aksjer da kursen lå på 28 dollar på førstesiden, som lønn for strevet :-)

Det håper jeg også men ikke minst at han får tatt gevinst før kursen er 28 dollar igjen...

Espen Hugaas Andersen

#4677
Sitat fra: Ellemelle på søndag 02. september 2018, klokken 23:13Kudos til Espen som har bekjempet troll og shorterwannabes siden første side i denne tråden.

Håper han fikk lastet opp masse aksjer da kursen lå på 28 dollar på førstesiden, som lønn for strevet :-)
Jeg gjorde desverre ikke det. Det føltes for usikkert på den tiden, og jeg hadde noen andre investeringer som var ugunstige å selge på det tidspunktet, i mitt syn.

Jeg var klar til å investere i Tesla i 2008, men da var Tesla ikke på børs ennå. Da investerte jeg heller i et par batteriselskaper, ettersom det føltes ganske sikkert at batterier ville gjøre det bra, mens bilprodusentene kanskje kunne ha større utfordringer. Noen måneder/år etter det solgte jeg unna, fordi jeg mistet troen på at det var riktig strategi det også, og gikk i null. Jeg vet ett av selskapene var Ener1, som leverte defekte batterier til Fisker Karma og gikk konk. Så der ungikk jeg et tap. (Men det var ikke store summer uansett.) Var også innom REC, fordi jeg har tro på solceller, og tjente penger. Kom meg ut i tide der også.

Man lærer så lenge man lever. Når det gjelder Tesla så lærte jeg at man bør ikke være redd for å investere i noe man har tro på. Det verste som skjer er at man ryker på et tap. Og Tesla er egentlig en god kombinasjon av det jeg har tro på for fremtiden. Batterier, elbiler og solceller. Jeg var sent til å investere i Tesla, men jeg har gjort det greit allikevel. Betalte blant annet halve Teslaen med profitt. (Ikke at jeg vil oppfordre noen til å forsøke det samme. Kanskje har jeg bare hatt flaks...)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

Sitat fra: JorEl på søndag 02. september 2018, klokken 18:12
Må vel si at Tesla er en suksess?

Misunnelig?

Ja, Tesla har vært en success, uten tvil, men her må vi skille litt mellom bilen og selskapet. Bilen har uten tvil vært en success. Selskapet er det for tidlig å si noe om for i min verden så er success ensbetydende med å tjene penger når man driver en kommersiell virksomhet som vel dette er. Er det et kvartal Tesla har kunnet vise et overskudd, ellers store tap og behov for å fylle opp kassen?

Nei, misunnelse er noe jeg aldri har vært plaget av, men du har tydeligvis et nært forhold til det ordet?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Sitat fra: JorEl på søndag 02. september 2018, klokken 20:55
Sitat fra: Geirr på søndag 02. september 2018, klokken 19:35
Skjønner ikke dette maset om å like/ikke like Tesla. Det er ikke det vi denne tråden handler om; den handler om Tesla aksjen. Det går utmerket an å like Tesla, forgude Musk, men likevel være av den oppfatning at aksjen er overpriset. Jeg er enig i at Musk er en fantastisk person. Muligens den viktigste som lever på planeten i dag. Likevel mener jeg aksjen er grovt overpriset, og er trygg på at den over tid skal betydelig ned. Den eneste grunnen til at den er så høyt priset som den er, er at markedet har priset inn troen på at Musk kan utføre mirakler. Når denne troen blir svekket (etter noen brainfarter av noen Tweeter), ser en at kursen går ned. Den dagen det går opp for markedet at Musk kun er et menneske av kjøtt og blod han også, blir det brutalt på børsen.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win. -Mr Musk ;)

Feil person og lite presist sitert! Forøvrig nokså usikkert om han virkelig sa dette for han hadde vært død i mange år før det ble påstaått at han hadde sagt. :laugh:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA