Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

mthoring

Greit, jeg har ikke noen offisiell kilde på det angivelige budet. Som mye annet i denne tråden så er det basert på kilder "med kjennskap til saken". Hvis du foreslår å kutte ut å diskutere rykter basert på anonyme kilder i denne tråden, så er det greit for meg.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Løve

Sitat fra: pkhamre på torsdag 30. august 2018, klokken 10:55
Sitat fra: Løve på torsdag 30. august 2018, klokken 10:39Der Tesla tidligere har kommet seg unna med å omgi seg av troende meningsfeller som ser på EM som en halvgud har en nå begynt å få vanlige kunder totalt blottet for romantiske ideer om Telsa og EM. Disse kundene stiller helt andre krav og har helt andre forventninger. Disse kundene skiter i om Tesla går konkurs og disse kundene dkiter i «oppdraget». Kundene vil ha en moderne bil for en billig penge ($35 000).

1) Hvordan definerer du en "vanlig kunde"?
2) Hvilke krav og forventninger har disse kundene som ikke andre har?
3) Er dette basert på din egen følelse eller har du statistisk data å vise til?

Vanlig kunde er alle som har hørt om Tesla men som ikke bryr seg mer om selskapet enn det. Disse er vanlig folk med vanlige kvalitetskrav. Disse helt ordinære kvalitetskravene går godt over hva Tesla så langt har prestert å levere. Bare snakk med tidligere Tesla-eiere som nå kjører fossilt.

Hvis du finner en vitenskapelig artikkel om emnet så si i fra! Resten handler om å observere hva som faktisk skjer og få med seg hvem som sier hva når. Det er ikke ut fra et vakuum at tesla=kult har oppstått.

JorEl

#4637
Løve; "Bare snakk med tidligere Tesla-eiere som nå kjører fossilt."

I denne gruppen finner du altså personer som er så misfornøyd at de går over til en vanlig ICE-motor?
Dette er ikke troverdig. Alle som har prøvd en elbil, merker fort hvor overlegen kjørekvaliteten er. Tesla- eiere har i tillegg større batterier enn andre elbiler og et bedre ladenettverk. Den gruppen du snakker om, tror jeg er veldig liten.

Edit; Ser at mine innlegg har nådd 420. :laugh: Min hyllest til Elon Musk.


Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

THE

Sitat fra: Løve på fredag 31. august 2018, klokken 09:14
Bare snakk med tidligere Tesla-eiere som nå kjører fossilt.

Det kan jeg gjøre når jeg møter noen. Pr. dags dato vet jeg om noen som har byttet ut Telsaen, men da har de byttet i ny Tesla. Jeg regner vel med at det blir flere Tesla-eiere som går over til andre merker nå framover etterhvert som Audi, Jaguar, Mercedes og BMW kommer med langrekkevidde elbiler med skikkelig hurtiglading.

Mange Tesla S eiere står nok også klare til å bytte bil når Tesla Model 3 kommer, fordi de har kjøpt Model S på tross av at den er for stor og/eller for dyr i forhold til behovene de har.

For den gjengse Tesla-eier sitter det nok langt inne å gå over til eksosbil igjen, men mange venter nok på at de store produsentene skal komme med noe som matcher Tesla på både rekkevidde, ladehastighet og tilgjengelighet av ladenettverk. Dessverre ser det ut til at alle legger seg litt under det som Tesla leverer i dag (og de siste 5 årene) både når det gjelder rekkevidde og ladehastighet. Og utbygging av lynladenettverket  (150+ kW CCS) som disse bilene er avhengig av går jo tilsynelatende tregere enn utvidelsen av Tesla sitt supercharger-nettverket.

Tror ikke de få som har byttet fra Tesla til eksosbil fører til kollaps i etterspørsel av Tesla. Det ser også ut til at økning i etterspørsel etter elbiler er større enn økning av tilbud, så det er nok god plass til BÅDE Tesla OG de andre elbilene uten at noen trenger å gå konkurs.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Øyvind.h

Kjapt oppsummert har jeg i hvert fall 6-7 nære venner og familie som kjører Tesla. Ingen vil ta i fossilbil igjen, men et par vurderer alternativer pga småtull med bil eller behov.
I større bekjentskapskrets vet jeg om 5-6 som har Tesla. En av dem vet jeg har bestilt den nye Porsche Taycan. Ellers har jeg ikke sett en eneste gå fra Tesla til fossil. Men broren til en jeg møtte hadde hatt Model X en stund og gått tilbake til fossilbil. Personlig har jeg bestilt en Kia Niro. Men det er mest for moroskyld fordi ventelisten er lang, fordi jeg vet det er bilen svigers burde bytte til og fordi jeg fint kunne hatt den selv også en periode.

Jeg vil påstå at alle jeg vet om som har Tesla bortsett fra to er det man vil kalle vanlige kunder. Normalen er dog at man prøver ladenettverk og bil og deretter blir man hekta, selv om man var "vanlig" i starten.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

skyfawn

Jeg byttet til fra en S85D til en E-golf i 2016, den absolutt størst tabben jeg har gjort. Bilen har vært hos møller 13 ganger og skal nå inn for 14. gang neste måned for utbedring av feil på aircondition (har vært alt fra lekkasje inn bakdører, DAB som ikke fungerer, vanvittig knirk i understell etc.), sikkert en mandagsbil. Har reservert Model3 og gleder meg til å kvitte meg med Golfen (og Møller). Har troen på Tesla, får håpe de får opp produksjonstakten!

JorEl

Virker som LG er de som fikser batterier til de nyeste elbil-utfordrerene. Her taper de vel i starten siden ingen har sin egen Gigafabrikk? LG skal jo tjene penger på batterier? Pluss at prisen synker ikke når så mangen av disse "ufrivillige" elbil produsentene står i kø.
California er en flott stat :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

1000kwh

Sitat fra: JorEl på fredag 31. august 2018, klokken 09:39
Løve; "Bare snakk med tidligere Tesla-eiere som nå kjører fossilt."

I denne gruppen finner du altså personer som er så misfornøyd at de går over til en vanlig ICE-motor?
Dette er ikke troverdig. Alle som har prøvd en elbil, merker fort hvor overlegen kjørekvaliteten er. Tesla- eiere har i tillegg større batterier enn andre elbiler og et bedre ladenettverk. Den gruppen du snakker om, tror jeg er veldig liten.

Edit; Ser at mine innlegg har nådd 420. :laugh: Min hyllest til Elon Musk.
Omgåes 5 andre med Tesla og de skryter hemningsløst av bilen, ladenettverket og øknomien i det.

Det er nok en ekstremt marginal gruppe ja. Over til andre merker ja, men ikke tilbake til en 525D :D

Sveinung1954

Vanligvis har jeg null tro på tekniske analyser, men her er det tydelig at det skjer noe rundt 300. Brudd over/under dette nivået tipper jeg kan sette fart i aksjen begge veier...
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Espen Hugaas Andersen

300 er en psykologisk grense. Men den har ikke såå stor betydning. Vi har vært lenge under 300 tidligere i år, for så å gå over 350.

Tror ikke det vil skje særlig spennende med kursen før enten produksjons- og leveranseoppdateringen som kommer ca 1. oktober (ca 4 uker), eller kvartalsrapporten tidlig november (ca 9 uker). Det er mulig Tesla velger å støtte opp aksjekursen ved å si noe sånt som "Tesla har oppnådd profitt og positiv kontantstrøm i Q3" i produksjons- og leveranseoppdateringen. De har forhåndsannonsert slikt tidligere, når de har følt for det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: Geirr på fredag 31. august 2018, klokken 17:28
Vanligvis har jeg null tro på tekniske analyser, men her er det tydelig at det skjer noe rundt 300. Brudd over/under dette nivået tipper jeg kan sette fart i aksjen begge veier...
Hææ skal du snakke om aksjer

Kursen dippet under 300 i går, mener den var 297. Trodde da det samme som deg at den kunne gå mot 250 igjen i værste fall. Men den ligger og kruser på rundt 300.

Tror det trengs noe nytt for å få stor bevegelse. Den ligger jo ca 70 dollar under toppen etter den famøse tweeten. Det er jo et tydelig signal det.

Går det noen vei er det ytterligere ned, frem til Tesla kan presentere noe positivt.

ethoring

Oppgangene til TSLA siste året (unntatt tweeten til Elon i begynnelsen av august) har vel alle vært knyttet til godt nytt om produksjonen av model 3. Nedturene på sin side har stort sett vært drevet av FUD fra shorterville.

Vi får nok en oppgang når Q3 og Q4-tallene viser overskudd. Kanskje kan vi si farvel til 300-tallet en gang for alle.

geear

Jeg kommer nok til å kjøpe meg inn igjen nå i uka, for å sitte inne til over kvartalspresentasjonen.

X-faktoren i dette nå føler jeg er alt av søksmål og faenskap mot Musk, er redd det kan påvirke aksjekursen mer enn vi ønsker.

Løve

#4648
Sitat fra: gr på søndag 02. september 2018, klokken 08:04
Jeg kommer nok til å kjøpe meg inn igjen nå i uka, for å sitte inne til over kvartalspresentasjonen.

X-faktoren i dette nå føler jeg er alt av søksmål og faenskap mot Musk, er redd det kan påvirke aksjekursen mer enn vi ønsker.

Det er vel søksmaål på grunn av faenskap fra Musk som er den presise måten å omtale ting på? Det er jo derfor Musk må ut av alt som handler om å ha reeell makt i Tesla. Han kan få en papirtittel og fortsette som visjonær, men å drive butikken må noen som kan drive butikk ta seg av.

Jeg hadde aldri kjøpt akskjer i Tesla nå. Det ender med overveiende sannsynlighet opp med en CH11 i overskuelig fremtid. Tesla har jo til og med engasjert to selskap hvis ypperste ekspertise er restrukturering av selskap.

Mye relevant informasjon her forresten:

http://investors.morningstar.com/ownership/shareholders-overview.html?t=TSLA&region=usa&culture=en-US&ownerCountry=USA

arthur

Sitat fra: gr på søndag 02. september 2018, klokken 08:04
Jeg kommer nok til å kjøpe meg inn igjen nå i uka, for å sitte inne til over kvartalspresentasjonen.

X-faktoren i dette nå føler jeg er alt av søksmål og faenskap mot Musk, er redd det kan påvirke aksjekursen mer enn vi ønsker.

Buy the rumour sell the facts?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA