Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Er enig i at det er en risiko for å havne i et ekkokammer. Det er greit å følge med på argumentene til de som tror på at Tesla vil falle. Hittil har de i all hovedsak vært latterlig dårlige, men det er ingen garanti for at de vil fortsette å være latterlig dårlige i fremtiden.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

stefse

Hadde kjøp rundt $280 sist men fikk ikke. Holder meg unna kjøp inntil videre.
Enda kan det være mer negativt i gjære, med SEC, snakk om fengsel og mulige rettsaker.
Håper han slipper med bot, og tar Twitringen som en dyr lærepenge. For en teknisk kar som han, er børsregler bare kjedelig pjatt han neppe har brukt tid på å sette seg inn i før han ble tvunget til det, som nå.

For orden skylds, igjen, jeg kjøper gjerne produktene til Tesla, men aksjer er aksjer og penger er penger.

Dagens sitat: 
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 26. august 2018, klokken 10:17

Og jeg betviler ikke et øyeblikk at hovedgrunnen til at Tesla ikke ble tatt av børs er at $420 er et for lavt tall.



God søndag  :D
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Espen Hugaas Andersen

#4502
Sitat fra: stefse på søndag 26. august 2018, klokken 12:27God søndag  :D
God søndag.

Jeg vet det er en god del aksjonærer som ville ha følt seg snytt om Tesla hadde blitt tatt av børs på 420, og de ikke kunne ha blitt med videre. Folk har eid aksjer i Tesla i *åresvis* med store forventninger til Model 3, og så noen få måneder før Model 3 programmet skal bære frukter, så skulle man få aksjene sine tvangsinnløst til en pris som er bare noen få prosent over tidligere ATH.

For min del hadde det ikke vært enden på verden, ettersom jeg uansett ser etter en åpning for å redusere risikoen og eksponeringen til Tesla, og 420 er ikke veldig dårlig, selv om det ikke er veldig bra. Det er nok en noenlunde OK pris for selskapet der det er i dag. (Men en pris som ikke ville irritere aksjonærene er nok fort over 500.)

Men det er bedre å kunne være med på morroa, ettersom Tesla går fra å brenne hundrevis av millioner dollar hvert kvartal, til å få inn hundrevis av millioner av dollar hvert kvartal. Så kommer bølgen av oppgraderinger, inkludering på S&P, og kanskje til og med en short squeeze. Det neste året blir ekstremt spennende, og jeg er glad for at jeg får vært med på det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Huskestue

#4503
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 26. august 2018, klokken 13:06
Sitat fra: stefse på søndag 26. august 2018, klokken 12:27God søndag  :D
God søndag.

Jeg vet det er en god del aksjonærer som ville ha følt seg snytt om Tesla hadde blitt tatt av børs på 420, og de ikke kunne ha blitt med videre. Folk har eid aksjer i Tesla i *åresvis* med store forventninger til Model 3, og så noen få måneder før Model 3 programmet skal bære frukter, så skulle man få aksjene sine tvangsinnløst til en pris som er bare noen få prosent over tidligere ATH.

For min del hadde det ikke vært enden på verden, ettersom jeg uansett ser etter en åpning for å redusere risikoen og eksponeringen til Tesla, og 420 er ikke veldig dårlig, selv om det ikke er veldig bra. Det er nok en noenlunde OK pris for selskapet der det er i dag. (Men en pris som ikke ville irritere aksjonærene er nok fort over 500.)

Men det er bedre å kunne være med på morroa, ettersom Tesla går fra å brenne hundrevis av millioner dollar hvert kvartal, til å få inn hundrevis av millioner av dollar hvert kvartal. Så kommer bølgen av oppgraderinger, inkludering på S&P, og kanskje til og med en short squeeze. Det neste året blir ekstremt spennende, og jeg er glad for at jeg får vært med på det.

Øyvind det kan jo også være andre ting som lurer rundt svingen.

Styret i Tesla hyret i forrige uke kommunikasjonsselskapet Joele Frank. Dette er ett selskap som har spesialisert seg i å selge kommunikasjonsråd til selskap i krevende situasjoner/kriser.   De er er nok mest kjent for støtte selskaper gjennom Chapter 11 restrukturering (http://www.joelefrank.com/practice-areas/restructuring-bankruptcy/) men selger selvsagt også andre kommunikasjons råd.

En slik nyhet blir selvsagt tolket helt forskjellig i de to leirene, de som er svak trua som investor eller sitter short tolker det som ett tegn på att en Chapter 11 er en mulighet mens de som er faste i trua tenker at dette er for å legge til rette for kommunikasjonen i ett oppkjøp (som det ikke ble)/emisjon eller generelt stramme opp investor kommunikasjonen.

Hva som er rett er ikke lett å vite før det eventuelt er for sent da dette selvsagt og riktig holdes hemmelig og de som vet dette er underlagt strenge insider handel regler.

Det jeg kan lese ut av dette er at å snakke om Tesla aksje kurs enten en ønske at den er høy eller lav uten å si at der er det kjempe usikkerhet og at dette er en risikabel investering (begge veier) er uetisk.

For de som ikke vet hva Chapter 11 er så anbefaler jeg å lese seg opp. Hint det er ikke bra for aksjonærer, leverandører og kreditorer men ikke fullt så ille for selskapet, ansatte og kundene av selskapet.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på søndag 26. august 2018, klokken 11:02
La oss tippe sluttkursen mandag. Jeg tipper 297. Altså en god nedgang...
318 etter en markert dipp ned under 300

Espen Hugaas Andersen

Chapter 11 er ikke en relevant problemstilling. For at dette skulle bli relevant måtte selskapet være i trøbbel. Noe ingenting tyder på at de er.

Tesla har masse penger på bok, de er forventet å ha tjent penger fra og med juli, Musk kan skyte inn mer penger ved behov med sikkerhet i SpaceX, selskapet kunne ha blitt kjøpt opp av f.eks Saudierne, det kan hentes inn mer penger via emisjon eller obligasjoner, osv.

Chapter 11 konkurs er så langt unna en relevant problemstilling at hvis man i det hele tatt bruker tid på å frykte dette så har man ingenting i aksjemarkedet å gjøre. Da bør man kanskje heller ha pengene i gull som man gjemmer i madrassen, og begynne å kjøpe inn våpen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#4506
Og når det gjelder Joele Frank, så tyder alt på at de ble hydret inn for å ta Tesla av børs. https://nordic.businessinsider.com/tesla-board-special-committee-hires-pr-firm-joele-frank-2018-8/?r=US&IR=T

Men dagen etter ombestemte Musk seg: https://www.nytimes.com/2018/08/25/business/elon-musk-tesla-private.html

SitatOn Thursday morning, Elon Musk and Tesla's board gathered for a meeting on the factory floor of the company's manufacturing plant in Fremont, Calif., people with knowledge of the events said. They were joined by representatives from the investment bank Goldman Sachs and the private equity firm Silver Lake, which were advising on a deal.

After a Silver Lake representative made a presentation expressing confidence in their ability to manage the process of taking Tesla private — a transaction that could have required $24 billion or more — the Wall Street representatives left the room, and the floor was given to Mr. Musk.

But instead of telling his board just how far he'd come in securing new investors for a potential deal, Mr. Musk backtracked: He no longer believed going private was in the best interest of the company, and he would not be bringing forward a proposal to buy out the company.

Doing so would be too distracting, big institutional investors could not all take part and there was no easy path for retail shareholders to be involved, he told the board.

The directors — some of whom have expressed concern about Mr. Musk's use of Twitter and erratic behavior — were supportive.

During the meeting, the board voted to dissolve the special committee established to evaluate a potential deal. And before lunchtime, the meeting — held in the same room where Mr. Musk sometimes sleeps during late nights at the factory — was over.

Man kan nok forvente at Joele Frank ikke vil jobbe mer for Tesla.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 26. august 2018, klokken 12:23
Er enig i at det er en risiko for å havne i et ekkokammer. Det er greit å følge med på argumentene til de som tror på at Tesla vil falle. Hittil har de i all hovedsak vært latterlig dårlige, men det er ingen garanti for at de vil fortsette å være latterlig dårlige i fremtiden.
Tesla var jo skremmende nær konkurs i 2013 og det har vært nok av både større og mindre utfordringer som er helt reelle.

Nåværende utfordringer er ikke i nærheten av 2013 så jeg tror ikke Chapter 11 er aktuelt nå.

Det Musk blåste av om advarsler om utfordringer med storskalaproduksjon og sa «Alien drenought» skulle løse, satt jo også i og virker først tilbakelagt nå og da er teltet kommet i tillegg .

Taben

#4508
Sitat fra: stefse på søndag 26. august 2018, klokken 12:27
Hadde kjøp rundt $280 sist men fikk ikke. Holder meg unna kjøp inntil videre.
Enda kan det være mer negativt i gjære, med SEC, snakk om fengsel og mulige rettsaker.
Håper han slipper med bot, og tar Twitringen som en dyr lærepenge. For en teknisk kar som han, er børsregler bare kjedelig pjatt han neppe har brukt tid på å sette seg inn i før han ble tvunget til det, som nå.

For orden skylds, igjen, jeg kjøper gjerne produktene til Tesla, men aksjer er aksjer og penger er penger.

Dagens sitat: 
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 26. august 2018, klokken 10:17

Og jeg betviler ikke et øyeblikk at hovedgrunnen til at Tesla ikke ble tatt av børs er at $420 er et for lavt tall.



God søndag  :D


Hei og god søndag. Jeg sitter på et forholdsvis høyt antall aksjer, ca 2000, gikk inn på under $30. Lykke at Tesla fortsatt er på børs, 420 var nok altfor lavt til å gjennomføre ønsket om å ta Tesla av børs. Regner med at de fleste som skriver innlegg i denne tråden sitter med betydelig antall aksjer (også du :)) og gleder seg over utviklingen vi har fremfor oss de neste årene.

Ps. Off topic. Var forresten i New York for få uker siden og var innom Tesla. Dere som har reservert Model 3: gled dere, fantastisk bil til fin pris, absolutt en bil som kan sammenlignes med BMW M3. Til dere 4 -fire som av en eller annen grunn sitter og poster kun negative artikler/meldiger og egentlig viser null interesse av aksjer, bil generelt eller Tesla sine bilmodeller: Tesla model 3 er det ikke for sent å reservere. Dette vil bli en toppselger når den engang kommer på nyåret.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tesla model X P100D, Oktober 2017
Leaf, September 2017

Tesla model X Signatur P90D, August 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Huskestue

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 26. august 2018, klokken 13:49
Chapter 11 er ikke en relevant problemstilling. For at dette skulle bli relevant måtte selskapet være i trøbbel. Noe ingenting tyder på at de er.

Tesla har masse penger på bok, de er forventet å ha tjent penger fra og med juli, Musk kan skyte inn mer penger ved behov med sikkerhet i SpaceX, selskapet kunne ha blitt kjøpt opp av f.eks Saudierne, det kan hentes inn mer penger via emisjon eller obligasjoner, osv.

Chapter 11 konkurs er så langt unna en relevant problemstilling at hvis man i det hele tatt bruker tid på å frykte dette så har man ingenting i aksjemarkedet å gjøre. Da bør man kanskje heller ha pengene i gull som man gjemmer i madrassen, og begynne å kjøpe inn våpen.

Ingen skal si at du ikke er utrolig sterk i trua Espen. Mitt innstendige råd til deg Espen er bruke ett minutt per dag per 100 tusen du har verdi i Tesla på Seeking Alpha eller ett annet sted som er IKKE de ekkokamrene som får deg til å skrive med den totale overbevisningen du demonstrerer her?

Please, jeg skriver dette fordi jeg liker det du bidrar med her på forumet (selv om jeg ikke alltid er enig).

Huskestue

#4510
En ting som kanskje noen har lurt på er hvorfor er Tesla og kanskje Musk så opptatt av selskapets aksjekurs og hva shortere gjør og mener? Hvorfor er ikke andre selskapers CEO er ute og snakker om kurs, short squese etc?

Det er ikke opplagt at dette har noe å si i det hele tatt for ett selskap. Kursen på aksjer påvirker ikke ett selskap som er børsnotert sin drift. I motsetning til når selskapet noteres på børs første gang da kursen selvsagt er viktig for hvor mye penger som en får hentet inn.  Økning i aksje priser etter at det ble notert tilfaller ikke selskapet men den investor som selger aksjer og påvirker ikke selskapets regnskap på noe måte.

Hvorfor er da Tesla og Musk så opptatt av dette?  En ting er hvis en ser for seg å gå ut i markedet igjen med en emisjon (dvs trykke flere aksjer, selge disse og på denne måten få inn mer penger men samtidig redusere eierandelen til eksisterende eiere tilsvarende). Da vil selvsagt en høy kurs være viktig. Men Musk sier og har gjentatte mange ganger at det skal de ikke og herfra skal en være cash flow positive, dvs tjene mer penger løpende enn det en bruker på drift og vekst.) Dvs det det bør ikke være forklaringen.

Forklaring jeg tror mest i forhold til denne opptattheten mhp aksjekurs og shortere er at den henger sammen med lånebetingelser (Tesla har ca 10 milliarder dollar i gjeld, sikra det doble av hva den norske stat tar inn i bil og ensinavgifterr i året(!)).  Betingelsene til de to første større lånene som Tesla har som forfaller (ett i November på 300 ish millioner dollar  og ett rett over nyttår på ca 900 millionær dollar) har som betingelser at hvis kusen er over 360 (her er det selvsagt mange detaljer med fin skrift) at låntakerne får betalt gjennom i nye aksjer som Tesla trykker ikke i cash. Dvs at disse lånen betales av aksjonærene som får en tilsvarende mindre andel i selskapet.

Gitt dette og Elon sin fokus på kurs og shortere så tolker jeg det slik at det er viktig videre drift at en slipper å betale disse 1,2 milliardene ut av kassen og det er viktig å holde kursen høy og en presser på for å få den over 360 dollar fremover.

Den andre forklaringen som er mulig knyttet til Elon sin private økonomi. Elon har sin betydlige formue i knyttet opp i sitt eierskap i Tesla (og space X). For å ha glede av formuen uten måtte selge aksjer for å ha til salt i grøten (eller fuel til jeten, og eiendomsskattene på de fire kåkene i Bel Air) så er det vanlig å belåne aksjene sine (Det er for øvrig vanskeligere å få lån på aksjer i selskaper som ikke er børsnotert så dette er enklere med Tesla aksjer enn det er med Space X aksjer).

Elon har derfor satt deler av sine aksjer i Tesla i sikkerhet for sine private lån og er selvsagt ut fra det avhengig av kursen ikke faller for mye. Gjør den det så blir han utsatt for en såkalt margin call der de som har sikkerhet i aksjene «tvangs» selger en andel for å sikre at lånet kan betales tilbake.

Nå er det selvsagt Elon sine lånebetingelser ikke offentlig tilgjengelig og derfor usikkert hvor langt ned kursen må til for å være der at Elon reelt svetter pga dette. Det SPEKULERES likevel på at det er rundt 220 – 230 dollar per aksje. Hvis Elon må selge aksjer så kan det igjen ses på av markedet som et negativt signal som driver kursen videre ned i en spiral mot ett eller annet lavere nivå eller 0.

Kort oppsummert ikke invester mer i denne aksjen (eller noen andre aksjer) enn det du har råd til å eventuelt tape alt du har investert og fortsatt sove godt om natten!

Øyvind.h

Jeg forstår godt frustrasjonen. Det skrives ufattelig mye skvip om Tesla. Mye vinkles så negativt som mulig. Ofte spinnes det historier ut av nærmest ingen ting. Tesla generere klikk. Det er garantert frustrerende å lese så mye løgn og merkelige påstander. Seeking Alpha er nettstedet jeg har lest de aller dårligste "analysene". Men det finnes ett og annet gullkorn der også. Leste en del der for noen år siden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Huskestue på søndag 26. august 2018, klokken 15:15Ingen skal si at du ikke er utrolig sterk i trua Espen. Mitt innstendige råd til deg Espen er bruke ett minutt per dag per 100 tusen du har verdi i Tesla på Seeking Alpha eller ett annet sted som er IKKE de ekkokamrene som får deg til å skrive med den totale overbevisningen du demonstrerer her?

Please, jeg skriver dette fordi jeg liker det du bidrar med her på forumet (selv om jeg ikke alltid er enig).
Får epost hver gang det skrives noe om Tesla på SA, og er innom nesten daglig. Selv om det er sjeldent jeg kommer meg forbi første avsnitt uten å bryte ut i latter.

Det virker som du ikke tror jeg er klar over short-teoriene. Jeg er fullstendig klar over de, men det at de i all hovedsak enten misforstår temaet fullstendig, baserer seg på sviktende faktagrunnlag eller mangler fullstendig logikk gjør at de er lett å rive i fillebiter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Huskestue

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 26. august 2018, klokken 15:36
Sitat fra: Huskestue på søndag 26. august 2018, klokken 15:15Ingen skal si at du ikke er utrolig sterk i trua Espen. Mitt innstendige råd til deg Espen er bruke ett minutt per dag per 100 tusen du har verdi i Tesla på Seeking Alpha eller ett annet sted som er IKKE de ekkokamrene som får deg til å skrive med den totale overbevisningen du demonstrerer her?

Please, jeg skriver dette fordi jeg liker det du bidrar med her på forumet (selv om jeg ikke alltid er enig).
Får epost hver gang det skrives noe om Tesla på SA, og er innom nesten daglig. Selv om det er sjeldent jeg kommer meg forbi første avsnitt uten å bryte ut i latter.

Det virker som du ikke tror jeg er klar over short-teoriene. Jeg er fullstendig klar over de, men det at de i all hovedsak enten misforstår temaet fullstendig, baserer seg på sviktende faktagrunnlag eller mangler fullstendig logikk gjør at de er lett å rive i fillebiter.

Ok godt å høre at du eksponerer deg for alternative tolking av virkeligheten.

Lykke til med videre kursutvikling!

Amoss

Sitat fra: Huskestue på søndag 26. august 2018, klokken 15:17
Hvorfor er da Tesla og Musk så opptatt av dette?  En ting er hvis en ser for seg å gå ut i markedet igjen med en emisjon (dvs trykke flere aksjer, selge disse og på denne måten få inn mer penger men samtidig redusere eierandelen til eksisterende eiere tilsvarende). Da vil selvsagt en høy kurs være viktig. Men Musk sier og har gjentatte mange ganger at det skal de ikke og herfra skal en være cash flow positive, dvs tjene mer penger løpende enn det en bruker på drift og vekst.) Dvs det det bør ikke være forklaringen.

Er det noe jeg ikke har fått med meg?  Jeg trodde kun at han hadde sagt at de ikke trengte/ville hente inn mer penger i år. Ut i fra hva jeg har fått med meg så er det fortsatt helt åpent for om de vil gjøre det til neste år - eller året etter.

De har en del større prosjekter som skal igang de kommende årene: GF-III i Kina, GF i Europa, muligens en fabrikk (GF?) for Model Y, Semi og etterhvert Pickup. Så selv med gode inntekter i fra Model S+3+X så kan det være aktuelt med enten emisjon eller nye lån. Vi har hørt at GF-III i Kina blir finansiert lokalt, men ikke betingelsene. Regner med at dette er nye lån, og betingelsene her kan godt også være linket opp til aksjekursen.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA