Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

t4.ravenbird

Sitat fra: Doldis1 på lørdag 25. august 2018, klokken 12:01
... Du overbeviste meg nettopp til å fortsette her.

Du har vært savnet :+1:

Løve

Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. august 2018, klokken 11:32
Skjønner ikke alt balubaet. Bare de vanlige (Løve,  Geirr, OlaM m. flere) som leter med lupe etter noe negativt.

Kortversjon: Musk Tweetet at han vurderte å ta Tesla privat med gode grunner. Etter å ha gått noen runder får han feedback som gjør at totalvurderingen blir at Tesla forblir public enn så lenge.

Hva er problemet?

Problemet er jo at det ikke er noen funding secured. problemet er at Elon kommer med en akjsemaipulerende tweet etter å ha snakket om short burn of the century over tid. Problemet er alle de som kjøpte akskjer i god tro og som nå sitter igjen med sviende tap. Problemet er alle de som finner seg i denne hodeløse atferden fra Elon uten å be han skjerpe seg og å sørge for at Tesla drives som et sunt selskap, og at det drives med gjennomtenkte tanker.

Problemet heter Elon Musk og problemet står i fare for å kjøre selskapet Tesla i grøfta på grunn av manglende evne til å tenke langsiktig og en for stor evne til å la seg rive med av følelser. Alle de som er ansatt i Tesla fortjener mye mye bedre enn som så.

OlaM

Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. august 2018, klokken 11:32
Skjønner ikke alt balubaet. Bare de vanlige (Løve,  Geirr, OlaM m. flere) som leter med lupe etter noe negativt.

Kortversjon: Musk Tweetet at han vurderte å ta Tesla privat med gode grunner. Etter å ha gått noen runder får han feedback som gjør at totalvurderingen blir at Tesla forblir public enn så lenge.

Hva er problemet?

Jeg trenger ikke lete med lupe, det holder å observere med vidvinkel. Jeg kan bare gjenta at jeg ikke er long eller short Tesla med aksjer eller noe annet, med mulig unntak av at mine skarve sparefond er ørlite long på en flik. De er uansett ikke short. Hvis man ikke stoler på mine motivasjoner kan man i det minste prøve seg på mine argumenter.

Jeg vil at Tesla skal leve lenge og at verden skal elektrifiseres, jeg synes Tesla er verdens beste bil. Jeg synes Sissener er en kjempekødd som har et elendig short-case og ville ikke investert et øre i hans fond. Jeg tror nåværende eiere er i pluss uansett om et år, jeg tror aksjen er over $400 i løpet av 2019, om ikke før.

Men det er noe med å kunne observere virkelighet noenlunde objektivt, eller i alle fall prøve, å tilstrebe å forstå så godt man kan. Det er forskjell på å være positivt innstilt til en helhet og å insistere på at alle delene som utgjør helheten er positive. Et hvert skritt på en reise til et bra sted er ikke nødvendigvis et skritt i riktig retning.

Elon twitret som om han hadde sikret et oppkjøp, som basert på historiske erfaringer er en svært viktig greie i et firmas levetid, og en ting man annonserer i svært kontrollerte former. Men så hadde han ikke sikret oppkjøpet. Problemet med dette er at det alvorlig svekker tilliten til lederen i et digert, viktig firma. Når en leder sier noe så viktig så bør man kunne stole på det, hvis ikke så stoler man ikke på den neste store viktige tingen han sier. Erfaringer sier at de som sier at en viktig, konkret ting skal skje, som så ikke skjer, ikke er folk du kan stole på i det lange løp. Det er én ting å love gull og grønne skoger, det er en annen ting å si hvilket klokkeslett gullbussen til grønnskogen skal gå. Dette er så selvsagt og så innlysende at det kjennes ut som jeg forklarer dette til et barn eller et romvesen. Men det er kanskje ikke så selvsagt? Her er et eksempel på det motsatte:

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 15. august 2018, klokken 00:10
Javel. Man legger ut en tweet som får aksjens verdi til å stige med over 10%. Jeg ville ikke akkurat kalle det å "drite seg ut". I så fall ønsker jeg at CEO i alle selskap jeg har aksjer i skal drite seg ut. Hele tiden.

Det kan selvfølgelig diskuteres om innholdet i meldingen er lovlig eller ikke, men det er i så fall en sak mellom SEC og personen Musk. Selskapet i seg selv har ikke pådratt seg noe straffeansvar.

Slikt vitner om en innsikt og en innstilling som ville vurdert buksepissing som en langsiktig investering i varmeenergi, og det er veldig mange som gjør seg skyldig i lignende. Det Elon gjorde var elendig. Det gjør elbilens framtid dårligere, ikke bedre. Er ikke det lett å se for alle? Det sjokkerer meg at det skal så lite til før ellers smarte, ressurssterke mennesker gjør forferdelig gale vurderinger av helt åpenbare, enkle situasjoner på grunn av en skarve økonomisk interesse. Er det så lite som skal til? Hvor skjør er ikke vår verden da?

Det er det som er problemet.
'21 3LR

doldis1

Sitat fra: Løve på lørdag 25. august 2018, klokken 12:14
Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. august 2018, klokken 11:32
Skjønner ikke alt balubaet. Bare de vanlige (Løve,  Geirr, OlaM m. flere) som leter med lupe etter noe negativt.

Kortversjon: Musk Tweetet at han vurderte å ta Tesla privat med gode grunner. Etter å ha gått noen runder får han feedback som gjør at totalvurderingen blir at Tesla forblir public enn så lenge.

Hva er problemet?

Problemet er jo at det ikke er noen funding secured. problemet er at Elon kommer med en akjsemaipulerende tweet etter å ha snakket om short burn of the century over tid. Problemet er alle de som kjøpte akskjer i god tro og som nå sitter igjen med sviende tap. Problemet er alle de som finner seg i denne hodeløse atferden fra Elon uten å be han skjerpe seg og å sørge for at Tesla drives som et sunt selskap, og at det drives med gjennomtenkte tanker.

Problemet heter Elon Musk og problemet står i fare for å kjøre selskapet Tesla i grøfta på grunn av manglende evne til å tenke langsiktig og en for stor evne til å la seg rive med av følelser. Alle de som er ansatt i Tesla fortjener mye mye bedre enn som så.

Nei så rørende å se at du tar på deg jobben som talsperson for ansatte i Tesla!  Ikke så uvanlig da, det er vel nærmest blitt normen at varslere går ut i media fordi de er bekymret for investorenes penger og at shortere og betalte FUD-skribenter er "bekymret" for de ansattes ve og vel...
Merkelig at det ikke har falt disse inn at vi ville ikke hatt investorer og ansatte var det ikke for Elon Musk..

Jeg så en gammel film her forleden, Armaggeddon fra -98 (tror jeg) Nasa landsetter Bruce Willis og en haug lurvete oljearbeidere på en asteriode med kurs for jorden. Den gangen var handlingen ren science fiction, i dag, for første gang i menneskets historie, er dette mulig å gjennomføre.
En modifisert Falcon 9, tanket i høy jordbane kan i allefall i teorien, gjennomføre en slik bragd! Takket være en manns mot, brilliante dyktighet og ubøyelige vilje...


gigafactory

OlaM, nå må du snart la følelser og bekreftelsbias ta over. Du skiller deg veldig ut i denne tråden  ;)

Larsebass

Enig. Dette er ikke tråden for å veie positivt mot negativt og deretter trekke en konklusjon! ;)

Jeg skal innrømme jeg har rosenrøde briller og kan sikkert ta selvkritikk på det.
Tesla X75D.

Huskestue

Denne nailet du Ola! BRA skrevet!

Sitat fra: OlaM på lørdag 25. august 2018, klokken 12:30
Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. august 2018, klokken 11:32
Skjønner ikke alt balubaet. Bare de vanlige (Løve,  Geirr, OlaM m. flere) som leter med lupe etter noe negativt.

Kortversjon: Musk Tweetet at han vurderte å ta Tesla privat med gode grunner. Etter å ha gått noen runder får han feedback som gjør at totalvurderingen blir at Tesla forblir public enn så lenge.

Hva er problemet?

Jeg trenger ikke lete med lupe, det holder å observere med vidvinkel. Jeg kan bare gjenta at jeg ikke er long eller short Tesla med aksjer eller noe annet, med mulig unntak av at mine skarve sparefond er ørlite long på en flik. De er uansett ikke short. Hvis man ikke stoler på mine motivasjoner kan man i det minste prøve seg på mine argumenter.

Jeg vil at Tesla skal leve lenge og at verden skal elektrifiseres, jeg synes Tesla er verdens beste bil. Jeg synes Sissener er en kjempekødd som har et elendig short-case og ville ikke investert et øre i hans fond. Jeg tror nåværende eiere er i pluss uansett om et år, jeg tror aksjen er over $400 i løpet av 2019, om ikke før.

Men det er noe med å kunne observere virkelighet noenlunde objektivt, eller i alle fall prøve, å tilstrebe å forstå så godt man kan. Det er forskjell på å være positivt innstilt til en helhet og å insistere på at alle delene som utgjør helheten er positive. Et hvert skritt på en reise til et bra sted er ikke nødvendigvis et skritt i riktig retning.

Elon twitret som om han hadde sikret et oppkjøp, som basert på historiske erfaringer er en svært viktig greie i et firmas levetid, og en ting man annonserer i svært kontrollerte former. Men så hadde han ikke sikret oppkjøpet. Problemet med dette er at det alvorlig svekker tilliten til lederen i et digert, viktig firma. Når en leder sier noe så viktig så bør man kunne stole på det, hvis ikke så stoler man ikke på den neste store viktige tingen han sier. Erfaringer sier at de som sier at en viktig, konkret ting skal skje, som så ikke skjer, ikke er folk du kan stole på i det lange løp. Det er én ting å love gull og grønne skoger, det er en annen ting å si hvilket klokkeslett gullbussen til grønnskogen skal gå. Dette er så selvsagt og så innlysende at det kjennes ut som jeg forklarer dette til et barn eller et romvesen. Men det er kanskje ikke så selvsagt? Her er et eksempel på det motsatte:

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 15. august 2018, klokken 00:10
Javel. Man legger ut en tweet som får aksjens verdi til å stige med over 10%. Jeg ville ikke akkurat kalle det å "drite seg ut". I så fall ønsker jeg at CEO i alle selskap jeg har aksjer i skal drite seg ut. Hele tiden.

Det kan selvfølgelig diskuteres om innholdet i meldingen er lovlig eller ikke, men det er i så fall en sak mellom SEC og personen Musk. Selskapet i seg selv har ikke pådratt seg noe straffeansvar.

Slikt vitner om en innsikt og en innstilling som ville vurdert buksepissing som en langsiktig investering i varmeenergi, og det er veldig mange som gjør seg skyldig i lignende. Det Elon gjorde var elendig. Det gjør elbilens framtid dårligere, ikke bedre. Er ikke det lett å se for alle? Det sjokkerer meg at det skal så lite til før ellers smarte, ressurssterke mennesker gjør forferdelig gale vurderinger av helt åpenbare, enkle situasjoner på grunn av en skarve økonomisk interesse. Er det så lite som skal til? Hvor skjør er ikke vår verden da?

Det er det som er problemet.

Gordon Retriever

Sitat fra: Doldis1 på lørdag 25. august 2018, klokken 12:01Du overbeviste meg nettopp til å fortsette her. 
Utmerket - nå var det like før jeg begynte å få troen på tysk bilindustri igjen. :)

Huskestue


doldis1

@ Ola.

SitatDet sjokkerer meg at det skal så lite til før ellers smarte, ressurssterke mennesker gjør forferdelig gale vurderinger av helt åpenbare, enkle situasjoner på grunn av en skarve økonomisk interesse.

Du kunne ikke utdype dette kryptiske budskapet så enkle mennesker som meg kan forstå det?

Amoss

Sitat fra: OlaM på lørdag 25. august 2018, klokken 12:30
Elon twitret som om han hadde sikret et oppkjøp, ...

Gjorde han det?  Kanskje på tide å gå tilbake og lese den twitten en gang til?
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

#4437
Sitat fra: OlaM på lørdag 25. august 2018, klokken 10:57Det beste tipset til noen som befinner seg i et hull: Stopp gravingen. Det var ingen funding, det var ingen oppkjøp. Ingenting er "dokumentert" ved at de bankene er leid inn i ettertid. Det var bare løse, tidligere samtaler med et Saudi-fond og shorter-frustrasjon som ble til en tweet mens hans kjørte bil en tidlig morgen. Han har i ettertid prøvd å sope sammen et oppkjøp, men ikke fått det til. Det var ingen funding secured. Jeg tror aksjeprisen vil bevege seg lite på mandag, fordi markedet allerede har priset inn at det ikke var noen funding secured, det var bare oppspinn. Men gjennom colabunnede rosabriller, ser oppspinn selvsagt ut som genistreker.
Det er tydelig at vi er uenige, og det virker ikke som vi vil klare å bli enige. Det som er klart er at det er ikke noe definitivt bevis for "funding secured" eller det motsatte. Jeg velger å tro på Musks uttalelser, mens du gjør ikke det.

Forøvrig ble det gjentatt i blogg-innlegget at finansiering var sikret. Det ville være ganske dumt å fortsette å si dette om det ikke var tilfelle. Det ville bare være enda et punkt å angripe Musk/Tesla på i en eventuell rettsak.  https://www.tesla.com/blog/staying-public%20

"That said, my belief that there is more than enough funding to take Tesla private was reinforced during this process."

Om prosessen hadde avdekket at det ikke var mulig å ta Tesla av børs pga manglende finansiering, så ville det lure vært å ikke nevne finansieringen i det hele tatt. De kunne kuttet ut det punktet og blogg-innlegget hadde gjort akkurat samme jobben. (Og er det noen som helst tvil om at drøssevis av advokater har sett over det innlegget?)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på lørdag 25. august 2018, klokken 11:09Og deler av tråden her gikk bananas i jakten på hvordan bli med Tesla når Tesla gikk av børs. Det var tydelig en mulighet, og Elon lovte i praksis at folk skulle få bli med. Det ble jo til og med brukt som et argument for hvorfor det ikke var SÅ mye penger som trengtes for å ta Tesla av børs.
Småaksjonærene har ingen betydning for om Tesla hadde blitt tatt av børs. Småaksjonærene eier noe sånt som 13% av aksjene, og det inkluderer mange akrediterte investorer. De småinvestorene som eventuelt ikke kunne blitt med videre eier nok godt under 5% av aksjene til Tesla.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ares

#4439
Jeg fikk nærmest en " hunch" i går og solgte meg ut. Får se på mandag om det var et smart trekk ? Så er doldisen tilbake! Flott, alltid morsomt å se deg sette hyklerne på plass.

SitatTil nye lesere:Doldis1 og Aris er samme person, her har han en diskusjon med seg selv. Brukeren er siden utestengt fra forumet

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA