Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 24. august 2018, klokken 10:05
Det er ikke uavklart hvem som kommer først i mål. Waymo er allerede i mål. Hvis målet er fullverdig selvkjøring uten sjåfør ute på offentlig vei.
Hvordan kan du mene at Waymo er i mål med selvkjørende kjøretøy uten fører når de fortsatt kun kan brukes i begrensede områder hvor de har "kontroll" på omgivelsene?

Altså kan ha hatt mulighet til å manuelt programmere inn kompliserte områder? Selv om du er en early rider i USA kan du kun bestille Waymo innenfor en viss geofence. Så lenge man begrenser geografien så handler det om at alle disse gatene og mulighetene allerede har blitt kjørt og "bearbeidet" enten automagisk eller manuelt. Hadde bilene håndtert ALT dette 100% selv, så kunne de parkert den hvor som helst i verden og bedt den kjøre "hvor som helst", og det er det ingen som får til. Godt mulig at det som må til før dette virker rett og slett er at alle mulige ruter må ha vært kjørt og bearbeidet, men det er forskjell på programmert og autonom.

Ares

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 24. august 2018, klokken 13:36
Sitat fra: Ares på fredag 24. august 2018, klokken 13:17
Senke nivået på debatten? Ser ut for meg som halvparten på denne tråden er inne for å trolle så blir ikke lett å senke nivået her. Grunnen til at jeg mener Google/Waymo trenger Tesla er fordi de trenger 100 000 vis av Elsuver, hvor skal de skaffe de om ikke fra Tesla.

Selv om noen er uenig med deg, så er de ikke nødvendigvis troll..

Når det gjelder tilgangen til el-suver så har Waymo foreløpig bestilt 20.000 i-pace. Og du skal ikke se bort fra at de kan kjøpe flere... Men så er det dessverre slik at Waymo ikke satser 100% elektrisk. Hoveddelen av flåter er  Chrysler  Pacifica (hybrid).
De som et uenige med meg kommer i tilegg til trollene. De førstnevnte kan jeg imidlertidig leve med.Du burde slutte å rapportere brukere som er uenig med deg,det er lett å bli forvekslet med Troll som provoserer kun for å få anledning til å rapportere reelle brukere av forumet.Tilbake til topic kan Waymo bestille så mye de bare ønsker,faktum gjenstår-kun Tesla kan levere et meningsfullt antall Elsuver de nærmeste årene.

Magnus Hansen

Sitat fra: gr på fredag 24. august 2018, klokken 14:03
Hvordan kan du mene at Waymo er i mål med selvkjørende kjøretøy uten fører når de fortsatt kun kan brukes i begrensede områder hvor de har "kontroll" på omgivelsene?

Altså kan ha hatt mulighet til å manuelt programmere inn kompliserte områder? Selv om du er en early rider i USA kan du kun bestille Waymo innenfor en viss geofence. Så lenge man begrenser geografien så handler det om at alle disse gatene og mulighetene allerede har blitt kjørt og "bearbeidet" enten automagisk eller manuelt. Hadde bilene håndtert ALT dette 100% selv, så kunne de parkert den hvor som helst i verden og bedt den kjøre "hvor som helst", og det er det ingen som får til. Godt mulig at det som må til før dette virker rett og slett er at alle mulige ruter må ha vært kjørt og bearbeidet, men det er forskjell på programmert og autonom.

Du beskriver forskjellen på level 4 og level 5, og selvfølgelig blir Waymo level 4 begrenset til geografiske områder. Som gradvis utvides. Det er likevel milevis (pun intended) foran hvor Tesla er.

Ellers indikerer du at Waymo "jukser" ved manuelt programmere inn vanskelige områder. Det er ikke sånn det funker. Det er riktig at Waymo kjører gjennom alle gatene på forhånd for å lage et detaljert kart over alle skilt etc. Men dette er bare et utgangspunkt. Bilene som kjører er fullt i stand til å reagere på omgivelser som forandrer seg. Med nevrale nettverk slik som Tesla gjør. Når en bil så oppdager at for eksempel stoppskilt er fjernet, så sendes informasjon tilbake til Waymo og alle bilene blir gjort oppmerksom på det. Dette gir en ekstra sikkerhet ved at bilene gjenkjenner skilt mm, men også sammenligner med kartet. Den vil da feks stoppe for skiltet selv om  sikten til det skiltet akkurat da er sperret av en trailer. Forøvrig er også Tesla avhengig å bygge opp et tilsvarende kart av omgivelsen før de kan bli level 4 eller 5. De kan ikke bare basere seg på hva kameraene ser, de trenger et detaljert kart i tillegg. Som beskrevet over, for eksempel hvis sikten er blokkert til et stoppskilt. Det er ikke noe hemmelighet at Tesla bygger dette nå. De har jo fordelen av å ha masse biler på veien som samler inn data. Så når en Tesla passerer et sted den tror det er et stoppskilt, så sendes den infoen til Tesla. Og når tilstrekkelig antall biler tror det er et stoppskilt der, så legges det inn i kartet. Således bygges kartet opp på en billigere måte. Men prinsipielt så er det ikke forskjell.

Magnus Hansen

Sitat fra: Ares på fredag 24. august 2018, klokken 14:32
Tilbake til topic kan Waymo bestille så mye de bare ønsker,faktum gjenstår-kun Tesla kan levere et meningsfullt antall Elsuver de nærmeste årene.

Men leste du ikke hva jeg skrev? Waymo baserer seg ikke på el-suver. De baserer seg på en blanding av hybrider og elektriske biler og kan få kjøpt alle bilene de ønsker seg uten å bruke 10-talls milliarder kroner på å kjøpe Tesla. Rent bortsett fra det, så hadde Elon Musk aldri i verden vært interessert i få Google inn som dominerende eier for å bli en fabrikk for Waymos teknologi.

Ellemelle

Shorty, dette er ikke et Waymo-forum for diskusjon rundt Google-aksjen.

Ares

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 24. august 2018, klokken 15:04
Sitat fra: Ares på fredag 24. august 2018, klokken 14:32
Tilbake til topic kan Waymo bestille så mye de bare ønsker,faktum gjenstår-kun Tesla kan levere et meningsfullt antall Elsuver de nærmeste årene.

Men leste du ikke hva jeg skrev? Waymo baserer seg ikke på el-suver. De baserer seg på en blanding av hybrider og elektriske hbiler og kan få kjøpt alle bilene de ønsker seg uten å bruke 10-talls milliarder kroner på å kjøpe Tesla. Rent bortsett fra det, så hadde Elon Musk aldri i verden vært interessert i få Google inn som dominerende eier for å bli en fabrikk for Waymos teknologi.
Du forsto ikke at grunnen til at Waymo bestillte Chrysler-hybrider er fordi,som jeg sa, ingen på denne kloden kan levere et meningsfullt antall el- suver de nærmeste årene. Dvs. ingen untatt Elon Musk..I tiden som kommer vil elbil være eneste alternativ for Googles flåter, dels fordi hybrider er ødeleggende for økonomien men enda viktigere er at de er ødeleggende for Googles omdømme.

mthoring

#4386
"Racet" mot selvkjørende biler er nok fortsatt ikke over, men jeg også må si meg enig i at Google/Waymo og GM/Cruise nok ligger et hakk foran Tesla, dog med dyr lidar og kjøring i svært begrensede og forutsigbare omgivelser. Tesla har fordelen av en enorm flåte biler allerede på veien, og hvis de greier å få til L4/L5 uten bruk av lidar så vil de uansett være vinneren, selv om Google eller GM blir først med en taxitjeneste.

Det ble jo rapportert om at GM måtte fjerne en busk før en demokjøring i vår, slik at bilen ikke vinglet når den kjørte forbi, i tillegg til at det tar mye lenger tid å nå destinasjonen med den autonome sjåføren:
https://arstechnica.com/cars/2018/03/new-report-highlights-limitations-of-cruise-self-driving-cars/
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Magnus Hansen

Sitat fra: Ellemelle på fredag 24. august 2018, klokken 15:34
Shorty, dette er ikke et Waymo-forum for diskusjon rundt Google-aksjen.

Jeg korrigerte noen direkte feilaktige og tøvete påstander. Det er jo selvfølgelig mer behagelig leve i lykkelig uvitenhet om hva konkurrentene driver med hvis man er såpass ukritisk fanboy. Forøvrig hverken shorter eller eier jeg Teslaaksjer, men håper tesla fortsetter fremgangen og blir verdt $1000/aksje. De gjør en særdeles viktig jobb med å akselerere overgangen bort fra fossilt drivstoff

Ellemelle

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 24. august 2018, klokken 16:34
såpass ukritisk fanboy.
Vær så snill. Dette er et Tesla-forum. Ikke lat som om du ønsker Tesla alt vel, samtidig som du fremhever irrelevante "konkurrenter" og generelt sprer FUD.

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 24. august 2018, klokken 16:34
En av flere interessante artikler om Waymo
Dette har ingenting i en tråd om Tesla aksjer i et Teslaforum å gjøre, selv om du er en Waymo-fanboy.

Ares

Sitat fra: Ellemelle på fredag 24. august 2018, klokken 17:00
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 24. august 2018, klokken 16:34
såpass ukritisk fanboy.
Vær så snill. Dette er et Tesla-forum. Ikke lat som om du ønsker Tesla alt vel, samtidig som du fremhever irrelevante "konkurrenter" og generelt sprer FUD.

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 24. august 2018, klokken 16:34
En av flere interessante artikler om Waymo
Dette har ingenting i en tråd om Tesla aksjer i et Teslaforum å gjøre, selv om du er en Waymo-fanboy.
Støttes til 100 %  Moderator bør slutte å la forumet bli misbrukt av elbilmotstandere

turfsurf

Waymo og Tesla har helt forskjellige innfallsvinkler. Waymos tilnærming kommer i lang tid til å være henvist til byområder og tettbebygde strøk. Hvor langt Tesla har kommet er vanskelig å si, foreløpig har de ikke noe på veien.

For alle som ønsker at Google (Alphabet) skal kjøpe Tesla, skrekk og gru. Anbefaler en titt på myactivity.google.com. Mye heller Apple, de tar ihvertfall sikkerhet og sporbarhet på alvor. Men da hadde vel bilene blitt dobbelt så dyre...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ares

Sitat fra: turfsurf på fredag 24. august 2018, klokken 17:54
Waymo og Tesla har helt forskjellige innfallsvinkler. Waymos tilnærming kommer i lang tid til å være henvist til byområder og tettbebygde strøk. Hvor langt Tesla har kommet er vanskelig å si, foreløpig har de ikke noe på veien.

For alle som ønsker at Google (Alphabet) skal kjøpe Tesla, skrekk og gru. Anbefaler en titt på myactivity.google.com. Mye heller Apple, de tar ihvertfall sikkerhet og sporbarhet på alvor. Men da hadde vel bilene blitt dobbelt så dyre...
Enig med hvert ord du skriver og jeg ønsker slett ikke å se Google som majoritetsaksjonær i Tesla, men tenk på hva Google kunne gjort med Teslas biler og tenk på hva Tesla kunne gjort mef Googles penger! Jeg kan garantere at flere har tenkt tanken på at et kompaniskap av de nevnte kunne utradert resten av bilindustrien på et tiår !

Magnus Hansen

#4392
Når man avfeier faktaopplysninger som «FUD» så er det noe trumpsk over det hele. Ellers er jeg mer interessert i å diskutere sak. Jeg har forøvrig heller ikke sagt at Waymo og Tesla er direkte konkurrenter. Hele diskusjonen begynte når Ares påsto at Google burde kjøpe opp Tesla basert på en litt snodig argumentasjonsrekke. Som blant annet besto i å påstå at Tesla var nr 2 på selvkjøring. Noe jeg argumenterte mot.

Forøvrig kan det godt hende at Waymo og Tesla blir direkte konkurrenter en dag, men det er i alle fall ikke de første 10 årene

PS det var Ares som skrev at Tesla var waymos nærmeste konkurent

Magnus Hansen

Sitat fra: Ares på fredag 24. august 2018, klokken 18:19
Enig med hvert ord du skriver og jeg ønsker slett ikke å se Google som majoritetsaksjonær i Tesla, men tenk på hva Google kunne gjort med Teslas biler og tenk på hva Tesla kunne gjort mef Googles penger! Jeg kan garantere at flere har tenkt tanken på at et kompaniskap av de nevnte kunne utradert resten av bilindustrien på et tiår !

For ordens skyld: Det Elon Musk prøver å gjøre er å ta Tesla av børs. Han trenger da en eller flere investorer til å kjøpe ut de aksjonærene som ikke ønsker å være med av børs. La oss si denne aksjonæren er Google og de trenger å spytte inn 15 milliarder dollar for å få til dette. Og hvor mange av disse pengene havner hos Tesla? Nøyaktig 0. Absolutt ingenting. Pengene havner hos aksjonærene som blir kjøpt ut.

Ellemelle

La meg presentere dine faktaopplysninger:

"Interessant nok så påsto du selv, uten forbehold eller kilder, at Tesla var nr. 2. Men det synes du var greit?  Innen ett år vil både GM og Waymo ha selvkjørende taxier operative i utvalgte amerikanske byer."

Dette er ikke fakta, men en antagelse, på linje med "om et år kan Tesla kjøre fra kyst til kyst uten sjåfør" (vi så hvordan det gikk)

Men nå har jeg ikke tid til dette lengre, du får nyte selskapet med arthur og geirr i ignorelisten min <plonk>

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA