Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Ares

Trenger ikke lenger enn tol vår egen E24 der Ark invest ceo i åpent brev til Tesla ber de holde selskapet på børs og samtidig påpeker at deres analytikere rangerer Tesla som nr. 1 i autonomikappløpet, kursmål på aksje opp til 4000 usd.

What-a-watt

Det er vel ikke lett for ARK å bli hørt når man eier 0.26% av aksjene.

Ares

Sitat fra: Whatwatt på torsdag 23. august 2018, klokken 23:51
Det er vel ikke lett for ARK å bli hørt når man eier 0.26% av aksjene.
Ikke godt å si, alt er ikke matematikk. Disse besserwisserne som rangerer Tesla omtrent sist i autonomiracet har i alle fall ingen aksjer i selskapet..

What-a-watt

Sitat fra: Ares på torsdag 23. august 2018, klokken 23:57
Ikke godt å si, alt er ikke matematikk.
Her er det vel snakk om helt vanlig prosentregning?

Ares

Vil i såfall se slik ut. Musk bestemmer dette 100% selv, hvis han vil ta Tesla av børs og finner en investor han kan leve med, blir Tesla tatt av børs.

arthur

Sitat fra: Ares på torsdag 23. august 2018, klokken 23:57
Sitat fra: Whatwatt på torsdag 23. august 2018, klokken 23:51
Det er vel ikke lett for ARK å bli hørt når man eier 0.26% av aksjene.
Ikke godt å si, alt er ikke matematikk. Disse besserwisserne som rangerer Tesla omtrent sist i autonomiracet har i alle fall ingen aksjer i selskapet..

Antyder du her at antall aksjer kan ha betydning for hva man mener om "dette og hint"?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Magnus Hansen

Sitat fra: Ares på torsdag 23. august 2018, klokken 23:01
Ha, skulle jeg bli utestengt for å påpeke at du bringer påstander og presenterer det som sannhet skal jeg jaggu ikke savne dette forumet! Du er rapportert til moderator for TROLLING

Det er måten du ordla deg som er problemet. Ved å bruke ord som "vås" og "latterlig" så bidrar du til å senke nivået på debatten. Så får moderator vurdere hvor de vel legge lista.

Interessant nok så påsto du selv, uten forbehold eller kilder, at Tesla var nr. 2. Men det synes du var greit?  Innen ett år vil både GM og Waymo ha selvkjørende taxier operative i utvalgte amerikanske byer. Dette blir da de første Level 4 bilene. Som blir kjørende rundt i svært komplekse bymiljøer med fotgjengere, syklister, folk som kjører på rødt lys osv osv. Og hva gjør Tesla? De slår på stortrommen for at bilene snart skal kunne svinge av motorveien på egenhånd..

https://www.reuters.com/article/us-gm-autonomous/gm-plans-large-scale-launch-of-self-driving-cars-in-u-s-cities-in-2019-idUSKBN1DU2H0

https://cleantechnica.com/2018/08/22/waymo-prepares-for-first-paid-autonomous-taxi-service/

Espen Hugaas Andersen

#4372
Det er forskjell på å ha noen eksperimentelle selvkjørende biler, der det sitter en profesjonell sjåfør i førersetet og følger med (noe Tesla forøvrig demonstrerte for måneder og år siden), og det å rulle ut features til hundretusener av privateide biler.

Waymo og de fleste andre gjør seg avhengig av lidar, som er en dyr løsning og noe man stort sett ikke vil se i privateide personbiler med det første. Dermed er det i mitt syn litt poengløst å diskutere om Tesla er nr 1, nr 2 eller nr 3, i dag. Det er fortsatt helt uavklart hvem som kommer til mål først. Jeg tror Tesla ligger bra an, i hvert fall.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Magnus Hansen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 24. august 2018, klokken 09:46
Det er forskjell på å ha noen eksperimentelle selvkjørende biler, der det sitter en profesjonell sjåfør i førersetet og følger med, og det å rulle ut features til hundretusener av privateide biler.

Vi snakker ikke om "noen eksperimentelle biler". Vi snakker om kommersielle taxitjenester i drift innen et år. Waymo har bestilt over 80.000 biler til sin flåte. GM bygger sine egne basert på Bolt.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 24. august 2018, klokken 09:46
Waymo og de fleste andre gjør seg avhengig av lidar, som er en dyr løsning og noe man stort sett ikke vil se i privateide personbiler med det første.

Det er riktig at det per i dag er for dyrt å sette inn Lidar i privatbiler. Men da antar du at biler fortsatt blir privateide, og ikke en abonnementssystem, som synes å være veien utviklingen går. I alle fall i byer. Du antar også at prisen ikke går vesentlig ned når volumet går opp.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 24. august 2018, klokken 09:46
Dermed er det i mitt syn litt poengløst å diskutere om Tesla er nr 1, nr 2 eller nr 3, i dag. Det er fortsatt helt uavklart hvem som kommer til mål først. Jeg tror Tesla ligger bra an, i hvert fall.

Det er ikke uavklart hvem som kommer først i mål. Waymo er allerede i mål. Hvis målet er fullverdig selvkjøring uten sjåfør ute på offentlig vei. Så kan man se på situasjonen om 10-15 år og vurdere om Teslas beslutning om ikke å bruke Lidar kommer til å være den beste på sikt. Men det er ingen tvil om at per i dag så er minst to andre nærmere ekte selvkjøring enn det Tesla er.

Espen Hugaas Andersen

Ingen er i mål før bilene faktisk er uten sjåfør, og man har et system som er varig konkurransedyktig.

Det kan godt hende Waymo kommer først med førerløse taxier, men det kan like gjerne skje at Waymo og Tesla kommer samtidig, ettersom det fortsatt er ukjent tidshorisont på når det blir lov å ha førerløse biler. Om det først blir lov om 5 år kan du ha f.eks fire selskaper som starter opp virksomhet samtidig. Og det hjelper ikke å være først om man blir utkonkurrert noen måneder senere. Uansett hvor billig lidar blir, så vil det være dyrere enn en kamera-basert løsning, i og med at lidar kommer i tillegg til kameraer. Tesla lager nå også sin egen databrikke spesifikt for neuralnett, noe som kan bidra på å kutte kostnadene i forhold til konkurrentene. Og businessmodellen i seg selv muliggjør også lave kostnader. Tanken er at det skal benyttes kundebiler, og da trenger ikke taxi-virksomheten nødvendigvis betale for den fulle kostnaden av bilen, og investert kapital blir lavere (det blir en slags crowdfunding). Kunden selv vil ta noe av kostnaden av bilholdet, fordi de trenger en bil, og sier kanskje ja takk til $1 per tur for å dekke kostnaden av bilen, i stedet for kanskje $1,5 som trengs av Waymo og de andre.

Vi får se hva tiden bringer. For min del er denne diskusjonen ikke spesielt betydelig for min investering i Tesla. Jeg har tro på Tesla selv om de ikke skulle bli en stor aktør innenfor selvkjøring.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Magnus Hansen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 24. august 2018, klokken 10:59
Det kan godt hende Waymo kommer først med førerløse taxier, men det kan like gjerne skje at Waymo og Tesla kommer samtidig, ettersom det fortsatt er ukjent tidshorisont på når det blir lov å ha førerløse biler.

Nei, det kan ikke hende at Waymo og Tesla kommer med dette samtidig. Hvorfor snakker du stadig om "ukjent tidshorisont"? Waymo starter i år. 2018. Og vi kan være enig om at Tesla ikke starter opp i år? Og det er også lov per i dag å ha førerløse biler der hvor Waymo starter opp.

https://eu.azcentral.com/story/money/business/tech/2018/03/01/gov-doug-ducey-issues-order-keep-arizona-capital-self-driving-cars/385812002/


Espen Hugaas Andersen

Foreløpig er det ikke mulig å reise med selvkjørende taxi uten at det er en sjåfør/operatør med. Om dette vil endre seg i nær fremtid gjenstår å se. Og inntil noen ruller ut en selvkjørende taxi-tjeneste der det ikke er noen med i bilen, som også er trygg, praktisk og attraktivt priset, så kan alt skje.

Jeg trodde det fortsatt ikke var lov å operere selvkjørende biler uten at det var noen som satt i førersetet, men det kan se ut som det har blitt lov visse steder. Der tok jeg feil. Men selv om det kanskje formelt sett er lov, så kommer det også an på alt rundt. Vi får se om Waymo og Cruise faktisk vil tilby ubetjente selvkjørende taxier. Jeg har mine tvil om at det skjer i år eller neste år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ares

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 24. august 2018, klokken 09:33
Sitat fra: Ares på torsdag 23. august 2018, klokken 23:01
Ha, skulle jeg bli utestengt for å påpeke at du bringer påstander og presenterer det som sannhet skal jeg jaggu ikke savne dette forumet! Du er rapportert til moderator for TROLLING

Det er måten du ordla deg som er problemet. Ved å bruke ord som "vås" og "latterlig" så bidrar du til å senke nivået på debatten. Så får moderator vurdere hvor de vel legge lista.

Interessant nok så påsto du selv, uten forbehold eller kilder, at Tesla var nr. 2. Men det synes du var greit?  Innen ett år vil både GM og Waymo ha selvkjørende taxier operative i utvalgte amerikanske byer. Dette blir da de første Level 4 bilene. Som blir kjørende rundt i svært komplekse bymiljøer med fotgjengere, syklister, folk som kjører på rødt lys osv osv. Og hva gjør Tesla? De slår på stortrommen for at bilene snart skal kunne svinge av motorveien på egenhånd..

https://www.reuters.com/article/us-gm-autonomous/gm-plans-large-scale-launch-of-self-driving-cars-in-u-s-cities-in-2019-idUSKBN1DU2H0

https://cleantechnica.com/2018/08/22/waymo-prepares-for-first-paid-autonomous-taxi-service/
Senke nivået på debatten? Ser ut for meg som halvparten på denne tråden er inne for å trolle så blir ikke lett å senke nivået her. Grunnen til at jeg mener Google/Waymo trenger Tesla er fordi de trenger 100 000 vis av Elsuver, hvor skal de skaffe de om ikke fra Tesla.

Magnus Hansen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 24. august 2018, klokken 12:48
Vi får se om Waymo og Cruise faktisk vil tilby ubetjente selvkjørende taxier. Jeg har mine tvil om at det skjer i år eller neste år.

Det er selvfølgelig legitimt å tvile på det disse selskapene sier. Etter alt jeg har lest, så virker det på meg som tidsplanen er realistisk. Det er forøvrig i dag 400 personer som benytter seg av Waymo som prøveprosjekt. Pluss ansatte som har hatt tilgang til det i lenger tid.

En av flere interessante artikler om Waymo:

https://www.bloomberg.com/news/features/2018-07-31/inside-the-life-of-waymo-s-driverless-test-family

Magnus Hansen

Sitat fra: Ares på fredag 24. august 2018, klokken 13:17
Senke nivået på debatten? Ser ut for meg som halvparten på denne tråden er inne for å trolle så blir ikke lett å senke nivået her. Grunnen til at jeg mener Google/Waymo trenger Tesla er fordi de trenger 100 000 vis av Elsuver, hvor skal de skaffe de om ikke fra Tesla.

Selv om noen er uenig med deg, så er de ikke nødvendigvis troll..

Når det gjelder tilgangen til el-suver så har Waymo foreløpig bestilt 20.000 i-pace. Og du skal ikke se bort fra at de kan kjøpe flere... Men så er det dessverre slik at Waymo ikke satser 100% elektrisk. Hoveddelen av flåter er  Chrysler Pacifica (hybrid).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA