Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Øggen

Sitat fra: Vhagar på onsdag 22. august 2018, klokken 20:57
Det er billigere å vente på neste president enn å flytte produksjonen...
.

Og neste President kjem nok tidligere enn venta. Siste dagers avsløringa e forhåpenyligvis spiker'n i kista på den reality klovnen
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

georglu

Sitat fra: Vhagar på onsdag 22. august 2018, klokken 20:57
Tesla kunne nok hatt en europeisk fabrikk, men da vil trolig bilene blitt for dyre.

Tesla HAR planer om å bygge en europeisk fabrikk, sannsynligvis enten i Tyskland eller Nederland. Med høy grad av automatisering, så spiller ikke lønnskostnader så fryktlig stor rolle skulle jeg tro. For øvrig er lønninger i high tech-firmaer som Tesla i California ikke spesielt lave. Lover og regler som beskytter arbeidslivet derimot er ikke like mye av som i Europa. Men igjen, ikke sikkert det spiller så stor roller. Tesla trenger alle de fabrikkene de kan få bygget for å kunne dekke en forventet fremtidig etterspørsel. Først Model 3 (ambisjoner om selge minst 500.000 biler pr år) og deretter Model Y (her er ambisjonene enda høyere enn for 3 og antagelig forventet salg på 1 mill pr år). Etter Model Y er det litt i det blå hva som kommer foruten Semi og Roadster, men der er det neppe snakk om de helt store volumene. Kanskje det kommer en kompaktbil (Musk har nevnt en slik på Twitter). Jeg tviler på at Tesla vil slite med overproduksjon med det første.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Ares


Vhagar

Sitat fra: georglu på onsdag 22. august 2018, klokken 22:17
Sitat fra: Vhagar på onsdag 22. august 2018, klokken 20:57
Tesla kunne nok hatt en europeisk fabrikk, men da vil trolig bilene blitt for dyre.
Tesla HAR planer om å bygge en europeisk fabrikk

Tesla sine "Gigafactory" er vel bare batterifabrikkene og ikke selve bilfabrikkene? Men ser at den for Europa skal bli en kombinert fabrikk. Markedet i Europa (foruten Norge) har vel ikke blitt så bra som håpet? Så Kina går forran og får opp fabrikken mye tidligere. Så kommer nok Europa etter det en gang. Kanskje innen 5 år? Likevel ikke noe å "leve av etter olja" som politikerene maser om. Men det er vel lov til å håpe på bedre tilgang til deler om ikke annet med lokal fabrikk. Jeg holder ikke pusten mens jeg venter akkurat.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Amoss

#4354
Sitat fra: Vhagar på onsdag 22. august 2018, klokken 23:04
Tesla sine "Gigafactory" er vel bare batterifabrikkene og ikke selve bilfabrikkene?

Den første var ment som en ren batterifabrikk ja (men de produserer også motorer++ til TM3 der også), og den andre fikk de flytende på en fjøl med på lasset da de overtok SolarCity, og den har ikke noe med hverken batterier eller elbiler å gjøre.

Men fremover er det meningen at alle nye "Gigafactories" skal være kombinerte batteri- og bil-fabrikker der råmateriale kommer inn og ferdige biler - med batterier - kommer ut. Om dette faktisk blir gjennomført slik Elon har sagt gjenstår det jo klart å se.

Sitat fra: Vhagar på onsdag 22. august 2018, klokken 23:04
Så Kina går forran og får opp fabrikken mye tidligere.

Tror nok at Kina ble prioritert her pga. barrierene for utenlandskproduserte biler i Kina. Og da Elon tydeligvis klarte å "mase" seg til å få bygge en fabrikk i Kina uten det sedvanlige kinesiske kravet om å måtte ha en joint venture med ett kinesisk selskap så var det nok ikke lengre noe å nøle etter - før de evnt. skulle ombestemme seg ;)  Så får vi se om Truphen "vinner" handelskrigen og barrierene forsvinner...


Edit:  Gigafactory 2
Model S 85D

Vhagar

Regner ikke den andre som en gigafactory (enda?) den produserer PV paneler som nevnt, men blir vel oppskalert med tid og stunder den også. Greit å vite at planen er å bygge komplette fabrikker hvor alt fra start til slutt foregår og at de får betegnelsen Gigafactory. Tipper den i Kina blir bygd med tanke for dette fra dag 1 av. Og tipper Kina kommer opp så fort delvis pga avtaler men også pga markedet er såpass stort og raskt voksende. Byråkratiet dreper fremdrift i Europa dessverre.

Vet ikke om dette er en ok kilde og beklager om den har vært oppe tidligere. Men wiki'en nevner 25 nye gigafactories og linker til denne (som bare sier 10) men det er jo rom for flere da uten at jeg tror Norge blir valgt.
https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/world-will-need-%E2%80%98-least%E2%80%99-10-more-ev-battery-gigafactories-2025

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Ares

Sitat fra: Ares på onsdag 22. august 2018, klokken 22:56
Dollaren snur opp igjen?
Nope. Jeg håper de som kommer etter oss klarer å skape en felles valuta for verden.  Slik som nå er en haug dyktige mennesker sysselsatt med å kjøpe/selge ulike valutaer og andre aktiviter rundt samme. Totalt meningsløs bruk av tid fordi denne aktiviteten skaper ingentimg av verdi. Jeg har f.eks. aksjer på Hang seng børsen priset i yuang, kjøpt med usd. på N.Y. børsen for Usd. som igjen er betalt med NOK.

georglu

Tesla navngir sine eksisterende Gigafactories 1 og 2, så da spiller det ikke så stor rolle hva andre måtte mene hva som er en "riktig" Gigafactory. Giga henspeiler for øvrig på giga i gigawatt/gigawattimer og både for solceller og battericeller er det relevant. Planen er å produsere flere gigawatt med solceller hvert år i Gigafactory 2 (tror de er på 1 GW nå) og flere gigawattimer battericeller hvert år i Gigafactory 1 (passert 20 GWh tror jeg).

Gigafactory 3 i Kina er helt klart den som har kommet lengst i prosessen. I følge Electrek ser det til og med ut til å de holder på å ansette folk til den:

https://electrek.co/2018/08/07/tesla-hiring-gigafactory-3-china/

Og Panasonic er sannsynlig partner også der:

https://electrek.co/2018/01/11/panasonic-tesla-gigafactory-china/

Jeg mener å huske at Elon Musk sa det vil gå ca. 2 år før en fabrikk i Kina er operasjonell etter at de har satt spaden i jorden. Vi må vel kunne gå ut fra at spaden settes i jorden ganske snart, så kanskje den er oppe og kjører allerede i 2021 (evt. sent 2020).

En fabrikk i Europa er fortsatt ikke bekreftet, men det foregår i alle fall noe ser det ut som. Det spørs vel om vi får noe bekreftet i år. Kanskje tidlig neste år?

https://electrek.co/2018/07/30/tesla-talks-gigafactory-4-germany-netherlands-report/

https://electrek.co/2018/06/20/tesla-germany-new-gigafactory/

Ellers ser det ut til at det kommer enda en fabrikk for Model Y-produksjonen (denne gangen i USA):

https://electrek.co/2018/05/02/tesla-model-y-manufacturing-revolution-2020-elon-musk/
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

SabreMan

Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Ares

Jeg nekter å tro Saudi-penger noen gang har vært inne i Musks planer fremover. Derimot lurer jeg mer og mer på om vi skal til California.? Tenk over det, toget går nå det, bilbransjens hellige gral  blir virkelighet i år når Waymo starter kommersiell bilflåte i Phoenix, Arizona . De har allerede et omfattende testprogram gående og har bestillt 80 000 biler fra Chrysler og Jaguar så langt. For Apple kan et frieri til Tesla være siste sjanse før nivå5 toget går, eller kunne Google hatt nytte av ett bein innenfor døra hos Tesla? JA, opplagt! Ingen skal fortelle meg at Tesla ikke er nr. 2 i kappløpet og ingen skal fortelle meg at Google/Waymo ikke trenger Teslas model X og kommende model Y for å raskt kunne tilby autonome transporttjenester worldwide!!!  På kjøpet blir Google kvitt sin nærmeste konkurrent og Google er i tillegg et mye mer spiselig alternativ for Musk enn Apple. Er det Google skal jeg jaggu heise flagget, det er sikkert.

Magnus Hansen

Sitat fra: Ares på torsdag 23. august 2018, klokken 19:11
Ingen skal fortelle meg at Tesla ikke er nr. 2 i kappløpet

Beklager, men Tesla er IKKE nr. 2 i kappløpet. GM/Cruise er soleklar nr. 2.

Sitat fra: Ares på torsdag 23. august 2018, klokken 19:11
og ingen skal fortelle meg at Google/Waymo ikke trenger Teslas model X og kommende model Y for å raskt kunne tilby autonome transporttjenester worldwide!!! 

Beklager igjen, men Google/Waymo trenger IKKE Teslas modeller. Waymo sitter selv med selvkjøringsteknologien og det er uendelig mye mer logisk å kjøpe biler fra andre (som Chrysler og Jaguar) enn å kjøpe Tesla for 10-talls milliarder kroner.

Sitat fra: Ares på torsdag 23. august 2018, klokken 19:11
Er det Google skal jeg jaggu heise flagget, det er sikkert.

Det flagget kan du trygt la bli liggende i skuffen.

Ares

Kom nå ikke trekkende med en latterlig påstand fra en synser som mener GM er langt fremme på autonomi og presenter ikke slikt vås som objektiv sannhet.

Magnus Hansen

Sitat fra: Ares på torsdag 23. august 2018, klokken 22:29
Kom nå ikke trekkende med en latterlig påstand fra en synser som mener GM er langt fremme på autonomi og presenter ikke slikt vås som objektiv sannhet.

Stolt av stil og innhold i dette innlegget? Herved rapportert til moderator

Ares

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 23. august 2018, klokken 22:54
Sitat fra: Ares på torsdag 23. august 2018, klokken 22:29
Kom nå ikke trekkende med en latterlig påstand fra en synser som mener GM er langt fremme på autonomi og presenter ikke slikt vås som objektiv sannhet.

Stolt av stil og innhold i dette innlegget? Herved rapportert til moderator
Ha, skulle jeg bli utestengt for å påpeke at du bringer påstander og presenterer det som sannhet skal jeg jaggu ikke savne dette forumet! Du er rapportert til moderator for TROLLING


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA