Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Sveinung1954

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Ares

Sitat fra: Geirr på tirsdag 21. august 2018, klokken 18:07
#TinFoilHatWarning ....
[/quote

Paranoiavarselet ditt er rapportert til moderator

Espen Hugaas Andersen

https://www.cnbc.com/video/2018/08/21/ark-invest-ceo-is-bullish-on-tesla.html

Følg med på dama som spør spørsmålene. Kunne det vært mer åpenbart hvor hun forsøker å styre diskusjonen?

Det er ganske klart at hun har fått sine ordre om hvilken historie hun skal fortelle. Uansett hva intervjuobjektet mener.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

Sitat fra: Ares på tirsdag 21. august 2018, klokken 16:42
Det er da ingen hemmelighet hva jeg mener..? Som jeg sa, jeg finner det merkelig, nærmest mistenkelig at noen vil bruke så mye tid på å spre negativitet om en bilprodusent de har intet forhold til. Jeg har både bil og aksjer, liker begge deler,derfor skriver jeg her

Med andre ord anser du deg også som objektiv i saken i motsetning til de som enten ikke har bilen, eller aksjer eller ingen av delene? Javel. Skjønner heller ikke helt med hvilken "rett" man ikke skal få lov å uttale seg om en aksje med mindre man har aksjer i det aktuelle selskapet, en underlig form for sensur du ønsker å bedrive, helt uakseptabel sådan etter mitt syn! Legger forøvrig merke til at du ikke vil svare konkret og direkte på mine spørsmål, men forventer det av alle andre.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ares

Sitat fra: arthur på tirsdag 21. august 2018, klokken 19:42
Sitat fra: Ares på tirsdag 21. august 2018, klokken 16:42
Det er da ingen hemmelighet hva jeg mener..? Som jeg sa, jeg finner det merkelig, nærmest mistenkelig at noen vil bruke så mye tid på å spre negativitet om en bilprodusent de har intet forhold til. Jeg har både bil og aksjer, liker begge deler,derfor skriver jeg her

Med andre ord anser du deg også som objektiv i saken i motsetning til de som enten ikke har bilen, eller aksjer eller ingen av delene? Javel. Skjønner heller ikke helt med hvilken "rett" man ikke skal få lov å uttale seg om en aksje med mindre man har aksjer i det aktuelle selskapet, en underlig form for sensur du ønsker å bedrive, helt uakseptabel sådan etter mitt syn! Legger forøvrig merke til at du ikke vil svare konkret og direkte på mine spørsmål, men forventer det av alle andre.
Jeg har da aldri påstått at jeg er noe mer "objektiv" enn noen andre her. Bortsett fra det har jeh ikke mere om temaet enn jeg allerede har uttrykt. Tilbake til topic?

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

SabreMan

Trump: We are going to put a 25% tariff on every car from the European Union
https://www.cnbc.com/2018/08/21/trump-us-to-put-a-25percent-tariff-on-every-car-from-european-union.html

Europeiske konkurrenter kan bli dyrere hvis Trump får det som han vil.

Blir de fleste europeiske biler som selges i USA, produsert i Europa eller USA?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

georglu

Sitat fra: SabreMan på onsdag 22. august 2018, klokken 10:59
Blir de fleste europeiske biler som selges i USA, produsert i Europa eller USA?

Jeg tror alle de store bilfabrikantene produserer biler i enten USA, Canada eller Mexico, så spørs hvor mye de vil påvirket av en slik straffetoll. Jeg tror til og med en del biler/bilmodeller (altså fra ikke-amerikanske merker) blir produsert i USA og eksportert til EU fra USA.

Uansett bedrer det neppe forholdet mellom EU og USA.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Ares

Kursen dro litt opp i går men jeg må innrømme at jeg ikke stoler helt på et rally til 360 ennå. Solgte meg derfor litt ned på slutten i går, (hadde i meste laget men med en hyggelig inngang på 288.5)

Espen Hugaas Andersen

#4344
Sitat fra: georglu på onsdag 22. august 2018, klokken 11:48Jeg tror alle de store bilfabrikantene produserer biler i enten USA, Canada eller Mexico, så spørs hvor mye de vil påvirket av en slik straffetoll. Jeg tror til og med en del biler/bilmodeller (altså fra ikke-amerikanske merker) blir produsert i USA og eksportert til EU fra USA.

Uansett bedrer det neppe forholdet mellom EU og USA.
Det er en miks. BMW produserer alle X-modellene i USA, men importerer resten fra Europa. Audi har lite/ingen produksjon i USA/Mexico/Canada, og importerer stort sett alt fra Europa. Mercedes har noe produksjon i USA og en del i Mexico - usikker på om de importerer særlig fra Europa.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

What-a-watt

Volkswagen Passat og Atlas, Chatanooga Tennesee

Espen Hugaas Andersen

#4346
VW produserer noe i USA, men ikke Audi. VW er ikke en konkurrent til Tesla, så da er det ikke av så stor betydning om de blir påvirket av tariffen eller ikke.

Den største påvirkningen for Tesla er på Model 3, der Audi A4 og BMW 3-serie plutselig blir 25% dyrere. Man kan nok forvente at C-klasse og Model 3 vil få økte markedsandeler. Og så er det jo også andre konkurrenter som vil påvirkes, bla. Lexus, Acura, Volvo, Jaguar og Infiniti, uten at jeg har sjekket akkurat hvordan disse vil påvirkes. Og det er heller ikke negativt for S/X at diverse konkurrerende modeller blir dyrere.

Men ttariffen er ikke bra når man ser litt lengre frem. EU vil garantert møte hardt med hardt, og da risikerer Tesla å få utfordringer i EU. Og konkurrentene vil garantert flytte produksjon til USA, slik at de unngår tariffen, mens det er ikke like lett for Tesla å flytte produksjon til Europa. Konkurrentene er mer spredt geografisk, og de har mer penger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

georglu

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 22. august 2018, klokken 13:26
Og konkurrentene vil garantert flytte produksjon til USA, slik at de unngår tariffen, mens det er ikke like lett for Tesla å flytte produksjon til Europa. Konkurrentene er mer spredt geografisk, og de har mer penger.

Forhåpentlig vil Tesla få bygget en fabrikk i Europa, men den vil jo selvsagt ikke være oppe og kjøre før om noen år.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Ares

Jeg tror dere tenker i alt for lange linjer. Husk det et Potus Trump som er premissleverandør her og han tenker knapt en uke i gangen. Neste uke kan han erklære en ærerik seier og alt går tilbake til normalen

Vhagar

Det er billigere å vente på neste president enn å flytte produksjonen frem og tilbake etter politiske høststormer. Forutsigbarhet og langsiktighet er nøkkelen her.

Tesla kunne nok hatt en europeisk fabrikk, men da vil trolig bilene blitt for dyre. Greit at de enn så lenge produseres i "lavkostlandet" USA. Fremtidige modeller kan nok heller flyttes hit om det skulle være behov. Men pga økt automatisering så genererer det ikke så mange arbeidsplasser som ønskelig, så vi skal nok ikke leve av å lage batterier og elbiler i fremtiden etter olja.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA