Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Huskestue

Mer fake news:

http://video.foxbusiness.com/v/5822465445001/?#sp=show-clips

Ikke min favoritt fake news kanal altså...

Tulle

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 15. august 2018, klokken 16:26
Vi snakker om USD :-)
åj - ok da må jeg stå over 10 6 pack. Hm....

mthoring

S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Ares

Det er offisiellt at Goldman Sachs skal lede Tesla gjennom privatiseringsprosessen. Atter ett genialt trekk av Ceo Musk, Tamburrinos lave price target på usd210 forsvinner ut siden GS vil være inhabile hva gjelder analyser av Tesla fremover.Noen vil vel anføre at Tamberrino er en korrupt kjøter som burde vært erklært inhabil for lenge siden?

mthoring

#4204
Meningsløs synsing og svada i en kommentar undertegnet Salvador Baille på e24:
https://e24.no/kommentarer/tesla-motors/kommentar-elon-musks-nytteloese-bloeff/24416011

"Å ta Tesla av børsen er vanskelig å gjennomføre fordi det dreier seg om et ekstremt dyrt selskap som er begravet i gjeld. Kjøperen må stille opp med 70 milliarder dollar eller mer om man regner med en viss premiumpris for de nåværende aksjonærene."

- Kanskje en idé å sette seg ørlite inn i saken før man skriver en slik kommentar? Minst en (Musk), mest sannsynlig flere, av de nåværende storaksjonærene blir med videre, dermed er ikke den nødvendige summen engang i nærheten av 70mrd USD.

"Musk holdt på å bli fjernet fra stillingen som styreleder i Tesla så sent som i juni."

- Kilde? Etter det jeg har lest så var det overveldende flertall mot dette forslaget.

"Samtidig er hele operasjonen sannsynligvis helt nytteløs for Musk, selv om han lykkes med planen sin. Å ta Tesla av børsen under slike vilkår ville sette selskapet og ledelsen under et enda større press for å levere på nesten umulige finansielle mål."

- Forutsetter at selskapet skal ta opp gjeld for å kjøpe ut aksjonærer, ingenting som tyder på at det ligger i planene. Samtidig så er volumproduksjonen av Model 3 oppe å går, de største investeringene er tatt, og Tesla forventer overskudd innen utgangen av året.

S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Ares

E24 hadde for omtrent en uke siden en reportasje om hydrogenselskapet Nel. Vinklingen var at H som drivstoff sto foran et gjennombrudd fordi Nel hadde fått en milliardkontrakt med Amerikanske Nikola1. Nikola1 igjen hadde fått en meget stor bestilling fra ølkjempen Anheuser Bosch. Haken ved det hele er vel at hvem som helst kan legge inn "bestilling" hos Nikola uten å legge igjen en eneste dollar og muligheten for at Nikola noengang kommer til å levere en eneste h-lastebil er forsvinnende liten. For å gjøre det hele komplett kunne K.A.Strøm i Pareto fortelle (i spørsmåls form selvsagt, vi ønsker jo ikke å bli straffeforfulgt) at dette var gjennombruddet og nå var det bare å laste opp med Nel aksjer.Sisseners "ekspertuttalelser" skal jeg ikke engang komme inn på. Disse menneskene og deres like er det nå som sitter rundt og hyler om hvor forferdelig twitringen til Musk er.I mine øyne driver E24,med ren svindel.

hELgenen

Sitat fra: mthoring på onsdag 15. august 2018, klokken 23:04
"Musk holdt på å bli fjernet fra stillingen som styreleder i Tesla så sent som i juni."

- Kilde? Etter det jeg har lest så var det overveldende flertall mot dette forslaget.

Mao. var det et forslag oppe om å fjerne han - da er det korrekt norsk å skrive som journalisten gjorde.
Det er mao. en diskusjon innad i selskapet om hvorvidt Elon skal være styreleder for selskapet.
Det tyder jo på at det er uro i rekkene i selskapet. Ikke uvanlig i større selskaper, men sett i lys av ukontrollerte
ytringer på twitter så er det jo lov å spekulere på årsaken. Begge parter ønsker jo det beste for Tesla (tvilsomt at
det sitter shortere innad i selskapet - det er vel også ulovlig), men
hva som er det beste er det sprikende meninger om. Noen mener Elon ER Tesla og alt han sier fremmer selskapet, andre mener at måten han bruker sosiale medier på skader selskapet. Jeg heller mer og mer mot det siste; at Elon med sin twitring skader selskapet og at han derfor bør slutte med dette og oppføre seg profesjonelt

Espen Hugaas Andersen

#4207
Sitat fra: hELgenen på torsdag 16. august 2018, klokken 08:30Mao. var det et forslag oppe om å fjerne han - da er det korrekt norsk å skrive som journalisten gjorde.
Det er mao. en diskusjon innad i selskapet om hvorvidt Elon skal være styreleder for selskapet.
Det tyder jo på at det er uro i rekkene i selskapet. Ikke uvanlig i større selskaper, men sett i lys av ukontrollerte
ytringer på twitter så er det jo lov å spekulere på årsaken. Begge parter ønsker jo det beste for Tesla (tvilsomt at
det sitter shortere innad i selskapet - det er vel også ulovlig), men
hva som er det beste er det sprikende meninger om. Noen mener Elon ER Tesla og alt han sier fremmer selskapet, andre mener at måten han bruker sosiale medier på skader selskapet. Jeg heller mer og mer mot det siste; at Elon med sin twitring skader selskapet og at han derfor bør slutte med dette og oppføre seg profesjonelt
Det er ingen uro i rekkene. Hvem som helst som eier aksjer i Tesla kan komme med et forslag som da vil tas opp på generalforsamlingen. Personen som kom med forslaget hadde noe sånt som 50 aksjer. Og 16,2% stemte for forslaget.

Man kan nok anta at de aller fleste som stemte for forslaget gjorde det på prinsipielt grunnlag. I Europa er det uvanlig eller til og med ulovlig for CEO å være styreleder, mens dette er vanlig i USA. Blant andre stemte oljefondet for å skille rollene, uten at det har noe som helst med Musk som person å gjøre. For oljefondet handlet det om prinsippet.

Å si at Musk nesten ble fjernet som styreleder er som å si at Putin nesten ikke ble president i Russland i forrige valg. Men Putin fikk bare 77% av stemmene, der Musk fikk 84%... (Uten sammenligning for øvrig.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

mthoring

Stiller også et stort spørsmålstegn ved hausingen av Nel, er vel absolutt ingen klare tegn på et gjennombrudd for hydrogen som energibærer. Som nevnt tidligere så er ordreboken til Nikola et luftslott, det samme gjelder dermed ordreboken til NEL.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

georglu

Sitat fra: mthoring på torsdag 16. august 2018, klokken 11:07
Stiller også et stort spørsmålstegn ved hausingen av Nel, er vel absolutt ingen klare tegn på et gjennombrudd for hydrogen som energibærer. Som nevnt tidligere så er ordreboken til Nikola et luftslott, det samme gjelder dermed ordreboken til NEL.

Min mening er at alle og enhver kan se hvem som må bli vinneren av FCEV (hvor hydrogenbil er det vanligste hvis ikke den eneste mulige?) vs. BEV (tradisjonelle elbiler med batteri). En BEV er fryktelig mye enklere oppbygget og en FCEV er jo egentlig bare en BEV med hele brenselcelle og drivstoff-tank i tillegg. Slik jeg har skjønt det er det store salgsargumentet for FCEV at man kan fylle den like fort som en fossilbil.

Og da glemmer eller fornekter man etter min mening følgende fakta:

  • elbil-eiere "fyller tanken" enten hjemme, på jobb eller i en stikkontakt i nærheten og trenger sjelden å "fylle tanken" på tradisjonelt vis
  • FCEV trenger massiv investering av fyllestasjoner da man neppe vil kunne fylle tanken hjemme. BEV er ikke like avhengig av ladestasjoner og behovet er størst på lengre turer (i teorien kan man sikkert lage hydrogen hjemme, men tviler på at det ville bli særlig vanlig)
  • FCEV er komplekse biler (mer komplekse enn fossilbiler?) og jeg forestiller meg dyre reparasjoner i fremtiden. Hydrogentank og brenselcelle må antageligvis byttes ut etter x antall km og skjer dette utenfor garantien er jeg sikker på at det blir veldig dyrt

Jeg forstår virkelig ikke den store troen på FCEV, hydrogen og NEL. I alle fall ikke for persontrafikken, men neppe heller for mesteparten av tungtrafikken (en stor del av den er lokal og vil neppe trenge mye større rekkevidde en det er mulig å levere i dag med BEV).
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

What-a-watt


Ares

Liten avsporing fra tråden men for meg virket det som om Nikolas fremtid forsvant den kvelden Musk viste frem Semien.Noe som også senere materialiserte seg ved at Nikola tilbakebetalte alle depositumer fra reservasjonsholdere,trolig for å skjule at ordreboken begynte å bli tynn. Med en bakgrunn der mørke skyer samles over makroøkonomien og en verdisettelse verdig eventyrbøkene er vel NEL den beste short-kandidaten på lenge? Hadde det bare vært aksjer tilgjengelig.

georglu

Sitat fra: Whatwatt på torsdag 16. august 2018, klokken 11:27
Feil tråd!

Det er vel ikke feil tråd når man diskuterer den påståtte konkurrenten til Tesla? Jeg antar suksessen (eller mangel på suksess) for Teslas konkurrenter har påvirkning på aksjekursen og derav relativt relevant tema for denne tråden.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

georglu

Sitat fra: Ares på torsdag 16. august 2018, klokken 11:32
Liten avsporing fra tråden men for meg virket det som om Nikolas fremtid forsvant den kvelden Musk viste frem Semien.Noe som også senere materialiserte seg ved at Nikola tilbakebetalte alle depositumer fra reservasjonsholdere,trolig for å skjule at ordreboken begynte å bli tynn. Med en bakgrunn der mørke skyer samles over makroøkonomien og en verdisettelse verdig eventyrbøkene er vel NEL den beste short-kandidaten på lenge? Hadde det bare vært aksjer tilgjengelig.

Ja, om Tesla Semi holder hva som er lovet når den kommer i produksjon, så har den potensiale til å knuse så og si enhver konkurrent på ellastebil-markedet (i alle fall for Class 8-lastebiler). Det var vel Daimler som hevdet at de ikke trodde på specsene til Semi og dermed innrømmet at de ikke var i nærheten av samme specs selv.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

SabreMan

Produksjonen av Model 3 ser ut til å gå bedre nå. Jeg tror kvartalsresultatet blir ganske bra hvis de fortsetter slik.

https://www.cnbc.com/2018/08/16/analyst-great-teslas-model-3-facility-despite-musk-controversy.html?&qsearchterm=tesla
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA