Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 13. august 2018, klokken 18:31
Fra oppdatert info så kan vi i alle fall slå fast at det ikke er nært forestående å Tesla av børs. Det finnes ingen konkret plan, men samtalene med aksjonærene starter nå. Så da kan vel dette fort ta måneder før noe evnt blir klart.
Med Musk og Tesla så er det vel egentlig bare bilene som går fort

Uten å spøke så er det vel ikke realistisk at det går superfort å ta et miliardforetak av børs....
Kanskje de første Model 3 blir levert i Norge mens Tesla er på børs enda??

What-a-watt

Sitat fra: knut.aulie på mandag 13. august 2018, klokken 18:45

Med Musk og Tesla så er det vel egentlig bare bilene som går fort

Ikke glem rakettene (til Musk)  :D

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Espen Hugaas Andersen

Er nok litt "gulerot og pisk"-strategi fra Musk her, der Saudi Arabia er pisken. Er helt sikker på at Musk vil at dagens investorer er med videre, og at dermed Saudi Arabia ikke får en større del av selskapet. (Om Saudi Arabia skulle kjøpe mer enn 10% så skaper det i tillegg en del utfordringer med rettslige avklaringer. Det er ikke bare bare for utenlandske selskaper å kjøpe seg opp i selskaper i USA.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ares

#4084
Jeg mener det er naivt å tro at Musk har til hensikt å slippe Araberne inn i Tesla.Dette utspillet bør kanskje sees som ett enkelt trekk i et større spill

Ares

Tja,kan det være fordi han er sørafrikaner?

What-a-watt

Ifølge engelske Business Insider bruker landet rundt 80 milliarder dollar på militære styrker. Det tilsvarer rundt 25 prosent av statsbudsjettet deres. Det meste av innkjøpene gjøres fra USA.  Da budsjettet for 2016 ble lagt frem av Kong Salman ble det lagt opp til et underskudd på 759 milliarder kroner.

OlaM

Azealia Banks stiller opp med den mest plausible forklaringen på den ellers uforklarlige timingen til Elon. https://jalopnik.com/was-elon-musk-tweeting-on-acid-azealia-banks-says-yes-1828307241 Haha, det kan vel ikke bli mer 2018 enn hvis hun velter hele greia.
'21 3LR

Ellemelle

Azealia Banks er jo et åpenbart case for psykiatrien.

Magnus Hansen


Sitat
Why did I make a public announcement?
The only way I could have meaningful discussions with our largest shareholders was to be completely forthcoming with them about my desire to take the company private. However, it wouldn't be right to share information about going private with just our largest investors without sharing the same information with all investors at the same time. As a result, it was clear to me that the right thing to do was announce my intentions publicly.

Dette er jo en litt snodig uttalelse. Det hadde da vært mye bedre og lagt frem en skikkelig plan for dette i stedet for å komme med dette på Twitter.

Sitat
Why did I say "funding secured"?
Going back almost two years, the Saudi Arabian sovereign wealth fund has approached me multiple times about taking Tesla private. They first met with me at the beginning of 2017 to express this interest because of the important need to diversify away from oil. They then held several additional meetings with me over the next year to reiterate this interest and to try to move forward with a going private transaction. Obviously, the Saudi sovereign fund has more than enough capital needed to execute on such a transaction.

Oversatt: Funding er ikke secured sånn folk flest ville tolke setningen. Det er i alle fall åpenbart at det ikke finnes noe avtale. Om dette er godt nok for SEC vet jeg ikke.

Dette høres mer og mer ut som impulsiv twitring i affekt. Skulle virkelig ønske både statsledere og enkelte CEOs roet twitterbruken betraktelig. Hele denne affæren har jo bare blitt ytterligere ammunisjon for Elon Musk kritikerne. Og siden den faktiske jobben med å ta Tesla av børs begynner nå, så er det månedsvis med svingende aksjekurser og støy også fremover.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 14. august 2018, klokken 09:24Dette er jo en litt snodig uttalelse. Det hadde da vært mye bedre og lagt frem en skikkelig plan for dette i stedet for å komme med dette på Twitter.
Twitter var en god måte å få ut informasjonen til alle investorene på likt. Musk har ca 22 millioner følgere på twitter, mens sikkert bare noen tusen har varslinger slått på hos SEC.

Og om han hadde ventet med å slippe informasjonen til planen var helt klar, så hadde folk flest ikke hørt om det før om flere måneder. I mens ville det trolig lekke ut informasjon om planene ulikt til investorene, og noen kunne dra nytte av informasjonen mens andre ikke ville få gjort det.

Jeg setter pris på åpenheten til Musk. Som liten investor er det lett å bli rævkjørt av de store.
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 14. august 2018, klokken 09:24Oversatt: Funding er ikke secured sånn folk flest ville tolke setningen. Det er i alle fall åpenbart at det ikke finnes noe avtale. Om dette er godt nok for SEC vet jeg ikke.

Dette høres mer og mer ut som impulsiv twitring i affekt. Skulle virkelig ønske både statsledere og enkelte CEOs roet twitterbruken betraktelig. Hele denne affæren har jo bare blitt ytterligere ammunisjon for Elon Musk kritikerne. Og siden den faktiske jobben med å ta Tesla av børs begynner nå, så er det månedsvis med svingende aksjekurser og støy også fremover.
Min tolkning er ikke at det ble gjort i affekt. Jeg ville ikke i det hele tatt bli overrasket om han snakket med en advokat om ordlyden før han twittret. Tweetene var jo helt saklige og avbalanserte.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ares

Nei,dette er neppe noen impulshandling.Jeg ser mer på hele denne merkelige episoden som en annonsering etter en akseptabel investor for Tesla.Det er ingen tvil om at ceo Musk ønsker å ta Tesla av børs, men han kan ha snakket med flere enn Saudiene.

OlaM

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 14. august 2018, klokken 09:37
Twitter var en god måte å få ut informasjonen til alle investorene på likt. Musk har ca 22 millioner følgere på twitter, mens sikkert bare noen tusen har varslinger slått på hos SEC.

Hvorfor ikke vente til markedet var stengt? Det hastet vel ikke så mye at det ikke kunne vente et par timer. Mellom stengetid og åpningstid vil jo informasjonen ha god tid til å spres jevnt og rettferdig.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 14. august 2018, klokken 09:37
Jeg ville ikke i det hele tatt bli overrasket om han snakket med en advokat om ordlyden før han twittret. Tweetene var jo helt saklige og avbalanserte.

Ville en advokat virkelig anbefalt å twitre noe veldig kurssensitivt, som ikke er 100% avtalt og tilrettelagt, midt i åpningstiden? Er ikke dette et snev av ønsketenking? Da virker det mer sannsynlig at Azealia Banks, som forøvrig helt riktig er klin klaske kokos, snakker noenlunde sant.
'21 3LR

Magnus Hansen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 14. august 2018, klokken 09:37
Min tolkning er ikke at det ble gjort i affekt. Jeg ville ikke i det hele tatt bli overrasket om han snakket med en advokat om ordlyden før han twittret. Tweetene var jo helt saklige og avbalanserte.

Hvis han hadde snakket med advokat, så hadde han vel neppe lagt til "funding secured". Det var en helt unødvendig  ting å ta med. Jeg lurer også på tallet $420. Er det diskutert med noen, eller noe han fant på i farten? En sånn passe premium over kursen den dagen? Også helt unødvendig å ta med. Det hadde holdt lenge å si at han ønsket å ta Tesla av børs og at han håpte å få med flest mulig av eksisterende aksjonærer videre, men han også ønsket nye med for å få det til. Det hadde oppnådd hele hensikten uten å skape all støyen og mulige problemer med SEC.

Kall meg  gammeldags, men synes fremdeles ikke Twitter er riktig medium for kommunikasjon fra et multi-milliard selskap. Et gjennomarbeidet brev etter børsens stengetid ville gitt mye mer rom for å gi korrekt og presis informasjon. Vil minne om at du selv ut fra twittermeldingen ventet en 8-K til SEC innen mandag denne uken med detaljer på finansiering. Twittermeldingen kan deg og mange andre et feilaktig inntrykk av at finansieringen faktisk var i orden.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: OlaM på tirsdag 14. august 2018, klokken 09:47Hvorfor ikke vente til markedet var stengt? Det hastet vel ikke så mye at det ikke kunne vente et par timer. Mellom stengetid og åpningstid vil jo informasjonen ha god tid til å spres jevnt og rettferdig.
Teorien rundt dette som jeg fester mest lit til er at Saudierne førte til at han måtte fremskynde planene en smule. Kursen var på vei opp etter at de annonserte at de hadde tatt en posisjon i Tesla, og potensialet var til stede for at kursen kunne gå opp mot eller over $420. Det kunne gjort det vanskeligere å få tatt Tesla av børs.

Sitat fra: OlaM på tirsdag 14. august 2018, klokken 09:47Ville en advokat virkelig anbefalt å twitre noe veldig kurssensitivt, som ikke er 100% avtalt og tilrettelagt, midt i åpningstiden? Er ikke dette et snev av ønsketenking?
Tror ikke en advokat ville anbefalt det, men advokaten kan ha hjulpet han med ordlyden. Om Musk hadde sagt f.eks "funding commited" så hadde det vært mye mindre åpent for tolkning. Da måtte han hatt finansieringen skriftlig i orden.

Men jeg kan si at i stedet for "funding secure" ville jeg kanskje heller sagt "funding assured". Det er enda mer åpent for tolkning. Altså er det ikke i det hele tatt sikkert han snakket med en advokat først, selv om det ikke kan utelukkes.

Musk risikerer muligens en bot eller noe, hvis SEC syns han dro begrepet "secure" litt for langt. Men om Tesla blir tatt av børs med hjelp av Saudi Arabia, så er det kanskje veldig vanskelig for SEC å gi han en bot, i og med at Musk da hadde rett i at finansieringen ikke var noe problem.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA