Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Sveinung1954

Arbeidskapitalen er negativ med 2.5 milliarder dollar. Sjelden et positivt signal.

Tipper aksjen åpner opp idag, for så å falle tilbake.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Geirr på torsdag 02. august 2018, klokken 14:48Arbeidskapitalen er negativ med 2.5 milliarder dollar. Sjelden et positivt signal.
Ikke negativt heller, så lenge Tesla har nok penger. Noe de trolig har.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Men jeg er *veldig* usikker på hvor vi skal i dag. 300, 330, 360. Svært vanskelig å si.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sveinung1954

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 02. august 2018, klokken 14:49
Sitat fra: Geirr på torsdag 02. august 2018, klokken 14:48Arbeidskapitalen er negativ med 2.5 milliarder dollar. Sjelden et positivt signal.
Ikke negativt heller, så lenge Tesla har nok penger. Noe de trolig har.

Negativ arbeidskapital er jo nettopp en situasjon hvor en ikke har nok penger (eller andre likvide midler) til å dekke kortsiktig gjeld.

Så spørs det om fremtidig positiv kontantstrøm vil gi de nok penger da...det er vel det som er spørsmålet. Nok til både å dekke kortsiktig gjeld, drive prosjektutvikling, bygge ut serviceapparat (Kokstad først please...) etc etc.

Tesla strekker jo faktum som vanlig, ved å påstå at de vil generere positiv kontantstrøm i fremover. "Dersom en ser bort fra avdrag på gjelden". Sist jeg sjekket var avdrag på gjeld en ikke uvesentlig del av begrepet kontantstrøm.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Counterpointer

Går det ikke ganske dårlig med fondet til Sissener?

Sveinung1954

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 02. august 2018, klokken 15:05
Går det ikke ganske dårlig med fondet til Sissener?

Opp 16% annualisert siste 5 år.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Counterpointer

Sitat fra: Geirr på torsdag 02. august 2018, klokken 15:10
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 02. august 2018, klokken 15:05
Går det ikke ganske dårlig med fondet til Sissener?

Opp 16% annualisert siste 5 år.
Høres ikke så dårlig ut, men er vel ikke TSLA han har tjent på?

emurof

#3742
Sitat fra: Geirr på torsdag 02. august 2018, klokken 14:44
Sissener er fortsatt negativ: https://www.dn.no/nyheter/2018/08/02/1356/Teknologi/sissener-kjoper-ikke-elon-musks-lofte-om-lonnsomhet

«– Vi sliter med å finne noe positivt i disse tallene. Elon Musk har en tendens til å fokusere fremover, men det han har levert er jo helt møkk. Det er ingen tvil om at selskapet trenger penger. Ser du på kortsiktig gjeld, er det negativt herfra til evigheten, sier Sissener.»

«– Skal de få lønnsomhet ut av det og en avkastning med industristandard må de opp i 30 prosent. De selger rett og slett ikke nok biler, sier Sissener, som ikke har noen planer om å trekke seg fra veddemålet mot Tesla.

– Vi er nærmere å øke den enn å dekke den, sier han.»

Dette er den siste man skal høre på i denne saken.

Man skal være sånn passe inne i egne vrangforestillinger for å påstå at "det han har levert, er jo helt møkk". Hvis de hadde vært møkk så hadde det ikke solgt som, vel, hakka møkk. Model 3 klatrer på topplistene over solgte biler, og kundene er storfornøyde.

Enda et gullkorn:

"De selger rett og slett ikke nok biler"

Jeg lurer på hvor han har hjernen sin. Nei, de selger ikke nok biler. Derfor jobber de med å øke produksjonen. For de ønsker å selge nok biler til at de kan gå med solid overskudd.

Har Sissener fulgt med på virkeligheten i det hele tatt?

noto

#3743
Canopus-fondet underperformer. Dårligere enn indexfond. Unnskylder seg med at de har lavere risiko. De har tilpasset seg i flere år til en stor markedskorreksjon som ennå ikke har materialisert seg. Se f.eks. gjesteintervju med Sissener fra des 2016 på Hegnar TV. Stor del av fondet i cash.

Og, nei. Tesla forstår han seg ikke på. Hver gang TSLA bikker under 300 dollar er han ute og skryter av at han har tjent på shorten. Har vel inngang rundt 320? Glemmer å ta med kostnaden med å sitte short over tid.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Geirr på torsdag 02. august 2018, klokken 14:54Negativ arbeidskapital er jo nettopp en situasjon hvor en ikke har nok penger (eller andre likvide midler) til å dekke kortsiktig gjeld.

Så spørs det om fremtidig positiv kontantstrøm vil gi de nok penger da...det er vel det som er spørsmålet. Nok til både å dekke kortsiktig gjeld, drive prosjektutvikling, bygge ut serviceapparat (Kokstad først please...) etc etc.
Nå er det jo ikke slik at veldig mye av den kortsiktige gjelden faktisk vil betales ned. For at det skal være logisk for leverandørgjelden å gå til null, så må Tesla slutte å bestille bildeler i ~3 måneder, slik at de får tømt seg for deler som er mottatt men ikke betalt. Det er jo uaktuelt så lenge Tesla ikke er konk. Leverandørgjelden kan nok forventes å vokse med noen hundre mill per kvartal inntil Model 3 er på 10k/uke, og så være stabil. Kundedepositum er også en annen stor post, som også trolig bare vil rulle videre. Nå er det Model 3 depositumer, så er det Model Y depositumer, osv. Så klart, om folk mister interessen av å stå i kø, så kan det hende at Tesla vil måtte vurdere å hente inn penger. To andre poster, "resale value guarantees" og "deferred revenue", vil bare måtte betales ut om henholdsvis bruktbilverdien på leasingbiler faller mer enn forventet, og Tesla ikke klarer å få til full selvkjøring og må refundere penger. Mest sannsynlig vil denne gjelden slettes etter hvert.

Så klart, det er fallgruver her, men det er ikke så galt som arbeidskapitalen kan gi inntrykk av.

Sitat fra: Geirr på torsdag 02. august 2018, klokken 14:54Tesla strekker jo faktum som vanlig, ved å påstå at de vil generere positiv kontantstrøm i fremover. "Dersom en ser bort fra avdrag på gjelden". Sist jeg sjekket var avdrag på gjeld en ikke uvesentlig del av begrepet kontantstrøm.
Jeg tolket uttalelsene slik at Musk åpnet for at om at gjeldsobligasjonen på 920 mill som forfaller i mars 2019 skal betales ned med kontanter, så vil Tesla ikke klare å gå med positiv kontantstrøm det kvartalet. Men så er det heller ikke sikkert dette vil betales ned med kontanter. Om kursen er over 360 vil det betales i aksjer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

333 for øyeblikket. Slike dager liker jeg. Bør ha flere slike. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Det er definitivt ikke et kjedelig selskap med en flat kurs nei

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 02. august 2018, klokken 15:58
333 for øyeblikket. Slike dager liker jeg. Bør ha flere slike. :)
Hvor leser du kursen?
På Netfonds så ligger de jo et stykke etter, på NASDAQ -TSLA så ligger den på 330 ikke 333....

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 02. august 2018, klokken 16:50Hvor leser du kursen?
På Netfonds så ligger de jo et stykke etter, på NASDAQ -TSLA så ligger den på 330 ikke 333....
Bruker bare Yahoo! Finance. Kursen var 333, helt til den ikke var det...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 02. august 2018, klokken 16:57
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 02. august 2018, klokken 16:50Hvor leser du kursen?
På Netfonds så ligger de jo et stykke etter, på NASDAQ -TSLA så ligger den på 330 ikke 333....
Bruker bare Yahoo! Finance. Kursen var 333, helt til den ikke var det...
He he.... at den svinger har ikke noe med leseren å gjøre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA