Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Huskestue

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 29. juli 2018, klokken 18:24
Sitat fra: Huskestue på søndag 29. juli 2018, klokken 18:10Jeg er rimelig sikker på at du er for optimistisk mhp forsprang Tesla har i forhold til andre. Elmotor og investere er en ekstremt modent teknologisk felt der det ikke er noen kvantesprang igjen å gjøre. Når det gjelder batteri kjemi så skjønner jeg virkelig ikke at man mener at dette er ett Tesla forsprang. Tesla har ikke laget en eneste batteriericelle... De lages av Panasonic og jeg regner med at de selger celler til de som er villige til å betale!
Etter all sannsynlighet så inneholder cellene IP fra både Panasonic og Tesla. Tesla har jobbet med batterieksperter i flere år på å forbedre levetid, redusere kobolt, osv. Og uansett er Gigafactory en stor fordel, der Panasonic kun kan selge produksjonen til Tesla.

Panasonic er også positiv til å gå inn med lignende investeringer i flere Gigafactories, inkludert den planlagte fabrikken i Shanghai. I mitt syn er det sannsynlig at forholdet mellom Panasonic og Tesla bare vil tettere og tettere. Gi det fem år så er det fullt mulig at Tesla kjøper opp batteridivisjonen til Panasonic.

Det skal du ha du har de mest rosenrøde glassene i brillene som finns:-)



GOS

#3646
Har bare erfaring fra den fra Øyet sentrum og opp, men er bare ett par ganger i året i 4 vintre. Har så langt ikke slitt med å komme opp med S85 RWD 2014 modell med Nokian Hakkapalitta R2. Minimalt med tendenser til at antispinn slår inn. Men om du skal kjøre opp der mange ganger hver vintersesong så ville jeg prøvd å strekke meg til en D om du har råd.

Edit: Det svaret kom vist i feil trpd;-)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Huskestue på søndag 29. juli 2018, klokken 20:33Det skal du ha du har de mest rosenrøde glassene i brillene som finns:-)
Hvorfor syns du det? Jeg regner meg som en moderat Tesla bull.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Huskestue

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 30. juli 2018, klokken 08:25
Sitat fra: Huskestue på søndag 29. juli 2018, klokken 20:33Det skal du ha du har de mest rosenrøde glassene i brillene som finns:-)
Hvorfor syns du det? Jeg regner meg som en moderat Tesla bull.

Kjøpe Panasonic batteri divisjon henger ikke samme med moderat Bull...

Håper du ikke brenner deg.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Huskestue på mandag 30. juli 2018, klokken 08:45Kjøpe Panasonic batteri divisjon henger ikke samme med moderat Bull...
Tesla er jo den største kunden med en god margin. Tesla er kunde for noe sånt som 90% av verdiskapningen til Panasonics batteridivisjon. Det er ikke uvanlig i slike situasjoner at det ender opp med oppkjøp eller sammenslåing, og Tesla har også gjort det før, dog i mindre omfang, ref Grohmann.

Så klart, dette er litt ut i tid. Tesla må først klare å kvitte seg med "likviditetsproblemer"-stemplet. Men det bør Tesla være kvitt senest i begynnelsen av 2019. Om da kursen til Tesla dobler eller tredobler seg, så kan det hende situasjonen er riktig for at Tesla sluker Panasonics batteridivisjon.

Men det skal nok en del til for at det skal skje i nær fremtid. Tesla er nok ganske glad over at Panasonic kan bære noe av capex-omfanget. Om Tesla kjøper opp Panasonics batteridivisjon så vil Tesla måtte finansiere ytterligere Gigafactories helt selv. Og om Tesla ikke ønsker å utstede flere aksjer eller ta opp mer gjeld, så vil det bremse ned ting betraktelig.
Sitat fra: Huskestue på mandag 30. juli 2018, klokken 08:45Håper du ikke brenner deg.
Det håper jeg også.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Sitat fra: arthur på søndag 29. juli 2018, klokken 12:36
Sikkert et dumt spørsmål, men tar allikevel sjansen; Har Tesla noen teknologi som er enestående og som ikke alle andre har eller relativt enkelt kan tilegne seg/kjøpe i markedet?
Er det egentlig NOEN bilprodusenter som har det?

I det store og hele er det detaljer som skiller alle bilene fra hverandre, og sånn er det vel i de fleste bransjer. Det handler nok mest om måten man valg, service, profilering. Noen lager seg en nisje, andre går for å bli størst.

Tesla er vel en av produsentene som tør å skille seg mest ut, i det minste. Hvis du tar en BMW M5 mot en Audi RS6 mot en Mercedes E63 AMG, så kunne nesten aldri en M5-kunde kjøpt en RS6 eller AMG, eller motsatt, av "prinsipper", men i virkeligheten er de jammen ikke mye forskjellige, oppskriften er omtrent den samme.

geear

Sitat fra: arthur på fredag 27. juli 2018, klokken 10:55
Hva Tesla angår så har jeg intet ønske om å kjøpe en Tesla per i dag av den enkle grunn at jeg ikke synes det er noe poeng i å bruke 3-4 ganger så mye på en Tesla (Tesla Bjørns kommentar i hans reportasje fra prøvetur/dag i en Kona) når jeg ikke trenger en slik bil og snart får en Kona.
Nå var nok det litt satt på spissen fra Teslabjørn, og en feil blir ikke mer rett om du gjentar den. Du får Tesla (med mye utstyr) til dobbel pris av Konaene som snart kommer på veiene.

jkirkebo

Sitat fra: gr på mandag 30. juli 2018, klokken 09:20
Sitat fra: arthur på søndag 29. juli 2018, klokken 12:36
Sikkert et dumt spørsmål, men tar allikevel sjansen; Har Tesla noen teknologi som er enestående og som ikke alle andre har eller relativt enkelt kan tilegne seg/kjøpe i markedet?
Er det egentlig NOEN bilprodusenter som har det?

I det store og hele er det detaljer som skiller alle bilene fra hverandre, og sånn er det vel i de fleste bransjer. Det handler nok mest om måten man valg, service, profilering. Noen lager seg en nisje, andre går for å bli størst.

Tesla er vel en av produsentene som tør å skille seg mest ut, i det minste. Hvis du tar en BMW M5 mot en Audi RS6 mot en Mercedes E63 AMG, så kunne nesten aldri en M5-kunde kjøpt en RS6 eller AMG, eller motsatt, av "prinsipper", men i virkeligheten er de jammen ikke mye forskjellige, oppskriften er omtrent den samme.

Akkurat denne "merkelojaliteten" er noe jeg aldri har skjønt noe av. Jeg velger den beste bilen for meg, uavhengig av hvilket merke den har i fronten. Vi har vurdert ganske mange elbiler til erstatning for får aldrende Leaf (blir 7 år straks) men har faktisk falt ned på Model 3 pga. det er den eneste som ser ut til å tilfredsstille kravene til en moderat pris (e-justerbare seter med minne, app og helst AWD) samt at den har det fresheste interiøret. Vi kunne godt kjøpt en Kona om den hadde de tingene, men den falt dessverre igjennom på absolutt alt. Audi og Jaguar blir for dyre som nr. 2 bil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på mandag 30. juli 2018, klokken 09:28
Akkurat denne "merkelojaliteten" er noe jeg aldri har skjønt noe av. Jeg velger den beste bilen for meg, uavhengig av hvilket merke den har i fronten.
Jeg skjønner godt at man finner ett merke som passer best det man ønsker av en bil, men derifra til å forsvare merket for enhver pris er ganske rart ja. Har hatt biler fra en god del produsenter, men mange VAG biler. Etter diesel skandalen sitter de langt inne å skulle velge VAG igjen. Har og i3, men jeg merker det klør etter å bytte den i en Model 3, mye grunnet BMWs prioriteringer når det gjelder elbilsatsing.

Jeg tror mye av Teslas popularitet kommer av att de fremstår som ett firma som ikke er der kun for å tjene penger, men først og fremst for å gjøre verden til ett bedre sted å leve.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Sitat fra: gr på mandag 30. juli 2018, klokken 09:25
Du får Tesla (med mye utstyr) til dobbel pris av Konaene som snart kommer på veiene.

Helt riktig. Jeg bestilte idag en S75D med det meste av utstyret for ca dobbelt pris av en Kona, og med levering i september. Så får jeg håpe at de overlever til da, og at verkstedbesøkene blir minimale  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Hvordan er vurderingen av hvordan den kommende financial call kommer til å påvirke aksjekursen ?
Det blir jo antagelig redusert resultat Q2 for å legge opp til overskudd i Q3.

Jeg vil tro at det kommer en ytterligere dipp nå denne uka.

Espen Hugaas Andersen

#3656
Sitat fra: knut.aulie på mandag 30. juli 2018, klokken 13:41Hvordan er vurderingen av hvordan den kommende financial call kommer til å påvirke aksjekursen ?
Det blir jo antagelig redusert resultat Q2 for å legge opp til overskudd i Q3.

Jeg vil tro at det kommer en ytterligere dipp nå denne uka.
Det er mange vurderinger av dette spørsmålet. Ca like mange vurderinger som det finnes investorer.

Men i mitt syn forventer jeg ikke noen store bevegelser. Dette er et kvartal som det er lave forventninger til, og det tror jeg er i all hovedsak priset inn. Jeg tror det går en av to veier:

1. "Buy the rumor, sell the news." Du har en del som selger etter nyheter, nesten uansett. Dette kan forårsake en dipp. I tillegg har man ofte shortere og tradere som vil forsøke å presse ned aksjekursen etter det legges frem tall, for å gi inntrykket av at markedet reagerer negativt og kursen skal ned. Om disse kreftene vinner frem kan kursen gå ned, men jeg forventer ikke at en slik nedgang vil være langvarig.
2. "Relief rally." Kanskje vil markedet juble over at Tesla ikke er konkurs, og fortsatt har masse penger. Og så går kursen oppover.

Jeg vet det ikke er spesielt nyttig med "enten går det opp, eller ned", men det er alltid svært vanskelig å si på kort sikt. Som sagt, jeg tror ikke resultatene for Q2 er spesielt viktige, og om det skulle komme store bevegelser tror jeg disse vil være basert på oppdaterte fremtidsutsikter e.l. Om Tesla f.eks sier de vil nå 10k Model 3 per uke i desember, så vil nok det tas positivt. Om de sier de per dags dato har positiv kontantstrøm og er over kneika økonomisk så er det også positivt.

(Om Tesla går tilbake på lovnadene om positiv kontantstrøm og profitt i Q3 og Q4, så er det svært negativt, så det må man også følge med på.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 30. juli 2018, klokken 14:04
Sitat fra: knut.aulie på mandag 30. juli 2018, klokken 13:41Hvordan er vurderingen av hvordan den kommende financial call kommer til å påvirke aksjekursen ?
Det blir jo antagelig redusert resultat Q2 for å legge opp til overskudd i Q3.

Jeg vil tro at det kommer en ytterligere dipp nå denne uka.
Det er mange vurderinger av dette spørsmålet. Ca like mange vurderinger som det finnes investorer.

Men i mitt syn forventer jeg ikke noen store bevegelser. Dette er et kvartal som det er lave forventninger til, og det tror jeg er i all hovedsak priset inn. Jeg tror det går en av to veier:

1. "Buy the rumor, sell the news." Du har en del som selger etter nyheter, nesten uansett. Dette kan forårsake en dipp. I tillegg har man ofte shortere og tradere som vil forsøke å presse ned aksjekursen etter det legges frem tall, for å gi inntrykket av at markedet reagerer negativt og kursen skal ned. Om disse kreftene vinner frem kan kursen gå ned, men jeg forventer ikke at en slik nedgang vil være langvarig.
2. "Relief rally." Kanskje vil markedet juble over at Tesla ikke er konkurs, og fortsatt har masse penger. Og så går kursen oppover.

Jeg vet det ikke er spesielt nyttig med "enten går det opp, eller ned", men det er alltid svært vanskelig å si på kort sikt. Som sagt, jeg tror ikke resultatene for Q2 er spesielt viktige, og om det skulle komme store bevegelser tror jeg disse vil være basert på oppdaterte fremtidsutsikter e.l. Om Tesla f.eks sier de vil nå 10k Model 3 per uke i desember, så vil nok det tas positivt. Om de sier de per dags dato har positiv kontantstrøm og er over kneika økonomisk så er det også positivt.

(Om Tesla går tilbake på lovnadene om positiv kontantstrøm og profitt i Q3 og Q4, så er det svært negativt, så det må man også følge med på.)
Fornuftige synspunkter Espen.

Jeg hører vel til kategorien «apekatt med pilkast» Men etter hva jeg forstår så gjør de det omtrent like bra eller bedre enn de som jobber med dette.

Vi får se hvordan kursen går.

o.b.lix

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 29. juli 2018, klokken 14:08
Sitat fra: o.b.lix på søndag 29. juli 2018, klokken 11:05

Alle de eksisterende bilmerkene prøver av å knuse nykommeren (virket jo på Hudson)

Tucker?

Begge. Tucker fikk bare produsert  50 eks og måtte legge ned, Hudson fikk holde på i 1951-1954 og ble "car of the year" for de ble tvunget i kne og måtte lukke dørene. Kuriositet: Den legendariske legen fra filmen "Biler" var en Hudson "Doc Hudson".
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

vegardg

Hvor blir det av "Short burn of the century" som frelser Elon lovte for snart 2 måneder siden?
https://twitter.com/elonmusk/status/992388944774938626

Var det et forsøk på kursmanipulasjon? I såfall er ikke Musk en millimeter bedre enn de berømte shorterne så mange her legger all skyld på for at kursen ikke skyter fart som en Space X-rakett.

Jeg kjenner ikke insider-reglementet i USA, men for meg virker det litt merkelig at en primærinnsider kan twitre i vei med meldinger som potensielt kan påvirke aksjekursen. Spesielt dersom det ikke er hold i det han twitrer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA