Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Counterpointer

Ser ut som børsen har tilgitt Musk, kursen er svakt opp

sølv-pilen

Ja en ting er helt sikkert.. Det er ett merkelig forum dette..
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

arthur

Kursen er svakt opp etter et kraftig fall grunnet EM's "tirader". Fortsatt ingen som aktivt trader denne aksjen siden prisen går hyppig både opp og ned = en traders delight?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

Betydelig mer stress å daytrade TSLA enn aksjer på OSEBX, iallfall hos min bank, pluss at hvis jeg skal daytrade foretrekker jeg billigere aksjer (men driver bare med aksjer i korte perioder mest for gøy).

emurof

#3544
Sitat fra: AD på torsdag 28. juni 2018, klokken 11:42Med chassiser levert på gaffeltruck...

Link?

Og hva har det egentlig å si?

SitatDe ser utviklingen. Derfor 9% kutt i arbeidsstokken i en uhyre kritisk fase av produksjonsutviklingen.

Men kuttene skjedde da ikke i produksjonsutvikling?

emurof

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 18. juli 2018, klokken 11:53EM har vist at han ikke handler kritikk. Det siste året har han tweetet i sinne i tide og utide. Eksempler, "boring and stupid questions, brake problems, skader ved fabrikken osv. osv. Tillitskurven er bratt nedadgående.

Jeg likte det at han kuttet ut de manipulerende analytikerne under kvartalspresentasjonen, og satte over til en privat investor som faktisk hadde mer relevante og interessante spørsmål.

Hvilke bremseproblemer? Du mener de der han takket Consumer Reports for å ha gjort ham oppmerksom på det?

Hva mener du med skader ved fabrikken? Med tusenvis av ansatte sier det seg selv at det er umulig å være helt uten skader. Men den som er aller mest blåst opp i media - den der en ansatt mistet beinet el.l. - var ikke engang en arbeidsulykke! Ulykken var et resultat av at de lekte seg utenfor arbeidstiden. Dette kan du neppe klandre arbeidgiver for...

Så med tanke på at ingenting av det du nevner er negativt for Musk eller Tesla så kan tillitskurven umulig være bratt nedadgående i følge din logikk...

SitatDenne siste er langt alvorligere. Mange har vært svært kritisk til Musks tilstedeværelse i dette dramaet overhodet.
Når en av grotteheltene påpeker dette, så kommer denne tweeten som får alle til å riste på hodet.

Dette er en omskriving av hva som skjedde. Les heller dette:

https://www.quora.com/Whats-the-full-story-behind-Elon-Musks-involvement-with-the-Thai-cave-rescue-effort

Kort fortalt så er ikke personen som begynte med å slenge med leppa mot Musk dykker. Han deltok ikke i dykkingen, men bidro til å lokalisere barna fordi han har utforsket de aktuelle hulene. Han tipset også thailandske myndigheter om ekte redningsdykkere de kunne kontakte for å få hjelp. Men han deltok ikke i dykkingen og redningsarbeidet, og påpekte ikke noe som helst. Han slengte dritt, på godt norsk.

Videre så er det mange utenforstående som har vært kritiske til Musks tilstedeværelse, men som du ser i linken over så holdt han seg unna da noen først spurte ham om det på Twitter. Det var først da redningsdykkerne selv tok kontakt og ba ham om hjelp at han startet arbeidet med u-båten. Han samarbeidet tett med disse, og utviklet u-båten etter deres instruksjoner.

Heltene som faktisk var i grottene og reddet barna var altså ikke kritiske til Musks tilstedeværelse. Tvert imot så ble han eskortert inn i grottene.

Denne saken er et godt eksempel på hvordan media behandler Musk. De finner på løgner som slike som deg så svelger rått og sprer videre helt ukritisk.

emurof

Sitat fra: Geirr på tirsdag 03. juli 2018, klokken 17:06reduksjon av staben i forkant av at de skal gå 'mainstream' med 'folkemodellen'

Se over. De reduserte ikke den staben.

arthur

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/07/JP-Morgan-ser-Tesla-aksjen-ned-40-prosent

For egen del synes jeg at å ha en stop loss ordre inne kan være på sin plass uavhengig av hvor man har valgt å plassere sine sparepenger, ikke minst hvis det er større beløp på enkeltaskjer?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Sveinung1954

180 dollar aksjen ja, da begynner det i alle fall å bli mer edruelig prising, selv om det også da er et selskap som er høyt priset. Er redd at dersom ballongen først sprekker, så kan kursen fort gå betydelig under dette også.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Stikkkontakt

Ned 6% etter 10 minutts handel. Løp og kjøp :+1:

emurof

Sitat fra: arthur på mandag 23. juli 2018, klokken 15:07
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/07/JP-Morgan-ser-Tesla-aksjen-ned-40-prosent

For egen del synes jeg at å ha en stop loss ordre inne kan være på sin plass uavhengig av hvor man har valgt å plassere sine sparepenger, ikke minst hvis det er større beløp på enkeltaskjer?

Siden Establishment-synsere synser så kraftig så kan man jo hente inn en annen synser som ser litt nærmere på hva som må til for at aksjen skal falle så mye:


https://www.youtube.com/watch?v=m5LwRLP3Hkg

Han tar for eksempel for seg påstanden om økt konkurranse og at andre bilprodusenter vil bruke elbiler for å "" bilene de tjener penger på. Men som youtuberen påpeker så taper andre produsenter vel en god del penger på elbilene sine allerede, så hvor mye er de villige til å tape egentlig? Skal de tape enda mer?

Og hva skjer hvis det faktisk blir litt større etterspørsel? Tapene vil gå i været! Hvor mye er de villige til å tape egentlig.

Så konkurrentene er i en slags catch-22 der de enten må ta visse tap og selge dårlig, eller selge bra og ta massive tap.

Men det er jo ikke sikkert kundene vil ha disse bilene. Det er ikke sikkert det å ha lavere priser vil hjelpe så mye.

Hvis en som eier iPhone skal kjøpe ny telefon, kjøper han hva som helst bare det er billigere? Nei, det er veldig sannsynlig at han kjøper en iPhone selv om den som regel er dyrere enn konkurrentene. Så hva vil en som eier Tesla og er vant med og fornøyd med det gjøre når han skal ha ny bil? Vil han gå etter den billigste bilen, eller vil han gå for firmaet og økosystemet han allerede kjenner og er fornøyd med?

Hva skjedde forresten med "Tesla-killere" som Bolt? Floppet totalt. Model 3 knuser den i antall solgte enheter.

Han tar opp flere ting også, men holder argumentene til JP "2008-kollaps" Morgan vann?

arthur

Hadde bare askjehandlere vært så rasjonelle som enkelte synes å hevde at de er. Man kan like det, eller ei, men alle (ja, jeg mener alle) er drevet av to ting; frykt og grådighet. Og hvis noen virkelig tror at en liten fisk i Norge vil kome seg ut når det blir trangt i døra, ja så tro om igjen.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: arthur på mandag 23. juli 2018, klokken 15:07https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/07/JP-Morgan-ser-Tesla-aksjen-ned-40-prosent

For egen del synes jeg at å ha en stop loss ordre inne kan være på sin plass uavhengig av hvor man har valgt å plassere sine sparepenger, ikke minst hvis det er større beløp på enkeltaskjer?
Stop loss ordre er generelt ikke bra - slike utnyttes av daytadere. Om aksjen er ned en dag, så vil de f.eks kunne gjøre alt de kan for å dytte aksjen ned til der stop-loss ordre vil bli iverksatt, og så kan de kjøpe opp aksjene som de fikk ristet løs. Så går kursen opp igjen og man sitter igjen med et realisert tap, der man også gikk glipp at at aksjekursen gikk opp igjen.

Man bør heller tenke igjennom hva som skal til for at man selger. Da er vanskeligere å bli manipulert. Om man trenger pengene kan dette være at kursen når et gitt nivå. Men helst bør det være noe mer konkret knyttet til selskapet. F.eks om mottakelsen av et produkt i markedet er negativ eller at de ikke klarer å nå økonomiske mål.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

#3553
Man setter vel neppe en stop loss ordre på en, eller to, prosent, men kanskje heller ti prosent, og det er vel ikke ofte selv Tesla-aksjen beveger seg så mye på en dag, eller to?
Og hvis man tror at man som en liten fisk/privatperson i Norge får tilgang tilverdifull informasjon som gjør at man kan komme seg ut av aksjen i tide så er man i mine øyne rimelig naiv.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Motorwatt

Dagens nedgang beror, ifølge "eksperter, på et memo fra Tesla til underleverandører. Egentlig ikke noe merkelig at man nå vil reforhandle avtaler når dagens produksjon krever atskillig større leveranser enn i 2016. Kanskje heller rart at det ikke er gjort tidligere? Men det som er virkelig eksepsjonelt er at man ber om tilbakebetaling for deler av tidligere leveranser, og at en av begrunnelsene skal være at de må hjelpe til med å få selskapet "profitable". Dette har visstnok ikke skjedd i bransjen tidligere (iallfall ikke på 20 år flg. en "ekspert"). Hva hvis underleverandørene ikke vil være med på å betale tilbake? Eller ligger det en liten trussel her? Som for eksempel: "Hvis dere ikke vil, er Tesla ferdig, og dere mister en stor kunde".
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA