Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: Geirr på onsdag 30. mai 2018, klokken 09:47
^ Synsing fra en "glad amatør". Det fremkommer ingenting her som ikke markedet er vel kjent med, og som er priset inn i aksjekursen for lenge siden. Slike Youtube-videoer har informasjonsverdi på nivå med de aksjetipsene taxisjåføren presenterer når han kjører deg hjem natt til søndag.

Dette er en interessant kommentar. I stedet for å kommentere selve saken, forsøker du å diskreditere vedkommende som "glad amatør". Men hva sier egentlig forskningen om "sure profesjonelle" analytikeres treffsikkerhet?

Jo, det viser seg jo at profesjonelle analytikere er svært lite treffsikre. Man kan like gjerne kaste terning.

Likevel fester man altså større lit til deres meninger enn til en som kommer med sine meninger i en YouTube-video og også begrunner dem?

Hva gjør at vi bør feste større lit til de profesjonelle enn til denne personen?

Hva er egentlig galt i det han sier? Stemmer det ikke at markedet generelt virker svært negativt til Tesla, og at det strømmer på med negative nyheter og analyser? Er det ikke veldig mange som spår at de vil gå konkurs eller i det minste vil få økonomiske problemer, mens veldig få analytikere og medier sier det motsatte?

Stemmer det ikke at analytikere og media gjerne fokuserer voldsomt på kortsiktige produksjonsutfordringer med Model 3, samtidig som de så godt som aldri nevner f.eks. Semi eller batteriproduktene deres? Når "ingen" snakker om dette, kan vi virkelig gå ut ifra at det er priset inn i aksjen?

Og stemmer det ikke at produksjonsraten på Model 3 har steget kraftig, og at det har gått ufattelig mye raskere å produsere dette antall biler i måneden enn det gjorde med Model S og X? Samtidig er det ikke mye som skal til av ytterligere produksjonsøkning før Model 3 går med overskudd.

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 30. mai 2018, klokken 10:55
Slike Youtube-videoer er vel mest laget for entusiaster. Har liten tro på at at større investorer lar seg rive med i samme grad. Og det er ikke til å komme forbi at EM også er avhengig av entusiaster som vil hjelpe han i markedsføringen.

Men hva skjer når Model 3-produksjonen når det nivået at Tesla går med overskudd og alle brikkene faller på plass? Tesla er jo nå priset som om de vil slite med å få opp produksjonen i tilstrekkelig grad, er det ikke?

Vil de større investorene bare ignorere det når Model 3-produksjonen når krysningspunktet der Tesla ikke lenger vil være avhengig av å hente inn penger eksternt for å investere i økt produksjon og nye produkter?

Og hva skjer når milliardkontraktene på Teslas batteriløsninger kommer inn? Det er jo allerede muligheter for dette i Australia på grunn av suksessen de hadde der fra før.

Og når Semi kommer for alvor, og når Model Y og pickup dukker opp?

Vil de større investorene bare sitte og glo uten å foreta seg noe?

Sveinung1954

Sitat fra: emurof på onsdag 30. mai 2018, klokken 18:10
Dette er en interessant kommentar. I stedet for å kommentere selve saken, forsøker du å diskreditere vedkommende som "glad amatør". Men hva sier egentlig forskningen om "sure profesjonelle" analytikeres treffsikkerhet?

Jo, det viser seg jo at profesjonelle analytikere er svært lite treffsikre. Man kan like gjerne kaste terning.

Likevel fester man altså større lit til deres meninger enn til en som kommer med sine meninger i en YouTube-video og også begrunner dem?

Hva gjør at vi bør feste større lit til de profesjonelle enn til denne personen?

Du tillegger meg synspunkter jeg på ingen måte har, og heller ikke har gitt uttrykk for. Jeg legger null vekt på en enkelt "glad amatør" på Youtube. Jeg legger også NULL vekt på en hvilken som helst analytiker. Jeg er helt enig med deg; all forskning tilsier at ingen analytiker over tid klarer å slå markedet.

SUMMEN av alle analytikere/investorer derimot (altså markedet, det er jo disse som bestemmer markedskursen til enhver tid), har jeg stor tro på.

Å tro at en glad amatør på Youtube, eller Komiske Ali på forumet her, har informasjon eller innsikt som markedet forøvrig ikke har (og allerede har priset inn i kursen på aksjen) er mer enn en smule naivt.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

emurof

Nå er det vel nettopp summen av analytikere som viser seg å ikke være mer treffsikre enn ren tilfeldighet? Og vi husker også hvor treffsikre summen av analytikere var like før finanskrisen.

Det er umulig å vite hvem som har rett, men jeg har andre eksempler på at "glade amatører" slår "profesjonelle" ned i støvlene. For eksempel spådde de fleste analytikere at Nintendos spillkonsoll Wii kom til å tape fordi den ikke hadde like kraftig maskinvare som konkurrentene da den ble sluppet for litt over ti år siden. Det viste seg at den banket konkurrentene ned i støvlene. Og selv før Wii ble lansert var det en lite kjent blogger som gjorde rede for Nintendos strategi med Wii og hvorfor den kom til å vinne.

Så å automatisk avskrive "glade amatører" er ikke særlig lurt heller.

Jeg kan heller ikke se at du har kommet med argumenter for å avskrive nettopp denne "glade amatøren på YouTube". Hva er det du mener han tar feil om, og mener du virkelig at f.eks. analytikere og presse ikke er ganske ensidig negative til Tesla og nesten aldri nevner flere av de tingene han snakket om?

OlaM

Det er ikke sikkert den glade amatøren tar helt feil, kanskje han til og med har helt rett, men hva så? Hvilken handling er du gjør nå som du ikke gjorde før du så den videoen?
'21 3LR

Counterpointer

Ser ut som aksjen er på vei oppover 294 akkurat nå.

Jeg vet at aksjen er volatil og går begge veier men har ligget ganske jevnt lavt de siste dagene.

Kunne noen sagt litt om hvordan dollarkurs påvirker i litt lettforståelige  termer. Dollaren har jo generelt steget i det siste. Dette gjør vel at nye aksjer blir dyrere i Nok mens de en allerede eier blir mer verd, er det andre poenger også?

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

emurof

Sitat fra: OlaM på onsdag 30. mai 2018, klokken 19:22
Det er ikke sikkert den glade amatøren tar helt feil, kanskje han til og med har helt rett, men hva så? Hvilken handling er du gjør nå som du ikke gjorde før du så den videoen?

Handling? Hva mener du? Jeg spurte om hva folk tenkte om argumentasjonen til denne "YouTube-analytikeren". Det var poenget med å skrive om det. Vanligvis diskuterer man jo dommedagsscenarier fra ivrige analytikere som shorter aksjen, så jeg syntes denne "YouTube-analytikeren" brakte interessante ting på banen som man ikke hører noe særlig om andre steder.

Amoss

Sitat fra: Geirr på onsdag 30. mai 2018, klokken 18:35
Å tro at en glad amatør på Youtube, eller Komiske Ali på forumet her, har informasjon eller innsikt som markedet forøvrig ikke har (og allerede har priset inn i kursen på aksjen) er mer enn en smule naivt.

Det du ser ut til å ha helt oversett er at i motsetting til svært mange andre aksjeselskaper så ser det ut til å være svært mange "glade amatører" og entusiaster som er inne som investorer i Tesla. Joda, som dere alt har vært inne på så er profesjonelle analytikere omtrent som å kaste terning, men de har lett for å lytte til andre profesjonelle, og da kan spådommene lett bli selvoppfyllende. Men disse entusiastene har *tro* på det Elon prøver å få til og er ofte mer med for å støtte saken enn for å tjene penger, og overhører glatt disse proffene, og hører på nettopp slike "glade amatører" som det vises til her. Og som i tilfellet med proffene kan derfor deres vurderinger lett bli selvoppfyllende...

Så når proffene kommenterer at kursen går ned og sier "Tesla er i ferd med å gå konkurs! Selg det dere kan mens det enda er mulig å redde stompene" så ser de glade amatørene "Oj, en gylden kjøpsmulighet!"...

Derfor opptrer ofte aksjekursen til Tesla "irrasjonelt" i følge disse samme proffene...

Og for å svare på det du spør om, nei, hverken denne glade youtube-amatøren eller andre glade amatører eller "komiske Ali" (som du prøver å henge på en enkeltperson her på forumet) har noen hemmelig informasjon eller innsikt. Alt dette er åpent tilgjengelig informasjon og innsikt, som proffene ofte velger å se bort i fra fordi det ikke passer deres agenda, men som amatørene er svært obs på, fordi det passer *deres* agenda.
Model S 85D

doldis1

Sitat fra: emurof på onsdag 30. mai 2018, klokken 20:13
Sitat fra: OlaM på onsdag 30. mai 2018, klokken 19:22
Det er ikke sikkert den glade amatøren tar helt feil, kanskje han til og med har helt rett, men hva så? Hvilken handling er du gjør nå som du ikke gjorde før du så den videoen?

Handling? Hva mener du? Jeg spurte om hva folk tenkte om argumentasjonen til denne "YouTube-analytikeren". Det var poenget med å skrive om det. Vanligvis diskuterer man jo dommedagsscenarier fra ivrige analytikere som shorter aksjen, så jeg syntes denne "YouTube-analytikeren" brakte interessante ting på banen som man ikke hører noe særlig om andre steder.

Som jeg sa tidligere her er synspunktene til denne hobby-analytikeren viktig for aksjekursen. Viktig fordi han tilhører den kategori aksjeeiere som kan drive kursene opp til et nivå der shortposisjoner må innløses eller bli tvangsinnløst..
Følg godt med de nærmeste dagene, hvis kursen nærmer seg 310 kommer shorterne til å kaste innpå en haug med aksjer for å snu kursbildet...( følg med på omsatt volum på f.eks. marketwatch)
Og husk samtidig på at det er våre penger, småsparerne sine, disse er ute etter, instutisjonelle eiere endrer i veldig liten grad posisjonene og de lar seg heller ikke avskrekke av all bullshiten fra shorterleiren..

Ser man på profesjonelle analytikere har de satt på trykk så mye piss om Tesla de siste årene at selskapet snart er skuddsikkert mot dårlige nyheter, mange av de har til overmål gjort dette fordi finansinstutisjonen de jobber for sitter short i Tesla..

OlaM

Sitat fra: emurof på onsdag 30. mai 2018, klokken 20:13
Sitat fra: OlaM på onsdag 30. mai 2018, klokken 19:22
Det er ikke sikkert den glade amatøren tar helt feil, kanskje han til og med har helt rett, men hva så? Hvilken handling er du gjør nå som du ikke gjorde før du så den videoen?

Handling? Hva mener du? Jeg spurte om hva folk tenkte om argumentasjonen til denne "YouTube-analytikeren". Det var poenget med å skrive om det. Vanligvis diskuterer man jo dommedagsscenarier fra ivrige analytikere som shorter aksjen, så jeg syntes denne "YouTube-analytikeren" brakte interessante ting på banen som man ikke hører noe særlig om andre steder.

Min kommentar var altfor brysk, beklager. Jeg bare mener at det er voldsomt mange meninger på nettet, positive og negative, og det er lett for at det bare blir støy. Nå var den meningen der veldig velpresentert for å være en amatør, bedre enn mange proffe, men det blir ofte slik at man bare godtar de meningene som allerede bygger opp under egen overbevisning og så godtar man ikke de som går imot. Det er svært sjelden man kommer over en mening som får en brått til å endre handlingsmønster.

Jeg synes ikke han kom med noe særlig nytt. Synes også det er ganske naturlig, og bra, at Semi ikke er priset mer inn. Ikke pris inn skinnet før bjørnen er disrupted.
'21 3LR

emurof

Sitat fra: OlaM på onsdag 30. mai 2018, klokken 23:21
Sitat fra: emurof på onsdag 30. mai 2018, klokken 20:13
Sitat fra: OlaM på onsdag 30. mai 2018, klokken 19:22
Det er ikke sikkert den glade amatøren tar helt feil, kanskje han til og med har helt rett, men hva så? Hvilken handling er du gjør nå som du ikke gjorde før du så den videoen?

Handling? Hva mener du? Jeg spurte om hva folk tenkte om argumentasjonen til denne "YouTube-analytikeren". Det var poenget med å skrive om det. Vanligvis diskuterer man jo dommedagsscenarier fra ivrige analytikere som shorter aksjen, så jeg syntes denne "YouTube-analytikeren" brakte interessante ting på banen som man ikke hører noe særlig om andre steder.

Min kommentar var altfor brysk, beklager. Jeg bare mener at det er voldsomt mange meninger på nettet, positive og negative, og det er lett for at det bare blir støy. Nå var den meningen der veldig velpresentert for å være en amatør, bedre enn mange proffe, men det blir ofte slik at man bare godtar de meningene som allerede bygger opp under egen overbevisning og så godtar man ikke de som går imot. Det er svært sjelden man kommer over en mening som får en brått til å endre handlingsmønster.

Jeg synes ikke han kom med noe særlig nytt. Synes også det er ganske naturlig, og bra, at Semi ikke er priset mer inn. Ikke pris inn skinnet før bjørnen er disrupted.

Ja, det er mange meninger på nettet, men du er vel enig i at de negative i svært stor grad overskygger de positive? Det er ikke mange "profesjonelle" analytikere som uttaler seg positivt om aksjen, og hvis de gjør det så blir de ikke gjengitt i media. Derimot er det stadig negative uttalelser fra analytikere (synsere) på trykk.

Og så gjentar du at du ikke synes han kommer med noe nytt, men det er ikke spørsmålet her. Ingenting av dette er nytt. Spørsmålet er om markedet har tatt hensyn til informasjonen. Og da er vi tilbake til den ganske ensidig negative pressedekningen og analytikerne som uttaler seg. Hvor ofte hører man denne informasjonen? Hvor mange legger vekt på informasjonen? Hvor mange skjønner at informasjonen faktisk kan være svært viktig?

Når det gjelder prising av Semi så er det litt av poenget. Du er altså enig at dette potensielt massivt "disruptive" produktet ikke egentlig er priset inn. Dette til tross for at aksjekursen ikke bare skal gjengi situasjonen i dag, men også fremtidig potensiale.

Med andre ord gir du ham egentlig i stor grad rett, selv om du opprinnelig ga uttrykk for andre holdninger til det han hadde å si.

OlaM

Jeg har ikke makt til å "gi ham rett", fordi han snakker om fremtiden. Ingen vet helt sikkert hva som kommer til å skje, det er bare høye og lave odds for forskjellige utfall. Jeg sa at han kan ha rett, han kan ta feil, men hva med deg som seer? Endrer du betraktelig på ditt verdensbilde? Eller sier du "han har rett" til det du liker og "han tar feil" til det du ikke liker?

Det jeg ville frem til var at alle har godt av å minimere sin eksponering til slike spådomssirkler som aksjediskusjoner kan være. Det fører ikke til at du tar bedre avgjørelser. I verste fall så fører det til en overdreven tro på aksjen, overeksponering og dundrende tap - noe du selvsagt kan utsettes for selv om firmaet til slutt blir en suksess, fordi veien dit er humpete.

For all del, les, lær, følg med, bli klok, men spådommer av typen "hvis dette skjer, så skjer dette, så skjer dette" er bare støy i lengden. Hvis du føler at du trenger noen positive nyheter for å holde aksjetroen gående, hvis isen i magen begynner å bli sørpete, da kan det hende du har investert for mye.

Og dette med Semi, aksjeprisen skal på ingen måte reflektere alt av fremtidig potensiale. Jo lengre frem i tid og jo mindre utviklet produktet er, jo mindre skal det reflekteres i aksjeprisen. Hvis den var helt og holdent priset inn så var det jo ingen videre vei oppover. Da ville Semi-suksess kun bidratt til å holde prisen stabil, mens en hver utsettelse, tilbakekalling eller annen vanlig fartsdump ville ført til at prisen gikk ned. Det ville jo vært den sikreste short casen noensinne.
'21 3LR

emurof

Selvsagt vet ingen sikkert hva som skal skje, men dette er et diskusjonsforum. Og stort sett har diskusjonene gått på negative meldinger fra f.eks. analytikere med short-interesse eller lignende. Derfor ønsket jeg å diskutere tankene til denne personen.

Det virker som om du henger deg opp i at man faktisk må sitte og handle Tesla-aksjer, men man trenger ikke utføre handler bare fordi man deltar i en diskusjon på et forum. Jeg eier faktisk ikke en eneste Tesla-aksje, og har ingen planer om å kjøpe det heller. Jeg er interessert i aksjen på grunn av alt oppstyret rundt den og fordi jeg er interessert i Tesla som selskap. Men dette er da heller ikke relevant for selve saksdiskusjonen, så du kan spare deg for personangrep og provokasjoner som "isen i magen begynner å bli sørpete".

Nå håper jeg du kan klare å holde deg til sak og styre unna persondiskusjoner. Hvis ikke så burde kanskje moderator ta en litt mer aktiv rolle for å luke ut slike usakligheter.

Motorwatt

Jeg oppfatter iallfall ikke OlaMs innlegg verken som personangrep eller provokasjon. Oppfattet det generelt, og hvor kanskje "du" kunne vært byttet ut med "man". Vi må ikke hoppe for raskt ned i skyttergravene.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OlaM

Sukk, jeg mente selvsagt ikke det som et personangrep eller noe i nærheten. Jeg advarer generelt mot å bruke youtube til aksjeinformasjon.
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA