Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Tellus

Sitat fra: emurof på onsdag 23. mai 2018, klokken 09:24
Sitat fra: Tellus på tirsdag 22. mai 2018, klokken 21:43At Consumer Reports finner disse problemene med TM3 såpass lenge etter release av TM3 er faktisk ganske graverende.

Det hjelper ikke om de tester lenge etter at TM3 ble lansert hvis bilen de tester er en av de som ble produsert rundt da produksjonen av TM3 først startet. De første bilene som ble produsert hadde naturligvis flere problemer enn de som produseres i dag.

Hvis det er riktig som Elon sier at det skyldes programvare så vil jo alle biler ha dette problemet. Hvis det hadde vært fikset tidligere så ville også de tidlige bilene vært i orden vi OTA oppdateringer.

Vi har vel egentlig bare to muligheter.
1) Hvis problemet skyldes sw så var ikke Tesla kjent med problemet til tross for at det har vært rapportert også tidligere. Alle biler vil da ha dette problemet.
2) Problemet skyldes noe annet enn sw og da kan nyere biler ha blitt fikset opp. Litt rart at Tesla i så fall ikke har tilbakekalt de tidlige bilene og fikset dem. Kan jo selvfølgelig skyldes en dårlig batch med tredjepartsdeler som ikke Tesla har vært klar over.



Øyvind.h

Bremsene kan ha blitt endret i en sw oppdatering underveis av Tesla, eller underleverandør har kommet med ny sw til ABS komponent som nå har vist seg å ikke være god nok.

Dvs eldre biler kan ha vært OK, men blitt dårligere etter sw endring i etterkant av test.

Uansett bra dette nå løses så kjapt og kontant, så kan man fokusere på andre problemområder som må ryddes opp i.
Ser mange eiere kommenterer det med vindstøy og at bilen for dem oppleves svært stillegående. Kanskje det kommer konkrete måleresultater ettervern.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

#3213
Vet ikke hvorfor det antas at det kun gjelder noen biler. Det gjelder nok alle bilene, men trolig med gitte innstillinger eller i gitte situasjoner. Om man da ikke har testet bilen grundig med alle de forskjellige kombinasjonene av instillinger og situasjoner, så kan man få gode resultater i sin testing, mens andre får andre resultater.

Jeg tenker det kan f.eks være slik at regen skal slå seg av 50 ms før ABS slår inn. Da kan denne tidskonstanten være satt feil, slik at regen er på i 100 ms samtidig som ABSen slår inn. Da vil ABSen bremse mens regen er på, merke at f.eks 30% bremseeffekt førte til at hjulene skled, og så kun benytte seg av 30% bremseeffekt hele veien ned til 0 km/t. Mens det som egentlig skulle skjedd var at regen skulle vært av, ABS skulle registrert at hjulene skled først ved 40% bremseeffekt, og så benytte seg av 40% bremseeffekt ned til 0 km/t. Om man da har en konstant for standard regen og en konstant for lav regen, så kan disse være forskjellige, slik at feilen kun inntreffer på en av innstillingene. Da er det en enkel fiks, ved å justere konstantene.

Det er sikkert mange andre måter en slik feil kan inntreffe, enn eksemplet over, men det viktige er at Tesla retter opp feilen så snart som mulig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Betydningen av denne bremsefeilen vil jeg vurdere til ca like stor som betydningen av airbag-feilen på Model S som ble avdekket i Euro NCAP. Der var det slik at passasjerairbagen ikke vil blåse seg opp tilstrekkelig i noen situasjoner, og hodet kunne komme i kontakt med dashbordet. Tesla oppdaterte firmware og saken er sånn ca glemt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof

Sitat fra: Tellus på onsdag 23. mai 2018, klokken 09:57Hvis det er riktig som Elon sier at det skyldes programvare så vil jo alle biler ha dette problemet. Hvis det hadde vært fikset tidligere så ville også de tidlige bilene vært i orden vi OTA oppdateringer.

Vi har vel egentlig bare to muligheter.
1) Hvis problemet skyldes sw så var ikke Tesla kjent med problemet til tross for at det har vært rapportert også tidligere. Alle biler vil da ha dette problemet.
2) Problemet skyldes noe annet enn sw og da kan nyere biler ha blitt fikset opp. Litt rart at Tesla i så fall ikke har tilbakekalt de tidlige bilene og fikset dem. Kan jo selvfølgelig skyldes en dårlig batch med tredjepartsdeler som ikke Tesla har vært klar over.

Du utelater enda en mulighet, som er at det kan være en kombinasjon av programvare og de fysiske bremsene. Hvis bremsene var annerledes på biler produsert tidligere så kan programvaren påvirke dem annerledes også. Det vil da være mulig å justere programvaren for å endre måten tidligere bremser påvirkes på.

Med andre ord er er det ikke sikkert alle biler vil ha problemet hvis den er en kombinasjon av hardware og software.

Det er jo veldig rart at du ikke klarer å tenke deg en eneste mulighet her som ikke innebærer sverting av Tesla...

doldis1

 
SitatDu utelater enda en mulighet, som er at det kan være en kombinasjon av programvare og de fysiske bremsene.

Høyst usannsynlig, på grensen til utenkelig. Bremsekomponenter som calipere, skiver, Abs sentraler, givere, hovedcyl. mm. er hyllevare og brukes på tvers av bilprodusentene, f.eks. kan 5 vidt forskjellige bilmerker ha samme bremseklosser fordi de har samme caliper fra Ate...

Noe annet er jo å tro at disse bremseproblemene forklarer kursutviklingen på Tesla.. ? Som alt annet som angår Tesla er også synet på aksjen voldsomt polarisert, nærmest krig... Shorterne prøvde gjentatte ganger i går å trykke kursen gjennom 275 uten å lykkes, vi får se hvor mye krutt de brente i dag, er de tomme tipper jeg kursen siger tilbake mot 285..
(Kanskje vi har en liten trollegutt her som absolutt vil vise oss at kursen er nede i 272 i førmarkedet, værsågod  ;) )

Hodetelefoner

Bremsene er kun begrenset i SW for å spare driveunit.
Det samme er S

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: KristofferH på onsdag 23. mai 2018, klokken 11:42Bremsene er kun begrenset i SW for å spare driveunit.
Det samme er S
Hva mener du?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

SurSnasen

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 22. mai 2018, klokken 21:51
Skal ikke se bort fra det. Fascinerende er det at der andre produsenter måtte ta en tilbakekalling, fikser Tesla dette mens du sover.

Det som er skremmende er at bilens aller viktigste funksjon, er noe som fikses/justerer/bugges "over the air"...

emurof

Sitat fra: StianSalG på onsdag 23. mai 2018, klokken 12:29Det som er skremmende er at bilens aller viktigste funksjon, er noe som fikses/justerer/bugges "over the air"...

Hvorfor er det mer skremmende enn at andre produsenter må kalle inn bilen fysisk i lignende tilfeller?

doldis1

Stille før stormen..Kursen er lav, aksjen er overshortet og de gode nyhetene kommer som perler på en snor.. De som sitter short bør begynne å dekke inn nå...

SabreMan

Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Counterpointer

Av de seks selskapene jeg har aksjer i så er det røde nedgangstall på alle unntatt TSLA i dag.......

doldis1

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 23. mai 2018, klokken 21:58
Av de seks selskapene jeg har aksjer i så er det røde nedgangstall på alle unntatt TSLA i dag.......

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA