Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Mobileum på lørdag 05. mai 2018, klokken 00:16
Hva er snittlønnen hos Tesla?
Og hva er snittprisen pr bil hos de respektive...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Larsebass

Satte 50k i Tesla og 50k i Google i fjor. Traff klokkeklart på toppen av Tesla-kursen, men Google tar inn tapet. Gjelder å spre risikoen :) Ikke rare beløpet, men en artig hobby.
Tesla X75D.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Mobileum på lørdag 05. mai 2018, klokken 00:16Fakta:

VW produserte 10,7 mill. biler i 2017 med 642.000 ansatte. Blir vel 15-16 biler pr. ansatt pr. år i snitt.

Tesla produserte 100.000 biler med 37.500 ansatte. Blir vel ca 2,6 biler pr. ansatt. pr. år i snitt.
Fakta:

- Tesla overtok 12.000 ansatte fra Solar City, og de fleste har fortsatt i Tesla Energy.
- Tesa eier alle sine utsalgssteder og verksteder. Det er ingen forhandlere.
- Tesla vil produsere omkring 270.000 biler i år og omkring 400-500.000 biler neste år, med beskjeden økning i antall ansatte.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

SabreMan

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 05. mai 2018, klokken 13:21
Sitat fra: Mobileum på lørdag 05. mai 2018, klokken 00:16Fakta:

VW produserte 10,7 mill. biler i 2017 med 642.000 ansatte. Blir vel 15-16 biler pr. ansatt pr. år i snitt.

Tesla produserte 100.000 biler med 37.500 ansatte. Blir vel ca 2,6 biler pr. ansatt. pr. år i snitt.
Fakta:

- Tesla overtok 12.000 ansatte fra Solar City, og de fleste har fortsatt i Tesla Energy.
- Tesa eier alle sine utsalgssteder og verksteder. Det er ingen forhandlere.
- Tesla vil produsere omkring 270.000 biler i år og omkring 400-500.000 biler neste år, med beskjeden økning i antall ansatte.

Nettopp. Tesla gjør mer enn bare å produsere biler. Akkurat det er det mange som glemmer. De andre delene av Tesla er små nå, men kan øke mye de neste tiårene.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

arthur

Sitat fra: emurof på lørdag 05. mai 2018, klokken 12:04
Sitat fra: arthur på lørdag 05. mai 2018, klokken 08:43
http://www.bbc.com/capital/story/20180504-do-elon-musks-radical-work-ideas-add-up

Eller som heisføreren sa; Det går opp og ned her i verden;

https://www.google.com/search?q=tesla+stock+chart&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b

Se en måneds grafen!

Tenk at en aksje går opp og ned. Helt utrolig. Ring VG!

Har du forresten lest den første linken din selv? Hvis den er ment å slenge dritt om Tesla så virker det som du bommer ganske kraftig.

Nå har jeg vel nettopp påpekt at en aksje kan gå opp, og ned, en rekke ganger og påpekt at Teslas askjer er en "traders delight" så ditt poeng er hva?

Ja, selvfølgelig leser jeg noe jeg legger ut en link til, hvorfor spør du?

Har ikke noen agenda, hverken skjult eller åpen, hva angår Tesla, aksjekursen eller personen Musk utover at det er et interessant selskap/bilmerke/person å følge med på så jeg har ikke noe motiv for hverken det ene, eller det andre, i motsetning til en rekke medlemmer her som ser rødt hver gang noen måtte "tillate seg" å si eller vise til noe som ikke passer enkeltes virkelighetsoppfatning eller subjektive ønske.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Mobileum

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 05. mai 2018, klokken 13:21
Sitat fra: Mobileum på lørdag 05. mai 2018, klokken 00:16Fakta:

VW produserte 10,7 mill. biler i 2017 med 642.000 ansatte. Blir vel 15-16 biler pr. ansatt pr. år i snitt.

Tesla produserte 100.000 biler med 37.500 ansatte. Blir vel ca 2,6 biler pr. ansatt. pr. år i snitt.
Fakta:

- Tesla overtok 12.000 ansatte fra Solar City, og de fleste har fortsatt i Tesla Energy.
- Tesa eier alle sine utsalgssteder og verksteder. Det er ingen forhandlere.
- Tesla vil produsere omkring 270.000 biler i år og omkring 400-500.000 biler neste år, med beskjeden økning i antall ansatte.

Her er tallene drillet ned hos VW fra 2016.


Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

emurof

Sitat fra: arthur på lørdag 05. mai 2018, klokken 17:15
Ja, selvfølgelig leser jeg noe jeg legger ut en link til, hvorfor spør du?

Hva er budskapet du prøvde å få frem med linken?

arthur

Sitat fra: emurof på lørdag 05. mai 2018, klokken 19:41
Sitat fra: arthur på lørdag 05. mai 2018, klokken 17:15
Ja, selvfølgelig leser jeg noe jeg legger ut en link til, hvorfor spør du?

Hva er budskapet du prøvde å få frem med linken?

To mulige svar til dette "spørsmålet".

1. er du klar over hva denne tråden heter og omtaler?

2. fordi jeg anser en slik link som viser aksjens utvikling over tid som høyst relevant i en tråd som omhandler aksjen i selskapet bak Tesla.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: arthur på søndag 06. mai 2018, klokken 09:07To mulige svar til dette "spørsmålet".

1. er du klar over hva denne tråden heter og omtaler?

2. fordi jeg anser en slik link som viser aksjens utvikling over tid som høyst relevant i en tråd som omhandler aksjen i selskapet bak Tesla.
Det var vel heller denne linken det ble spurt om: http://www.bbc.com/capital/story/20180504-do-elon-musks-radical-work-ideas-add-up

Den har ingen relevanse til aksjen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof


doldis1

Se nøye på grafen jeg poster under her. Hvis en bruker logikken skulle en ikke da tro at shortandelen økte med økende aksjekurser ? Ganske enkelt fordi muligheten for en lukrativ nedtur for shorterne burde være større dess mere overvurdert aksjekursen er ?

Slik er det ikke... ser vi bort fra et par perioder i grafen er det heller slik at shortandelen øker-aksjekursen minker...og omvendt..Kan det være noen annen forklaring på dette enn at det i store trekk er den massive shortingen som driver kursene..? snarere enn at kursene er drevet av utviklingen i foretaket og shortandelen igjen kommer som en følge av det ? Espen ?

Unntaket fra dette er særlig sommeren/høsten 2013 da shortandelen ligger på det laveste nivået på grafen, her shortes det mer når aksjekursene stiger. I den andre enden av skalaen, se nøye på grafene nov. 2016, shortandelen ligger på 35 mill aksjer, altså grafens høyeste nivå mens aksjekursen er ca. 180, den laveste på 9 mnd..

De neste 6 mnd dobler aksjekursen seg og shorterblodet flyter i gatene.. Denne gangen er shortandelen betydelig høyere ! Det finnes knapt flere aksjer å oppdrive for shorting, så når kursen over helga går til rundt 305 og muligens stanger i sperra på 310 finnes det ikke lånte aksjer å kaste innpå for å holde kursen nede..

Espen Hugaas Andersen

#3041
Sammenhenger er litt sånn at når shortinteressen øker, så faller aksjekursen, fordi effektivt sett trykker shortene opp nye aksjer og dumper de i markedet. Dette er selvforsterkende for når aksjekursen faller, så tjener shortene penger, og da får de lov av meglerhusene å øke shortposisjonene sine. Så de dumper mer aksjer i markedet, og aksjen faller mer. Etter hvert når man ett nivå på aksjekursen der de som har tro på selskapet har en nesten umettelig lyst på flere aksjer, og da stopper fallet.

Det motsatte av dette er grunnen til at man får short squeeze. Med økende kurs må shortene redusere sine posisjoner, ettersom de begynner å nærme seg en situasjon der de ikke har tilstrekkelig sikkerhet, og meglerhusene vil redusere posisjonene med tvang. Når de reduserer posisjonene må de fjerne aksjer fra markedet, noe som driver opp kursen. Og da må de redusere mer - det blir en ond sirkel. Dette kan være mye mer voldsomt enn fallene, fordi ved et fall, så er det valgfritt for shortene å øke sine posisjoner (og det er begrenset hvor mange aksjer det finnes å låne), mens ved en økning i aksjekursen, da er reduksjonene ikke valgfrie. Ettersom kursen går opp, så *må* de shortene som er nær grensene for sikkerhet redusere sine posisjoner, punktum.

Det er en sjanse for at dette vil skje med Tesla i nær fremtid. Men det som kan skje er ca det som skjedde i 2013. Dette var ikke en short squeeze ettersom shortinteressen hold seg på et høyt nivå hele veien. Man så reduksjon i shortinteressen, men ikke noe spesielt eksplosivt. Det som kan skje om aksjekursen til Tesla dobler seg gradvis, er at de shortene som er inne i aksjen nå taper store penger, og noen blir utradert, mens det kommer inn nye shorts. Som du sier så er det mye mer interessant å shorte aksjen når den har steget mye. Det bringer inn nye aktører.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#3042
Når det gjelder grafen, så kan man notere seg noen tidspunkter der Tesla har vært lavt, og shortinteressen har økt:

Slutten av 2013: Tesla blir rammet av en rekke branner etter kollisjoner med skrap i veibanen.
Begynnelsen av 2016: Opprampingen av Model X går ekstremt dårlig. Og samtidig er det mye frykt i markedet rundt en ny nedkonjunktur.
Slutten av 2016: Sammenslåingen med Solar City. Solar City var også en veldig shortet aksje og mange fortsetter med å shorte Tesla. Mark Spiegel drar på en konferanse og holder sitt foredrag "Tesla is a zero". Dette er nesten perfekt timet til bunnen, og bunnen blir oppkalt "the Spiegel bottom". Her kan du forøvrig se presentasjonen: https://www.valuewalk.com/2016/12/mark-spiegel-tesla-motors-inc-tsla-zero-slides/
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

@ Espen,

Ikke mye å være uenig i der. For meg virker det slik at så lenge shortandelen av et selskaps aksjer er på et anstendig nivå, vil shorteraktiviteten stort sett være en logisk følge av aksjekursene, legger ut en graf under her. Når shorterandelen når ett visst nivå virker det som om shorteraktiviteten i seg selv er det som driver aksjekursene..(Teslas graf i mitt forrige innlegg)

Så til det store spørsmålet  ;) Teslas shortandel er opplagt i sistnevnte kategori og shortgrafene ligner mye på grafene fra Kodak eastmans siste år ,men finnes det eksempler på foretak som er shortet opp i absurde nivåer der selskapet har kviknet til igjen ? Har prøvd litt på å finne noe sammenlignbart uten å lykkes særlig ...

arthur

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 06. mai 2018, klokken 09:36
Sitat fra: arthur på søndag 06. mai 2018, klokken 09:07To mulige svar til dette "spørsmålet".

1. er du klar over hva denne tråden heter og omtaler?

2. fordi jeg anser en slik link som viser aksjens utvikling over tid som høyst relevant i en tråd som omhandler aksjen i selskapet bak Tesla.
Det var vel heller denne linken det ble spurt om: http://www.bbc.com/capital/story/20180504-do-elon-musks-radical-work-ideas-add-up

Den har ingen relevanse til aksjen.

Neivel, ikke for deg kanskje, muligens andre er av en annen oppfatning.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA