Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Sitat fra: Amoss på fredag 04. mai 2018, klokken 14:46

At vi ellers vil gå "mann av huse" og kvitte oss med privatbilen for å heller ta sjåfør-løs taxi har jeg liten tro på...

Dette blir en revolusjon i slow motion. Ungdom som vokser opp i store byer hvor dette er tilgjengelig vil antageligvis i liten grad ønske seg egen bil. Vi som har levd med egen bil i mange år, vil neppe gi opp egen bil i stort antall. Kanskje inntil vi blir gamle nok til å slite med syn etc. Så dette er noe som sprer seg gradvis og kommer inn med nye generasjoner. Og eksisterende bilprodusenter har tid til å tilpasse seg hvis de satser på selvkjøringsteknologi og elbiler i dag. At mange av de eksisterende kommer for sent på banen er likevel sannsynlig. Kanskje de ender opp med å produsere biler til selskaper som Google og Apple som sitter på teknologien til selvkjøring? At Tesla skal komme inn og dominere dette har jeg uansett ingen tro på.

Amoss

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 04. mai 2018, klokken 14:57
Vi som har levd med egen bil i mange år, vil neppe gi opp egen bil i stort antall. Kanskje inntil vi blir gamle nok til å slite med syn etc.

... og nettopp her vil selvkjørende biler virke motsatt - man kan *fortsette* å beholde bilen etter at man ikke lengre er skikket til å kjøre selv, dersom man har selvkjørende biler.

Men joda, du har noen gode poeng om dette med at ungdom i byer - og som ser lite poeng i å reise til mindre sentrale strøk regelmessig - i mindre grad vil skaffe seg egen bil - så fremt kollektivtilbudet er adekvat. Men har ikke noen tro på at selvkjørende taxi blir så billig at folk velger det til alle sine daglige gjøremål selv om man bor sentralt. Når man har ett kollektivtilbud som dekker det aller meste, og tilstrekkelig rimelig taxi-tjeneste for de gangene kollektivtilbudet ikke strekker til, ja, er det duket for å droppe privatbilen. Men ikke før...
Model S 85D

Amoss

... det kan forresten se ut til at Elon er enig med Doldis1 (er doldisen egentlig Elon? ;) ):
https://twitter.com/elonmusk/status/992388944774938626
Sitat
Elon Musk @elonmusk

Oh and uh short burn of the century comin soon. Flamethrowers should arrive just in time.
Model S 85D

doldis1

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 04. mai 2018, klokken 13:45
Musk tar til Twitter for å forklare hvorfor han gjorde det han gjorde: https://twitter.com/elonmusk/status/992361223793487872

Burde ikke overraske noen. Musk går ut i media og sier Tesla ikke "trenger" å hente inn penger i år, timer senere er disse korrupte hyklerne ute i media med at " Joda, Tesla må visst hente inn penger i år"

Ikke bare analytikerne som opptrer som betalte lakeier, Moody's fremføringer om Tesla fremstår som merkeligere og merkeligere, både med hensyn til innhold og timing ...

arthur

Og kursen fortsette å falle idag. Med andre ord tar markedet feil og Musk har rett. Ja vel.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

doldis1

Det ser ut som om volumene tørker opp allerede i dag, noe som indikerer at vi snart skal begynne å krype opp ..?
Uansett- jeg gleder meg til å se dette utspille seg ;D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: arthur på fredag 04. mai 2018, klokken 15:41
Og kursen fortsette å falle idag. Med andre ord tar markedet feil og Musk har rett. Ja vel.
Med Tesla er det et fenomen som kalles MMD. Det inntreffer ikke alltid, men oftere enn man skulle tro - "Mandatory Morning Dip".

Det er ganske vanlig at det faller til å begynne med, og så stiger det resten av dagen, mer eller mindre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Neinei. Nå er det krise. Hipp hurra.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Huskestue

#2993
Sitat fra: emurof på fredag 04. mai 2018, klokken 08:12
Sitat fra: Huskestue på fredag 04. mai 2018, klokken 06:45
Sitat fra: emurof på fredag 04. mai 2018, klokken 00:14
Sitat fra: Huskestue på torsdag 03. mai 2018, klokken 23:11Utfordringen med sammenlikningen mellom Tesla og Apple er at Tesla så langt dessverre kun har hatt (massive) underskudd. Apple hadde vel ett overskudd i 2015 som er like stort som verdien av Tesla på en god dag i 2018.

Det er ingen utfordring ved sammenligningen slik jeg ser det. Det er egentlig veldig lite interessant, da planen til Tesla nettopp er å gå med underskudd fordi de investerer tungt. Vi må se på markedet og innvirkningen selskapene og produktene har på markedet.

Mr Musk self er uenig med deg... ref gårsdagens Q&A

«I actually don't know how many reservations we have for the Semi. About 2,000? Okay. I mean, we haven't really tried to sell the Semi. It's not like there's like an ongoing sales effort, so sales – orders for Semi are like opportunistic, really companies approaching us. Yeah, it's not something we really think about much. Our focus is on the Model 3. We need to get that to above 5,000 a week at a good margin. We need to become a profitable company. That is a good criticism that has been leveled to Tesla, inaccurate one, it is high time we became profitable. And the truth is, like you're not a real company until you are, frankly

Jeg klarer ikke helt å se relevansen av dette sitatet for det vi diskuterer her. Jeg kan heller ikke se at Musk er uenig i det jeg skriver. Kan du forklare?

Hvis du ikke tar poenget om at sammenlikningen mellom Apple og Tesla per i dag halter så kan jeg ikke hjelpe deg. Det er tydelig at Elon har skjønner dette ref min utheving og skjønner jobb nummer en nå er å få svarte tall i boken og på den måten kanskje rettferdiggjøre en sammenlikning med Apple. Nå det er sagt er jeg usikker på om det er mulig over tid å ha så høy margin på produkter i bilbransjen som Apple har klart i alle fall frem til nå i sin bransje.

doldis1

#2994
Kursen stiger pent og sakte og tvert oppgangen stopper, synker volumene som en stein. Tyder på lite selgere sør for 300...Dette kan bli fryktelig morsomt til uken... ;)


 
SitatNå det er sagt er jeg usikker på om det er mulig over tid å ha så høy margin på produkter i bilbransjen som Apple har klart i alle fall frem til nå i sin bransje.

Hvilken rolle spiller det om man bare har halve marginen hvis man har 50 ggr. omsetningen ?

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Huskestue

Sitat fra: Doldis1 på fredag 04. mai 2018, klokken 16:43
Kursen stiger pent og sakte og tvert oppgangen stopper, synker volumene som en stein. Tyder på lite selgere sør for 300...Dette kan bli fryktelig morsomt til uken... ;)


 
SitatNå det er sagt er jeg usikker på om det er mulig over tid å ha så høy margin på produkter i bilbransjen som Apple har klart i alle fall frem til nå i sin bransje.

Hvilken rolle spiller det om man bare har halve marginen hvis man har 50 ggr. omsetningen ?

Nei si det gitt.

Håper du har alle midler og pantsatt både hus, kone, svigermor og unger og satt det i Tesla aksjer. Dette kan bare gå en vei!

Magnus Hansen

Sitat fra: Amoss på fredag 04. mai 2018, klokken 15:05
Men har ikke noen tro på at selvkjørende taxi blir så billig at folk velger det til alle sine daglige gjøremål selv om man bor sentralt.

Det er snakk om volum. Store, selvkjørende flåter har potensiale til å operere billig. Husk at du slipper de store utgiftene med eget bilhold: Rentekostnad og verdifall. Dessuten slipper man vedlikehold, vask, uforutsette utgifter etc. Dette blir veldig enkelt og forutsigbart for folk. Og så kan man få en liten bil til jobben, og få en stor bil til helgeturen og en enda større til handleturen til Ikea. Så kommer vi fossiler til å sitte der med vår egen bil, men hvis man vokser opp med slike flåter av kjøretøyer, så er det veldig få som kommer til å kjøpe sin egen bil. Så kan det godt hende at man har abonnementsordninger litt som mobil. Man kan betale mye i måneden og fri bruk, eller betale ingenting i måneden og betale taxipris per bruk. Og løsninger i mellom.

Magnus Hansen

Og ikke minst: vår bil står stille store deler av døgnet. I en flåte kan biler brukes mye mer. Kjøre folk til og fra jobb, frakte varer, være ordinær taxi, kjøre folk på butikken, kjøre barn på trening etc etc. Høy utnyttelsesgrad er en viktig grunn til at dette kan bli svært konkurransedyktig med privatbilen

doldis1

Sitat fra: Huskestue på fredag 04. mai 2018, klokken 17:08
Sitat fra: Doldis1 på fredag 04. mai 2018, klokken 16:43
Kursen stiger pent og sakte og tvert oppgangen stopper, synker volumene som en stein. Tyder på lite selgere sør for 300...Dette kan bli fryktelig morsomt til uken... ;)


 
SitatNå det er sagt er jeg usikker på om det er mulig over tid å ha så høy margin på produkter i bilbransjen som Apple har klart i alle fall frem til nå i sin bransje.

Hvilken rolle spiller det om man bare har halve marginen hvis man har 50 ggr. omsetningen ?

Nei si det gitt.

Håper du har alle midler og pantsatt både hus, kone, svigermor og unger og satt det i Tesla aksjer. Dette kan bare gå en vei!

Ja, så avgjort, når det finnes folk stupide nok til å kaste seg på et tog som allerede teller 40 mio. shorteraksjer er utfallet gitt....  Ikke bekymre deg for meg, er inne med egne penger, alså ingenting lånt og dermed ingen pant  ;)

Vi får bare kose oss og la dette utspille seg fremover .. :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA